Sök:

Sökresultat:

5875 Uppsatser om Bilförares uppfattning - Sida 10 av 392

VÄrdnadshavares uppfattning av hÀlsosamtalet för barn i förskoleklass : En enkÀtstudie

Syfte: Syftet var att undersöka vÄrdnadshavares uppfattning av hÀlsosamtalet med skolsköterskan för deras barn i förskoleklass, samt att undersöka om det fanns nÄgon skillnad i uppfattning utifrÄn vÄrdnadshavares födelseland.Metod: Kvantitativ deskriptiv studiedesign med enkÀt som skickades till vÄrdnadshavare för 236 barn. Deltagandet efter tvÄ pÄminnelser var 64,8 % (n=153).Resultat: HÀlsosamtalet som helhet uppfattades som mycket bra av 56,2 % (n=86) och bra av 37,9 % (n=58), det fanns skillnader i uppfattning utifrÄn vÄrdnadshavarnas födelseland (p=011). Tiden som var avsatt för samtalet upplevdes av 6,5 % (n=10) som otillrÀcklig och informationen som gavs inför samtalet upplevdes av 6,5 % (n=10) som bristfÀllig och av 3,3 % (n=5) som mycket bristfÀllig. Uppfattningen var att informationen under samtalet gavs sÄ att den helt kunnat förstÄs, 90,2 % (n=138). Det förekom skillnader i förstÄelse av information utifrÄn vÄrdnadshavarnas födelseland (p=0,006).

Lekarbete en specialpedagogisk metod för barn till utlandsfödda förÀldrar. (Play pedagogy A special need method for children of abroad born parents).

Syftet med följande arbete var att undersöka lekarbetspedagogers uppfattning om lekarbetets betydelse, nÀr det gÀller utveckling och lÀrande hos barn till utlandsfödda förÀldrar, utanför Skandinavien. Vi analyserade vÄrt arbete utifrÄn ett salutogent perspektiv. Arbetet ger en översikt över lek, lekarbete och lekarbetspedagogik. Med hjÀlp av intervjuer undersökte vi lekarbetspedagogers instÀllning till lekarbetets betydelse för barn till utlandsfödda förÀldrar. Vi tog ocksÄ reda pÄ intervjupersonernas uppfattning om det fanns nÄgot omrÄde hos barn som utvecklades sÀrskilt positivt under lekarbetet.

SprÄkutveckling : Att göra förskollÀrares tÀnkande synligt

SYFTE; Syftet Àr att utifrÄn ett sprÄkutvecklande perspektiv undersöka förskollÀrares uppfattning om sprÄkutveckling. Samt om deras intervjusvar enligt oss speglar en medvetenhet kring de sprÄkutvecklande teorierna. BAKGRUND; Bakgrunden till arbetet ska förmedla en ökad förstÄelse kring begreppet sprÄkutveckling och presentera det som formulerats om sprÄkutveckling i lÀroplanen för förskolan (Lpfö98). I LÀroplanen för förskolan stÄr det bl.a. att sprÄk och lÀrande hÀnger samman och att förskolan ska lÀgga stor vikt vid att stimulera varje barns sprÄkutveckling. SprÄkutveckling handlar om att tala, lyssna och uttrycka sig med hjÀlp av kroppssprÄk.

Fem yngre grundskolebarns uppfattning om sig sjÀlva som tvÄ- eller flersprÄkiga

Syfte med mitt arbete var att underso?ka hur fem yngre grundskolebarn sa?g pa? sin tva?- eller flerspra?kighet. Ett annat syfte var att fo?rso?ka dra na?gra slutsatser om barnens uppfattning om sin kulturella identitet och sja?lvka?nsla i fo?rha?llande till sin tva?- eller flerspra?kighet. Jag ville underso?ka vilken uppfattning de fem barnen har om sin modersma?lsundervisning och vilken betydelse den har fo?r barns tva?- flerspra?kighet.

Vad Àr intelligens? : En studie av uppfattningar hos elever, studenter och lÀrare.

