Sök:

Sökresultat:

770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 44 av 52

Ideologiska innebörder av hÄllbar utveckling i skolan : En kritisk ideologianalys av gymnasieskolans auktoritativa texter

Denna uppsats syftar till att undersöka om gymnasieskolans centrala auktoritativa texter kan bidratill att skapa ett förhÄllningssÀtt som möjliggör en hÄllbar utveckling. För att möjliggöra en sÄdan undersökning har vi definierat begreppet hÄllbar utveckling som ett begrepp som innefattar en integrerad syn pÄ ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter. Vi harsedan analyserat och sammanfattat tre aktuella ideologier (ekonomism, ekomodernism och ekologism) som tydligt förhÄller sig till hÄllbar utveckling. I analysen av ideologierna har vi bedömt deras möjlighet att skapa hÄllbar utveckling och kommit fram till att det Àr möjligt att skapa enhÄllbar utveckling frÀmst inom ramen för den ekologistiska ideologin. HÄllbar utveckling kan inte skapas inom ramen för ekonomismen medan ekomodernismen rymmer en inre motsÀttning mellan synen pÄ tillvÀxt och ekologisk hÀnsyn.

Hur dokumenterar lÀrare i idrott och hÀlsa elevers prestationer?

Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur lÀrare i idrott och hÀlsa dokumenterar elevers prestationer utifrÄn ett didaktiskt perspektiv. Studiens frÄgestÀllningar var vilka metoder och verktyg anvÀnder sig lÀrarna i studien av i för att dokumentera elevers prestationer i undervisningen? Vilka för- och nackdelar finns det enligt lÀrarna i studien med deras eget arbete med dokumentation? Hur planerar lÀrarna i studien undervisningen för att kunna dokumentera eleverna utifrÄn kunskapskraven i lÀroplanen?För att besvara frÄgestÀllningen har vi anvÀnt oss av intervju som metod. Vi har genom anvÀndningen av intervjumetoden kunnat genomföra en kvalitativ analys av studiens empiri. Empirin grundades pÄ sex intervjuinformanters utsagor.Studien har visat att mÄnga olika sorters dokumentation som bÄde innefattar skriftliga, teoretiska uppgifter samt praktiska metoder.

FriskvÄrd: motion i arbetslivet

SÄ lÀnge mÀnniskan mÄr bra och har hÀlsan tar hon livet för givet. Förr i tiden var fysiska anstrÀngningar ett mÄste för överlevnadens skull. Vi arbetade frÄn morgon till kvÀll, stora som smÄ, med tunga sysslor bÄde hemma pÄ gÄrdarna och ute i arbetslivet. Idag Àr arbetssysslorna mer stilla sittande och kroppen fÄr inte den rörelse som den Àr skapt för som i sin tur kan skapa ohÀlsa. Förr arbetade vi ihjÀl oss, idag "vilar" vi oss till döds.

MÄlarens musik - Harmoniska metoder för modal musik

Title: Strokes of music - Harmonic methods for modal music.The aim of this paper is to develop harmonic methods for music based on different modes or scales. It begins with an exploration of the music of Claude Debussy and then goes on with other methods and scales and also includes an analytic chapter and results at the end. With "strokes of music" I mean a musical technique, which has some parallels to how a painter can choose colors and palettes to express what he is looking for ? the freedom to choose between colors and palettes, or in music tones and scales ? to move between them by sudden or leading modulations, from the diatonic scales with alternative formations, to the symmetric spheres, to the melodic pentatonic scales and other alternative new formations, using plateauic solutions or chords in diatonic, functional and non-functional progressions. A scale can be used as tonality or subordinated and the harmonic rhythm can be both with no movement and fast paced.Syftet med detta dokument Àr att utveckla harmoniska metoder för musik som bygger pÄ olika modus eller skalor.

Att hinna med och rÀcka till. : FörstelÀrares uppfattning om sÀrskilt stöd i grundskolan ur ett inkluderande perspektiv.

