Sök:

Sökresultat:

340 Uppsatser om Demokratisk fördjupning - Sida 7 av 23

Pedagogers syn pÄ bemötande av barn i förskolan

Detta examensarbete handlar om pedagogers syn pÄ hur de bemöter barn. Vi ville ta reda pÄ om pedagoger bemöter alla barn lika. Vi ville Àven se om pedagogerna bemöter barnen i den dagliga verksamheten som de sÀger att de gör. VÄr förhoppning var att pedagogerna bemöter barnen pÄ det sÀtt som de sÀger att de gör. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer och gjort observationer vid ett flertal tillfÀllen.

DemokratibistÄnd - En studie av EU:s bistÄndspolitik för att frÀmja demokrati i Mellanöstern och Nordafrika

Denna studie har till uppgift att undersöka EU:s bistÄndspolitik samt bistÄndsflödentill lÀnderna i Mellanöstern och Nordafrika (MENA). Med utgÄngspunkt i demokrati ochbistÄndsforskning ska uppsatsen utreda hur EU som bistÄndsaktör verkar för endemokratiutveckling i MENA. Syftet besvaras med hjÀlp av statistiskaundersökningar för att utforska korrelationer mellan EU:s faktiska bistÄndsflöden ochmottagarlÀndernas offentliga förvaltning. De förklarande variablerna för offentligförvaltning anvÀnds i enlighet med forskning för att belysa graden av demokrati ochmöjligheten för demokratisk utveckling. Uppsatsens slutsatser visar att EU inte tarhÀnsyn till graden av god offentlig förvaltning i lika stor utstrÀckning som teorinmenar att det behövs.

Medlemsinflytande inom KF : sanning eller klyscha?

Syftet var att utifrĂ„n ett demokratiperspektiv analysera och utvĂ€rdera medlemsinflytandeti praktiken inom Konsumentföreningen Svea. PrimĂ€rdata har insamlats genom entotalundersökning av Uppsalas tio Coop-butiker dĂ€r butikschefer och medlemssekreterareintervjuats samt enkĂ€t skickats till butiksrĂ„dsordförande.Analysen har skett utifrĂ„n Michele Michelettis modell för demokratisk revision avorganisationer, innehĂ„llande Ă„tta valda indikatorer som nĂ€mns i följande slutsatser: KtfSveas butiksnivĂ„ fungerar vĂ€l med avseende pĂ„ medlemsdeltagande , resurs- ochgenomförandekontroll . Tolerans och lyhördhet samt organisationensbeslutsförmĂ„ga fungerar vĂ€l enligt studiens resultat men vi betvivlar tillförlitligheten.Tre indikatorer fungerar inte tillfredsstĂ€llande. Brister i kontroll över dagordningenleder till försvagat medlemsinflytande. Även intern debatt och jĂ€mlikhet i beslutfungerar mindre bra och skulle kunna förbĂ€ttras genom en översyn och förnyelse blandförtroendevalda..

Vad uppfattas som en bra pedagogisk ledare?

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vad nÄgra elever och lÀrare anser att bra lÀrare ska ha för ledarstil och vilka likheter/olikheter som finns mellan elever och lÀrare i uppfattningarna om detta. UtifrÄn detta syfte har jag lÀst litteratur och tagit del av olika ledarstilar för att sedan kunna intervjua nÄgra elever och lÀrare om vad de tycker och fÄ fram vad som uppfattas som bra ledarstilar. För att fÄ svar pÄ uppsatsens syfte har nÄgra frÄgor anvÀnts till hjÀlp: Hur beskriver lÀrare och elever en bra/mindre bra lÀrare? Hur relaterar elevernas och lÀrarnas uppfattningar till varandra? Efter att ha lÀst litteratur och gjort intervjuer sÄ blev slutsatsen att den ledarstil som de elever och lÀrare jag intervjuat tycker att en bra lÀrare ska vara rÀttvis, engagerad, förberedd, demokratisk, konsekvent, bestÀmd, beslutsfast, tÄlmodig, positiv samt flexibel, man ska Àven ha bra Àmneskunskaper. Nyckelord Ledarstil, lÀrarprofession, ledarskap.

