Sök:

Sökresultat:

5470 Uppsatser om Barns utemiljö - Sida 50 av 365

Planerad utomhusverksamhet - pedagogernas planering av utevistelsen

BakgrundDet optimala för barns lÀrande Àr att de fÄr vistas i den miljön som lÀmpar sig bÀst för ÀndamÄlet. Barn skapar kunskap och lÀr genom sin nyfikenhet, drivkraft, intressen och tidigare erfarenheter. För att skapa förutsÀttningar för barns lÀrande mÄste pedagogerna ha ett syfte och en medvetenhet om vad det Àr de vill att barnen ska lÀra. Barnen ska i förskolan ges möjlighet att lÀra sig utifrÄn sina erfarenheter. LÀrandet sker hela tiden oavsett var i förskolans miljö barnen befinner sig.

Religionsfrihet och religiösa friskolor : - en studie i hur barns religionsfrihet tolkas i skollag och lÀroplaner

Det rÄder stor enighet i samhÀllet om att religionsfrihet Àr viktigt men Äsikterna gÄr stundom isÀr om vad denna frihet i praktiken ska innebÀra. Debatten kring de religiösa friskolorna Àr ett tydligt exempel pÄ detta.Syftet med uppsatsen Àr att belysa vilken tolkning av barns religionsfrihet som framtrÀder i den nya skollagen och lÀroplanerna. Detta Àr viktigt dÄ forskning visar att skolan har en unik möjlighet att nÄ barn i en Älder dÀr de Àr extra kÀnsliga för pÄverkan. Skolans innehÄll, syfte och mÄl Àr dÀrför betydelsefullt sÄvÀl pÄ individuell som pÄ kollektiv nivÄ. Uppsatsen Àr en kvalitativ och komparativ studie dÀr begreppen religion, frihet och autonomi anvÀnds för att synliggöra och strukturera de perspektiv som framkommer i styrdokumenten.

Barns moraliska tÀnkande : frÄn regelstyrning till inre förstÄelse

Min strÀvan med detta arbete har varit att sÀtta mig in i hur barns tÀnkande i moralfrÄgor utvecklas och hur denna kunskap kan ha betydelse för den pÄverkan vi utsÀtter barnen för i skolan.För att ge mitt arbete en mer konkret karaktÀr, har jag valt inriktningen normer och normöverföring och arbetar efter följande huvudfrÄga:Hur kan barn i olika Äldrar uppfatta och hantera regler och normer och vilka erfarenheter mÄste barn göra för att de av inre övertygelse skall hÄlla sig till reglerna?.

Barnfridsbrott - Beaktandet av barns vittnesm?l fr?n f?runders?kning till domstolsprocess

Barnfridsbrottet inf?rdes i juli 2021. Trots viss oro fr?n flera remissinstanser, best?ende bland annat i att barn n?rmast skulle tvingas vittna mot en f?r?lder och att barnets ber?ttelse riskerar att bed?mas mindre trov?rdig med h?nsyn till barnets ?lder och mognad, inf?rdes best?mmelsen och den b?de mottogs och utnyttjades v?l fr?n start. I arbetet unders?ks hur barns vittnesm?l beaktas, hanteras och v?rderas fr?n f?runders?kning till domstolsprocess i m?l r?rande barnfridsbrott.

Sambandet mellan fysisk aktivitet och inlÀrning

SAMMANFATTNINGÅr 2003 reviderades Lpo 94 och daglig fysisk aktivitet infördes som en obligatorisk del av skoldagen. UtifrĂ„n vĂ„ra tolkningar av Lpo 94 skall daglig fysisk aktivitet genomsyras i alla skolans Ă€mnen för att skapa förutsĂ€ttningar som stĂ€rker barns förmĂ„ga att lĂ€ra och utvecklas. VĂ„r studie syftar dĂ€rför till att undersöka hur lĂ€rare ser pĂ„ ett eventuellt samband mellan fysisk aktivitet och barns inlĂ€rningsförmĂ„ga.I den teoretiska bakgrunden redogör vi för tidigare forskning gĂ€llande fysisk aktivitet och dess betydelse för barns inlĂ€rningsförmĂ„ga. Efter att ha tagit del av tidigare forskning har vi valt att fokusera pĂ„ olika aspekter som flera av författarna belyser som betydelsefulla för inlĂ€rningsförmĂ„gan.För att besvara vĂ„rt syfte har vi genomfört intervjuer med fem lĂ€rare. Det visade sig att samtliga lĂ€rare menar att det finns ett samband mellan rörelse/fysisk aktivitet och barns inlĂ€rningsförmĂ„ga dĂ„ de tyckte sig se positiva effekter hos eleverna efter införandet av daglig fysisk aktivitet.

