Sök:

Sökresultat:

770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 43 av 52

RÀkna tÄrtbitar eller dividera brÄk? : En jÀmförande studie av förutsÀttningar för matematikundervisningen i Sverige och Finland

Studiens övergripande syfte Àr att undersöka och jÀmföra förutsÀttningar för den svenska respektive den finlÀndska undervisningen i matematik för grundskolans mellanstadium. Detta undersöks genom en textanalys av de bÄda lÀndernas kursplaner i matematik samt tvÄ lÀroböcker för Ärskurs 5 i respektive land. Det matematiska omrÄdet brÄk fokuseras och böckerna undersöks för att utreda vilka likheter och skillnader som kan ses lÀnderna emellan gÀllande matematiskt innehÄll, sprÄkbruk samt frÀmjandet av imitativa respektive kreativa matematiska resonemang.I studiens analys av kursplanerna framkommer att de finlÀndska eleverna i Ärskurs 5 förvÀntas behandla fler moment inom brÄkomrÄdet. Detta avspeglas i viss utstrÀckning i lÀroböckerna, dÀr de finlÀndska böckerna omfattar fler moment pÄ omrÄdet. De moment som behandlas i bÄda lÀndernas böcker har dessutom en högre matematisk svÄrighetsgrad i de finlÀndska Àn i de svenska böckerna.

En "go' " musiklÀrare med "goa' " elever som spelar sÄ det svÀnger. En kvalitativ dokumentation och analys av en dansk musiklÀrares ensembleundervisning pÄ grundskolenivÄ, Ärskurs 2-9.

This is a study of the work of a Danish music teacher at a free school (grade 1 9) in Copenhagen. The teaching is based explicitly on playing in ensemble and the pupils play at a high artistic level compared to a normal school. Data collection was made during three days with the help of observation, video recording and qualitative interviews. The report contains video clips where the pupils and the teacher play together. The great differences between this model of teaching and the normal, lie in the teacher participation in the music making, the central role of the rhythms, the early start (grade two), the form of songs and arrangements and the lack of notation in favor of music making by ear.

Musikundervisning pÄ anstalt - terapeutiskt verktyg eller kÀnslomÀssigt andningshÄl?

Syftet med denna undersökning Àr att undervisa i musik och ensemblespel pÄ en anstalt och studera vilka effekter undervisningen har pÄ internernas aggressiva beteende och destruktiva tÀnkande. Aktionsforskningen baseras pÄ teorin om att ensemblespel Àven Àr en utmanande och effektiv gruppsykologisk övning. Situationen tvingar dig att ta ansvar för din uppgift i gruppen i realtid. Den negativa, kollektiva konsekvensen av en persons misstag Àr snabb och konkret. Studien vill se om musik och ensembleundervisning kan anvÀndas i sÄvÀl trÀningen av interners samarbetsförmÄga och tolerans som ett verktyg för interners utveckling inom kognitivt beteendeterapi.

Dokumentation i förskolan : En enkÀtstudie och samtal med sju pedagoger

Eriksson, Angelica & Zackrisson, Stina (2014), Dokumentation i förskolan, Examensarbete i didaktik. FörskollÀrarprogrammet. Akademin för utbildning och ekonomi. Högskolan i GÀvle. SammanfattningI förskolans styrdokument LÀroplan för förskolan (Skolverket, 2010) stÄr det att i uppdraget som förskollÀrare ingÄr det att kontinuerligt och systematiskt dokumentera verksamheten för att den ska utvÀrderas, utvecklas och kvaliteten vara god. ?Syftet med utvÀrdering Àr att fÄ kunskap om hur förskolans kvalité, d.v.s.

Hur anvÀnds teorin i praktiken? En studie om nyexaminerade lÀrares första tid i yrket

Syftet med uppsatsen har varit att fÄ ökad kunskap om nyexaminerade lÀrares möte med sina nya arbetsplatser och att mer specifikt se pÄ kopplingen mellan lÀrarutbildningens olika delar och yrkeslivet. FrÄgor som har behandlats var om lÀrares socialisation in i lÀraryrket, pedagogiska teorier i lÀrarutbildningen och praxisnÀra teorier i yrkeslivet.Uppsatsen har sin grund i en fallstudie frÄn 2006 dÀr studenter under sin sista termin pÄ lÀrarutbildningen har intervjuats, och dÀrifrÄn har vi gÄtt vidare med en ny fallstudie dÀr lÀrare som har varit ute i yrkeslivet ett till tvÄ Är har intervjuats. Vid de senare intervjuerna har Àven en didaktisk analys/observation gjorts före intervjutillfÀllet. För att fÄ en uppfattning om studenters syn pÄ det teoretiska innehÄllet i lÀrarutbildningen har Àven en enkÀt med en öppen frÄga gjorts.Uppsatsen har visat pÄ att kraven som stÀlls pÄ lÀrarutbildningen Àr höga och motsÀgelsefulla. Staten betonar akademisering av utbildningen.

