Sök:

Sökresultat:

337 Uppsatser om Den dolda Läroplanen - Sida 16 av 23

GrÀfsnÀs dolda skatter

This paper examines how to use different kinds of source material for building surveys. The studyexamines how to use legends, construction archaeological surveys and Ground Penetrating Radar(GPR) as source material, and use them against each other to ensure the reliability they have.As a starting point I used GrÀfsnÀs castle ruin in AlingsÄs, Sweden, as an example. GrÀfsnÀs castlewas probably built in the Middle Ages and was rebuilt through the ages until it became a ruin in thelate 1800s. The castle ruin is today AlingsÄs most visited attraction.The investigation has focused on three areas which are located in the very ruin; rescue tunnels, thecellar vault and the treasure.There are legends that describe how the castle lord of GrÀfsnÀs fled an attack of the Danes in 1612 ina rescue tunnel which ended at the beach. At the construction archaeological surveys carried out in1935-36 they found a sewer in the courtyard that was once served as rescue tunnel and ended in themoat.

Jag och Tensta : personligt perspektiv pÄ det offentliga rummet

NÀst lÀngst ut pÄ blÄ linje ligger Tensta. Det tar 19minuter med tunnelbanan frÄn t-centralen och under nÄgramÄnader Äkte jag till Tensta ett tjugotal gÄnger. Jag deltogi lÀxhjÀlp, var pÄ politiska möten, gick nattvandringar ochplockade skrÀp. Besöken dokumenterades medanteckningar, skisser eller fotografier och Àr en del avexamensarbetet "Jag och Tensta, personligt perspektiv pÄdet offentliga rummet".Arbetet mynnade ut i tre upprustningsförslag till Tenstacentrum, alla med utgÄngspunkt frÄn olika slutsatser ochiakttagelser som kom fram under min vistelse i Tensta.Genom att lÀgga stor tid pÄ inventeringsskedet och platsbesökville jag om möjligt fÄ fram dolda kvaliteter ochbrister med fokus pÄ upplevelse och önskningar snarare Ànmer mÀtbara fakta.Examensarbetet har varit processorienterat vilket gjordeatt jag frÄn början inte visste vilken vÀg de olika inventeringsbesökenskulle ta eller i vilken skala slutresultatetskulle te sig.Det första förslaget "I skuggan i Tensta" bestÄr av elvavÀderskydd placerade centralt i Tensta. VÀderskydden kananvÀndas till torghandeln, som sittplatser och nÀr de inteanvÀnds fungerar de som en del av belysningen av centrum.VÀderskydden Àr utformade med ett stormönstrat tak varsskuggverkan syftar till att ge en illusion av att sitta underett frukttrÀd, en kvalitet som idag saknas i Tensta.I det andra förslaget "Vardag" bearbetas Tenstas park- ochinfrastruktur pÄ ett mer pÄtagligt sÀtt.

Pojkar och flickor i bilderböcker : En feministisk poststrukturalistisk textanalys av bilderböcker

Syftet med detta examensarbete Àr att utifrÄn ett genusperspektiv visa hur pojkar och flickor beskrivs i bilderböcker för barn. För att fÄ syn pÄ detta har karaktÀrernas grad av aktivitet i handlande situationer analyserats. För att vidare fördjupa resonemanget och problematisera könsstereotyper sÄ har ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv anvÀnts som har applicerats pÄ hur bokens karaktÀrer presenteras. Metoden som anvÀnts Àr feministisk poststrukturalistisk textanalys dÀr fokus legat pÄ texternas samverkan med bilderna. Elva böcker har analyserats med hjÀlp av Maria Nikolajevas teorier rörande barnlitteratur och Hillevi Lenz Taguchis forskning om feministisk poststrukturalism. Resultatet visar att Àven om teman och historier vid första anblick verkar vara könsneutrala sÄ visar en noggrannare analys att mer dolda könsroller förekommer. Slutsatsen i detta arbete Àr att vissa könsroller ligger sÄ djupt rotade i vÄrt samhÀlle att de kan vara svÄra att se.

