Fem yngre grundskolebarns uppfattning om sig själva som två- eller flerspråkiga
Syfte med mitt arbete var att underso?ka hur fem yngre grundskolebarn sa?g pa? sin tva?- eller flerspra?kighet. Ett annat syfte var att fo?rso?ka dra na?gra slutsatser om barnens uppfattning om sin kulturella identitet och sja?lvka?nsla i fo?rha?llande till sin tva?- eller flerspra?kighet. Jag ville underso?ka vilken uppfattning de fem barnen har om sin modersma?lsundervisning och vilken betydelse den har fo?r barns tva?- flerspra?kighet. En modersma?lsla?rare intervjuades ocksa?.
Resultatet visade att samtliga fem elever hade positiva upplevelser av sin tva?spra?kighet och flerspra?kighet. Kontakt med hemlandet och med sla?ktingar visade positiv pa?verkan pa? elevernas identitetska?nsla. Hos alla elever ka?ndes en stor ka?nsloma?ssig betydelse att tillho?ra en viss spra?kgrupp. Eleverna visade olika attityder till modersma?lsundervisning.
Nyckelord: identitet, modersma?l, sja?lvka?nsla, spra?k, tva?spra?kighet.