Sök:

Sökresultat:

770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 42 av 52

Pedagogiska och didaktiska arbetssÀtt i idrottsundervisning pÄ en kenyansk skola

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva idrottsundervisningen pÄ en skola i Nairobi, Kenya, samt att undersöka lÀrarnas pedagogiska och didaktiska arbetssÀtt. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka hur resurser och det geografiska nÀromrÄdet utnyttjas i undervisningen samt att reflektera kring om det finns arbetssÀtt som Àr överförbara till svensk idrottsundervisning. FrÄgestÀllningarna speglar uppsatsens syfte och söker att besvara vilken typ av pedagogik och didaktiska arbetssÀtt som anvÀnds och hur medierande verktyg samt nÀromrÄdet utnyttjas vid idrottsundervisningen. Uppsatsen Àr en fallstudie med etnografisk inriktning. Vidare har en kvalitativ metod med intervjuer och observationer anvÀnts som verktyg för att samla in data.Resultatet pÄvisar att pedagogerna pÄ skolan oftast anvÀnder sig av en auktoritÀr ledarstil men som i mindre grupperingar agerar mer dialogiskt gentemot eleverna.

Laborativ undervisning i fysik & kemi : En intervjustudie om lÀrares erfarenheter av laborationer och deras förhÄllningssÀtt till de nationella proven i undervisningen

Under vÄren 2009 genomfördes för första gÄngen nationella prov i fysik och kemi i grundskolans Ärskurs 9. I dessa prov ingÄr en laborativ del dÀr elever sjÀlva ska planera, genomföra och utvÀrdera en naturvetenskaplig undersökning. Syftet med studien Àr att belysa lÀrares erfarenheter av, och förestÀllningar om, arbete med labo-rationer kopplat till den laborativa delen i de nationella proven i fysik och kemi. Dessutom belyses lÀrarnas förhÄllningssÀtt till de nationella proven i undervisningen. I studien har en kvalitativ undersöknings- och ana-lysmetod anvÀnts.

Att styras och leda under och efter en förÀndringsprocess : En fallstudie av skolledares erfarenheter som mellanchef i den kommunala skolan

DÄ tyngden i vÄr uppsats ligger i att skapa en systematisk förstÄelse av hur undersökningspersonerna upplever sin situation under en förÀndringsprocess pÄ styrningsnivÄ valde vi en kvalitativ forskningsstrategi. Vi valde att anvÀnda oss av intervjuer dÄ ville fÄ fram skolledarnas upplevelser och förstÄ dem utifrÄn deras perspektiv.Resultaten visar bland annat att skolledarna upplever ett minskat handlingsutrymmer i den nya organisationen. Dessutom kÀnner de sig marginaliserade ifrÄn beslutstagandet vilket vi anser kan resultera i skolledare som Àr mindre initiativrika och kreativa. I arbetet med medarbetarnas motivation kan vi tyda tendenser att skolledarna utgÄr frÄn sina egna personliga egenskaper nÀr de försöker frÀmja ett önskvÀrt beteende hos sina medarbetare. Detta anser vi bör uppmÀrksammas dÄ, vi tror att, mÀnniskor kan fara illa om man inte utgÄr frÄn individen nÀr man vÀljer val av pÄverkansprocesser för att frÀmja önskvÀrt beteende.

En postmodern litteraturdidaktik? : En undersökning av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas och dess litterÀra ekon i skolan