Denna studie beskriver nÄgra förstelÀrares uppfattning om sÀrskilt stöd ut ett inkluderande perspektiv. FrÀmst har jag valt att analysera hur lÀrarna beskriver elever i behov av sÀrskilt stöd och hur deras beskrivningar kan relateras till olika teoretiska perspektiv pÄ specialpedagogik. Jag har ocksÄ studerat hur lÀrarna fördelar ansvaret för elevens lÀrarande och vilka möjligheter och hinder för en inkluderande undervisning som kan utlÀsas i lÀrarnas tal.  Jag har anvÀnt en kvalitativ metod med anknytning till socialkonstruktionism och diskursanalys.I mina analyser har jag utgÄtt frÄn teoretiska perspektiv pÄ specialpedagogik som utarbetats av Skidmore (2004). Jag kan konstatera att lÀrarna beskriver elever i behov av sÀrskilt stöd utifrÄn olika perspektiv: det psyko- medicinska, det sociala och det organisatoriska.

Omusikalisk - berÀttelser om musikaliskt utanförskap

Uppsatsen syftar till att söka svar pÄ hur viktigt det Àr att mÀnniskan i vÄrt samhÀlle ser pÄ sig sjÀlv som en musikalisk individ och hur viktigt det Àr att andra ocksÄ gör det. Spelar musikaliteten nÄgon roll för oss mÀnniskor eller Àr det kuriosa, nÄgot extra och roligt som vissa har stor glÀdje av men som andra inte saknar i nÄgon större utstrÀckning? ForskningsfrÄgorna som anvÀnts Àr: Vad hÀnder nÀr man fÄr veta att man Àr ?omusikalisk?? Hur framförs beskedet och hur har det förÀndrats frÄn andra halvan av 1900-talet och fram till idag? Uppsatsen baseras pÄ teorier om musikalitet och identitet. Metoderna Àr kvalitativa och utgÄr frÄn narrativa metoder med sitt ursprung i Labov (1972) och hans modell för berÀttelseanalys vilken Àven skulle kunna beskrivas som diskursanalytisk. De berÀttelser som ligger till grund för studien kommer frÄn sex informanter i Äldrarna 18-58.

Undervisning i historia eller SO? Första vÀrldskriget

Syfte: Syftet Àr att i en sekvens historielektioner fokusera spÀnningsfÀltet mellan de fyra enskilda SO-Àmnena: historia, geografi, religionskunskap och samhÀllskunskap och ett gemensamt samlat SO-Àmne.Syftet utreds genom klassrumsstudier, inom ramen för Àmnesmomentet ?Första vÀrldskriget? tillhörande skolÀmnet historia, för att undersöka vilka kunskaper som elever uttrycker, som kan hÀrröras till nÄgot annat skolÀmne, dÄ frÀmst de tre andra SO-Àmnena, som geografi, religionskunskap eller samhÀllskunskap och om sÄ Àr fallet fundera pÄ betydelsen av detta.Teori: Ur ett hermeneutiskt perspektiv analyseras klassrumsobservationer och spÀnningsfÀlt identifieras. För att kunna identifiera spÀnningsfÀlt anvÀnds Ricoeurs beskrivning av pendelrörelsen mellan tvÄ poler, dÀr Ricoeur söker medla mellan olikheter.Metod: Klassrumsobservationer av en klass 9 i en svensk kommunal grundskola lÀsÄret 2011/2012, dÀr en klass har observerats under nio tillfÀllen under Àmnesmomentet Första VÀrldskriget inom skolÀmnet historia. Dessa observationer tolkas huvudsakligen med hjÀlp av Ricoeurs hermeneutiska kritiska hermeneutik. Resultat: De observerade eleverna anvÀnder kunskaper frÄn andra skolÀmnen, frÀmst de tre övriga SO-Àmnena, geografi, religionskunskap och samhÀllskunskap för att skapa förstÄelse för Första VÀrldskriget, ett moment inom historieÀmnet.

