
Sökresultat:
3332 Uppsatser om Berättande text - Sida 59 av 223
Kvalitetsuppföljning av handkirurgi
Med den hÀr kandidatuppsatsen har jag skapat en interaktionsdesign för en handkirurgisk mottagning pÄ Sophiahemmet, som Àr ett privatsjukhus. Min interaktionsdesign bestÄr av ett enkÀtverktyg som ska finnas pÄ en hemsida som Ànnu inte Àr utvecklad, för att mÀta klinisk vÄrdkvalitet och allmÀnt bemötande av patienter pÄ mottagningen. Förhoppningen Àr att min design kommer förenkla handkirurgens insamling av patienternas uppfattning av kvaliteten pÄ mottagningen. Som privat kirurg Àr det viktigt att fÄ reda pÄ kvaliteten i operationerna, bÄde för kirurgens egen utveckling och i marknadsföringssyfte. Resultaten frÄn kvalitetsundersökningen ska dÀrför ocksÄ presenteras pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt.
"Sof sött, i frid, Du fÄr tids nog vaka" : En jÀmförelse av dikter till barn skrivna av Carl Michael Bellman och Magnus Uggla
I denna uppsats undersökt vilka likheter och skillnader som finns i texter till barn skrivna av författarna Carl Michael Bellman och Magnus Uggla. UtgÄngspunkten Àr att med hjÀlp av tillfÀllesdiktens ramar jÀmföra ett antal av Bellmans dikter med varandra samt att jÀmföra framför allt vaggvisan med Ugglas text. Inledningsvis granskas texterna enskilt och dÀrefter stÀlls de mot varandra..
Sociala medier i skolan : en del av undervisningen?
Inom skolan har det lÀnge funnits webblösningar och andra Internetbaserade programvaror för att elever och lÀrare ska kunna kommunicera med varandra pÄ nÀtet och samtidigt kunna ha möjlighet till en mer flexibel undervisningsmetod. Sociala medier Àr ett vitt begrepp som nÀmns lite var stans idag, men vad innebÀr dÄ sociala medier? Sociala medier Àr ett samlingsnamn pÄ kommunikationskanaler som tillÄter anvÀndare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud..
Sjuksköterskors upplevelser av att vÄrda suicidnÀra individer : En litteraturstudie
Bakgrund: UngefÀr en miljon mÀnniskor mister sitt liv av suicid Ärligen i hela vÀrlden. Det finns psykosociala, kliniska och biologiska faktorer bakom suicidala handlingar. Huruvida suicid utvecklas belyses i en suicidal process. VÄrden efter ett misslyckat suicidförsök upplevs oftast obehagligt och kÀnsloladdat för suicidnÀra individen. MÄlen med vÄrden Àr bland annat att frÀmja patientsÀkerheten.
The Sound of Skepticism Analyzing Climate Change Denial in Swedish Podcasts and YouTube Channels
This study explores Sweden's climate change denial by analyzing the spoken-word discourse of
its countermovement, focusing on digital media content from Swedish parliament member Elsa
Widding with an aim to provide empirical insights into the discourse of Sweden's Climate
Change Countermovement (CCCM). Questions guiding this study are: What are the most
prevalent topics and themes related to climate change denial and skepticism? How do they align
with established categories of climate change denial, shaping the overall narrative? What
mobilizing ideas and meanings are present, how are they shaped, and how do they contribute to
the movement's goals? The material consists of Elsa Widding's complete audio-based
"movement texts'' from 2019-2023, including YouTube content, podcasts, and appearances on
Riks, totaling over 2000 minutes of audio transcribed into text via AI technology.
Methodologically, this study adopts a mixed-method approach which blends computational
pattern detection, topic modeling, clustering, and spatial relationship mapping techniques, along
with qualitative content and framing analysis. Theoretically, the study employs a perspective
which uses epistemic and response skepticism to examine climate change denial, viewing it
through the lens of countermovements and social movement framing. The study's main
contribution lies in the enablement of comprehensive analysis of a large audio-based dataset,
achieved by leveraging recent AI advancements for reliable audio-to-text conversion combined
with topic modeling.
VÀninnor, Àlskarinnor och goda styvmödrar : Kvinnliga vÀnskapsrelationer i tre svenska romaner 1836-1857
This study focuses on romantic friendship between women in three Swedish novels written between 1836 and 1857: Sophie von Knorring?s (1797?1848) Illusionerna (1836), Fredrika Bremer?s (1801?1865) En dagbok (1843) and Marie Sophie Schwartz? (1819?1894) En fÄfÀng mans hustru (1857). Also, the connection between women and passion as well as the interesting occurrence of step- and foster mothers is looked upon in the study.The romantic friendship is freely expressed in these novels; love between women is neither presented as unnatural or unchaste. It both challenges the heterosexual matrix? claim on intelligibility and its rules for how desire should be expressed.
