Sök:

Sökresultat:

7505 Uppsatser om Digital Design - Sida 66 av 501

Design av infotainment-system styrt av ögonrörelser i bilar : En explorativ studie för att ta fram ett förslag på hur man kan designa ett infotainment-system som har ögonrörelser som huvudsakliga interaktionsmetod med fokus på den funktionella designen.

Denna studie har som syfte att ta fram ett designförslag på ett ögonrörelsestyrt infotainment-system samt utvärdera detta. Fokusen ligger på den funktionella design och dess för- och nackdelar. Studien tar upp tre olika designförslag varav ett valdes att göra en prototyp av. Prototypen skapades med hjälp av HTML5, Javascript och Python. Detta kopplades sedan samman med ett ögonrörelsesystem tillhörande Smart Eye AB.

Shooting Target - Konstruktion : Product Development

The shooting sport is one of the most widespread sports in the world and it isbeing practice in most countries. Based on their own experiences, in competition -and hobby shooting, the client M4Solutions found a demand and need for ashooting target that is manufactured in Sweden.The purpose of the project has been to develop, with the help of Marcus Walldén,two shooting targets from idea to finished product. These two shooting targets,Plate Rack Target and Dueling Tree, would each be equipped with a mechanicalresetting system but will in the future have the ability to be provided with anelectronic resetting system.The project from the client was divided into two theses. One of these two, writtenby Marcus Walldén, focused on the tripod parts and the overall design work forboth Plate Rack Target and Dueling Tree. The thesis that is presented in thisreport have focused on resetting systems, the design of protective plates and otherperipherals for both shooting targets.This work has primarily been in CAD environment where design, constructionand development has been given free rein.

Fantasymiljö i 3D

Detta arbete visar processen och olika element som kan användas eller krävs för att skapa en trovärdig fantasymiljö. Genom att läsa, samla in och sammanfatta information om miljöer, växter, tekniska processer, färger, ljus och form från litteratur, internet och egna erfarenheter har vi skapat en slags guide över hur man kan skapa en trovärdig miljö. Växter kan inte ha för enformig placering i miljön utan måste placeras enligt slumpmässig naturligt kaos. De 3D-modeller som miljön innefattar måste ha vissa attribut så som smuts, damm, röta, brister, rivor och sprickor. Inget är kliniskt rent i naturen. Något som man oftast inte tänker på, är att det nästan inte finns kanter i naturen som är helt skarpa och vassa, därför bör man tänka på att runda de flesta kanterna på sina modeller.

Digital portfolioteknik : ett redskap till egen utveckling och lust till att lära

Arbetet grundar sig både i en empirisk och teoretisk studie. Jag har gjort en kvalitativ undersökning, där en observation på tre olika skolor i Västerbotten har lagt en grund för arbetet. Fokus har legat på att studera hur lärare tar tillvara och kopplar undervisningen till elevens tidigare kunskaper, för att få en helhet och förståelse i skolan samt hur moment börjar och avslutar och om det sker någon uppföljning kring momenten. I observationen låg även fokus på hur elevernas färdiga material hanteras och samlas.Syftet är att försöka komma på ett sätt att kunna dra nytta av tidigare kunskaper eleven fått, för att skapa förståelse och ett helhetsperspektiv i skolan. Jag har gjort litteraturstudier hur portfolioteknik fungerar och hur man kan koppla till tidigare kunskaper.

Montageplattform : För inredning av två vertikala ventilationsschakt i Garpenbergs gruva

The company Bergteamet, Boliden, Sweden, is installing ventilation shafts of the Garpenberg mine. For such work a platform is needed which you can stand on and work from. The Shaft Reinforcement Team at Bergteamet performs the installation work and is the sponsor of the platform. The project described in this report is performed at the department MEC, Mining Equipment Construction, which has been given the task to design and construct the platform, customized for the current shaft. After this the platform is manufactured and inspected at the workshop at Bergteamet.The design work was carried out as follows:- After an initial meeting a requirement specification was worked out, describing the problem and previous experiences of platforms and requirements for the design and equipment.- A concept sketch was developed with consideration of surrounding factors.- A constructed 3D model was presented along with the choice of materials.

Inkzine : Redesignandet av en tatuerings- och piercingcommunity

Our employer, Gaddad, is a tattoo and piercing community that was created in 2006 with the basic idea to make it easier for people to get in touch with the tattoo artists and piercers from all over Sweden. With the homepage?s popularity at 2009 they decided to expand with the news page Inkzine. 2011 they contacted us with a plan to expand the homepage to Europe and then merge their two sites under the name Inkzine.The goal of this project was to create design suggestions for Gaddad / Inkzine that both the administration and the current users liked and would consider implementing on the website. In order to evaluate the current design and our suggestions we decided to use two questionnaires .