Hjalmar Söderberg Àr en svensk författare vars verk i allra högsta grad lever kvar i vÄra dagar, vilket visar sig i de mÄngtaliga omtolkningar pÄ hans romaner som uppkommit under 2000-talet. Med detta arbete vill jag dels analysera Hjalmar Söderbergs mest uppmÀrksammande roman Doktor Glas (1905), dels utveckla en didaktisering av de sentida pastischer som sprungit ur verket och belysa pastischernas postmoderna tendenser.Mitt syfte Àr ocksÄ att undersöka hur dagens gymnasielÀrare ser pÄ anvÀndandet av Hjalmar Söderbergs texter i sin undervisning. I arbetet intervjuar jag sex yrkesverksamma svensklÀrare som pekar pÄ olika förtjÀnster med att anvÀnda sig av Söderbergs texter i elevsammanhang, dÀribland sprÄket, stockholmsskildringen, de etiska och moraliska frÄgestÀllningarna som tas upp i texterna samt Söderbergs texter som förmedlare av ett svenskt kulturarv.DÀrutöver har jag sjÀlv gÄtt ut i skolan och provat min didaktisering av de sentida omtolkningarna av Söderbergs Doktor Glas med en elevgrupp. Eleverna har sedermera fÄtt besvara en skriftlig uppgift om pastischerna samt en utvÀrderande enkÀt om hur de upplevde mitt lektionsmoment. UtifrÄn detta diskuterar jag hur och varför Söderbergs texter kan ha en plats i skolundervisningen samt vilka förtjÀnster det finns med att undervisa om postmodernistisk litteratur i skolan.Resultatet frÄn lÀrarintervjuerna och elevenkÀterna för mitt resonemang in pÄ hur vissa elever kan ha svÄrigheter att förstÄ Àldre texter och forna tiders moralsyn, men ocksÄ nyttan av att utmana sina egna perspektiv och sin egen tids tankesÀtt.

Musik, hjÀrna, fantasi och lek - Om en Rytmikpedagogs bidrag till lÀrararbetet i grundskolans musikÀmne

To describe your profession can sometimes be hard. Everyone knows what a music teacher is and what her work includes. But what about a eurhythmic teacher - who knows what she does? By experience my answer is: not many. Inthis essay I have outlined differences in method and lecture planning between a eurhythmic and a music teacher, to be able to find out the answer to my research question - what a eurhythmic teacher can contribute to the school subject music.I chose an observation research where I observed a mixed class with children from fourth and fifth grade.

Att undervisa i poesi för Àldre elever : En didaktisk studie av fyra amerikanska lÀromedel

Föreliggande studie av amerikanska lÀromedel om poesiundervisning syftar till att utveckla ett didaktiskt vetenskapligt underlag för svensklÀrare som vill reflektera kring sin undervisning i poesi. Studien behandlar lÀromedel avsedda för lÀrare som undervisar i de Àldre Ären. Inledningsvis pÄtalas att det i dagslÀget finns mycket lite svenskÀmnesdidaktisk forskning som lÀrare kan anvÀnda nÀr de planerar för undervisning i poesi. Genom en abduktiv analys utifrÄn temana poesin som Àmne, urval av poesi och lÀrarens arbetsuppgift studeras lÀromedel utifrÄn tvÄ teoretiska huvudspÄr. FrÄgestÀllningarna lyder: Hur beskriver författarna Àmnet för sin undervisning? Hur ser urvalet av dikt ut? Hur beskriver författarna lÀrarens arbetsuppgift? För en didaktisk analys av den föreslagna undervisningen har Werner Jank och Hilbert Meyers didaktikteori anvÀnts.

Astrid Lindgrens litteratur utifrÄn ett didaktiskt perspektiv : En idéanalys med fokus pÄ de idéer och vÀrderingar som författarens verk förmedlar

I det hÀr examensarbetet studeras Astrid Lindgrens litteratur utifrÄn ett didaktiskt perspektiv. Syftet Àr att i en idéanalys undersöka vilka idéer och vÀrderingar som förmedlas i ett urval av Astrid Lindgrens verk som kan vara en tillgÄng i undervisningen i grundskolans tidigare Är, i detta fall frÄn förskoleklass till Ärskurs fyra. Fokus ligger pÄ vad litteraturen förmedlar, varför den Àr didaktiskt relevant samt pÄ vilket sÀtt innehÄllet kan vara en tillgÄng i undervisningen. Idéanalysen Àr gjord utifrÄn fyra olika teman, som Àr relationer, kÀnslor, genus och sjÀlvkÀnsla.Analysen framhÄller att böckerna förmedlar olika sorters relationer, som elever kan identifiera sig med. Dessa Àr relevanta att lyfta i undervisningen för att behandla viktiga Àmnen sÄ som identitet, krÀnkande behandling, mobbning, demokrati, alla mÀnniskors lika vÀrde, respekt, moral, etik och vÀrdegrund.

