Sökresultat:
337 Uppsatser om Den dolda Läroplanen - Sida 17 av 23
Balanced Scorecard identifieringens dolda dilemma
The use of balanced scorecards have spread explosively throughout the world during the last decade. This management tool have become very common in a vide spread variety of organisations on all continents. Many balanced scorecard fails though and scorecard theorists often blame the identification- and implementation process as they claim that these lay the foundation for the use of the tool. As my literature study shows, academic research on the area is rare. Particularly the effect on the implementation process from organisational dynamics and organisational structures needs further research.
Sexköparen : En diskursanalys av domar frÄn svenska tingsrÀtter
SammanfattningEftersom det blev förbjudet att köpa sexuella tjÀnster i Sverige har denna uppsats, med hjÀlp av diskursanalys, undersökt hur rÀtten framstÀller sexköp som fenomen, sexköpare och Àven sÀljare av sexuella tjÀnster. Domar frÄn olika svenska tingsrÀtter har analyserats, avseende vilka ord som anvÀnds i framstÀllningen av fenomenet. Socialkonstruktivistiska teorier har anvÀnts för att förstÄ hur konstruktionen sker av kön, prostitution som fenomen och hur offer samt gÀrningsman konstrueras. DÄ prostitution kan sÀgas vara en del i hur genus konstrueras i samhÀllet idag har dikotomin mellan könen, samt mannen som norm, blivit en central del i uppsatsen. De grÄzoner som finns i genuskontraktet kan tÀnkas utnyttjas av bÄde mÀn och kvinnor, dÀr mÀn lÄter sig köpa kvinnor, men kvinnor ocksÄ med mer eller mindre frivillighet lÄter sig köpas.
Bo01 mÀssans profil i förhÄllande till dess image
VÄrt syfte Àr att undersöka första och sista instansen av marknadskommunikationen av Bo01-mÀssan. Vi vill ta reda pÄ vilka faktorer som legat till grund för hur denna mÀssa har profilerats mot den tilltÀnkta marknaden. Vi vill belysa vikten av en marknadsanpassad profil. Vi har valt att inkludera tre olika teoriperspektiv för att komma till grunden av den problemformulering vi valt. Det första och viktigaste perspektivet behandlar profilering och imagens betydelse.
"Det viktiga Àr vad man sjÀlv har med sig egentligen" - En diskursanalys av genusperspektiv i gymnasiekursen Svenska B
Syftet med detta examensarbete Àr att belysa pÄ vilket sÀtt genusperspektivet synliggörs i gymnasiekursen Svenska B. Studien fokuserar pÄ hur lÀrare upplever sitt urval av författare ur ett genusperspektiv samt hur genusperspektivet belyses i den egna undervisningen. Detta sÀtts i relation till den diskurs lÀraren befinner sig i, det vill sÀga det kulturella och pedagogiska kapital lÀraren har med sig och klimatet pÄ den skola dÀr lÀraren arbetar.
Studien har utgÄtt frÄn en induktiv forskningsstrategi, dÀr det empiriska materialet har legat till grund för teorin, i motsats till ett deduktivt arbetssÀtt dÀr en teori ska undersökas och om möjligt bekrÀftas. Den teoretiska utgÄngspunkten bestÄr dÀrför endast av genusteori och genuspedagogik samt teorin gÀllande diskursanalys.
Röster frÄn Seved - En kvalitativ studie om unga tjejers tankar & betraktelser frÄn ett bostadsomrÄde i Malmö
Denna uppsats Àr en kvalitativ studie som bestÄr av sex intervjuer med tjejer mellan 15-17 Är. Studiens syfte Àr att utforska dessa tjejers upplevelser av att bo och leva i bostadsomrÄdet Seved i Malmö, vilket Àr ett av media uppmÀrksammat bostadsomrÄde. Med hjÀlp av ett fenomenologiskt samt intersektionellt teoretiskt ramverk analyserar vi informanternas resonemang. I resultatdelen skildras vad som Àr karakteristiskt med Seved, hur informanterna förhÄller sig till ?killgÀngen? i omrÄdet, hur de ser pÄ trygghet och otrygghet kopplat till deras bostadsomrÄde, hur de bemöter det dÄliga ryktet om Seved samt hur de rör sig i och utanför Seved.
"Lite arga, lite snÀlla, lite dumma, lite goda" : En studie om förskolan ur barns perspektiv.