Det Àr viktigt med böcker, det Àr liksom hela sprÄket : En studie om pedagogers tillvaratagande av barnlitteratur för att frÀmja barns lÀsutveckling

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur pedagoger i förskolan tillvaratar barnlitteratur för att frÀmja barns lÀsutveckling. Forskning om barns lÀsutveckling, samt pedagogers medvetna val i anvÀndning av barnlitteratur och lÀsning presenteras i uppsatsen. Metoden som anvÀnds Àr semistrukturerade intervjuer med 12 pedagoger, varav hÀlften arbetar inom Reggio Emilia. Resultatet visar att pedagogerna anvÀnder biblioteket som bokkÀlla samt att flertalet önskar mer lÀsning i hemmet. Samtliga pedagoger anger liknande platser och tidpunkter för lÀsning av barnlitteratur.

Hur barns fria lek formas av utomhus- respektive inomhusmiljön. : En inblick i tvÄ förskolors verksamheter

I denna studie undersökte vi barns fria lek i utomhus och inomhusmiljö. Studien genomfördes pÄ tvÄ förskolor i östra Sverige, med barn i Äldern 3-6 Är. Vi valde att undersöka detta dÄ en viktig del av förskolans uppdrag handlar om att erbjuda barn en innehÄllsrik miljö som frÀmjar barns lek, kreativitet och lustfyllda lÀrande. UtifrÄn pÄgÄende diskussion om miljöns betydelse för barns lÀrande och utveckling, Àr det meningsfullt att som blivande förskollÀrare utveckla kunskaper inom detta omrÄde. FrÄgestÀllningarna var: Hur formas barns fria lek av utomhus- respektive inomhusmiljön pÄ de aktuella förskolorna? Hur anvÀnder barnen de olika lekmiljöer och artefakter som respektive miljö erbjuder? Hur kan olika lekformer relateras till specifika lekmiljöer och tillgÀngliga artefakter i dessa miljöer? Metoden som anvÀndes var observationer med observationsschema som instrument.

Förskolebarns kÀnslomÀssiga utveckling:en studie om hur pedagoger uppfattar och arbetar med barns kÀnsloutveckling i förskola

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur pedagoger pÄ olika förskolor funderar kring barnens kÀnsloutveckling. För att fÄ kÀnnedom om detta anvÀnds kvalitativ metod i form av intervjuer och observationer. Materialet bygger pÄ fyra intervjuer med förskollÀrare med inledande observationer av deras arbetssÀtt pÄ avdelningen. Undersökningen visar att pedagogerna uppfattar att barns kÀnsloutveckling Àr en viktig process. FörskollÀrarna Àr överens om att vuxnas kÀnslomÀssiga samspel med barn och en trygg och lÀrorik miljö pÄ förskolan spelar en stor roll i den hÀr processen. Pedagogerna anser ocksÄ att kÀnsloutveckling hos barn leder till utveckling av empati, medkÀnsla och inlevelse samt förebyggande av aggressivitet.

Musik - ett verktyg för 100-sprÄkligt utforskande i förskolan : - en intervjustudie av pedagoger i Reggio Emiliainspirerad verksamhet.

MÄrtensson (2011) har pÄ begÀran av NaturvÄrdsverket forskat om naturkontaktens betydelse för barns hÀlsa. I rapporten hÀvdar MÄrtensson att barns möjligheter till friluftsliv i vardagen hÄller pÄ att förÀndras i takt med den vÀxande urbana miljön. Barn idag tillbringar mera tid framför datorn och tv`n. Vidare lyfter författaren fram hur viktigt det Àr att barn Àr ute och leker dÄ de samtidigt lÀr kÀnna omgivningarna för att pÄ sÄ sÀtt utveckla positiva band med naturen (ibid). I Ur och Skur förskolor Àr det ingen risk att barn blir stillasittande dÄ de Àr ute sÄ mycket och rör pÄ sig..

SprÄkutveckling - en dans pÄ rosor?: Att anvÀnda dans som estetisk lÀrprocess för att frÀmja barns sprÄkutveckling

Syftet med arbetet var att undersöka vad lÀrare som undervisar i de tidigare Ären anser om att anvÀnda dans som estetisk lÀrprocess i barns sprÄkutveckling samt hur lÀrprocessen kan genomföras i praktiken. Till grund för arbetet ligger Lgr 11 och teorier som har koppling till dans som estetiskt lÀrprocess och sprÄkutveckling. För att fÄ svar pÄ syftet genomfördes en intervjustudie bland sex verksamma lÀrare. Det resultat som har framkommit Àr att de intervjuade lÀrarna Àr positiva till att anvÀnda dans som estetisk lÀrprocess, men att det finns en viss skillnad i hur begreppet estetisk lÀrprocess anvÀnds. Dels ses dansen som ett sprÄkligt uttryck som frÀmjas av anvÀndning, dels ses dansen som frÀmjande för sprÄkutvecklingen i tal- och skriftsprÄket.

