Sök:

Hur används teorin i praktiken? En studie om nyexaminerade lärares första tid i yrket


Syftet med uppsatsen har varit att få ökad kunskap om nyexaminerade lärares möte med sina nya arbetsplatser och att mer specifikt se på kopplingen mellan lärarutbildningens olika delar och yrkeslivet. Frågor som har behandlats var om lärares socialisation in i läraryrket, pedagogiska teorier i lärarutbildningen och praxisnära teorier i yrkeslivet.Uppsatsen har sin grund i en fallstudie från 2006 där studenter under sin sista termin på lärarutbildningen har intervjuats, och därifrån har vi gått vidare med en ny fallstudie där lärare som har varit ute i yrkeslivet ett till två år har intervjuats. Vid de senare intervjuerna har även en didaktisk analys/observation gjorts före intervjutillfället. För att få en uppfattning om studenters syn på det teoretiska innehållet i lärarutbildningen har även en enkät med en öppen fråga gjorts.Uppsatsen har visat på att kraven som ställs på lärarutbildningen är höga och motsägelsefulla. Staten betonar akademisering av utbildningen. Arbetsgivarna efterfrågar social kompetens, ledaregenskaper och starka personligheter. Studenterna efterfrågar hantverkskunnande och individualpsykologiska teorier. Utbildningen krockar dessutom internt mellan olika traditioner samt har ett problem med integrering av teori och praktik. Den verksamhetsförlagda utbildningen fungerar inte som en brygga mellan teori och praktik. En slutsats har varit att utbildningen skulle kunna utnyttja den verksamhetsförlagda utbildningen som en väg in i teorin.I uppsatsen har vi också funnit att socialiseringen in i yrkeslivet tar olika lång tid och stöter på många svårigheter inom läraryrket. Introduktionen av nya lärare är bristfällig och en slutsats är att en satsning på en bättre introduktion i yrket är nödvändig. Skolorna tar inte till vara på de resurser som finns i form av den samlade kollektiva lärarkunskapen.Efter ett till två års yrkesverksamhet som lärare har ännu inga praxisnära teorier utvecklats. En slutsats är att det krävs fler år i yrket och ett pedagogiskt utvecklingsarbete där didaktisk analys kan vara ett redskap.

Författare

Lena Planken Gunilla Vikbrant- Linnerud

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Pedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..