Sök:

Sökresultat:

10863 Uppsatser om Benchmarking SMEs Process Struktur Idé - Sida 14 av 725

CSR bland svenska medelstora företag : En fallstudie som undersöker vilket ansvar företag tar

Att Corporate Social Responsibility (CSR) blivit allt vanligare ses fra?mst bland större fo?retag da?r a?ven forskningen har sedan 1990-talet fokuserat pa? att förklara dessa företags incitament till att arbeta med fra?gan. Men CSR förekommer Àven bland SMEs, en grupp företag som representerar en stor del av va?rldens företag. Studien syftar till att undersöka vilket ansvar svenska medelstora företag tar fo?r sin sociala och miljömÀssiga pÄverkan pa? omvÀrlden, inte minst dÄ forskningen premierat större fo?retag men a?ven dÄ medelstora företags karaktÀrsdrag kan ses som en kombination av sÄvÀl smÄ som stora företags typegenskaper.

En rörig historia : en fallstudie över Secorocs processflöde av DTH-rör

Abstract Title: A messy story ? a case study of Secorocs process flow of DTH-pipes Presentation date: 2010-06-02 Course: Bachelor thesis in businessAuthor: Kristoffer ForsmanAdvisor: Kjell GustafssonKeywords: Management control, process control, lean production, process flow analysisPurpose: The purpose of this bachelor thesis is to develop an overview of the process flow for a specific product, and with the help of this mapping based on a lean production philosophy show possible improvement proposals and how these can lead to a more efficient process flow.Methodology: I have used a case study of Secorocs DTH-pipes and my primary data are gathered through interviews and observations. I have used theoretical framework to establish a process flow analysis. This is to obtain data on process activities and whether they are creating value or not. This leads to a current mapping of the situation in Secoroc on DTH-pipes and then analyzed and suggestions for improvement are developed.Conclusions: That by using the above mentioned mapping of process flow of DTH-pipes, problem areas could be illustrated.

Processorientering : En undersökning av samarbetet mellan process- och resursÀgare

År 2011 startade SDC, skogsnĂ€ringens IT-företag, arbetet med att övergĂ„ frĂ„n en funktionsorganisation till en processorganisation. Detta har medfört förĂ€ndringar i ledarskapet dĂ„ tidigare avdelningschefer har ersatts med process- och resursĂ€gare. Syftet med denna undersökning har varit att identifiera förbĂ€ttringsförslag för samarbetet mellan process- och resursĂ€gare vid SDC. Studien har en kvalitativ ansats dĂ„ samarbetet mellan process- och resursĂ€gare har studerats. En kvalitativ ansats har valts dĂ„ mĂ„let Ă€r att uppfatta informanternas upplevelser kring samarbetet mellan process- och resursĂ€gare sĂ„ nĂ€ra verkligheten som möjligt.

Visuell identitet : NÄgra estetelevers tankar om att framstÀlla sig sjÀlv genom stil och hur det kommer till uttryck i praktiken

Denna studie behandlar begreppen process och produkt. Syftet Àr att genom ett hermeneutiskt perspektiv undersöka nÄgra bildlÀrares syn pÄ begreppen process och produkt i bildundervisningen pÄ högstadiet. Tidigare har fokus legat pÄ elevers fÀrdiga produkt men idag Àr bedömningen i bildÀmnet mer fokuserad pÄ elevers process (Skolverket, 2012:3). Undersökningen genomfördes genom  kavlitativa intervjuer. IntervjufrÄgorna Àr förankrade i Lindströms (2002:4-5) process- och produktkriterier.

Semantisk interoperabilitet för hantering av XML

Business Analytics anvÀnds idag i ökad grad i organisationer som grund till beslutsfattande. Ett av villkoren för att kunna anvÀnda sig av Business Analytics för att utföra analyser av data frÄn olika kÀllor Àr att det finns interoperabilitet mellan dem. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka om det Àr möjligt att skapa en IT-artefakt som kan hÀmta data ifrÄn flertalet XML-dokument med olika struktur för att uppnÄ semantisk interoperabilitet och pÄ sÄ vis möjliggöra för Business Analytics. Med olika struktur menar vi att benÀmningarna pÄ taggarna skiljer sig sprÄkmÀssigt men har samma semantiska betydelse. Lösningen skapas genom forskningsstrategin Design Science vilket innebÀr att en IT-artefakt utvecklas som kunskapsbidrag, och visar att en implementation av en lösning Àr möjlig för de semantiska problem vi identifierat.

