Sök:

Samhällets dolda resurser

Ett sociologiskt perspektiv på otraditionella frivilligorganisationer i Jämtlands länskrisberedskap

SammanfattningSyftet med studien är att genom ett sociologiskt perspektiv undersökade otraditionella frivilligorganisationernas eventuella roll ochmedverkan i Jämtlands läns krisberedskapssystem. Studien är gjordutifrån frivilligorganisationernas perspektiv. Uppsatsen utgår från ettfenomenologiskt perspektiv och analyseras med stöd av Karl Weicksteorier om meningsskapande. Vi har valt ut vissa delar avmeningsskapandets egenskaper: identitet, medskapande ochretrospektivitet tillsammans med Weicks fyra steg för att nå resiliens:kreativ improvisation, virtuella rollsystem, attityd till visdom ochrespektfull interaktion. Empirin härrör från två fokusgruppintervjuer,en enskild intervju och en enkät. Vi har sökt att klassificera olikaorganisationer som är aktuella att ingå i Jämtlands läns krisberedskapinom ramen för projektetFör medborgarnas bästa! genom tidigareframtagna modeller, men funnit att dessa saknar viktiga incitament fören rättvis bedömning. Vi har istället tagit fram vår egen modell döpt?Modell för organisationsförhållanden i samhällets krisberedskap?som även appliceras. Resultatet från empiriinsamlingen tematiseradesi olika områden och analyserades med stöd av Weicks teorier ommedskapande. I diskussionsavsnittet lyfter vi fram viktiga perspektivoch uppgifter polismyndigheten bör ta i beaktande för att lyckasinförliva de otraditionella frivilligorganisationerna i Jämtlands länskrisberedskap. Vi ser bl.a att engagemanget är relativt högt inomorganisationerna men att endast engagemang inte räcker, utan måstekompletteras med angivna utbildnings- och informationsbehov. Vidarebör organisationerna endast användas inom områden som ligger inomderas specialistförmåga och inte ersätta ordinarie resurser.

Författare

Niklas Berg Segersten Johan Möller

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Avdelningen för samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..