Pojkars underprestation i skolan : En studie om elevers uppfattningar om och förklaringar till pojkars försÀmrade betyg relativt uppmÀtta resultat

Syftet med den hÀr studien Àr att söka förstÄ varför pojkars betyg Àr lÀgre Àn flickors relativt de resultat som uppmÀtts pÄ nationella prov. Vidare Àr ambitionen att redogöra för vad elever anser att denna skillnad beror pÄ genom att lyfta fram elevers uppfattningar till och tankar om pojkars underprestation. Denna studie redogör för forskning om pojkars, i relation till flickors, generella underprestation i skolan. Initialt redogörs för forskning som beskriver skillnader mellan pojkars och flickors instÀllning till, prestation i, mÄluppfyllelse och erhÄllna betyg i skolan för att sedan följas upp med och jÀmföras mot elevers synpunkter och tankar kring fenomenet. Detta Àr en kvalitativ studie dÀr tvÄ pojkar och tvÄ flickor intervjuats med syfte att ta del av elevers perspektiv i frÄgan.

IT-styrning med fokus pÄ affÀrsnytta : Fyra företags syn pÄ IT och dess strategiska vÀrde för lönsamheten, bedömning av affÀrsnyttan och styrning av IT-verksamheten

IT ses idag som ett strategiskt verktyg med krav pÄ uppnÄdd lönsamhet i alla IT-relaterade investeringar och projekt. Lönsamhet och kostnadseffektivitet Àr tillsammans med nya lagar och förordningar för bolagsstyrning viktiga faktorer som fordrar bÀttre IT-styrning. Att bedöma och vÀrdera affÀrsnytta och nyttoeffekter av IT innebÀr att se vad IT?s egentliga vÀrde Àr för verksamheten och dess affÀrsprocesser. Genom att anvÀnda nÄgon av de nyare metoderna för nyttobedömning som ocksÄ har fokus pÄ ovÀntade och dolda kostnader men framför allt inkluderar skattning av snabba/lÄngsamma nyttor och direkta/indirekta nyttor, sÄ uppnÄr man bÀttre kontroll över verksamheten och att man fokuserar pÄ rÀtt saker och gör dem pÄ rÀtt sÀtt.

Synliga och Dolda rum i skolmiljön : Högstadieelevers skolliv med hÀlsan i fokus

Undersökningens syfte Àr att utifrÄn en diskursteoretisk ansats beskriva och analysera bakgrunden till Norrköpings folkparks tillkomst samt folkparksstyrelsens uppfattning om den ideale besökaren under slutet av 1800-talet. Granskningen görs med utgÄngspunkt frÄn frÄgorna: med vilka argument resonerade folkparkens styrelse att parken skulle byggas, vad kan man utifrÄn denna argumentation utlÀsa om folkparkens funktion och vem var den ideale besökaren enligt folkparksstyrelsen? De resultat som framkommit vid analysen bör ses som tolkningar gjorda utifrÄn Foucaults teorier om disciplinering och makt.Folkparken var under slutet av 1800-talet en social arena för disciplinering av arbetare. Folkparkens utformning i kombination med tillkomsten av ordningsregler och övervakning kan i det hÀr sammanhanget bl.a. ses som ett led i arbetet med att förÀndra besökarnas beteende.

Demokratins dolda sidor. En experimentell studie om huruvida lÀrares vetskap om elevers

Den hÀr uppsatsen Àr en kvalitativ studie av tjetjenska flyktingar i GöteborgsomrÄdet. Syftet med studien Àr att undersöka sprÄkfenomenets roll i den enskildes integrationsprocess genom att besvara frÄgestÀllningarna: Hur upplevs det nya samhÀllets sprÄk av de invandrarna? Vilken plats tar sprÄket och vilken roll det spelar i integrationsprocessen? Vilket Àr sambandet mellan sprÄkinlÀrningen och integrationen? Vilka svÄrigheter Àger rum under bÄda processerna? och Àven pröva följande tvÄ hypoteser: den ena om integrationen kan ses som den enskildes nya vÀrld skapad med nya sprÄket, och den andra om definitionsproblem inom integrationsomrÄdet Àr ett hinder för sjÀlva integrationen. Metoden som anvÀnds i studien Àr kvalitativ intervju. Studien omfattar Ätta tjetjenska flyktingar av bÄda könen, som utvaldes enligt följande urvalskriterier: de etniska tjetjener (1), som flyttade till Sverige i vuxen Älder (över 18 Är) (2) och Àr nu bosatta i GöteborgsomrÄdet (3).

