Sökresultat:
216 Uppsatser om Corporation - Sida 4 av 15
Ansvar och vinst ? en kritisk diskursanalys av Corporate Social Responsibility som fenomen
Large Corporations have come to play a central role in today?s society. By analyzing how Corporations describe their work with Corporate Social Responsibility, CSR, my aim is to review how they view and relate to this role. CSR means that a Corporation voluntarily takes a civic responsibility beyond that which is required by law. This can be in order to promote human rights, basic workers rights and a better environment, as well as fighting corruption.In order to get at the role played by CSR, I have studied texts dealing with the subject, which have been published on the internet by the five largest Swedish Corporations.
Misstags reducering vid internationell order : En utredande rapport om Eaton Corporation i Hengelo Nederländerna och GE Healthcare i Uppsala Sveriges åtgärder för misstags reducering på Front Office
Rapporten utreder de speciella karaktärsdragen en kundanpassad produktion har på företagen Eaton Corporation, Hengelo i Nederländerna och Ge Healthcare, Uppsala i Sverige. En djupgående utredning av vad företagen i fråga gör för att reducera misstag vid internationell order. Alltså det som sker från att säljavdelningen får kontakt med kunden till att Projektledare/orderhanterare får beställningen. Fallgroparna vid internationell order som tas upp är t.ex.: kunskapsgap från säljsidan, inga standardiserade dokument för order, skräddarsydda lösningar utan moduler i ERP systemet, ERP system som inte uppdateras systematiskt, kundanpassade produkter, budgeteringsmall beroende på ERP system och vilket land budgetering sker i, restriktioner i ERP systemet, kommunikationsprotokoll mellan berörda avdelningar, integrationen mellan de berörda avdelningarna, kommunikation mellan de berörda avdelningarna och kundens inblandning i projektet. Det som syns genom studien är att företagen är fullt medvetna om att det sker misstag vid Front Office men väljer att inte kvantifiera eller analysera sina misstag.
Behovsstudie för implementering av ett informationshanteringssystem i el-utvecklingen på Volvo Car Corporation
VSEM project and the need for a more efficient way of handling requirements andinformation are highly apparent.The overall objective of this thesis is divided into two parts:1. To identify criteria/factors leading to a successful introduction of an informationmanagement system.2. To develop an implementation process for a requirement management system ?the first step towards a PLM system in EE development at VCC.This will be done through interviews with employees, a literature review and an analysisof studies of three earlier projects within VCC.The conclusion of this study shows the great need for change in work methods fordesigners handling information and requirements. An implementation process has beenidentified with guidelines on how to handle different phases of the process.
Simuleringmetodik: en fallstudie på Volvo Aero Corporation
Syftet med detta examensarbete är att kartlägga hur Volvo Aero Corporation arbetar med produktionssimulering samt presentera ett tillvägagångssätt som bör användas, för att göra produktionssimuleringsstudier kostnadseffektiva och tillförlitliga som beslutsunderlag. Genom att följa en simuleringsstudie har författarna bildat sig en uppfattning om hur produktionssimuleringar i dag går till på företaget. De empiriska resultaten har analyserats utifrån teori för att beskriva hur Volvo Aero bör förändra sitt förfarande vid simuleringsstudier. Resultaten visar att Volvo Aero har brister i sitt tillvägagångssätt när simuleringsstudier genomförs. • Inledningsvis är de frågeställningar som ska undersökas alltför övergripande för att kunna besvaras med hjälp av en simuleringsstudie.
Oracular Spectacular - En studie av svensk bilindustris utveckling och framtida position
Den globala bilindustrin har under de senaste decennierna genomgått betydande förändringar, vilketskapat ett allt hårdare marknadsklimat. Detta har medfört att strategisk positionering i synnerhet blivitallt viktigare för aktörerna på marknaden. Försäljningen av Volvo Car Corporation och SaabAutomobile till Ford Motor Company samt General Motors under 1990-talet ansågs därför som ennödvändig åtgärd för att säkerställa Saabs och Volvos fortlevnad. Perioden under amerikansk ägandehar emellertid visat sig tuff och knappt ett decennium senare stod bilindustrin för sin kanske störstautmaning någonsin i sviterna av en extrem global lågkonjunktur. General Motor och Ford MotorCompany drabbades hårt, vilket ledde till att det inte längre ansågs ekonomiskt hållbart att behållaförlusttyngda bilmärken som Saab och Volvo.