"TyvÀrr Àr det vÀl sÄ med mobbning att man ser det alldeles för sent": en studie om ledarskap och mobbning i idrottsföreningar

Uppsatsen handlar om mobbning och hur detta synliggörs i idrottsföreningar. Ledarna inom idrottsföreningar har intervjuats med en narrativt inspirerad metod för att pÄ sÄ sÀtt nÄ deras erfarenheter av hur mobbningen pÄ detta omrÄde ser ut. Intervjupersonerna berÀttar hur de hanterar mobbning personligen och hur detta hanteras inom respektive idrottsförening. Vi lyfter Àven fram hur ledarna ser pÄ ledarskap i allmÀnhet och hur de ser pÄ sitt eget ledarskap. Vidare ser vi ocksÄ till deras utbildningsbakgrund.

Naturvetenskap i förskolan. En studie av nÄgra förskollÀrares syn pÄ naturvetenskap i förskolan.

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur nÄgra förskollÀrare resonerar kring naturvetenskap i förskolan avseende innehÄll, arbetsmetoder och syfte. Eftersom strÀvansmÄlen för naturvetenskap förtydligades i Lpfö 98 (2010) liksom förskollÀrarens ansvar för den pedagogiska verksamheten vill jag Àven ta reda pÄ om förskollÀrarna anser att Lpfö 98 (2010) har inneburit nÄgon skillnad för deras arbetssÀtt och i sÄ fall hur. Undersökningen bygger pÄ semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex förskollÀrare pÄ tvÄ olika förskolor. Resultatet visar att samtliga respondenter poÀngterar det undersökande och utforskande arbetssÀttet med fokus pÄ barns delaktighet och pedagogers lyhördhet. Resultatet visar Àven vikten av att fÄnga upp barns frÄgor och intresse i vardagliga aktiviteter, att ha medforskarperspektiv och att stÀlla produktiva frÄgor.

Pedagogers professionella sprÄk

Syftet Ă€r att undersöka och reflektera kring pedagogers sprĂ„k i arbetet med utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner, pedagoger emellan samt mellan pedagoger och förĂ€ldrar. Efter en litteraturgenomgĂ„ng som fokuserar diskurser, sprĂ„k och yrkessprĂ„k presenteras resultatet av sex kvalitativa, semistrukturerade intervjuer gjorda med pedagoger, yrkesverksamma i förskolan och grundskolan.Över etthundraĂ„ttio tusen pedagoger arbetar med barn och elever i Sverige. Har pedagoger i förskola och skola ett fungerande sprĂ„k? Finns behovet av ett yrkessprĂ„k? Ur specialpedagogiskt perspektiv beskrivs sprĂ„ket som ett viktigt redskap. Det har en avgörande roll för mĂ€nniskans förstĂ„else för vad som sker och för den roll hon fĂ„r i samspel med andra.

Yrkespersonlig utveckling pÄ Musikhögskolan i Malmö - En undersökning av lÀrarstudenters tankar kring sjÀlvreflektion i lÀrarrollen.

The aim of this thesis is to investigate whether personal development, from the professional perspective, could be a relevant part of the music education department at Malmö Academy of Music. The thesis explores whether students would gain a better understanding of the professional teacher's role through personal development, and also the kind of educational structure that would be most suitable to achieve this understanding. A qualitative focal group interview was used as a method, and the participants where four students at Malmö Academy of Music. The results show that the students generally would be open-minded to integrate personal development in their educational program, and they also have a lot of interesting ideas regarding how a framework for the integration of personal development in the educational program could be structured. A number of suggestions how to integrate self reflection in the educational program are presented in the thesis.

