
Sökresultat:
3332 Uppsatser om Berättande text - Sida 57 av 223
Och pÄ den heliga Anden - AngÄende skillnaderna i N och NC och deras orsaker
In this essay I set out to investigate the differences between the creed that was formulated at the council of Nicaea (325 A.D) and the creed that was produced at the council of Constantinopel (381 A.D). The majority of the differences are caused by the fact that the second of the two creeds isn?t based on the the first in text although it?s producerers thought of it as a confirmation of the first with an elaborated theology about the Spirit. This theological elaboration was made in accordance to the theology of the holy Spirit developed by the Capadocian theologians..
LÀrarens tydliggörande av kunskapskrav i grundskolan : Att tydliggöra kunskapskraven för spanska som frÀmmande sprÄk. En analys utifrÄn den formativa bedömningens perspektiv
Denna studie har som syfte att beskriva en lĂ€rares tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt för att tydliggöra kunskapskraven i Lgr 11 som Ă€r relaterade till skriftlig sprĂ„kfĂ€rdighet i spanska, samt att ta reda pĂ„ elevernas uppfattningar om detta tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt. I den hĂ€r studien anvĂ€nds uttrycket att tydliggöra i en bred mening, vari ingĂ„r bĂ„de lĂ€rarens verbalisering av kunskapskraven och alla aktiviteter som lĂ€raren sĂ€tter igĂ„ng och som ska hjĂ€lpa eleverna att utveckla en förstĂ„else för dessa.Undersökningen bygger pĂ„ en fallstudie i vilken olika kĂ€llor har anvĂ€nts: intervjuer med lĂ€raren och fyra elever, enkĂ€t, klassrumsobservationer, en matris och ett urval rĂ€ttade uppgifter.Resultatet visar att lĂ€raren och hennes elever verbaliserar sina tolkningar av kunskapskraven pĂ„ ett likadant sĂ€tt. För att tydliggöra kunskapskraven anvĂ€nder lĂ€raren flera olika tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt, frĂ€mst utsagor om kvalitet och exempel pĂ„ korrekta meningar. Som utsagor om kvalitet anvĂ€nder lĂ€raren de formuleringar som finns i kursplanen, samtidigt som hon förklarar med andra ord och tydliggör för eleverna vilka konkreta tecken pĂ„ kvalitet dessa innebĂ€r i en text. Ă
terkopplingen till eleverna Àr ocksÄ ett tillfÀlle för att tydliggöra kunskapskraven.Som metod för att tydliggöra kunskapskraven efterlyser eleverna framförallt konkreta rÄd om hur en text kan bli bÀttre, samt att fÄ exempel pÄ bra och mindre bra texter.BÄde lÀraren och eleverna Àr tveksamma till vilken roll tydliggörande av kunskapskraven spelar i undervisningen..
?En ensam kamp om hjÀlp?Hur bemöter vi suicidbenÀgna ungdomar och deras förÀldrar??A lonely struggle for help?How are suicidal youth and their parents being met?
The aim of this study was to examine how the feelings of ?being met? from personnel can affect suicidal youth and their parents, when searching for help. Five Swedish parents share their experiences of ?being met? by personnel regarding the care of their child who has taken their life. ?Face to face? interviews where done with four of the parents.
Dövas och sjuksköterskors erfarenhet och upplevelse av sjukvÄrdsrÄdgivning via telefon : Intervjustudie med kvalitativ analys
SjukvÄrdsrÄdgivning via telefon har blivit allt vanligare i vÀstvÀrlden. Tekniska lösningar har utarbetas som underlÀttar för de döva att sjÀlva kontakta sjukvÄrden via telefon. Sjuksköterskor inom primÀrvÄrden kommunicerar dÄ med de döva via text- eller bildtelefoni. Studiens syfte var att beskriva döva och sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av sjukvÄrdsrÄdgivning via telefon. Sex sjuksköterskor och fem döva intervjuades med öppna frÄgor.
