Att tvinga till förändring
socialsekreterares erfarenheter av tvångsvårdade ungdomar
Uppsatsens syfte var att undersöka socialsekreterares erfarenheter av hur placeringar på låst institution inverkar på ungdomar. Våra frågeställningar var 1. Vilka faktorer har betydelse för placerade ungdomars sociala utveckling? 2. På vilket sätt kan tvång motivera till positiv social utveckling? Studien har en hermeneutisk vetenskapsfilosofisk position med kvalitativ ansats och vår empiri bygger på intervjuer med fyra socialsekreterare. Resultatet analyserades utifrån livsmodellen, en ekologisk systemteori. Vad som framkommit är att ungdomen påverkas av den struktur som råder på låst institution samt av de relationer den omger sig med, vilka i sin tur också påverkar den sociala utvecklingen. För att den sociala utvecklingen skall utmynna i ett positivt resultat krävs det dock att den unge är motiverad till förändring, vilket kan uppkomma genom goda relationer och tydlig struktur. Motivation till förändring är överordnat rådande struktur och goda relationer, dock är dessa ett stöd för att nå den inre viljan till förändring.