Elevrekrytering? - Tre kontrabaslÀrares tankar kring barns och ungdomars första tid pÄ musik och kulturskolor.

Student recruitment? - Three teachers? thoughts concerning children's first experiences in municipal arts and music schools. The aim of this thesis is to explore three teacher' experiences of recruitment of students to arts and music schools. The thesis includes thoughts about how teachers can inspire students and why the orchestral string bass is an infrequent choice of instrument to study. I have examined the issues through a qualitative study where I have interviewed three licensed string bass teachers of different ages and backgrounds.

Nationella prov ? samhÀllets spegel : Teman och genrer i de nationella proven i svenska 1969-2011

Mot bakgrund av skolans och samhĂ€llets utveckling under perioden 1968?2011 stĂ€lls iundersökningen frĂ„gan om relationen mellan de nationella proven i svenska ochsamhĂ€llutvecklingen.Huvudhypotesen i undersökningen Ă€r att proven efter studentexamens avskaffande frĂ€mstinriktas pĂ„ individuell kommunikations- och genrekompetens, och att denna inriktning avspeglarden aktuella samhĂ€llsutvecklingen och samtidigt bidrar till just denna utveckling. Undersökningensteoretiska ram hĂ€mtas framför allt frĂ„n Tomas Englunds undersökningar frĂ„n 1986 omsamhĂ€llsorientering och medborgarfostran i svensk skola under 1900-talet och om lĂ€roplanens ochskolkunskapens politiska dimension. Ett centralt begrepp hos Englund som har relevans för dennaundersökning Ă€r den demokratiska utbildningskonceptionen. OcksĂ„ sociologiska perspektivaktualiseras i diskussionen av proven och samhĂ€llsutvecklingen.ÄmnesmĂ€ssigt anknyter undersökningen till historia, sociologi, sprĂ„kvetenskap och didaktik.Materialet i undersökningen utgörs av de skriftliga uppgifterna i centralproven/de nationellaproven/kursproven i svenska i gymnasiet mellan 1969 och 2011.

Hur formas undervisning 2.0? : en studie om vad som pÄverkar hur religionslÀrare pÄ gymnasiet utformar sin undervisning

Uppsatsens syfte Àr att försöka ta reda pÄ vilka pÄverkansfaktorer som Àr mest avgörande i utformningen av religionsundervisningen pÄ gymnasiet. Undersökningen grundar sig pÄ rapporten Hur formas undervisning? En studie av lÀrares tÀnkande om sitt handlande inom skolÀmnet religionskunskap som Björn Falkevall skrev 1995. Syftet med hans rapport var att kartlÀgga lÀrares sÀtt att tÀnka kring hur undervisning i religionskunskap utformades. Falkevall utgick ifrÄn sex olika pÄverkansfaktorer.

Virtuellt musikaliskt lÀrande - Hur en gitarrlektion fungerar över Internet

Den hÀr studien har genomförts för att undersöka hur en gitarrlektion fungerar över internet och hur den upplevs av dess anvÀndare. Undersökningen har genomförts genom att jag och tvÄ av mina gitarrelever har utforskat tvÄ olika gitarrhemsidor. Vi har tagit lektioner frÄn dessa sidor. DÀr visas materialet genom video, ljud och med eller utan tabulatur. DÀrefter har mina elever intervjuats dÀr de bland annat har fÄtt svara pÄ frÄgor om vad de tyckte om hemsidan, lektionen och lÀrarens kvalitet och hur det kÀndes att inte ha en lÀrare nÀrvarande vid lektionstillfÀllet.

Hur lÀr sig SFI-elever svenskt uttal? : NÄgra SFI-elevers uppfattningar av metoder för att lÀra svenskt uttal - en intervjuundersökning

Bakgrunden till denna undersökning Ă€r att uttal Ă€r en viktig del av sprĂ„ket att behĂ€rska, samtidigt som det finns indikationer pĂ„ att uttalsundervisningen inom Svenska för invandrare (SFI) Ă€r eftersatt. ÄndĂ„ uppnĂ„r elever inom SFI ett förstĂ„eligt uttal och dĂ€rför antogs att de anvĂ€nder sig av sjĂ€lvstudier i uttal och skulle ha uppfattningar om hur de lĂ€rt sig uttal. Syftet med denna undersökning var att beskriva och analysera nĂ„gra SFI-elevers uppfattningar av metoder för att lĂ€ra svenskt uttal, för att ur detta dra slutsatser av didaktisk betydelse för uttalsundervisning inom SFI. Detta undersöktes genom tre forskningsfrĂ„gor kring metoder som eleverna uppfattar har hjĂ€lpt dem att lĂ€ra svenskt uttal. Kvalitativa intervjuer med fyra SFI-elever som har gott uttal genomfördes pĂ„ deras egen skola.