Samuel Pepys dagbok ĂversĂ€ttning och översĂ€ttningsanalys av en historisk text
I denna uppsats genomförs en översĂ€ttning av ett antal avsnitt ur Samuel Pepys dag-Âbok frĂ„n den engelska restaurationsepoken, varefter översĂ€ttningen analyseras medsĂ€rskilt fokus pĂ„ de specifika svĂ„righeter som kan uppstĂ„ med anledning av att textenĂ€r hĂ€mtad frĂ„n en Ă€ldre tidsepok. Som mĂ„lgrupp för översĂ€ttningen antas en publikmed intresse för historia pĂ„ populĂ€rvetenskaplig nivĂ„.Analysen av översĂ€ttningen har ett tvĂ„delat syfte: för det första att undersökaolika möjligheter att anpassa mĂ„ltexten till att i nĂ„gon mĂ„n Ă„terspegla att kĂ€lltextenĂ€r ett historiskt dokument, och för det andra att analysera de olika svĂ„righeter somhar att göra med att sprĂ„kbruket reflekterar ett samhĂ€lle dĂ€r institutioner, yrken, ter-Âmer, seder och bruk osv. Ă€r helt andra Ă€n samtidens.Som ett stöd för analysen genomförs en ytterligare analys av översĂ€ttningen enligtVinay och Darbelnets lingvistiskt grundade modell för översĂ€ttningsstrategier.Genom analysen identifieras ett antal grammatiska, stilistiska och lexikala möjlig-Âheter för att lĂ„ta texten Ă„terspegla en Ă€ldre stil. Dessutom identifieras och klargörs ettantal svĂ„righeter vid översĂ€ttning av begrepp inom olika omrĂ„den, med förslag tillhur dessa kan lösas. Ett resonemang förs kring hur expliciteringar och fotnoter tillstöd för lĂ€saren lĂ€mpligen görs för denna typ av text.Analysen enligt Vinay och Darbelnets schema visade pĂ„ en relativt hög anvĂ€nd-Âning av översĂ€ttningsprocedurer som inte enbart innebĂ€r förĂ€ndringar pĂ„ strukturellnivĂ„, utan som Ă€ven inbegriper pragmatiska modifikationer.
Diskurs i det Virtuella Rummet: De diskursiva spelen i det virtuella rummet i relation till attacken i KÀrrtorp och överfallet pÄ MöllevÄngstorget i Malmö samt sociala & politiska effekter
Sverige har senaste Äret drabbats av tvÄ hÀndelser som delvis omformat den politiska diskursen kring politiskt motiverat vÄld. Olika aktörer har anvÀnt sig av olika metoder för att ta kontroll över meningstillskrivningen kopplad till dessa hÀndelser. Det som Àr intressant och som gÄr igenom alla dessa metoder Àr sprÄkets roll och funktion att göra sÄdana fÀlt meningsfulla, det vill sÀga representera det sociala, politiska, kulturella och ekonomiska. Genom en diskursteoretisk metod har den nuvarande studien försökt besvara frÄgor om hur social och politisk identitet formuleras i en diskursiv ram i det virtuella rummet. Viktiga analytiska frÄgor har bland annat varit hur det virtuella rummet konstitueras genom diskursiva praktiker och vilka diskursiva strategier som anvÀnds för att producera kollektiv identitet.
Socialsekreterares reflektioner kring arbetet med ekonomiskt bistÄnd
With this paper the aim is to find out whether there are any differences in how five students from the north part of Africa structures their tales in comparison with the Nordic tale "The emperor?s new clothes". The purpose is to look at how the genre pedagogy can be said to relate to these differences. What happens to the "deviant" structures?Based on literature and research on the subject, I have concluded that there are certain patterns of how a tale "should" be structured based on Western standards.
Kompetens- och elevsyn i ett nationellt bedömningsinstrument
Denna studie har som övergripande syfte att undersöka vilka skriftsprÄkliga kompetenser som framstÀlls som nödvÀndiga i ett nationellt utvÀrderingsinstrument för de inledande skolÄren. I det övergripande syftet ingÄr ocksÄ att undersöka vilken bild av eleven som framtrÀder i utvÀrderingen av elevers skriftsprÄkliga kompetenser. FöremÄl för analys Àr Skolverkets bedömningsstöd för svenska och svenska som andrasprÄk, Nya sprÄket lyfter.Studien tar sin teoretiska utgÄngspunkt i literacybegreppet och literacyperspektivets syn pÄ kompetens. Dessutom diskuteras literacyperspektivets syn pÄ lÀrande och bedömning eftersom dessa omrÄden blir viktiga för studiens genomförande.Den analytiska processen genomförs i tvÄ steg. Det första steget undersöker Skolverkets bedömningsstöd utifrÄn ett literacyperspektiv för att synliggöra vilken kompetenssyn som materialet Àr uppbyggt kring.
PÄ riktigt : Fyra lÀrares erfarenheter av blogg i undervisningen
The purpose of this thesis was to find out what experiences teachers have from using a class blog in teaching. What are the advantages and disadvantages by the use of blogs in education?I have used qualitative interviews with four teachers in grades 1 to 6 who have worked with a class blog in teaching between one and three years.The study has shown that teachers' experience is that the blog serves as motivation and promotes learning for many different pupils and that, together with other digital tools is more equal. The main benefits that teacher mention is the expanded concept of text that offers multiple forms of expression and the authentic reader, which makes it more real, important and meaningful. Other benefits that come up are that it helps students to see their learning and learn from and with each other.