Den sportjournalistiska bloggens karaktÀr : En kvantitativ innehÄllsanalys
The aim of this paper is to describe the characteristics of the sport journalistic weblog. To achieve this we have used the following questions: Which themes are included in the sport journalistic weblog? How much text does the sport journalistic weblog content? How often is multimediality incorporated in the sport journalistic weblog? Which references occur in the sport journalistic weblog? How many hyperlinks occur in the sport journalistic weblog? How many of the hyperlinks is internal respective external? How often does the sport journalistic weblog offers possibilities to interaction between the journalist and the reader? How often does interaction between the journalist and the reader occur?The theories we have used is both online publishing and Jan Schmidt?s analytical framework on blogs. Online publishing describes an important part in our paper, online journalism, which in turn describes three important definitions for this paper; hypertextuality, multimediality and interactivity. Jan Schmidt?s theory is central to understand the phenomena, and functions as a starting point in the analyze part.
Det förÀnderliga rummet : ett undersökande arbete om att scenografera text och förÀndring i ett rum
Det förÀnderliga rummet Àr ett scenografiskt projekt pÄ kandidatnivÄ vid institutionen för inredningsarkitektur och möbeldesign pÄ Konstfack vÄren 2008. Det Àr ett arbete som syftar till att inleda ett scenografiskt tÀnkande genom utforskandet av en metod för att berÀtta genom rum.I utforskandet av metoden har sex texter gestaltats i samma volym och dokumenterats genom animation. Resultatet Àr en film dÀr varje scenografi fÄr berÀtta sin historia och samtidigt bidrar till att beskriva en förÀndring i volymen de Àr gestaltade i..
WebbplatsöversÀttning med fokus pÄ anvÀndbarhet
I denna uppsats studeras den problematik som uppstÄr vid webbplatsöversÀttningför att uppnÄ anvÀndbarhet pÄ nÀtet. Analysen bygger pÄ teori föranvÀndbarhet pÄ webben och teoriavsnittet kan man tÀnkas anvÀnda som malli fortsatta webbanalyser. I uppsatsen analyseras Black & Deckers engelskarespektive svenska webbplats för att komma underfund med vilka aspekter avöversÀttning som Àr viktiga att ta fasta pÄ nÀr det gÀller text som skall publiceraspÄ internet eftersom denna typ av lÀsning skiljer sig frÄn lÀsning pÄpapper. Resultatet visar att sprÄkliga skillnader i skrivregler, ett sprÄks utrymmeskravoch termernas abstraktion tycks spela stor roll för webböversÀttningoch den slutliga anvÀndbarheten..
Ett enhetligt budskap? : En textanalys av publikationer frÄn Skolverket kring sambandet mellan resurser och resultat
There is a general conception among those who are involved in the school-sector that there is a relation between resources and results. Better qualified teachers, smaller classes and schools with more finacial funding are regarded as better learning and development conditions for pupils (Gustafsson 2008). In spite of these widespread understanding, educational and economic research studies at the beginning of the 20th century had reached the verdict that resources have no bearing on educational results (Gustafsson 2008). The Swedish board of education (Skolverket) have published several reports, studies and surveys regarding the relation between resources and student outcomes.The purpose of this paper is to analyze the message of six publications from the Swedish board of education around the relationship between resources and student outcomes on the basis of the decentralization of the Swedish school in the 1990ÂŽs. The central question at issue is whether the Swedish board of education has been consistent in their message about the relationship between resources and results in the six publications between 1994-2009? I have also attempted to answer the resulting questions of my conclusion.This study is based on a qualitative text analysis.