Att utgÄ ifrÄn eleverna? : En undersökning av hur lÀrare uppfattar att de förhÄller sig till eleverna i religionsundervisningen pÄ gymnasiet

Syftet med denna uppsats har varit att ta reda pÄ hur lÀrare uppfattar att de förhÄller sig till eleverna, nÀr de gör sina undervisningsval i kursen Religionskunskap A pÄ gymnasiet. I förhÄllande till detta har elevers studieinriktningar varit en faktor som studerats, för att undersöka om dessa har inverkan pÄ undervisningen.Materialet till undersökningen har insamlats genom kvalitativa intervjuer med fem yrkesverksamma religionslÀrare i Uppsala. Intervjuerna har spelats in med en mobiltelefon och dÀrefter transkriberats ordagrant. Intervjumaterialet har analyserats genom en innehÄllsanalys, dÀr materialet sorterats i likheter och olikheter.LÀrares undervisningsval har stÀllts i relation till om lÀrare utgÄr ifrÄn religionsundervisningens selektiva traditioner. Dessa rör kristendomens starka stÀllning och undervisning med vÀrldsreligioner i fokus istÀllet för elevers egna livsfrÄgor.

Tio tecknarpositioner : En semiotisk analys av elevers tidiga multimodala textskapande

Denna studie ingÄr i ett forskningsprogram under ledning av professor Caroline Liberg vid Uppsala universitet. Programmet syftar till att utforska nya sÀtt att se pÄ elevers tidigatextskapande, bland annat genom att fokusera samspelet mellan texters funktion, innehÄll och form. Studien utgÄr frÄn ett vidgat textbegrepp och en dialogisk syn pÄ sprÄkande, dÀr Àven barn aktivt intar olika sociala positioner gentemot sina medsprÄkare. Syftet med studien Àr att studera elevers (Ärskurs ett) tecknarpositioner i multimodala elevtexter, i termer av dels hur eleverna skapar mening i sina teckningar, dels hur teckningar och det skrivna Àr relaterade. Sammanlagt har 57 multimodala elevtexter frÄn tvÄ olika skrivsituationer i Ärskurs ett bearbetats i en kvalitativ semiotisk textanalys med en hermeneutisk metodologisk ansats.

Religionskunskap i tiden : en studie om hur religionsÀmnet kan göras mer engagerande

Lpf94 ligger till grund för religionsundervisningen i de frivilliga skolreformerna. Styrdokumentet beskriver religionsÀmnets uppgift att förmedla kunskap om andra kulturer, tankesÀtt, trosuppfattningar och livsstilar samt den etik som kretsar runt dessa.Jönsson och Perssons bidrag i den nationella utvÀrderingen av grundskolan 2003 visar att det finns ett bristande engagemang inom religionsÀmnet hos elever. LÀrare behöver olika didaktiska verktyg för att kunna göra undervisningen mer intressant för eleverna. Det Àr dÄ viktigt att reflektera över varför man vÀljer att göra ett visst upplÀgg. Detta kan lÀrare göra genom att fundera kring frÄgorna vad, hur och varför som utgör kÀrnan i de didaktiska frÄgestÀllningarna.Uppsatsens huvudfrÄgestÀllning var: Hur kan religionslÀrare lÀgga upp undervisningen iReligionskunskap A pÄ gymnasiet för att göra Àmnet mer engagerande för eleverna? Vi har Àven arbetat med ytterligare tvÄ frÄgor som Àr relevanta för Àmnet.

Musik som socialt redskap - Musikens betydelse i arbetet med socialt utsatta barn, en studie ur ett rytmikmetodiskt perspektiv

The main purpose of this study is to inquire whether music can function as a supportive and compensating tool for children from various kinds of social exposure. Eurhythmics is the musical method focused on, since it consciously works out of a socializing perspective. The study involves a scheme with poor children in Argentin (autumn 2005) and is based upon two interviews with women working professionally with both the social and the musical aspect of the current question. Notes from the above mentioned project are added to the interviews. The possible conclusion from the end results is that the individual as well as the dynamics of the group (as a whole) draw positive benefits from not only the music itself but also the structure and the elements of it.

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->