LÀrarens ledarskap : med fokus pÄ ledarstilar utifrÄn elev och lÀrarperspektiv

Syftet med arbetet Àr att belysa olika ledarstilar och undersöka vilka som uppfattas som vÀl fungerade utifrÄn ett elev- och lÀrarperspektiv. I litteraturen finns en stor mÀngd ledarstilar beskrivna och jag har tittat nÀrmre pÄ auktoritÀr-, demokratisk-, lÄt-gÄ-mÀssig- och situationsanpassad ledarstil. Jag har utifrÄn en enkÀt undersökt hur lÀrare och elever pÄ tvÄ gymnasieskolor upplever dessa ledarstilar.Resultatet av arbetet visar att den demokratiska ledarstilen Àr den ledarstil som, bÄde lÀrare och elever, tillÀmpar och uppskattar mest samt att lÀrarens ledarstil i stor utstrÀckning Àr situationsanpassat. AuktoritÀr- samt lÄt-gÄ-mÀssig ledarstil anvÀnds ocksÄ och upplevs fungerande i vissa situationer. Det som skilde lÀrare och elevers Äsikter var att lÀrarna upplevde att de behövde leda och styra eleverna medan eleverna ansÄg sig sjÀlvgÄende och ville ha egenansvar..

Elevernas förvÀntningar pÄ lÀrarna

Ett problem som lÀrarna stÀlls inför idag Àr de ska kunna hantera förvÀntningar pÄ ett starkt, demokratiskt ledarskap och samtidigt vara lyhörda för elevernas behov. Denna uppsats visar vilka kompetenser det stÀlls pÄ en lÀrare i rollen som arbetsledare. Uppsatsens litteratur utgÄr ifrÄn att elevernas skolmiljö kan jÀmföras med en arbetsplats. Syfte Àr att belysa förvÀntningar som elever i gymnasiet har pÄ sina lÀrare. Som vÀgledning har teorier om kommunikations och relationskompetens, grupprocesser och motivation anvÀnts.

Vad erbjuds elever som studerar tyska i Är nio att lÀra sig tala om? : En normkritisk studie av textinnehÄll som finns i lÀroböcker för tyska.

Abstract Vad erbjuds eleven egentligen att lÀra sig prata om i skolans undervisning i tyska? Förmedlar Àmnet sprÄkliga fragment möjliga att anvÀnda endast i begrÀnsade, specifika situationer eller kan Àmnet stÀrka ett demokratiskt beteende hos eleven? DÄ syftet med denna uppsats Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt tyska kan fungera som ett demokratiÀmne har jag tittat pÄ vad elever som studerar tyska i Är nio erbjuds att lÀra sig tala om utifrÄn lÀroböcker. Detta undervisningsinnehÄll har jag sedan stÀllt i relation till teorier om deliberativa samtal och dialogiska klassrum dÄ dessa teorier belyser nÄgra av de dimensioner ett utbildningsvÀsen kan behöva innehÄlla för att kunna fostra sina medlemmar till ett demokratiskt beteende. Med ett demokratisk beteende menas hÀr en kommunikativ förmÄga att lyssna och argumentera över vad som Àr viktigt och rÀttvist i diskussioner kring frÄgor som berör samhÀllets medlemmar. UtgÄngspunkt för studien Àr skolans demokratiska utbildningsuppdrag som förmedlas via svensk skollag frÄn 2010 samt via lÀroplan och kursplaner frÄn 2011.

