Det digitala konstverket ?Eve?
DatavetenskapComputer science - general2d3d3d-animation3d-filmAnimeraAnimationCel-shadingDatorgrafikDigital konstEveFilmGrafikKonstKonstverkKortfilmLjussättningMayaMocapModelleringMotion captureRenderingTecknatTextureringToonToonshade
Ambitionen och målet med mitt projekt var att visualisera delar av en
berättelse med hjälp av den senaste datortekniken. Detta tog sin form av en
3d-animation. Målet var inte att producera en färdig kortfilm utan att arbeta
med utvalda delar. Projektet var indelat i tre block; en planerings- och
researchfas, en produktionsfas och en reflektionsfas. Stora delar av
magisterarbetet har bestått av att producera innehåll som sedan ska analyseras.
Med arbetet vill jag att folk ska få mer förståelse för 3d-tekniken som ett
flexibelt och intressant konstverktyg. I denna reflektion som är beroende av
produktresultatet försöker jag i ord beskriva den tekniska och estetiska vägen
från koncept till produktion. För att få förståelse för mina resonemang i denna
reflektion kommer jag att använda mig av bilder från min produktion.
Resultatet av magistern är en del av en arbetsprocess som kan analyseras och
reflekteras. Med projektet har jag lärt mig att 3d inte är ett likriktat
grafiskt verktyg utan en fascinerande konstform som är mer flexibel och
personlig än vad man kan tro. Jag har funderat mycket kring det konstnärliga
värdet i det jag har skapat och funderat mycket kring vad digital konst
egentligen är och hur jag ser på det.