Utveckling av en arketypeditor : Ett verktyg för modellering av struktur i elektroniska patientjournaler

Dagens elektroniska patientjournalsystem har begrÀnsade möjligheter att pÄ likartat sÀtt strukturera och lagra patientinformation. Det Àr en anledning till att det Àr problem med att utbyta patientjournaldata mellan olika system. Detta försvÄrar bland annat forskning och tillgÀnglighet till patientinformation. Brist pÄ tillgÀnglighet minskar i sin tur möjligheten att ge en god vÄrd oberoende av var patienten befinner sig.Inom projektet openEHR har en idé med sÄ kallade arketyper tagits fram som ett enhetligt sÀtt att strukturera utbytbar patientjournaldata för att möta framtida krav pÄ patientjournaler och patientjournalsystem. Arketyper Àr formella modeller av kliniska informationsentiteter, exempelvis blodtryck.

Komponentavskrivningar ? Problematiken för fastighetsbolag

Redovisning Àr ett Àmne under konstant förÀndring. Som en följd av utvecklingen av internationella redovisningsregler beslutade BFN att det behövdes förÀndring pÄ det svenska redovisningsomrÄdet. Den 8 juni 2012 fattade BFN beslut om det allmÀnna rÄdet (BFNAR 2012:1) om Ärsredovisning och koncernredovisning med tillhörande vÀgledning, K3. Reglerna ska tillÀmpas av onoterade större företag frÄn och med redovisningsÄr 2014. Regelverket K3 Àr principbaserat och dÀrmed lÀmnas det stort utrymme för det professionella omdömet.

FörestÀllningar, kunskap och information om lÀndryggssmÀrta hos patienter med lÄngvarig lÀndryggssmÀrta

I Sverige drabbas 60-70 % av befolkningen nÄgon gÄng i livet av lÀndryggssmÀrta, av dessa blir 90 % besvÀrsfria inom tre mÄnader medan resterande fÄr bestÄende eller Äterkommande problem. Patienters förestÀllningar om lÀndryggssmÀrta Àr viktiga för hur de förhÄller sig till och hanterar sin smÀrta, förestÀllningar i sin tur har visats kunna pÄverkas av information. Syfte: syftet med studien var dels att undersöka och beskriva aspekter av förestÀllningar om lÀndryggssmÀrta och dels kunskap om ryggens struktur/funktion samt erhÄllen/sökt information om lÀndryggssmÀrta, hos patienter med lÄngvarig lÀndryggssmÀrta som har sjukgymnastkontakt. Metod: i studien inkluderades 49 patienter med lÄngvarig lÀndryggssmÀrta som sökt sjukgymnastkontakt pÄ öppenvÄrdsmottagningar. MÀtinstrument: svensk version av Back Beliefs Questionnaire (S-BBQ) anvÀndes för att mÀta förestÀllningar om lÀndryggssmÀrta och dess konsekvenser för det fortsatta livet.

AnvÀndning av kompensatoriska hjÀlpmedel i klassrummet - En fallstudie i skolÄr 4

Syftet med detta arbete har varit att belysa hur kompensatoriska hjÀlpmedel vid lÀs- och skrivsvÄrigheter kan integreras i klassrumsundervisningen. Jag ville lÀra mig mer om hur man kan arbeta för ett kompensatoriskt tÀnkande i en inkluderande skola. Jag har gjort en kvalitativ fallstudie och under en vecka följt en elev med dyslexidiagnos i skolÄr 4. Jag har i olika klassrumssituationer observerat hur kompensatoriska hjÀlpmedel anvÀnds eller inte anvÀnds. Observationen följdes upp med semistrukturerade intervjuer med elev, förÀlder, klasslÀrare, specialpedagog och rektor. Under min observation fick jag uppleva hur viktig klasslÀrarens förmÄga att skapa struktur och sammanhang Àr för elever i allmÀnhet och för elever med dyslexi i synnerhet.

Att tvinga till förÀndring : socialsekreterares erfarenheter av tvÄngsvÄrdade ungdomar

Uppsatsens syfte var att undersöka socialsekreterares erfarenheter av hur placeringar pÄ lÄst institution inverkar pÄ ungdomar. VÄra frÄgestÀllningar var 1. Vilka faktorer har betydelse för placerade ungdomars sociala utveckling? 2. PÄ vilket sÀtt kan tvÄng motivera till positiv social utveckling? Studien har en hermeneutisk vetenskapsfilosofisk position med kvalitativ ansats och vÄr empiri bygger pÄ intervjuer med fyra socialsekreterare.