"Bara det svÀnger sÄ"- Fem jazzmusikers relation till jazzen i 1960-talets Malmö

Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka hur förhÄllandena för jazzmusiker i 1960-talets Malmö sÄg ut samt hur musikerna sjÀlva identifierade sig med jazzen. Genom att intervjua fem personer som var aktiva musiker under den undersöka tidsperioden har jag kunnat ta del av dessas tankar och erfarenheter om Àmnet. Jag har vidare studerat om det gÄr att utlÀsa en klassidentitet inom jazzen i Malmö samt om det gÄr att se en gemensam identitet som jazzmusiker, bland informanterna. Resultaten av min undersökning visar att jazzen inte bestod av en tydlig klassidentitet utan det har snarare visat sig att informanterna minns jazzen som en musik dÀr social bakgrund inte spelade nÄgon roll och klass var inte heller nÄgot som musikerna diskuterade med varandra om. Musikerna vittnar snarare om jazzen som en demokratisk och omfamnade folkrörelse dÀr musiker möttes över generationer..

Elevernas bÀsta fritidshem - en studie om demokrati och inflytande

Med hjÀlp av postmodernistisk och sociokulturell teori, understödd av forskning kring begreppen demokrati och elevinflytande har ett fritidshem, med metoderna intervju och observation, studerats under fyra dagar. Studien har Àmnat hitta svar pÄ frÄgor kring vad elever tycker om sitt inflytande, den demokrati som erbjuds i verksamheten samt personalens arbete med demokrati och elevinflytande. I analysen ser vi att eleverna blivit sÄ pass invaggade i fritidshemmets dominerande verksamhet, den fria leken, att andra moment - till exempel rÄd och demokratiska samtal - blir till ett hinder för just den fria leken, snarare Àn till nÄgot intressant och berikande. Detta identifierar vi som problematiskt dÄ fritidshemmet i likhet med skolan ska förbereda eleverna för det demokratiska samhÀllet. Vi kommer fram till att eleverna bör trÀnas i demokrati, men att denna trÀning Àven bör prÀglas av faktisk demokratisk makt för att ge demokratiska moment relevans och lust för eleverna..

Styrning av konglomerat: en empirisk studie av hur Peter NĂ€slund styr sin organisation

Dagens samhÀlle kÀnnetecknas av specialisering och globalisering. Företag ska satsa sina resurser pÄ det de Àr bra pÄ, för att kunna konkurrera pÄ vÀrldsmarknaden. Förr var det mer vanligt med företag som hade breda produktutbud. NÀr ett företag gÄr ett snÀpp lÀngre Àn sÄ och inte bara breddar produktutbudet, utan ocksÄ bildar flera differentierade företag inom företaget kallas detta för konglomerat. Vi har i denna studie studerat ett sÄdant företag som verkar i dagens samhÀlle och syftet var att beskriva hur ledaren i detta företag styr sitt konglomerat.

Den demokratiska regionen: en administrativ och demokratisk förÀndring i Halland

Syftet med denna uppsats Ă€r att med utgĂ„ngspunkt frĂ„n Dahls kriterier för demokrati, analysera huruvida Region Halland som organisation kan betraktas som demokratisk. En analysmodell grundad pĂ„ Dahls polyarkikriterier omgjorda till pĂ„stĂ„enden om Region Halland har anvĂ€nts för att uppnĂ„ syftet. PĂ„stĂ„endena Ă€r fattade utifrĂ„n frĂ„gestĂ€llningarna: 1) Är befattningshavarna i Region Halland valda i fria och opartiska val, dĂ€r lika röstrĂ€tt rĂ„der? 2) Finns ett effektivt deltagande hos medborgarna i Region Halland? 3) Har medborgaren i Region Halland möjligheten till att alltid ha sista ordet, dvs. har medborgarna kontroll över dagordningen? 4) VĂ€rderar beslutsfattarna sitt beslut utifrĂ„n det som medborgarna önskar? 5) RĂ„der ett allomfattande medborgarskap i Region Halland? Resultatet av analysen Ă€r att tre av fem uppstĂ€llda pĂ„stĂ„enden Ă€r korrekt uppfyllda.

