Sök:

Sökresultat:

3332 Uppsatser om Berättande text - Sida 58 av 223

Ja just de, sÄ har vi det hÀr med miljön ocksÄ. En kvalitativ studie om miljömÄlssystemets svÄrigheter

The goal and purpose of this essay is to study if and how multimodality is used within a Swedish school in Kalmar. This is accomplished by observing the different modalities inside the classroom and how the use of different modalities affects the teaching. Unstructured observations combined with a material-based thematic presentation leads up to an analysis based on social semiotics and multimodality. The essay shows how the teaching uses lots of modalities: sound, images, movies, speeches and literary text in lots of different ways. These different types of modalities are used in a multimodal context, providing good conditions for learning..

Interaktiva tutorials - Betydelsefulla faktorer vid utformandet av en interaktiv tutorial som ett hjÀlpverktyg för ett avancerat IT-verktyg

MÀngden information som finns pÄ webbplatser och intranÀt idag blir stÀndigt större och mer komplex. CMS Àr en form av avancerade IT-verktyg som kan underlÀtta informationsuppdatering för företag och organisationer. CMS-verktyg krÀver trÀning för att anvÀndaren ska kunna anvÀnda dem pÄ ett effektivt och ÀndamÄlsenligt sÀtt. E-learning Àr idag ett bra alternativ för utbildning som hjÀlper mÄnga företag att spara resurser. En form av e-learning Àr webbaserade interaktiva tutorials som lÀmpar sig sÀrskilt bra för avancerade ITverktyg.Den hÀr kvalitativa studien syftar till att identifiera faktorer som Àr betydelsefulla vid utformningen av en interaktiv tutorial och som pÄverkar anvÀndaren vid anvÀndning av ett avancerat IT-verktyg.

HÖGFREKVENTA LAGERSTRÖMMAR, DESS UPPKOMST SAMT MOTÅTGÄRDER

I denna text presenteras ett kompendium i Geometrisk Algebra, avsettför gymnasieelever. Denna spÀnnande matematiska konstruktion harden fördelaktiga egenskapen att sÄvÀl tensoralgebra som spinoralgebraingÄr i den som delalgebror. Detta innebÀr att den geometriska algebranskulle kunna fungera som en sammanlÀnkande teori med vilken eleverskulle kunna fÄ en mer syntetiserad förstÄelse av den matematik debehöver för att tillgodogöra sig den moderna fysiken.För att göra materialet mer tillgÀngligt för gymnasieelever framstÀlldesdet pÄ ett humoristiskt vis, med en familjÀr ton, mycket oliktraditionella lÀromedel. Denna framstÀllning testades pÄ ett antal eleveri en gymnasieskola i Stockholms innerstad..

Aktiviteter för vÀrdegrundsarbete i förskolan - med samarbetet i fokus

MÄlsÀttningen med det hÀr arbetet Àr att visa pÄ och pröva olika aktiviteter för arbete med vÀrdegrundsfrÄgor. VÄr förhoppning Àr att barngruppen och pedagogerna med hjÀlp av dessa aktiviteter blir en mer sammanhÄllen grupp. Vi har planerat ett tema med tre aktivitetstillfÀllen som vi sedan genomfört i en barngrupp dÀr barnen Àr fem Är gamla. För att komma fram till vÄrt resultat har vi observerat och dokumenterat genom text. Vi upplever att vi har uppfyllt en del av vÄr mÄlsÀttning.

Lupus - vargens olika skepnader : ett undersökande illustrationsprojekt

Lupus is the result of an investigative project in illustration. In my degree-work I have investigated the different guises of the wolf, which I have thenillustrated visually combined with some portions of text. The result, presentedin the form of a book of 36 pages, is narrated in a poetic and free style with meas a personal author. The images of the book tell the story of both the wolf of fleshand blood, as well as the wolf as a symbol. My work is produced with the hope thatby talking about the wolf in a way other than the standard, new ways of regarding apresently endangered but valuable animal, can arise..

Kvalitetsarbete i grundskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv - en fallstudie

Abstract Heléne Slivka (2013). Kvalitetsarbete ur ett specialpedagogiskt perspektiv ? en fallstudie. (Quality assurance process in the elementary school from a special education perspective ? a case study.) The research This essay investigates the language in the schoolŽs quality assurance documents. An important aspect of this is the way in which language structures and informs how we think about, and work with, students with special needs. Aim The aim of this essay is to problematize how students with special needs are represented in the quality assurance documents of the school. The writer intends to point out how the ways in which the language used to describe students informs governing processes.

Teckensnitt för antikens litteratur

Arbetet handlar om svÄrigheterna med att publicera antikens litteratur, som oftakrÀver teckensnitt som saknas i de flesta datorer. Detta leder i vÀrsta fall till att manfÄr olÀslig text.MÄlet Àr att undersöka hur man tar reda pÄ vilka teckensnitt som finns pÄ enanvÀndares dator, och hur man kan lösa de problem som uppstÄr nÀr ett teckensnittsaknas.Syftet Àr att kunna anpassa anvÀndarens möjligheter att vÀlja teckensnitt till deteckensnitt som finns installerade pÄ datorn.Resultatet visar att metoden som anvÀnds för att undersöka vilka teckensnitt somfinns hos anvÀndaren Àr vÀl fungerande och valmöjligheterna kan anpassas dÀrefter..

Att lÀsa eller inte lÀsa en "guideline" : En aktionsforskningsstudie angÄende externa riktlinjer i ett interaktionsdesignprojekt

As part of an Agile developing team I have in my role as interaction designer also tried to evaluate the ?iPhone Human Interface Guidelines?. With action research I have taken actions to change the workflow and to see what there can be done to make the guidelines more motivating to use. Action 1 tried to make the iPhone components more available and it suceeded, action 2 tried to make the guideline more available in whole and did not work as it was designed to do. The guidelines did not work as a source of inspiriation and I and my fellow designer distanciated us from it.

