Sök:

Coaching - en anpassad utveckling?

en kritisk analys av maktrelationen i en coach-klientrelation och dess påverkan på klientens lärande


Uppsatsen utgår från en, av mig genomförd, utvärdering av ett arbetsmarknadspolitiskt projekt för långtidsarbetslösa. Relationen mellan coach och arbetslös klient visade sig ur många avseenden vara positiv för den arbetslösa. Jag fann det dock begränsade att enbart studera relationen ur detta perspektiv. Jag valde således att studera relationen ur ett kritiskt perspektiv med fokus på relationen mellan coach och klient.Syftet med uppsatsen är: att med utgångspunkt i en genomförd utvärdering av ett arbetsmarknadspolitiskt projekt för långtidsarbetslösa, kritiskt granska ett coachingförfarande med avseende på coachklientrelationens påverkan på klientens lärande.Mats Alvessons kritiska teori har används som metodologisk utgångspunkt och utifrån det som framkommit ur dessa kritiska tolkningar har en teoretisk referensram kopplats som använts som främsta analysredskap. Analysen har gjorts främst på de intervjuer som genomfördes med coacherna under utvärderingen av projektet.De tolkningar som gjorts av materialet visade att ojämlikheter i vissa fall uppkommit mellan coach och klient. Dessa kan ha uppkommit pga. dolda maktförhållanden i coach-klientrelationen som bl.a. kan bero på projektets förhållande till Arbetsförmedlingen och projektets strävan efter att uppvisa goda resultat. Coacharbetet har snarare blivit anpassningsinriktat än det önskvärda utvecklingsinriktade. De konsekvenser denna sneda maktfördelning gett för den arbetslösa kan vara ett negativt lärande så som inlärd hjälplöshet.I ett större sammanhang kan förklaringen ligga i det Foucault benämner rådande diskurs. Projekten har som uppgift att hjälpa de arbetslösa att utvecklas för att åter passa på arbetsmarkanden. På grund av diskursen och det disciplinära samhället kan resultatet istället bli att de arbetslösa anpassas in i en mall. Detta för att inte vålla några problem för samhället och för att få ner arbetslöshetsstatistiken.

Författare

Elin Thorson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Pedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..