
Sökresultat:
8016 Uppsatser om Business administration - marketing - Sida 19 av 535
Tillväxtens utmaningar - En studie om gasellföretag i Blekinge
Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera upplevda tillväxtutmaningar utifrån
en företagsledares perspektiv. Genom fokus på tillväxtfasen skildras
omfattningen och betydelsen av de hinder som tidigare forskning behandlat.
Metod: Studien har en teoretisk grund som vi har använt oss av när vi genomfört
individuella intervjuer med utvalda företagsledare i gasellföretag. Dessa
teorier har även använts som grund till analysen. Det teoretiska samt empiriska
materialet är sammanställt under respektive kapitel.
Slutsatser: Det teoretiska materialet påvisar de utmaningar som företag möter
under tillväxtfasen. Trots sin starka tillväxt under kort tid har samtliga av
de intervjuade gasellföretagen upplevt något av utmaningarna.
Livscykelkostnad för tak och fasad
Title: Time to renovate ? The effect of communication on the relationship between company and customer in a change situationCourse/subject:Busniess administration, Leadership, 15hpAuthors:Fredrik Elghag, Ossian OlssonTutors:Ingemar WictorKeywords:The Million Programme, Communication, Relationship Marketing, Tentant, Landlord.Problem formulation:How does communication affect the relationship between company and customer in a change situation?Purpose:Examining how different parts of a communication process affects customers trust, commitment and loyalty to their company.Theoretical framework:The starting point for the study?s theoretical perspectives have been Morgan and Hunt?s (1994) previous studies on relationship marketing and Laswell?s (1948) communication model.Methodology:The paper is performed with a qualitative research approach and a deductive approach to answer the research question. Personal interviews were conducted with four employees in real estate companies and two tenants in each company stock.Conclusion:We have found that communication affects the relationship between company and customer. Tentants have experinced credibility of businesses is important for them to have a confidence and loyalty in the relationship. .
Låt oss underhålla kunderna tillsammans! : Hur företag kan utnyttja partnership i sitt arbete medexperience marketing.
Titel: Låt oss underhålla kunderna tillsammans! ? Hur företag kan utnyttja partnerships i sittarbete med experience marketingFörfattare: Axel Bergström och Johan MalmstenHandledare: Christine TidåsenNivå: Kandidatuppsats, Marknadsföring 15 hp. VT 2011Nyckelord: Experience marketing, partnership, upplevelsemarknadsföring, brand advocateProblemformulering: Hur kan företag utnyttja partnership för att få ut mer av sitt arbete medexperience marketing?Syfte: Syftet med uppsatsen var att förtydliga hur partnership kan utnyttjas i företags arbetemed experience marketing. Analysen kom fram till hur experience marketing kan utnyttjas påett mer fördelaktigt sätt med hjälp av partnership.
Effect of TV displays on impulse purchase
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Ledarens betydelse för företagskulturen då företaget expanderar till nya marknader
Titel: Ledarens betydelse för företagskulturen då företaget expanderar till nya
marknader
Författare: Marie Lood och Elisabeth Nilsson
Handledare: Göran Alsén och Camilla Wernersson
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka om chefer verkligen har så stor
betydelse som den allmänna uppfattningen tillskriver dem, och vi gör
undersökningen med särskilt hänseende till bibehållandet av företagskulturen då
ett företag expanderar till nya marknader. Vi tar reda på och klargör chefens
betydelse för bibehållandet av företagskulturen vid företagsexpansion.
Metod: För att studera förhållandet mellan chef och företagskultur intervjuade
vi fem chefer i personliga intervjuer respektive per telefon, om deras
erfarenheter vid företagsexpansioner. Genom att göra det lade vi den empiriska
grunden för den analys vi därefter genomförde via kultur- och ledarskapsteorier
vi fann i litteraturstudien.
Slutsatser: Vår slutsats är att ledaren som levt och verkat i företagskulturen
har stor betydelse för företagskulturbevarande vid företagsexpansioner, då
denne vet vad företaget vill förmedla till de nyanställda. Ledaren har i sin
position inflytande att påverka de anställda i exempelvis interaktioner och
värderingsbildande..