Fakta om projekt - En kritisk granskning av den vedertagna projektdiskursen

Följande studie Àr en personalvetenskaplig uppsats som behandlar projektdiskurser med fokuspÄ PMI och den skandinaviska forskningen. Syftet Àr att genom diskursanalys undersöka hurden vedertagna PMI-baserade uppfattningen av projektarbetsformen konstrueras och uttrycksi text.Uppsatsens teori bygger pÄ diskursteori, som Àr en diskursanalytisk inriktning som anvÀndsför att studera sprÄk och text. Analysen utgÄr frÄn ord (tecken) och hur dessa positionerar sig iförhÄllande till andra tecken. VÄrt analytiska fokus ligger pÄ hur en diskurs konstrueras, pÄvad som stÀngs ute och hur detta sker genom sprÄket. I studien presenteras kritisk forskningsom ger en mer nyanserad bild av projekt Àn den som generellt sprids genom populÀrprojektledningslitteratur, för att belysa en alternativ projektdiskurs.Detta Àr en kvalitativ studie med diskursanalys som metod.

HÄkon den godes saga : en studie av den fornskandinaviska kultens aktörer

Uppsatsens syfte Àr att undersöka litteraturen efter agenterna och deras handlingar vid de religiösa sammankomsterna, i Tröndelag, sÄ som det beskrivs av Snorre Sturlason i ?HÄkon den Godes saga? Följande frÄgor fokuseras:Hur ser det rituella gÀstabudet ut i Snorres text?Vilka var det som agerade i den fornskandinaviska kulten och varför?Vad sÀger kÀllorna om rituella gÀstabud och kultfunktionÀrer?Speglar texten autentiska traditioner?.

Vad Àr en framgÄngsrik kampanj? : En studie av branschens syn pÄ PR- och reklamkampanjers effekter

This qualitative study examines how emergency people are framed in Swedish evening-, and local newspapers during the forest fire in Va?stmanland, Sweden 2014. The study also includes if there is any difference between the framing due to the location of the newspaper. The study is based on qualitative text analysis. The theoretical basis is representation, framing theory, media image, media logic and a few conceptions from crisis communication theory.

Literacy - Ett nedslag i nÄgra barns lÀrandemiljöer pÄ den indiska landsbygden

BakgrundGer en bild av skolvÀsende för smÄ barn i Indien och Sverige, samt övergripandeförutsÀttningar för barn och skolor i Indien. Vidare förmedlas siffror pÄ hur lÀs och skrivkunnighet Àr spridd i Indien. Slutligen ges sociokulturella perspektiv pÄ vad literacy/litteracitet Àr och hur dessa förmÄgor enligt sociokulturellforskning utvecklas hos barn. Miljön som omger barnet tillmÀts betydelse för detta samt de sociala praktiker dÀr lÀrande sker.SyfteSyftet Àr att med min blick som svensk förskollÀrare beskriva och ÄskÄdliggöra literacy/litteracitet i nÄgra indiska barns dagliga liv. Hur detta tar sig uttryck i skolan och hemmen i miljön: i omgivande text, i saker, relationer och kommunikation.MetodUppsatsen bygger pÄ en kvalitativ studie med etnografisk ansats.

Manual till introduktionsfilm

Denna rapport handlar om hur utbildningsfilmer skapas. Syftet med rapporten Àr att förklara hur arbetet gjorts med att skapa utbildningsfilmer. Hur det gÄr till, steg för steg, nÀr en utbildningsfilm skapas och vad som Àr viktigt att tÀnka pÄ nÀr man till exempel filmar eller redigerar. Det kommer att finnas bilder med förklarade text sÄ att det ska vara lÀtt att förstÄ samt fÄ en inblick om hur det kan se ut. En utbildningsfilm kan exempelvis följa en förelÀsning eller beskriva en operation och den anvÀnds till att utbilda studenter.

En animefilms möjligheter : film som gemensamt textarbete i en Ärskurs tre

Den hÀr magisteruppsatsen skrivs inom huvudomrÄdet svenska med didaktisk inriktning (Smdi). Undersökningen behandlar gemensam textlÀsning och textarbete i en Ärskurs tre utifrÄn filmen Min granne Totoro. Filmen Àr en animefilm som kan placeras inom populÀrkulturgenren. LÀrarens val av text var tÀnkt att bidra till att vidga sÄvÀl elevernas textvÀrldar som skolans repertoar av texter. Uppsatsens syfte Àr att undersöka reflektioner, tolkningar och kunskaper kring textens innehÄll som kommer till uttryck i elevernas skrivna och talade texter, och pÄ vilka olika sÀtt arbetet med filmen skapar utrymme för medskapande och delaktighet, och Àven pÄ vilka sÀtt och nÀr eleverna utvecklar sitt sprÄk och uttrycker förstÄelse av den egna identiteten och sin omvÀrld under textarbetet.

FrÄn objekt till tecken - en studie i rekvisita, naturalism och Tjechov

Genom en teoretisk studie kombinerad med praktikbaserad empiri ifrÄn mitt praktiska arbete redogör jag i denna text för rekvisita som aktör och dess roll inom teater. Med de litterÀra undersökningarna inom naturalism och Tjechov-tradition och de praktiska erfarenheterna av att arbeta med rekvisita försöker jag ta fasta pÄ vad rekvisita Àr och hur det anvÀnds och har anvÀnts tidigare i Tjechovs pjÀser..

<- FöregÄende sida 58 NÀsta sida ->