Produktionsanalys av: Backa Teaters uppsÀttning av: UTOPIA 2012. NÀr var du i paradiset senast?

This essay analyzes the production process in connection with the original play Utopia 2012, which premiered at Backa Theatre, Gothenburg, Sweden on 27 October 2012.The aim of the essay is to seek a deeper understanding of this particular production process. No universal process plan was employed when creating Utopia 2012. Therefore, taking into account artistic, technical and administrative aspects of the work, a chronological process map has also been constructed in connection with this essay, in order to clarify each step of the theatrical working process.The theoretical approach is hermeneutic, and the material is based on interviews with key individuals with different professions and functions within the working process in order to gain multifaceted perspectives and results. The interviews took place at Backa Theatre with the exception of those held by telephone with the project?s two producers, both of whom by that time no longer worked at Backa Theatre.The findings of the essay mostly indicate that, with the significant exception of director Mattias Andersson?s artistic vision, no fixed process map nor explicitly articulated common goals were employed in this particular theatre production.

Överklagande och dess roll inom bostadsbyggandet : En granskning av plan- och bygglovsprocessen

The aim of this diploma work was to obtain a review of the appeal process in Sweden under the Planning and Building Act and the possibilities of appeal in the planning and building permit process. The work was intended to identify potential problems surrounding the appeal process and possible efficiency measures. The goal was to form a report that provides a satisfactory overview of the appeal process in theory and practical application as well as provide relevant concrete proposals on how the appeal process can be streamlined.Background and facts surrounding the work were taken from different types of literature and through several interviews with representatives in government, industry and politicians.The main problems related to the appeal process are in the long processing times and the high number of appeals. There is a great interest to streamline the appeals process and the government is going to launch studies in which possible future actions will be investigated.It is possible to appeal for up to two instances before you need a so called ?leave to appeal? in order for your complaint to be passed on to the next instance.

67,44 miljoner skÀl till demokrati : En studie av processerna i EU-finansierade projekt

In a global context the traditional democratic process is facing new challenges. Scholars are talking about a transition from government to governance, where local and regional networks as well as international collaboration are an important part in how regional policy is produced and implemented. In this paper the processes in regional projects funded by the European Union are considered, and related to the traditional democratic process. The study has been fulfilled through informant interviews with representatives from four EU-projects. The interviews are supplemented by a qualitative text analysis of current statutes.

FörbÀttringsarbete och avvikelsehantering för ökad tjÀnstekvalitet hos SCA Skog AB JÀmtlands skogsförvaltning :

On a highly competitive market, quality is an important aspect to take into account, both in terms of goods and services. The Swedish timber market is very competitive and to achieve long-term success focus on the customer, in this case private forest owners, is a prerequisite. SCA Skog AB JĂ€mtlands forest management administration is dependent on the acquisition of timber from private forest owners to fulfil their mission to the supply of SCA's paper and sawmills in Sweden with raw material. To be able to develop the cooperation with private forest owners, the administration investigates their quality management by measuring the customer satisfaction index (CSI). The purpose of the study was to identify a practical and systematic method to handle deviations and suggestions for improvements to achieve a higher customer satisfaction.

En modern projekteringsprocess : Utveckling av en effektiv arbetsmetod för konstruktörer vid projektering med BIM-verktyg

Utvecklingen av BIM har senaste Ă„ren tagit fart och mĂ„nga lĂ€nder, inklusive Sverige har bland annat pĂ„börjat en process mot gemensam struktur inom byggsektorn genom att standardisera informationshantering och processer (Nilsson, 2013). Denna utveckling innebĂ€r nya möjligheter för aktörerna i byggprocessen men ocksĂ„ problematik dĂ„ denna intensiva IT-utveckling möter en till synes konservativ bransch (Statskontoret, 2009:6). Syftet med föreliggande examensarbete Ă€r att utforma en moderniserad arbetsmetod för konstruktören som integrerar dennes BIM-verktyg i projekteringsprocessen. En förstĂ„else för hur konstruktörens arbete ser ut idag skall utrönas, samt vilka möjligheter och svĂ„righeter som denna aktör upplever.Det som framkom i studien var att trots den intensiva utvecklingen av BIM som varit de senaste Ă„ren tillĂ€mpas fortfarande traditionella processer, dĂ„ förstĂ„else för en mer omfattande inledande arbetsinsats Ă€nnu inte riktigt finns. Ökade krav stĂ€lls ocksĂ„ pĂ„ konstruktörens byggtekniska kompetens dĂ„ det Ă€r svĂ„rare att ?fuska? i objektbaserade modeller.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->