Tillhörighet ? en mÄngfaldens skatt i lÀrandet : En fenomenologisk intervjustudie om nyanlÀnda och flersprÄkiga elevers upplevelser av sitt lÀrande

Denna studie beskriver nÄgra förstelÀrares uppfattning om sÀrskilt stöd ut ett inkluderande perspektiv. FrÀmst har jag valt att analysera hur lÀrarna beskriver elever i behov av sÀrskilt stöd och hur deras beskrivningar kan relateras till olika teoretiska perspektiv pÄ specialpedagogik. Jag har ocksÄ studerat hur lÀrarna fördelar ansvaret för elevens lÀrarande och vilka möjligheter och hinder för en inkluderande undervisning som kan utlÀsas i lÀrarnas tal.  Jag har anvÀnt en kvalitativ metod med anknytning till socialkonstruktionism och diskursanalys.I mina analyser har jag utgÄtt frÄn teoretiska perspektiv pÄ specialpedagogik som utarbetats av Skidmore (2004). Jag kan konstatera att lÀrarna beskriver elever i behov av sÀrskilt stöd utifrÄn olika perspektiv: det psyko- medicinska, det sociala och det organisatoriska.

IKT i tyskundervisningen pÄ högstadiet

Detta arbete skrevs inom det kompletterande pedagogiska programmet pÄ Malmö högskolan. Syftet var att undersöka tysklÀrarnas IKT-anvÀndande pÄ högstadiet i kommunerna Lund, Malmö och Trelleborg. Undersökningen utgick ifrÄn de tre didaktiska frÄgorna vad, hur och varför. Konkret undersöktes i vilken omfattning och pÄ vilket sÀtt elever och lÀrare anvÀnder IKT i tyskundervisningen, vilka av kursplanens kunskaper och förmÄgor som lÀrs ut och vilka skÀl tysklÀrare har för att anvÀnda IKT i undervisningen. Resultaten kom fram med hjÀlp av kvantitativ metod i form av onlineenkÀter.

Kreativitet och undervisningsmetoder - om rutiner och kaos inom institutioners ramar

SammanfattningDetta arbete handlar om att kritiskt belysa de aspekter av undervisning som Àr centrala för mig som pedagog. Som lÀrare vill jag nÄ fram till eleven, jag vill att eleven ska ha möjligheten att vara kreativ och att fÄ uppleva det tillstÄnd som kallas flow.Arbetet har utgÄtt frÄn de upplevelser jag fick av musik nÀr jag var yngre, dÄ tÀnkte jag inte i termer och begrepp utan upplevde - utan allt för förutfattade meningar. Nu nÀr jag Àr lÀrare kÀnner jag ett starkt behov av att identifiera vad jag dÄ upplevde för att kunna ge mina elever en liknande kick av musik. Identifieringen har lett fram till detta arbete, jag kunde inte sÀtta ord pÄ vad jag sökte men visste ÀndÄ intuitivt vad det var jag ville Ät. SÄ smÄningom kom orden pÄ plats: jag har i mitt identifieringsarbete kretsat kring kreativitet, flow och undervisnings metoder.

Vad studerar man nÀr man studerar lÀrande i den matematikdidaktiska och Na-didaktiska forskningen? :  En kvalitativ studie av mÄnga olika forskningstexter

Matematikdidaktiken och naturvetenskapens didaktik Àr relativ nya vetenskapliga discipliner. Deras utveckling startade för fyra decennier men deras framvÀxt och utvecklig har varit enorm. Utveckling och framvÀxt har omfattat forskning om lÀrande, undervisning, lÀroplaner, kursplaner, interaktion, teknologi osv. Matematikdidaktiken och Na-didaktiken Àr tvÀrvetenskapliga omrÄden som relaterar till mÄnga andra discipliner dÀr i finns dess styrka. De tar emot idéer frÄn andra discipliner men dÀr finns ocksÄ dess svaghet, för influenser frÄn olika discipliner har ibland gjort det svÄrt att sÀtt grÀnsen för vad den didaktiska forskningen omfattar. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vad man studerar nÀr man studerar lÀrande i den matematikdidaktiska och Na-didaktiska forskningen.

"Vi ska inte vara rÀdd föratt möta mÀnniskor utanför skolan" : En studie som belyser ett lÀrarperspektiv pÄ studiebesök i religionskunskap

The project of this thesis is to illuminate the teacher perspective on study visits by examining how six religion teachers relate to the study visit method in high school religious education. The research object of the thesis is to investigate whether teachers believe there are viable didactic possibilities and challenges associated with the study visit concept in education, and to define them if present. The results show that the main didactic advantage, as perceived by the teachers participating in this study, lies in the meeting the study visit enables. A meeting may lead to increased insight and understanding of other people?s way of thinking, conceiving and believing.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->