Konsumtionsmönster hos ungdomar i Nybro kommun

Denna studie beskriver nÄgra förstelÀrares uppfattning om sÀrskilt stöd ut ett inkluderande perspektiv. FrÀmst har jag valt att analysera hur lÀrarna beskriver elever i behov av sÀrskilt stöd och hur deras beskrivningar kan relateras till olika teoretiska perspektiv pÄ specialpedagogik. Jag har ocksÄ studerat hur lÀrarna fördelar ansvaret för elevens lÀrarande och vilka möjligheter och hinder för en inkluderande undervisning som kan utlÀsas i lÀrarnas tal.  Jag har anvÀnt en kvalitativ metod med anknytning till socialkonstruktionism och diskursanalys.I mina analyser har jag utgÄtt frÄn teoretiska perspektiv pÄ specialpedagogik som utarbetats av Skidmore (2004). Jag kan konstatera att lÀrarna beskriver elever i behov av sÀrskilt stöd utifrÄn olika perspektiv: det psyko- medicinska, det sociala och det organisatoriska.

Coaching - en anpassad utveckling? : en kritisk analys av maktrelationen i en coach-klientrelation och dess pÄverkan pÄ klientens lÀrande

Uppsatsen utgÄr frÄn en, av mig genomförd, utvÀrdering av ett arbetsmarknadspolitiskt projekt för lÄngtidsarbetslösa. Relationen mellan coach och arbetslös klient visade sig ur mÄnga avseenden vara positiv för den arbetslösa. Jag fann det dock begrÀnsade att enbart studera relationen ur detta perspektiv. Jag valde sÄledes att studera relationen ur ett kritiskt perspektiv med fokus pÄ relationen mellan coach och klient.Syftet med uppsatsen Àr: att med utgÄngspunkt i en genomförd utvÀrdering av ett arbetsmarknadspolitiskt projekt för lÄngtidsarbetslösa, kritiskt granska ett coachingförfarande med avseende pÄ coachklientrelationens pÄverkan pÄ klientens lÀrande.Mats Alvessons kritiska teori har anvÀnds som metodologisk utgÄngspunkt och utifrÄn det som framkommit ur dessa kritiska tolkningar har en teoretisk referensram kopplats som anvÀnts som frÀmsta analysredskap. Analysen har gjorts frÀmst pÄ de intervjuer som genomfördes med coacherna under utvÀrderingen av projektet.De tolkningar som gjorts av materialet visade att ojÀmlikheter i vissa fall uppkommit mellan coach och klient.

"NÀr man har tid sÄ Àr det oerhört roligt" : En studie om fyra gymnasielÀrares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i Àmnet historia

Studiens syfte a?r att underso?ka ett antal gymnasiela?rares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i a?mnet historia. Studien har tre fra?gesta?llningar. Den teoretiska ansatsen belyser planeringsarbetet sett utifra?n gymnasiela?rarnas proffession, didaktiska aspekter och utbildningstraditioner.

Utomhuspedagogik i förskolan : en intervjustudie om olika faktorers betydelse vid utomhuspedagogisk undervisning

Bakgrund: Utomhuspedagogik kan vara all slags verksamhet som sker utanför förskolans lokaler. Synen i skolan och förskolan pÄ vad utomhuspedagogiken innebÀr Àr bred och förskolor och skolor har inrÀttat verksamheter med olika inriktningar utifrÄn de förutsÀttningar och behov som finns. Utomhuspedagogik har blivit bÄde ett ÀmnesomrÄde och ett arbetssÀtt. Utomhuspedagogik har Àven blivit fokuserat i diskussionen teori ? praktik och blivit ett populÀrt inslag inom didaktik och pedagogik som anses vara gynnande för kunskapsutvecklingen.