Att anpassa en tidskrifts utformning till surfplattor

I och med lanseringen av Apples iPad har nya möjligheter skapats för publicering av tidskrifter. Eftersom det är en så pass ny marknad är många av detidskrifter som finns till surfplattor idag inte speciellt anpassade. Det finns heller inte speciellt mycket forskning kring digitala tidskrifter på surfplattor.Det här examensarbetet har som fokus att undersöka de olika aspekter som bör tas i beaktning vid anpassning av en tidskrift för surfplatta. För attbegränsa arbetet undersöks endast aspekter gällande layout, typografi och innehållsöversikt och hur dessa kan påverka läsupplevelsen. Genom att sammanställaredan befintlig teori inom områden som är relevanta för undersökningenskapas hypoteser för hur en tidskrift på en surfplatta bör se ut.

Feeling.nu - överföra en känsla från butik till Internet för att nå ut till en större kundkrets och skapa kundstöd

This paper is about transferring a feeling from a physical place to the Internet. The paper explores methods on how this transfer is done. Websites have a tendency to not portray the company behind it in a correct way. For companies with a distinct esthetic and work hard on their image and brand it is important that this hard work is portrayed correctly in every aspect. The problems this paper explores are: the importance of personas in a design process, methods of transferring a feeling from a physical place with design and how this can be tested, and using open-source content management systems in creating usable websites.

Möjlighet till digitalisering av post: en kartläggning av
Telia Partners postflöden

Den tekniska utvecklingen har lett till ett ökat informationsflöde. Telia är ett företag som de flesta associerar med just kommunikation och flöden av information. Telia kanal Partner är den del av Teliakoncernen som är ansvarig för företagskunder. Volymen post som kommer till kanal Partner och därefter delas ut till medarbetarna har minskat de senaste åren eftersom allt mer av den post som tidigare kom via Posten nu kommer via e-post och andra digitala överföringsverktyg. Kostnaden för att sortera och dela ut posten är densamma vilket har lett till att kostnaden per försändelse ökat.

Distribution av digitaliserad information : en studie av musikmarknaden

Bakgrund: Från att ha förmedlats via grottmålningar, papperstidningar, böcker och skivor har distributionen av contentprodukter blivit smidigare i och med att internet har fått genomslagskraft. Denna typ av distribution är mycket snabbare och dessutom i många fall billigare än de tidigare typerna. Dessutom finns det numer möjligheter för gemene man att publicera och distribuera content. Syfte: Att undersöka hur contentdistribution i musikindustrin förändras på grund av den pågående övergången från analog till digital ljudförmedling. Dessutom undersöka vad det finns för incitament till fortsatta förändringar i framtiden.

Ett samarbete om samarbete

The following is an explorative work on various forms of collaboration. The core of our exploration revolves around the idea of co-operation as a tool for examination, a collective working method, the input/output within creative practices as well as a phenomena in its own right? It is however not ?simply? about collaboration, but rather places as much focus on a highly personal search for new working methods, new approaches towards research and on the development of our relationship to graphic design. From beginning to end, the entire project has become a work whereby the term ?we? has been more important than ?me? ? a well-functioning project with a common purpose: a collaboration, between us..

"Tar den inte kort eller?" - en studie om samspelet mellan användare och biljettautomat

Vår kandidatuppsats handlar om användning och utveckling av Kustpilens biljettautomat. Vi har, genom etnografiska metoder, studerat hur människor använder sig av biljettautomaten vid köp av en tågbiljett. För att generera designidéer och utveckla vårt designförslag har vi utgått från dessa studier. Vi har sett hur viktigt det är för användarna att få feedback på utförda handlingar. Biljettautomatens design är viktig för att uppmana kunderna till rätt användning.

Strategier och kanaler vid marknadsföring för fysiska researrangörer och traditionella resebyråer

The tourism industry in Sweden has expanded in recent years and the increasing industry has meant that customers are in need of a reseller for their trips abroad. Today there are three types of retailers available. These are : Traditional travel agencies , tour operators and online travel agencies.Online Travel agencies are the most modern online option for customers. Their existence has made it easier for the customer and reservation can be made anytime and anywhere. The competition has intensified between the three retailers and the traditional alternatives must find new ways to survive.

UML i teori och praktik

Abstract During object-oriented system development, programming should be preceded by analysis and design to assure that the system fulfils the demands of the customer and simplify during the development phase and documentation. When modeling the analysis and design phases, several different notations may be used. One of these is the UML (Unified Modeling Language) which this thesis will cover. The aim is to compare the use of the UML i practice versus what is said in the literature. The investigation is built upon interviews at different companies to receive their reflections about the UML.

Samspelet mellan grafisk design och ljusdesign i utställningssalen "Vägen till det förflutna"

The purpose of this study was to develop recommendations for using more efficient lighting and better graphic design to create a more uniform structure in the exhibition hall ?Road to the past? in Jönköping County Museum by answering the following questions at issue:1) How are the objects in the exhibition hall ?Road to the past? exposed today?2) How can you use lighting and graphic design to create structure in the exhibition and strengthen the expression in the exhibition?Our work is based on observations and open group interviews. We observed the exhibition hall ?Road to the past? during day and evening. In the same hall, we observed a guided tour that we followed up with open group interviews.

<- Föregående sida 66 Nästa sida ->