Det dolda förhÄllningssÀttet till barns sjÀlvkÀnsla : En studie av förskolepedagogers intryck och uppfattningar kring barns sjÀlvkÀnsla

The pre-school is seen by many as the place where children get equipped for the future and the challenges there of. One of the most important aims according of the curriculum for Swedish preschools is that children get the opportunity, in interaction with the pedagogues, to develop their identity and to feel secure and satisfied with themself. Although, in the curriculum of the Swedish preschool system there is a comprehensive focus on the children?s competencies and learning, the importance that the children feel secure is not that prominent. Consequently a paradox occurs between the focus on children?s competencies and their need for care.

Patienters erfarenheter efter minor stroke - en intervjustudie

Bakgrund:Under de senaste decennierna har det skett en förÀndring med minskadsvÄrighetsgrad av symtom och en minskad dödlighet vid stroke. Termen ?minor stroke?anvÀnds för patienter med milda neurologiska handikapp. Inom hÀlso- och sjukvÄrden görsbedömningen att dessa patienter inte har funktionsnedsÀttningar och förvÀntningarna Àr attde ska ÄterhÀmta sig snabbt. Detta Àr den vanligaste stroke diagnosen men ÀndÄ den som fÄrminst uppmÀrksamhet bÄde kliniskt och vetenskapligt.Syfte:Syftet med undersökningen var att beskriva patienters erfarenhet efter minor stroke.Metod:Kvalitativ ansats med intervju som insamlingsmetod.

Guide för design av ett Business Case för IT-investeringar tillÀmpat ett SME

Problemdiskussion: IT?investeringar Àr ofta den största investeringen ett företag gör.För ett medelstort företag blir det extra viktigt om att försÀkra sigom ett lyckat IT?projekt. Denna uppsats lyfter fram skillnadernamellan vad teoretikerna anser vara en kritisk framgÄngsfaktor ochvad praktikerna har för syn pÄ dessa.Syfte: Studiens syfte Àr att designa och utvÀrdera ett Business Case av enIT?investering för ett medelstort företag. Vi vill skapa en ökadförstÄelse hur ett Business Case kan utformas för ett SME och vadden bör innehÄlla för att öka chanserna för att lyckas medprojektet dÄ det idag sker mÄnga misslyckanden vidimplementering av affÀrssystem.AvgrÀnsningar: Ofta innehÄller ett Business Case mÄnga fler punkter Àn de vi valtatt behandla.

?Är du bög eller?? - en studie om maskulinitet och sexualitet inom lagidrotten

Denna uppsats Àr en kvalitativ studie som behandlar synen pÄ identitet, maskulinitet och (homo)sexualitet inom lagidrottens vÀrld. Syftet Àr att visa en bild pÄ hur lagidrottsutövare ser pÄ och skapar identitet, maskulinitet och (homo)sexualitet inom manlig lagidrott och att se om det utifrÄn detta gÄr att skapa en bild av hur det kan vara att vara homosexuell och dÀrmed sexuellt avvikande. För att nÄ fram till syftet har följande frÄgestÀllningar tagits upp: Hur ser idrottslagets jargong generellt ut bakom scenen och varför ser den ut sÄ?, Vilka ideal grundar sig denna jargong pÄ i idrottslaget?, Hur pÄverkar identitet, maskulinitet och sexualitet sÀttet de intervjuade ser pÄ sig sjÀlva och andra?, och Vilken innebörd har kroppen och kroppsliga praktiker för synen pÄ identitet, maskulinitet och sexualitet?I studien har tre individuella intervjuer (med lagidrottare pÄ elitnivÄ eller strax under), en gruppintervju (med fyra ungdomsspelare i handboll), samt delatagande dolda observationer gjorts för att samla in materialet. Uppsatsen tar hjÀlp av det queerteoretiska begreppet heteronormativitet, maskulinitetsteorier samt den socialpsykologiska termen konformitet för att analysera empirin.Uppsatser ger en bild av en sexistisk, homofobisk och rÀtt sÄ rÄ jargong spelarna emellan.