Diskurser inom kommunal och privat pianoundervisning

Vilka diskurser ger elever och lÀrare uttryck för i pianoundervisning? Syftet med min uppsats Àr att undersöka hur pianoelever och pianolÀrare pÄ kulturskolan och inom ett studieförbund genom sprÄket ger uttryck för en mÀngd förhÄllningssÀtt och attityder. Vad sÀgs i samtalen kring deras undervisning och vilka diskurser och tankekollektiv bildar dessa Äsikter tillsammans? Jag har anvÀnt mig av fyra djupgÄende intervjuer och tvÄ videodokumentationer för att dels studera elevernas och lÀrarnas uttryckta upplevelser men ocksÄ för att ta del av det som verkligen sker under lektionstid. Teoretiska utgÄngspunkter har utgjorts av kritisk diskursanalys, institutionsbegreppet och interaktionsteori.

Kunskap och kompetens vad innebÀr det i kunskapsintensiva verksamheter? : Kunskapsutveckling - "utveckling av rÀtt kunskap"

Uppsatsen har sin grund i fenomenografin som metod. Detta ger ett innehÄll bestÄende av variationer i uppfattningar kring fenomenet kompetens. Teoretiskt beskrivs vÀgen för analysen genom beskrivningar och giltighet angÄende kunskapsutveckling, kompetens och de lÀrande.Studieobjektet definieras genom nÄgra kunskapsintensiva verksamheter vilka valts ut inom den samhÀllsplanerande sektorn i det svenska samhÀllet. Empiriskt bygger datamaterialet pÄ intervjuer med Ätta representanter frÄn tre olika organisationer vilka fungerar som respondenter i studien.Min uppfattning Àr att kompetens fordrar ett synsÀtt som innebÀr kunskapsutveckling. DÀrför förs ett teoretiskt resonemang kring nÄgra faktorer vilka kan betraktas pÄverka synen pÄ kunskap och kunskapsutveckling: kunskapsbegreppet, handlingsutrymme att nÄ "rÀtt kunskap" och dess relation till olika tidsfaser, sociala situationer, sociala grupper och dÀrmed till de internaliserade normer som dÀr gÀller för kompetens.En teoretisk diskussion förs kring möjligheten att identifiera och definiera kompetens i en verksamhet genom tre infallsvinklar - dess sakinriktning, identifikationsinriktning och mÄlinriktning det vill sÀga vad som görs, hur det görs, varför det görs och vem som gör det.

Med elevens ögon: resan frÄn grundskola till sÀrskola

Today in Sweden the concept of the greyzone students that stands between the nine-year compulsory school and special school for mentally retarded children is recognised in different studies and reports. It is not obvious for this group of students to decide which category best can comply with their needs. Should they go in nine-year compulsory school or special school for mentally retarded children? In the last years there have been alarming rapports about how the share of students in special school increases. A study shows that the greyzone students are a group that distinctly is on the increase in the special school.

Det görar ingenting om du frÄgar mycket : SFI-elevers semantiska och morfologiska utveckling

Syftet med denna studie Àr att undersöka den semantiska och morfologiska utvecklingen hos tvÄ elevgrupper med olika studietakt som studerar kurs C pÄ SFI. Syftet Àr ocksÄ att undersöka om det finns nÄgra skillnader mellan elevgrupperna samt att belysa viktiga didaktiska moment i studiens lektionsgenomgÄng. Informanterna i studien Àr sex till antalet. Tre informanter studerar i en klass med lÄngsammare studietakt. Dessa kallas beta-elever.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->