I denna studie synliggörs det hur barn beskriver lÀrare samt pÄ vilket sÀtt barn upplever delaktighet och inflytande i förskolan. Det Àr kvalitativa intervjuer som anvÀnts, dÀr 15 barn i förskolan i Äldrarna tre till sex Är har intervjuats.Bakgrundslitteraturen bestÄr av tidigare forskning som belyser barnperspektiv och barns perspektiv, barnsyn, delaktighet och inflytande, den dolda lÀroplanen, relationskapande och barns utsagor om vuxna. I teoriavsnittet knyts det an till Vygotskijs sociokulturella perspektiv.UtifrÄn studiens resultat synliggörs olika teman vad gÀller barnens beskrivningar av lÀrare: LÀrarna tröstar och tillrÀttarvisar, lÀrarnas nÀrvaro och lyhördhet, lÀrarna bestÀmmer, lÀrarna leker med mig och lÀrare ska vara snÀlla, glada, omhÀndertagande. NÀr det gÀller delaktighet urskiljer vi: nÀr barnen inte fÄr göra som de vill, barnen fÄr bestÀmma över leken, barnen fÄr leka tillsammans, barnens önskan.Resultatet visar att barnen upplever att lÀrarna tillrÀttavisar och tröstar dem nÀr det uppstÄr konflikter mellan dem. Barnen beskriver att lÀrarna visar intresse för det de vill.
En fÀngslande kultur : En kvalitativ studie om hur Clas Ohlsons medarbetare tillÄter sig engageras och styras av företagskulturen
SAMMANFATTNINGDet finns flera exempel pÄ företag som Àr framgÄngsrika och som karaktÀriseras av att de har en stark företagskultur. En god företagskultur framhÄlls vara betydelsefull för ett företags anseende och framgÄng sÄvÀl som för medarbetares förbindelse till företaget. Forskning om Àmnet företagskultur har gjorts och presenterats inom ramarna för akademin sÄvÀl som för företagsledningar. SynsÀttet pÄ företagskultur som ett effektivt men subtilt styrverktyg utgör ett gemensamt drag i mycket av den tidigare forskningen. Syftet med uppsatsen Àr att kartlÀgga hur företag arbetar med att skapa och upprÀtthÄlla en företagskultur samt hur medarbetare förhÄller sig den.
Kvinnoförtryck : En diskursanalytisk studie om patriarkatets reproduktion pÄ Internet
Denna studie utgÄr frÄn teorin om patriarkatet som rÄdande samhÀllssystem. Kvinnan Àr förtryckt av mannen som Àr en dominant grupp i dagens samhÀlle. Studien kommer att utgÄ frÄn Teun A. van Dijks tankar om att en dominant grupp i samhÀllet kontinuerligt mÄste producera och reproducera sin makt med hjÀlp av bland annat sprÄket. Medlemmarna i den dominanta gruppen gör dock inte detta hur som helst.
Elevers kunskaper i fysik och olika inlÀrningssamband
Tanken bakom det hÀr examensarbetet var att undersöka vad som leder till en effektiv undervisning och ett effektivt lÀrande för bÄde lÀrare och elever. För att kunna göra den hÀr sortens undersökning sÄ utarbetades en elev- och en lÀrarenkÀt, som anvÀndes bÄde pÄ högstadiet och pÄ gymnasiet (hÀr undersöktes bara NV-elever). En av vÄra frÄgestÀllningar byggde pÄ en jÀmförelse mellan elevernas fysikkunskaper och deras upplevda eller önskade lektionsfördelningar. HÀr hittade vi inte nÄgra tydliga samband, som direkt kunde kopplas till att en viss undervisningsmetod hade anvÀnts. Det fanns dock ett svagt positivt samband, frÀmst för högstadiet, mellan fysiktestet och faktorer som elevernas pÄverkansmöjligheter pÄ sina lektionsfördelningar och elevernas syn pÄ vilken nytta de har av fysiken i deras framtida liv.
Viral Marketing : en analys av dold marknadsföring pÄ YouTube
Vi vill uppmÀrksamma en ny sorts marknadsföring som blivit möjlig tack vare YouTube och Internet. PÄ YouTube har företagen en ny arena att marknadsföra sig pÄ och vissa företag anvÀnder sig av YouTube för att lansera dolda marknadsföringskampanjer. De flesta videor pÄ YouTube Àr hemmagjorda av ungdomar, filmade med handkamera eller mobilkamera och estetiken anpassas efter det amatörmÀssiga. Genom att efterlikna dessa videor försöker företagen dölja sitt verkliga syfte, vilket Àr att marknadsföra en produkt. Eftersom marknadsföring pÄ YouTube Àr ett nytt fenomen tycker vi att det Àr viktigt att belysa detta sÄ att InternetanvÀndare blir mer uppmÀrksamma pÄ hur YouTube kan anvÀndas.
Upplevelser av att som biologiskt barn till familjehemsförÀldrar vÀxa upp i familjehem : -En kvalitativ studie som undersöker vuxna personers av att leva i familjehem som barn
I denna studie synliggörs det hur barn beskriver lÀrare samt pÄ vilket sÀtt barn upplever delaktighet och inflytande i förskolan. Det Àr kvalitativa intervjuer som anvÀnts, dÀr 15 barn i förskolan i Äldrarna tre till sex Är har intervjuats.Bakgrundslitteraturen bestÄr av tidigare forskning som belyser barnperspektiv och barns perspektiv, barnsyn, delaktighet och inflytande, den dolda lÀroplanen, relationskapande och barns utsagor om vuxna. I teoriavsnittet knyts det an till Vygotskijs sociokulturella perspektiv.UtifrÄn studiens resultat synliggörs olika teman vad gÀller barnens beskrivningar av lÀrare: LÀrarna tröstar och tillrÀttarvisar, lÀrarnas nÀrvaro och lyhördhet, lÀrarna bestÀmmer, lÀrarna leker med mig och lÀrare ska vara snÀlla, glada, omhÀndertagande. NÀr det gÀller delaktighet urskiljer vi: nÀr barnen inte fÄr göra som de vill, barnen fÄr bestÀmma över leken, barnen fÄr leka tillsammans, barnens önskan.Resultatet visar att barnen upplever att lÀrarna tillrÀttavisar och tröstar dem nÀr det uppstÄr konflikter mellan dem. Barnen beskriver att lÀrarna visar intresse för det de vill.