Syftet med detta arbete Àr att fÄ en uppfattning om synen pÄ begreppet intelligens hos ett antal personer med anknytning till skolvÀrlden. För att fÄ svar pÄ mina funderingar har jag gjort en empirisk och kvalitativ studie dÀr jag har intervjuat elever, lÀrarstudenter och lÀrare. Resultatet visar att synen pÄ vad intelligens Àr förÀndras med Älder och erfarenhet. I arbetet kan man uppmÀrksamma en trend dÀr uppfattningar förÀndras frÄn eleverna via studenterna till lÀrarna. Eleverna anser t.ex.

Vad har elever för uppfattning kring begreppet hÀlsa? : En intervjustudie med elever i Ärskurs 9

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att undersöka vad elever i Ärskurs nio har för uppfattning om begreppet hÀlsa. Ambitionen Àr att nÄ en djupare förstÄelse för hur elever tÀnker och resonerar kring begreppet hÀlsa.FrÄgestÀllning:Vad har elever i Ärskurs nio för uppfattning kring begreppet hÀlsa?MetodDenna studie bygger pÄ ostrukturerade intervjuer utifrÄn den kvalitativa metoden. Författaren har intervjuat fyra elever, tvÄ killar och tvÄ tjejer i Ärskurs nio. Intervjuerna har skett vid tre olika tillfÀllen med samma deltagare alla gÄnger.ResultatFrÄn resultaten av intervjuerna kan man dra slutsatsen att dessa elever var relativt samstÀmmiga i uppfattningen om vad begreppet hÀlsa innebÀr.

Patienter med bröstcancer och deras uppfattning av vÄrdpersonalens bemötande

Bröstcancer Àr ett av de största hÀlsoproblemen för kvinnor i Sverige. Syftet med studien var att belysa patienters uppfattning av vÄrdpersonalens bemötande i samband med vÄrd av patienter med bröstcancer. Studien baseras pÄ en litteraturstudie och utgÄr frÄn en kvalitativ analys. Författarna anvÀnde sig av omvÄrdnadsteoretiken Joyse Trabelbee som belyser en mellanmÀnsklig relation mellan patient och sjuksköterska. I resultatet framkom de sex kategorier: respekt, ignorerande kÀnslor, information, tidsbrist, kontinuitet och vÀntetid.

Den kompletta idrottslÀraren : en fenomenografisk studie om idrottslÀrarkompetens

Syfte och frĂ„gestĂ€llningarVĂ„rt syfte har varit att undersöka idrottslĂ€rares uppfattning om vad som kĂ€nnetecknar kompetens hos lĂ€rare i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. Vidare har syftet varit att jĂ€mföra dessa lĂ€rares uppfattning med en lĂ€rarstudie genomförd innan Lpo 94 implementerades. Detta har gjorts med utgĂ„ngspunkt frĂ„n en tidigare genomförd studie av Claes Annerstedt. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar Ă€r formulerade enligt nedan: Vad kĂ€nnetecknar lĂ€rares kompetens i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa och utgĂ„r de frĂ„n lĂ€roplanens (Lpo 94) framskrivna intentioner? Vilka personliga egenskaper, erfarenheter och utbildningar framtrĂ€der som viktiga för en kompetent lĂ€rare? Är Annerstedts kategorier giltiga Ă€ven för vĂ„r studie, genomförd 16 Ă„r senare?MetodUndersökningen Ă€r genomförd med halvstrukturerade intervjuer grundad pĂ„ den fenomenografiska ansatsen som Annerstedt anvĂ€nde sig av, vilket betyder att vi gjort en empiriskt grundad beskrivning av intervjuobjektens uppfattning om vari idrottslĂ€rarkompetens bestĂ„r.

Brad Pitt, Chanels nya No.1 : - En undersökning av ambassadörens trovÀrdighet, attraktivitet, expertis och dess samband till annons- och varumÀrkesattityd för Chanel No. 5 

Forskningen kring marknadsföring med kÀndisar har fokuserat pÄ hur företag vÀljer den lÀmpligaste endorsern för just sitt varumÀrke och hur associationerna mellan produkten och kÀndisen spelar in pÄ annonseffekter. Det har visats i flera studier att konsumenternas uppfattning av kÀndisen som person Äterspeglas i betraktarens annonsattityd och varumÀrkesattityd. Vi har valt att fokusera vÄr uppsats pÄ effekterna av marknadsföringen av kvinnoparfymen Chanel No. 5 och jÀmfört konsumenternas uppfattning för en manlig respektive en kvinnlig ambassadör.Studien Àr uppdelad i tvÄ enkÀter dÀr vi med kvantitativa metoder undersöker tvÄ olika ambassadörersom marknadsfört produktenChanel No. 5.