Strävan för företaget Karlskrona Musikfest att uppnå maximal publiktillströmning ? En analys av Nyårsrevyn DNA 2003/04 och dess promotionmix
Sammanfattning
Abstract
Titel: Strävan för företaget Karlskrona Musikfest att uppnå maximal
publiktillströmning ? En analys av Nyårsrevyn DNA 2003/04 och dess promotionmix
Title: The Company Karlskrona Musikfest´s efforts to reach maximum attendance ?
An analysis of the New Years review DNA 2003/04 and their promotion mix.
Författare/Authors: Carina Assarsson & Ing-Marie Åkesson-Blomberg
Handledare/Supervisor: Tom Michel
Institution: Institutionen för Ekonomi och Management, Blekinge Tekniska
Högskola
Department: Department of Business Administration, Blekinge Institute of
Technology
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng
Course: Bachelor thesis in Business Administration, 10 credits.
Syfte: Studien undersöker hur Karlskrona Musikfest har marknadsfört Nyårsrevyn
och om den valda promotionmixen var bra. Undersökningen svarar även på frågan
om vilken ålderskategori som främst tilltalas av Nyårsrevyn. Slutligen så ger
den en bättre förståelse för liknande evenemangs promotionmixer.
Purpose: The study examines how the New Years review in Karlskrona markets
their show and if their promotionmix has been successful. The study also
answers the question of which age group the review interests.
Balanserad styrning, från kvalitetsverktyg till administrativt redskap : - en fallstudie av Leanlink inom Linköpings kommun
Purpose: The aim of the study is to describe how Leanlink, as a part of the municipality ofLinköping, uses balanced control as a management model. The authors compare, based onliterature of the balanced scorecard, the way Leanlink control their activities. Further, theauthors try to understand why the administration chose to use balanced control in the waythey do.Methodology: The authors have chosen a qualitative case-study method to achieve thepurpose of the thesis. Through semi-structured interviews primary data have beencollected, that have been analyzed along with secondary data such as, business plans andwebsite.Theoretical perspectives: The authors shortly emphasize general government as it appearstoday, to further examined how and why the scorecard is used, its dimensions andobjectives and difficulties that may arise along the way.Empirical foundations: The empirical findings are based mainly on information frominterviews with representatives from the case company. Some information is taken fromthe municipally website and additional information through interviews.Conclusions: It is possible that it became a too big a commitment for Leanlink when theyselected the Balanced Scorecard as a management model.
Den offentliga förvaltningen ? demokratins eller ekonomins arena?
Ever since its conceptual birth, the questioning of consequences due to the implementation of ideas from the reformation doctrine, called New Public Management, has been a common occurance among those who have dedicated themselves to research in superior methods of Public Administration. What this thesis aims to do is shed light upon what value-conflicts may occur within public administration organisations when they begin to idealize the rationalization of economic issues. The goal of this thesis will be fulfilled through the creation of two ideal types of public administration that exist in opposition to each other. These two ideal types will show two different views on how decision-making and organisation will be managed in their respective sectors. By doing this, there will be clarification as to what conflicting values arise with the implementation of ideas taken from New Public Management, as well as defining the fundamental difference between which ethical decision model is used..
Dialogens betydelse för företag : Hur företag bör agera och uppträda när de marknadsför sig i sociala medier
The purpose of my study is to give a good picture of what social media really is and how companies can make use of it, in their marketing strategy. It gets more important for every day that companies fully understand how social media works and how to act in the new digital channels. To be an updated marketer today, you need to fully understand social media and how it can be implemented in the company marketing strategy. This study gives you a snapshot over todays situation in the area of social media marketing.I have interviewed four different persons, who I believe have a great competence and are highly qualified for this kind of study. All of the interviewed persons work with social media marketing at a daily basis.
Skivbolagsbranschen och Internet : En jämförelse mellan major- och indiebolag
Purpose: To analyze and clarify differences between indie and major labels in the use of and attitude towards the Internet as a marketing and distribution channel.Method: In this study, we use mostly qualitative but also quantitative methods. Representatives from four record labels, two indie and two major labels have been interviewed, and we have also examined the companies? activities on the Internet.Conclusions: This study points to a number of differences between indie and major labels. Indie labels are generally more open to business development and innovation. As for marketing, indie labels make use of web services such as Myspace and Facebook to a greater extent than major labels.