Ett nytt sÀtt att vara i vÀrlden-upplevelser av kroppen och fysisk aktivitet i vardagslivet hos personer med förvÀrvad hjÀrnskada. En intervjustudie.
Introduktion: Efter en förvÀrvad hjÀrnskada kan det inte tas för givet att kroppen upplevs som sjÀlvklar i vardagslivet. MÄnga har bÄde fysiska och kognitiva funktionsnedsÀttningar.Syfte: Studiens syfte var att fÄ en fördjupad förstÄelse för hur personer med förvÀrvad hjÀrnskada upplever sin kropp och fysisk aktivitet i det dagliga livet.Metod: Intervjuer genomfördes med 15 strategiskt utvalda personer som hade utretts för förvÀrvad hjÀrnskada. De intervjuades vid ett tillfÀlle 1-5 Är efter debuten. Personerna var i yrkesverksam Älder och hade lÀttare motorisk och/eller lÀtt/mÄttlig kognitiv, emotionell eller personlighetsmÀssig funktionsnedsÀttning. Intervjuerna transkriberades och analyserades med the Empirical Phenomenological Psychological Method (EPP-metoden).Resultat: Ett övergripande tema och sex huvudteman identifierades.
Missbruk en kulturellt betingad sjukdom
IntroduktionMissbrukets komplexitet försvÄrar bilden av hur drogproblemet kan motverkas. Stigmatisering leder till mer dolda problem och ett motstÄnd till att söka hjÀlp. Faktorer som livsvillkor förklarar bÀttre varför bruket bland ungdomar ökar. Sjuksköterskans möte med missbrukaren kompliceras av sammanhangets betydelse och pÄverkas av kulturens gemensamma vÀrden och mÀnniskosyn.SyfteSyftet med studien var att utifrÄn en missbrukares livsvÀrld, finna specifika ?redskap? som haft betydelse för att uppnÄ en drogfri tillvaro och hur sjuksköterskan kan anvÀnda sig av denna kunskap i mötet.MetodEftersom syftet var att undersöka missbrukarens livsvÀrld anvÀndes en hermeneutisk-kvalitativ metod.Sju drogfria missbrukare intervjuades.
Det dolda hotet - om Europas minskande befolkning
Som en reaktion pÄ ökad globalisering och teknisk utveckling har antalet samarbeten överorganisationsgrÀnser ökat. NÀr tvÄ eller flera samarbetsparter gÄr samman och skapar ett gemensamtbolag benÀmns samarbetet som ett joint venture, vilket Àr en vanlig form av interorganisatorisksamverkan. För att kunna dra nytta av de fördelar som ett interorganisatoriskt samarbete erbjuderkrÀvs en ÀndamÄlsenlig ekonomistyrning. Antalet studier rörande styrningen i interorganisatoriskasamarbeten har ökat, men fÄ behandlar den speciella problematik som föreligger i joint ventures, dÀrrelationen mellan Àgarna sÄvÀl som relationen mellan Àgarna och det samÀgda bolaget skall beaktas.Studien syftar till att utveckla kunskap om vilken typ av styrning som tillÀmpas i relationerna, hurstyrningen utvecklas över tid och vad som pÄverkar styrningens utformning. En fallstudie av ett jointventure-bolag genomfördes och resultatet visar att styrningen i den horisontella relationen mellanÀgarna till övervÀgande del var förtroendebaserad som en följd av restriktivitet i val avsamarbetspartners.
Yngre patienters upplevelser av att ha drabbats av stroke.
Bakgrund: I Sverige fĂ„r cirka 30 000 mĂ€nniskor stroke varje Ă„r och cirka 7000 Ă„terinsjuknar. Cirka20 % av dessa mĂ€nniskor Ă€r yngre Ă€n 65 Ă„r. Strokeinsjknandet i yngre Ă„ldrar har ofta annorlundabakomliggande orsaker Ă€n hos Ă€ldre personer. Ă
terhÀmtning bland yngre strokepatienter skermycket snabbare Àn hos Àldre, och redan efter tre-sex mÄnader blir upp till 90 % av yngreindivider som fÄtt stroke oberoende vad gÀller personliga dagliga aktiviteter. DÀremot utgörkognitiva, emotionella och personlighetsmÀssiga svÄrigheter ett stort problem för yngrestrokedrabbade mÀnniskor.