Barns matematik i byggrummet : En observationstudie i förskolan

Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ om det pÄ förskolan förekommer nÄgot matematiskt lÀrande i byggrummet och i sÄ fall vilket matematiskt lÀrande som sker. Avsikten var ocksÄ att undersöka vad miljön, materialet och pedagogen har för betydelse för barns matematiska lÀrande. Undersökning genomfördes pÄ en förskola med hjÀlp av observationer. Det som observerades var de barn och pedagoger som befann sig i byggrummet och Àven miljön och vilket material som fanns tillgÀngligt. Resultatet visar att barnen anvÀnder mÄnga matematiska begrepp som t.ex.

Barns uppfattning om sin och förÀldrarnas fysiska aktivitet och barns uppfattning om sin och förÀldrarnas instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa

Arbetet handlar om barns och deras förÀldrars fysiska aktivitet och barnens och förÀldrarnas instÀllning till fysiska aktivitet i skolan. Kvantitativ metod anvÀnds, i form av en enkÀtundersökning. Definition av fysiskt aktiv Àr all kroppslig rörelse som Àr ett resultat av skelettmuskulaturens kontraktion och som resulterar i en ökad energiförbrukning. 156 elever i Ärskurs 9 frÄn tvÄ högstadieskolor ligger till grund för undersökningen. Eleverna besvarade frÄgor om Àmnet idrott och hÀlsa och deras fysiska aktivitet pÄ fritiden och i skolan.

Barns motorik: kan den utvecklas med hjÀlp av musik?

VÄrt syfte med arbetet var att utveckla barns motorik med hjÀlp av musik. Vi oberverade tvÄ barngrupper med sammanlagt sju barn i Äldrarna ca 1 till och med 3 Är, pÄ tvÄ olika förskolor. Vid observationerna anvÀnde vi oss av videokamera för att fÄ en bra grund att analysera hur musiken pÄverkade den motoriska utvecklingen. Vi utförde först rörelseövningar utan musik, sedan rörelseövningar med musik. Vi sÄg att barnens motorik utvecklades, och hur musiken pÄverkade den motoriska utvecklingen.

"Det Àr ju sÄ lÀtt att man bara tÀnker i traditionella banor" - LÀrare i förskolan resonerar kring att stimulera sprÄkutvecklingen hos barn

BAKGRUND:I bakgrunden behandlas begrepp som Àr centrala för vÄr studie. Vi tar upp tidigare forskning och relevant litteratur som berör syftet. Vi tar Àven upp förskolans betydelse för barns sprÄkutveckling och sprÄkutvecklingens plats i styrdokument för förskolan.SYFTE:Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur Ätta förskollÀrare resonerar kring det pedagogiska arbetet med att stimulera sprÄkutvecklingen hos barn.METOD:UtgÄngspunkten för undersökningen Àr kvalitativ metod och undersökningsverktyget Àr intervju. Urvalet bestÄr av Ätta förskollÀrare som Àr verksamma i förskolan.RESULTAT:De lÀrare i förskolan som medverkat i vÄr undersökning beskrev alla att de har en ganska bred erfarenhet av att arbeta pedagogiskt med att stimulera barns sprÄkutveckling. LÀrarna uttryckte att det var viktigare att se helheten av verksamheten Àn att stimulera sprÄkutvecklingen med sÀrskilda aktiviteter.

Barn och datorn-barns uppfattning om datorer och pÄverkan av dataspel i hemmet och i skolan

Detta examensarbete försöker belysa barns uppfattning om datorn och hur barns lekar pÄverkas av dataspel. Vidare avser rapporten att kartlÀgga vilken typ av dataspel som Àr barnens favoriter och om pojkar och flickor har olika uppfattning om datorer och dataspel. Rapporten skall ocksÄ belysa kriterier för att skaffa dataspel/program till fritidshem och klass 0-1 samt vad berörd personal tycker om detta.Som metod har jag anvÀnt en intervjuundersökning med 12 barn i Äldern sex till tio Är. Jag har ocksÄ intervjuat fyra av personalen vid fritidshem och klass 0-1.Resultatet visar att barn har en klar uppfattning om vad en dator Àr. Inget av barnen i undersökningen upplever datorn som konstig eller onaturlig.

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->