Sök:

Elevernas förväntningar på lärarna


Ett problem som lärarna ställs inför idag är de ska kunna hantera förväntningar på ett starkt, demokratiskt ledarskap och samtidigt vara lyhörda för elevernas behov. Denna uppsats visar vilka kompetenser det ställs på en lärare i rollen som arbetsledare. Uppsatsens litteratur utgår ifrån att elevernas skolmiljö kan jämföras med en arbetsplats. Syfte är att belysa förväntningar som elever i gymnasiet har på sina lärare. Som vägledning har teorier om kommunikations och relationskompetens, grupprocesser och motivation använts. En skolklass från Strömbacka gymnasium i Piteå har medverkat genom att fylla i en enkät. Svaren på enkäten och en litteraturstudie har bidragit till en slutsats. För att en lärare ska anses göra ett bra arbete utifrån rollen som arbetsledare bör denne ha kompetenser i form av kommunikationskompetens där empati och social perception tillsammans med en demokratisk ledarstil bildar en kompetent lärare som är motiverad att intressera sig för andra människor.

Författare

Jan Renberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..