Att pÄverka i skolan : En studie om rektorers och elevers uppfattningar om elevinflytande

Studiens syfte har varit att undersöka hur tvÄ gymnasieskolor med olika huvudmÀn arbetar med elevinflytandet och elevers pÄverkansmöjligheter och hur detta kan förhÄlla sig till begreppet en likvÀrdig skola. Fyra kvalitativa djupintervjuer har gjorts med tvÄ rektorer och tvÄ elever pÄ skolorna. Den teoretiska utgÄngspunkten för studien har visat att skolorna gÄtt igenom olika faser kring elevinflytandet som liberalisering, transition och konsolidering vilket ses som en demokratisk lÀrprocess för att utveckla elevinflytandet. Resultatet visar att rektorerna arbetar pÄ olika sÀtt med elevinflytandet dÀr sÄvÀl formella och kollektiva som informella och individuella pÄverkanskanaler, anvÀnds för att sÀkerstÀlla elevinflytandet. Eleverna pÄ skolorna hade möjligheter att pÄverka liknande intresseomrÄden som exempelvis skolmiljön och undervisningsrelaterade frÄgor och menade att de kunde vara med och pÄverka och nÄ ett inflytande över skolan.

Elevperspektiv pÄ skolkonferensen : En kvalitativ studie av inflytande och deltagande i gymnasieskolans skolkonferens

Mitt syfte med uppsatsen var att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i förskolan beskriver hur de arbetar för att stimulera barns motorik och dÄ i synnerhet barn med motoriska svÄrigheter samt ta reda pÄ vad de anser att trÀning och lek har för betydelse för den motoriska utvecklingen. Semistrukturerade intervjuer anvÀndes som metod i tre olika förskolor samt i en förskoleklass i en stad i Mellansverige dÀr sex pedagoger intervjuades. Resultatet visar att pedagogerna hade en gemensam syn pÄ vilken betydelse motorisk stimulans och lek har för barns utveckling, samtliga pedagoger ansÄg att den Àr viktig. ArbetssÀttet med motorik pÄminde om varandra i de olika förskolorna men synen pÄ varför man gjorde planerade aktiviteter skiljdes Ät. En central del i arbetet med barn som har motoriska svÄrigheter Àr att stötta, uppmuntra och finnas dÀr för barnen.Nyckelord: Pedagoger, förskola, barn, motorik, motoriksvÄrigheter, stimulans.

VÀrdefull matematikundervisning : En innehÄllsanalys av vÀrden i övningsuppgifter för gymnasieskolans kurs Matematik A

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka förekomsten av vÀrden och vÀrderingar i matematiklÀroböcker för gymnasieskolans kurs Matematik A. En modell som tidigare anvÀnts vid analys av vÀrden i matematiklÀroböcker i Singapore och Australien ligger till grund för granskningen. Modellen utvecklas och tillÀmpas för analys av sammanlagt 472 övningsuppgifter i tre kapitel i tre utvalda matematiklÀroböcker. De utvalda kapitlen behandlar omrÄdet algebra. Modellen visade sig vara tillÀmpbar i en svensk utbildningskontext.

Att bli fostrad till demokratisk medborgare - en kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser kring elevdemokrati

Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka hur gymnasielever resonerar kring sina upplevelser av elevdemokrati och hur de tror att nÀrvaron av elevdemokrati kan ha pÄverkat relationen mellan lÀrare och elev och hur det kan ha pÄverkat eleverna som framtida vuxna. Metoden som anvÀndes var fyra fokusgruppsintervjuer med totalt 17 informanter i Äldrarna 15-19. De starkaste vanliga upplevelserna av elevdemokrati som eleverna beskrev var att inte bli tagen pÄ allvar, upplevelser av skendemokrati och vikten av att fÄ veta att man kan pÄverka sin skolsituation. Informanterna upplevde att förhÄllandet mellan lÀrare och elev blev bÀttre med elevdemokrati. Detta ledde till att eleverna kÀnde sig trygga och tagna pÄ allvar. De tror ocksÄ att upplevelser av demokrati skolan kan ge dem ökat ansvarstagande och sjÀlvförtroende som de kommer att ha nytta av i sina vuxna liv. Dessutom ansÄg de att en tidig upplevelse av elevdemokrati kunde fÄ dem att bli mer engagerade i samhÀllsfrÄgor senare i livet.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->