Redovisning av förlagsrÀttigheter i svenska bokförlag

Bakgrund och problem:Ett bokförlags primÀra tillgÄng Àr deras förlagsrÀttigheter som ger dem tillÄtelse att ge ut litterÀraverk med ensamrÀtt. För att kunna fÄ ett rÀttvisande vÀrde pÄ förlaget mÄste denna tillgÄng tas med iberÀkningen vid förvÀrv. Den information som finns tillgÀnglig för intressenter utanför företaget ÀrÄrsredovisningar. Vi har dÀrför valt att ta reda pÄ om förlagsrÀttigheterna finns representerade ibalansrÀkningen eller om detta Àr en av mÄnga immateriella tillgÄngar som kostnadsförs direkt.Syfte:Syftet med denna uppsats Àr att bistÄ med information till köpare av förlag och investerare om hurvÀrdet av förlagsrÀttigheter och böcker bedöms och redovisas i bokförlagen.AvgrÀnsningar:De bokförlag som vi har valt att undersöka representerar bokförlag i allmÀnhet i Sverige. Dessa Àronoterade aktiebolag och tillÀmpar inte IASB:s regelverk, IFRS, och dÀrför behandlas inte dettaregelverk i denna uppsats.

"Visst Àr det svÄrt!", det dÀr med pojkar och flickor. : ? En studie av en lÀrares bemötande i idrott och hÀlsa ur ett genusperspektiv.

SammanfattningDetta examensarbete grundar sig i en videoobservationsstudie dÀr vi anvÀnt oss av stimulated recall som kompletterande metod. Detta innebÀr att flera lektionstillfÀllen videofilmats och ur detta material utformades en intervju. Informanten (lÀraren som blivit videoobserverad), och forskarna ser pÄ utvalda sekvenser frÄn observationstillfÀllena ihop och diskuterar hÀndelserna pÄ lektionen utifrÄn detta. Observationerna och stimulated recall intervjun i denna uppsats syftar till att belysa en lÀrares bemötande av elever och hur hens olika bemötande befÀster eller reproducerar stereotypa könsmönster samt genussystem.   Tidigare forskning tar upp att det görs skillnader pÄ pojkar och flickor i undervisningen i idrott och hÀlsa. Forskningen visar ocksÄ pÄ att lÀrare ofta för vidare samhÀllets ideal och mönster in i klassrummet och att förvÀntningar pÄ elever Àr olika beroende pÄ deras kön.

En balans mellan komedi och tragedi - humor i omvÄrdnadsarbete

Bakgrund: Humor Àr ett begrepp som genom historien tilldelats en rad definitioner och ÀndamÄlen med humoranvÀndning har skiftat under Ärhundraden. Det rÄder uppfattningar bland bÄde forskare, teoretiker och filosofer om att humor har positiva effekter pÄ mÀnniskans psykiska och fysiska hÀlsa. Syfte: Att belysa humor som uttrycksmedel i somatisk hÀlso- och sjukvÄrd hos vuxna samt att ta reda pÄ om humor har nÄgra effekter pÄ patienters vÀlbefinnande. Metod: Examensarbetet Àr utformat som en litteraturstudie med grund i ett beskrivande metasyntestÀnk, baserad pÄ elva vetenskapliga artiklar. Under analysen urskildes tvÄ teman som fick rubrikerna Humor som uttrycksmedel i omvÄrdnad och Humor- en faktor för patientens vÀlbefinnande.

Dolda fel försÀkring för nÀringsidkare vid försÀljning av hÀst : Konsumnetköplagen i förhÄllande till försÀljning av hÀst

Syftet med denna studie Àr att identifiera skillnader och likheter i olika pianolÀrares undervisningsupplÀgg, samt undersöka om deras synsÀtt och metoder gÄr att knyta till de respektive genrer som de undervisar i. Inom forskning och litteratur har motsÀttningar som kan kopplas till afro och klassiskt undersökts och framstÀllts i kontraster sÄsom gehör kontra noter eller improvisatoriskt kontra Ätergivande. SÄdana motsÀttningar ligger till grund för föreliggande studies intresseomrÄde.Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv, vilket innebÀr att lÀrande ses som en social aktivitet, dÀr kunskap finns i kommunikation och de redskap som har vÀxt fram i samhÀllet. Datamaterialet bestÄr av kvalitativa intervjuer med fyra mer eller mindre aktiva musiker/pianopedagoger (tvÄ afrolÀrare och tvÄ klassiska lÀrare) med olika arbetssituationer.Resultatet visar att individanpassning och musikalisk mening samt glÀdjefullhet vÀrderas högt i samtliga informanters pianoundervisning. MÄlet tycks vara att eleverna fÄr uppleva glÀdje av att kunna musicera, snarare Àn att de ska bli ?stora? och kÀnda pianister.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->