ATT BYGGA OCH ÖVERFÖRA VARUMÄRKEN TILL INTERNET - En kvalitativ fallstudie av Getinge Infection Control och von Braun Sports Cars
Title: To build and transport brands to the Internet ? A qualitative case study of Getinge Infection Control and von Braun Sports Cars. Seminar date: 2009-06-09. Course/ subject: FÖ6016, Degree Project Undergraduate level, 15 University Credits Points (ECTS). Authors: Kristoffer Eriksson and Erik Kaplar.
Produktkalkylering vid bearbetande småföretag
Background - Swedish trade and industry primarily involves small Corporations, including small manufacturing Corporations. Currently, most costing models that are used are based on studies accomplished at large Corporations. This conveys to the fact that product costing that occurs at small manufacturing Corporations is based on all complexities that large Corporations bring, which rarely match with small Corporations. It occurs that small manufacturing Corporations unconsciously rely on incorrect information that has been calculated based on great Corporations? product costing.
Vad styr kundens val av emballage och vilka faktorer påverkar kundens emballagekostnad? - inom fordons- och tillverkningsindustrin
Title: What drives the customer's choice of packaging and which factors influence the customer's packaging cost? ? in the automotive and manufacturing industriesAuthor: Lena AnderssonSupervisors: Annika Olsson, Division of Packaging Logistics, Lund Institute of TechnologyHelena Claesson, Volvo Logistics ABProblem: Which parameters are important for logistic people to think of when they are going to choose a package?Which cost factors are included in the packaging cost?What kind of added value can an emballage supplier provide their services with?Purpose: The purpose of the project was to study the parameters that drives the customer's choice of packaging and the factors that influence the total packaging cost. The study also consists of a valuation of what an emballage supplier can offer to add value to their services.Method: The study is based on interviews with people who are working at Volvo Logistics and Volvo Car Corporation. Volvo Logistics provide their customers with standard packaging material, which they own and administrate. Volvo Car Corporation is one of their customers.
Ledare & team utan rätt förutsättningar kan aldrig nå maximal framgång : En studie om tre olika produktionsverksamheter inom Volvo Group
This thesis has been conducted at Volvo Bussar ABunder a period of ten weeks. Within the organizationVolvo, the work is conducted with leaders and teamson every level; from production to top management.They have three tasks, besides executing their dailywork, they are expected to actively work on improvingtheir individual work as well as themselves as persons.The two latter are future value adding activities for theorganization. When doing so, however, it has beennoticed that they often lose the grasp of their dailywork. The question that consequently arises is whythis happens. Is it because of lack of time or it isbecause the co-workers do not have the competenceand simply do not know how they are to execute thethree tasks? Or, is it because the motivation to executethe three tasks is not enough? With this in regard, thestatement of issues for this bachelor thesis were thefollowing: how can the conditions for leaders and theteam be improved, in order for them to execute thesethree tasks.To find out why the execution of these threeassigments did not always succeed, the decision wastaken to conduct a survey and interview study in reallife and at the plants.
Arenastaden ? En jämförande studie om attraktiva områden för kontor
This thesis has been conducted at Volvo Bussar ABunder a period of ten weeks. Within the organizationVolvo, the work is conducted with leaders and teamson every level; from production to top management.They have three tasks, besides executing their dailywork, they are expected to actively work on improvingtheir individual work as well as themselves as persons.The two latter are future value adding activities for theorganization. When doing so, however, it has beennoticed that they often lose the grasp of their dailywork. The question that consequently arises is whythis happens. Is it because of lack of time or it isbecause the co-workers do not have the competenceand simply do not know how they are to execute thethree tasks? Or, is it because the motivation to executethe three tasks is not enough? With this in regard, thestatement of issues for this bachelor thesis were thefollowing: how can the conditions for leaders and theteam be improved, in order for them to execute thesethree tasks.To find out why the execution of these threeassigments did not always succeed, the decision wastaken to conduct a survey and interview study in reallife and at the plants.
