Sök:

Oracular Spectacular - En studie av svensk bilindustris utveckling och framtida position

Den globala bilindustrin har under de senaste decennierna genomgått betydande förändringar, vilketskapat ett allt hårdare marknadsklimat. Detta har medfört att strategisk positionering i synnerhet blivitallt viktigare för aktörerna på marknaden. Försäljningen av Volvo Car Corporation och SaabAutomobile till Ford Motor Company samt General Motors under 1990-talet ansågs därför som ennödvändig åtgärd för att säkerställa Saabs och Volvos fortlevnad. Perioden under amerikansk ägandehar emellertid visat sig tuff och knappt ett decennium senare stod bilindustrin för sin kanske störstautmaning någonsin i sviterna av en extrem global lågkonjunktur. General Motor och Ford MotorCompany drabbades hårt, vilket ledde till att det inte längre ansågs ekonomiskt hållbart att behållaförlusttyngda bilmärken som Saab och Volvo. Lösningen innebar en försäljning av Saab Automobilefrån General Motor till holländska Spyker Cars, samtidigt som kinesiska Geely Automobileförvärvade Volvo Car Corporation. Utifrån ovanstående problematik är syftet med uppsatsen attkartlägga strategiska förändringar inom svensk personbilindustri samt undersöka hur Saab respektiveVolvos strategiska position förändrats under perioden av amerikanskt ägande. Vidare ämnar uppsatsenprognostisera svensk bilindustris framtida utveckling. Studien bygger på en kvalitativ studie somutgörs av en explorativ och deskriptiv forskningsansats. Empiriskt material har dels samlats i formsekundär information så som avhandlingar och tidningsartiklar rörande ämnet, dels genom djupgåendeintervjuer med väl insatta fordonsanalytiker. Resultatet från studien visar att Volvo och Saab under1970-talet till och med dagens datum i allt större grad har kommit att positionera sig inompremiumsegmentet. Under tiden av amerikanskt ägande kom dessa tendenser att bli allt mer påtagligatill följd av att mer premiumrelaterade attribut inkluderades i företagens position. Resultatet indikerarpå att Saab Automobiles haft svårigheter att realisera företagets premiumambitioner tillföljd avbristande investeringar. Volvo Car Corporation har emellertid inte riktigt uppnått företagets premiuminriktning tillföljd av företagets fragmenterade identitet. Vidare visar studien på att Volvo och Saabsframtida position till stor grad är beroende av hur Spyker Cars och Geely väljer att integrerabilproducenterna. Omvärldens komplexa och förändrliga karaktär medför emellertid svårigheter attbedöma vart den svenska bilindustrin i framtiden är på väg.

Författare

Isac Brynielsson Karl Rogbrant

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..