Sök:

Misstags reducering vid internationell order

En utredande rapport om Eaton Corporation i Hengelo Nederländerna och GE Healthcare i Uppsala Sveriges åtgärder för misstags reducering på Front Office

Rapporten utreder de speciella karaktärsdragen en kundanpassad produktion har på företagen Eaton Corporation, Hengelo i Nederländerna och Ge Healthcare, Uppsala i Sverige. En djupgående utredning av vad företagen i fråga gör för att reducera misstag vid internationell order. Alltså det som sker från att säljavdelningen får kontakt med kunden till att Projektledare/orderhanterare får beställningen. Fallgroparna vid internationell order som tas upp är t.ex.: kunskapsgap från säljsidan, inga standardiserade dokument för order, skräddarsydda lösningar utan moduler i ERP systemet, ERP system som inte uppdateras systematiskt, kundanpassade produkter, budgeteringsmall beroende på ERP system och vilket land budgetering sker i, restriktioner i ERP systemet, kommunikationsprotokoll mellan berörda avdelningar, integrationen mellan de berörda avdelningarna, kommunikation mellan de berörda avdelningarna och kundens inblandning i projektet. Det som syns genom studien är att företagen är fullt medvetna om att det sker misstag vid Front Office men väljer att inte kvantifiera eller analysera sina misstag. Företagen väljer istället att komma på andra lösningar som att sätta in nya procedurer och protokoll som har syfte att minska misstagen. Fast detta görs utan någon utredning av vad som är källan till misstagen eller vetskap om hur många misstag som görs eller vilka som är de mest kritiska. Som avslutning görs en analys över företagens tillvägagångssätt för att reducera misstagen samt rekommendationer för vad som bör göras ytterligare för att minska misstagen.

Författare

Arsam Abdollahi

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..