Pooling som affärsstrategiskt koncept: en fallstudie vid Volvo Aero Corporation
Marknaden för flygmotorunderhåll har blivit allt mer konkurrensutsatt sedan nya aktörer börjat ta marknadsandelar. Det kärvare marknadsklimatet har främst drabbat de små fristående underhållsleverantörerna. En av dessa små fristående underhållsleverantörer är Volvo Aero Corporation, VAC, i Trollhättan. Ett problem vid flygmotorunderhåll är behovet av reservmotorer. Kapitalkostnaden för inköp av reservmotorer är mycket hög, samtidigt som bristkostnaderna också är mycket höga.
Riskanalys : Samband mellan betavärde och omsättningens geografi
Ett företagsekonomiskt begrepp som har växt fram under de senaste åren är franchising, inom franchising finns två parter franchisegivare och franchisegivare. Franchisekonceptet innebär att flera företag bedriver verksamhet under samma varumärke. De finns ett ömsesidigt beroende mellan dessa parter, franchisegivare är beroende av franchisetagares framgång för att själv bli framgångsrik, och franchisetagare är beroende av franchisegivare kunskap och vägledning i hur konceptet bäst ska drivas. I fallet franchising är därför varumärkesuppfattningen mellan de olika parterna en avgörande del för att skapa och förmedla en enhetlig bild av varumärket. Om en franchisegivare genom marknadsföring förmedlar en bild av varumärket medan franchisegivaren i sin verksamhet en annan bild kan varumärket försvagas och förlora sin trovärdighet.
Burger King : flera företag - ett varumärke?
Ett företagsekonomiskt begrepp som har växt fram under de senaste åren är franchising, inom franchising finns två parter franchisegivare och franchisegivare. Franchisekonceptet innebär att flera företag bedriver verksamhet under samma varumärke. De finns ett ömsesidigt beroende mellan dessa parter, franchisegivare är beroende av franchisetagares framgång för att själv bli framgångsrik, och franchisetagare är beroende av franchisegivare kunskap och vägledning i hur konceptet bäst ska drivas. I fallet franchising är därför varumärkesuppfattningen mellan de olika parterna en avgörande del för att skapa och förmedla en enhetlig bild av varumärket. Om en franchisegivare genom marknadsföring förmedlar en bild av varumärket medan franchisegivaren i sin verksamhet en annan bild kan varumärket försvagas och förlora sin trovärdighet.
Hedgefonder och aktiefonder efter IT-bubblan : En studie av riskjusterad avkastning
Ett företagsekonomiskt begrepp som har växt fram under de senaste åren är franchising, inom franchising finns två parter franchisegivare och franchisegivare. Franchisekonceptet innebär att flera företag bedriver verksamhet under samma varumärke. De finns ett ömsesidigt beroende mellan dessa parter, franchisegivare är beroende av franchisetagares framgång för att själv bli framgångsrik, och franchisetagare är beroende av franchisegivare kunskap och vägledning i hur konceptet bäst ska drivas. I fallet franchising är därför varumärkesuppfattningen mellan de olika parterna en avgörande del för att skapa och förmedla en enhetlig bild av varumärket. Om en franchisegivare genom marknadsföring förmedlar en bild av varumärket medan franchisegivaren i sin verksamhet en annan bild kan varumärket försvagas och förlora sin trovärdighet.
Snabbmatens risksamhälle : En kulturanalys av kropp, mat, ansvar och tillit inom McDonald's
Det övergripande syftet med denna uppsats är att analysera hur McDonald's som aktör förhåller sig till den aktuella debatten om riskerna med snabbmat. Hur försöker McDonald's upprätthålla förtroendet från oss konsumenter inom ramen för den aktuella debatten? Vilka nya åtaganden har McDonald's genomfört den senaste tiden vad det gäller sortiment och marknadsföring? Hur speglar snabbmatskulturen den västerländska människans vardag idag och hur relaterar till och använder sig McDonald's själv av denna tillvaro?.