VD-byte och effektivitet: i en turbulent och en stabil bransch
Allt fler företag byter VD allt oftare. Många av dessa byten kan dessutom ses
som ofrivilliga och orsaken till ett byte kan därför antas vara att få till en
förändring för att öka företagets effektivitet. Enligt situationsteorin är det
avgörande för ett företag ha en överensstämmelse med sin omgivning för att
kunna uppnå effektivitet. När omgivningen som ett företag verkar inom snabbt
förändras och förutsägbarheten är låg så ökar också behovet av förnyelse och
förändring för att företaget för att bibehålla eller öka sin effektivitet.
Frågan som denna studie vill försöka besvara är om ett VD-byte kan betyda en
förbättring för företagets effektivitet.
Arbete med etiska och moraliska frågor i styrning av företag
Sammanfattning
Syfte:Syftet med vår undersökning var att skapa förståelse för hur företag
arbetar med etiska och moraliska frågor i samband med ekonomistyrning.
Metod:Vår undersökning har gjorts i tre svenska företag genom personliga
intervjuer med personer i chefs- eller ledarposition på varje företag. Den
insamlade empirin har sedan sammanställts och analyserats genom att jämföra den
med vårt teoriavsnitt.
Slutsats:Vi har kommit fram till fyra punkter som enligt vår undersökning är
centrala för arbetet med etiska och moraliska frågor i de företag vi undersökt.
Dessa är värderingar, förståelse, ledarskap och företaget.
Abstract
Purpose:Our purpose was to clarify how companies work with ethical matters in
relation to its management control system.
Method:Our thesis has been prepared at three Swedish companies where we have
completed personal interviews with people in management or leading positions in
each of the companies. The collected data was analyzed and compared to the
different theories presented in our theory chapter.
Result:We have found four central elements, which according to our research are
central for the work with ethical matters in the companies we have researched.
They are values, understanding, leadership and the company itself..
Marknadsföring av bibliotek via sociala medier ? Hur ser bibliotekarier på det?
The aim of this thesis is to investigate how librarians view marketing of the library using social media and how this can be used in a marketing strategy. The theoretical framework for this thesis is based on the 7 Ps of the marketing mix, SWOT-analysis and SWOT/TOWS Matrix. The theory is based on planned elements that make up a product or service offered the market. We have used our own interpretation of the theories to analyse our material. Our main method has been a web-based questionnaire, the questionnaire was sent to 523 librarians active at ten large public libraries and its related branches.
Intern Marknadsföring - Kommunicera Mera, Kommunicera med Flera : Inom den Svenska Sjukvården
The aim with the study is to find key factors relating to internal marketing and to improve the process between the operating organization and its customers. A qualitative study is carried out within an organization active in the Swedish healthcare. The qualitative approach is carried out by collecting empirical data through observations, personal interviews and group interviews.The Physiotherapy Clinic at the Karolinska University Hospital is in the focus of the empirical study. The study locates existing differences in perceptions and comes up with recommendations for actions to improve the process of organisations within the Swedish healthcare and their customers. The study's results are that internal marketing can bring a lot to service-selling organizations and that the organizations internal conditions are as important as the external ones.Communication appears to be a key factor for an organization that has applied internal marketing.
Arbete med och uppföljning av CSR: En jämförande studie av socialt hållbart företagande inom tre statliga företag
Uppsatsens syfte har varit att ge indikationer på förekommande CSR-verktyg och
arbete relaterat till socialt hållbart företagande samt dess effekter inom
svenska statliga företag. Genom att relatera de statliga företagens
hållbarhetsarbete med dess effekter kan uppsatsen bringa information till
detta, hittills, outforskade område samt visa på vilka utfall detta socialt
hållbara arbete kan medföra.
Uppsatsen använder som ansats och metod jämförande dokumentstudier av tre
statliga företag ? Apoteket, Systembolaget och Bilprovningen ? valda utifrån
ett idealistiskt urval till följd av deras framträdande roll inom
hållbarhetsarbete bland statliga företag. Insamling av material genomfördes med
hjälp av företagens hållbarhetsredovisningar samt andra tillgängliga
informationskanaler.
Undersökningen visar på både likheter, skillnader och mönster mellan studiens
tre statliga företag. CSR-inriktade verktyg och processer existerar inom
företagens uttalade strategier och planer, dock finns ett behov att förbättra
processer kring uppföljning för att försäkra sig att arbetet drivs igenom
enligt planerna samt att lärdomar kan dras från de utfall arbetet medför..