Kulturell pÄverkan pÄ koncept
Dagens film och spelkoncept inom genrerna science fiction och fantasy börjar
likna varandra mer och mer och för oss kÀnns inget lÀngre annorlunda. Genom att
basera dem pÄ historiska samhÀllen och kulturer hoppas vi pÄ att bryta normen.
Vi hoppas att med detta som grund kunna skapa realistiska och trovÀrdiga
folkslag som skiljer sig frÄn det som funnits tidigare. Detta examensarbete
handlar om konceptutveckling av en fiktiv vÀrld och tre fiktiva folkslag.
Konceptet skall kunna appliceras pÄ bÄde film och spel men Àven litteratur
eller andra medietekniska omrÄden.
Utveckling av Androidapplikation för airsoft
An Android-application that is intended to be used during airsoftgames (a gamesimilar to paintball) has been developed. In this application, which is called TactiX,players can join different teams and see their team members on a map. Through theapplication players can interact with one another in a variety of ways. They can send text messages, give orders and send drawings to each other. Players can also make observations of enemy players on the map.
Ovillkorlig lydnad: Uppfostran och disciplin f?r folkskolan och l?roverken, 1842-1955
Syftet med den h?r studien ?r att unders?ka hur styrdokument f?r folkskolan och l?roverken
skiljer sig i synen p? uppfostran, ordning, uppf?rande och disciplin?ra ?tg?rder mot elever,
perioden 1842-1955, samt hur denna syn f?r?ndras under den unders?kta perioden. Studiens
fr?gest?llningar ?r: Vad ?r synen p? uppfostran, ordning, uppf?rande och disciplin?ra ?tg?rder
mot elever i styrdokumenten f?r folkskolan respektive l?roverken, perioden 1842-1955? Vilka
likheter och skillnader finns mellan synen p? uppfostran, ordning, uppf?rande och disciplin?ra
?tg?rder mot elever i styrdokumenten f?r folkskolan respektive l?roverken, perioden
1842-1955?
Studien till?mpar en kvalitativ inneh?llsanalys. Det inneb?r en textanalys d?r textinneh?llet i
styrdokumenten f?r folkskolan och l?roverken granskas.
Att skriva ett kurskompendium för tÀtkontroll och lÀcksökning.
  SAMMANFATTNINGLackage fran en komponent i form av vatska eller gas ar ett ofta underskattat problem som kan geupphov till samre produktkvalitet, energiforluster och i slutandan ge ekonomiska konsekvenser omlackaget blir for stort. Det finns dessutom en miljo- och halsorisk om en produkt eller komponentlacker ut storre mangder kemikalier eller metaller. Kan lackaget minskas finns med andra ord storavinster att hamta.Nolek AB bygger instrument for att hitta lackage, lacksokning, och mata lackage, tatkontroll.Foretaget arrangerar utbildningar for sina kunder men har tidigare inte haft nagot uppdateratmaterial for detta andamal. Syftet med examensarbetet ar att producera delar till ett nyttutbildningspaket inom tatkontroll, lacksokning och provtryckning samt att undersoka teorier forskrivande av pedagogiska texter. Arbetets resultat utgors av ett kurskompendium samt enPowerPoint-presentation kopplad till kompendiet.
Using music in Swedish education
Arbetets syfte Àr att undersöka pÄ vilka grunder musik bör anvÀndas som redskap i svenskundervisning. I Àmnesplanen för svenska 1 finns flera formuleringar som stödjer lyssnandet samt att eleverna ska kunna hantera flera olika medier. AnvÀndandet av musik gÄr ifrÄn den traditionella ?lÀsa-skriva?-ramen vilket gör att det kan finnas motstÄnd mot denna typ av estetisk lÀroprocess. VÄrt mÄl med undersökningen Àr att visa att musik som medel kan anvÀndas i svenskundervisning utan att försÀmra elevernas slutresultat.
Vattnet har gÄtt! : En fallstudie av Karlstads kommuns vattenlÀcka 2011
Crisis communication in today's society is an important element for organizations. Whether an organization makes it through a crisis, good or bad is largely based on their crisis communication work. Crisis communication is about how the organization works to repair or maintain the organization's external image, the image that society has about the organization. When a crisis occurs stakeholders lose confidence in the organization or change their mind about it.This case study is about exploring how a municipality handles crisis communication through the various phases of a crisis. The study is also to examine how the municipality communicates with its stakeholders in specific communication channels during a crisis.The case study makes use of theories circulating crisis communication, such as: theories of how crisis communication should be handled, how a crisis is recognized, the different phases of a crisis, the communication channels that can be used and who may be interested in an organization when a crisis reveals itself.