Torparens tystnad : Om svÄrigheten att tala i Sara Lidmans Hjortronlandet
Denna studie har som syfte att betrakta hur bisatsanvÀndning hos vuxna avancerade inlÀrare av svenska som andrasprÄk ser ut jÀmfört med inlÀrare med svenska som modersmÄl; detta med avseende pÄ bÄde frekvens och variation.För att besvara mina tvÄ frÄgestÀllningar angÄende först frekvens och sedan variation har jag valt att granska uppsatser skrivna av L2- och L1-komvuxstuderande som har gÄtt de högskolebehörighetsgivande gymnasiekurserna Svenska som andrasprÄk B respektive Svenska B pÄ Komvux. Uppsatserna Àr skrivna som en del i det nationella prov som inlÀrarna har deltagit i vid slutet av kursen.För att bevara reliabiliteten för denna undersökning har jag utgÄtt ifrÄn en definition och indelning av bisatser som presenteras i Svenska akademiens grammatik, kallad SAG, och Svenska akademiens sprÄklÀra, kallad SAS. Genom att söka de bisatser som inlÀrarna anvÀnder och sammanstÀlla dem i jÀmförelsetabeller har jag lyckats med att kontrollera och jÀmföra de olika bisatsgrupper och bisatsinledare som L2- respektive L1-inlÀrare anvÀnder.Undersökningen visar att det finns skillnader i bisatsanvÀndningen mellan dessa tvÄ inlÀrargrupper men att skillnaderna inte Àr avsevÀrt stora. JÀmfört med L1-texterna har bisatser i L2-texterna högre frekvens vilket kan bero pÄ att L2-uppsatserna i genomsnitt Àr lÀngre, 800 ord/text gentemot 700 ord/text. DÀremot har bisatserna i L2-texterna mindre variation.
Topiker i vargdebatten : Àr det möjligt att hitta gemensamma utgÄngspunkter?
Syftet med detta examensarbete har varit tudelat, med bÄde kvalitativ och kvantitativ innehÄllsanalys. Den första har syftat till att undersöka vilken stÀllning historieÀmnet har haft i lÀro- och kursplaner, frÄn Är 1962 till 2012. Analys skulle ocksÄ ske över vilken historia elever möter genom lÀromedel i historieundervisningen, vilket har skett utifrÄn Staffan Selanders definition av pedagogisk text-traduktion. Den kvantitativa innehÄllsanalysen har berört vilka och antalet begrepp eleverna möter i epokskildringen av hÀxprocesserna. Resultatet har visat att historieÀmnet som en del av styrdokumenten stÀndigt har haft en hög status, trots att det i den samhÀlleliga kontexten har gÄtt att utlÀsa motsatt scenario.
Husmodern 1917-1988 :  En studie av en tidskrifts innehÄllsmÀssiga förÀndring kopplat till rÄdande samhÀllskontexter angÄende kvinnorollen & genusperspektiv
Detta arbete syftar till att undersöka den numera nedlagda tidskriften Husmoderns innehÄllsmÀssiga utveckling frÄn första numret 1917 till sista numret 1988. Vad vi har tittat specifikt pÄ Àr hur skildringen av kvinnan i text och bild förÀndrades frÄn decennium till decennium och dÀrigenom hur ?idealkvinnan? framstÀlldes i en viss tidsperiod. Detta har genomgÄende relaterats till den rÄdande tidsandan och samhÀllsklimatet, hur representationen av kvinnan sÄg ut vid en viss tidpunkt och hur Husmodern eventuellt pÄverkades av allehanda förÀndringar ute i samhÀllet som pÄ ett eller annat vis inverkade pÄ kvinnans sociala stÀllning. Genom nÀrlÀsning av de utvalda texterna har vi anvÀnt oss av en kvalitativ text och bildanalys. Detta för att urskilja vissa sprÄkliga sÀrdrag och uttryck i hur kvinnan beskrivs och skildras i ett visst decennium. Husmodern riktade sig till medelklassens husmor i staden.
Flickors och pojkars anvÀndning av adjektiv i berÀttande texter utifrÄn ett genusperspektiv.
The purpose of this study was to examine six girls and boys in grade 4 use of adjectives in narrative texts and examine students' perception and experience of writing from a gender perspective. The methods used were text analysis and an interview. The results showed that girls write more adjectives than boys, but no further significant difference in their use of adjectives was found. There was a certain stereotypical difference in which adjectives they wrote and their attitudes toward writing. Girls are more positive to writing and see writing primarily important for school, while boys think writing is important to succeed in life..
Wote Text Editor
Syftet med den Àr undersökningen har varit att skapa en förstÄelse för att kunna förklara de problem som uppstÄr vid en lagerflytt mellan produktion och distribution inom ett affÀrssystem. För att kunna uppnÄ syftet identifierades de teorier som skulle komma att behövas. Teorierna jÀmfördes med en nulÀgesbeskrivning pÄ företaget för att se hur det fungerade i affÀrssystemet. Analyseringen utav teorierna och nulÀget bidrog till att pÄpeka var problem kunde uppstÄ eller om de redan fanns inom systemet. Tack vare den analyserade informationen kunde slutligen slutsatser om rekommendationer pÄpekas för hur problemen skulle kunna motverkas, om inte motarbetas..