Hotel FOX som ett upplevelserum - En studie om vad som pÄverkar gÀstens kvalitetsuppfattning

Upplevelserummet blir alltmer viktigare. Tidigare undersökningar om upplevelserummet har enbart fokuserats pÄ de fysiska faktorerna. Men vad som Àven behöver undersökas Àr vilka faktorer utöver de fysiska som kan pÄverka en mÀnniskas uppfattning om upplevelserummet och beteendet. VÄrt syfte Àr att undersöka vilka faktorer som frÀmst pÄverkar samt hur dessa pÄverkar kundens kvalitetsuppfattning av upplevelserummet..

Vad Àr matematik?

Undersökningen ger en inblick i hur elever pÄ grundskolan upplever Àmnet matematik, samt hur uppfattningar skiljer sig mellan elever, i Ärskurserna 3, 6 och 9. Studien ger Àven en summering av de faktorer som kan visa sig orsaka elevernas uppfattningar. Studien har visat att uppfattningarna i Àmnet skiljer sig mellan Ärskurserna. Elever i Ärskurs 3 upplever Àmnet som mer roligt och intressant Àn de Àldre eleverna. Det eleverna i alla Äldrar var ense om Àr att Àmnet Àr viktigt.

De vet allt om sina rÀttigheter men inget om sina
skyldigheter: en studie om gymnasielÀrares uppfattning om
elevinflytande

Syftet med min undersökning var att undersöka gymnasielÀrares uppfattningar om elevinflytande. Undersökningen gjordes med hjÀlp av fem kvalitativa djupintervjuer, dÀr jag stÀllde frÄgor om elevinflytande till lÀrare verksamma inom gymnasieskolan under vintern 2009. En slutsats jag kunde dra var att det rÄder en divergens i uppfattningen om elevinflytande mellan informanternas praktiska verklighet och deras intentioner, förutsÀttningar och förvÀntningar. En annan slutsats jag dragit Àr att gymnasielÀrarnas uppfattning bottnar i att det finns en inbyggd förvÀntan pÄ att eleverna redan skall kunna det som de förvÀntas lÀra sig, demokrati i praktiken..

Hur p?verkar olika f?ruts?ttningar det systematiska kvalitetsarbetet?

Syftet med studien ?r att unders?ka om det finns en samsyn bland l?rare i fritidshem g?llande begreppet kvalitet, samt att unders?ka l?rares beskrivningar av f?ruts?ttningarna f?r genomf?randet av det systematiska kvalitetsarbetet. Detta genomf?rs genom en kvalitativ intervjustudie med verksamma l?rare och pedagoger i fritidshem. Det teoretiska ramverket f?r analysen baseras p? en socialkonstruktivistisk teori, likv?rdighetsbegreppet, teorier kring policy och praktik samt det systematiska kvalitetsarbetets definierade grundprinciper.

Varf?r f?r inte alla barn g? p? fritids?

2020 blir barnkonventionen svensk lag. I och med det blir det juridiskt bindande att bland annat beakta barns b?sta i fr?gor som r?r barn. Fritidshemmet ?r i allra h?gsta grad en plats som barn spenderar mycket tid p?.

Genus och leksaker : En intervjustudie om barns uppfattning av leksaker ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie var att undersöka om barn Àr sÄ djupt rotade i traditionella genusmönster som samhÀllet och tidigare forskning vill pÄstÄ. Har barn en stereotyp uppfattning om leksaker? Kan intryck frÄn syskon pÄverka barns uppfattning? För att undersöka bland annat detta, genomförde jag en kvalitativ intervjustudie med tolv barn i Är F-2, sex flickor och sex pojkar. Studiens fokus var att undersöka barns uppfattningar om traditionella leksaker och leksaker som vi vuxna anser som överskridande utifrÄn den traditionella könskodningen. Intervjuerna utgick frÄn bilder, tvÄ genustraditionella, en genusneutral samt tvÄ manipulerade bilder.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->