Sök:

Sökresultat:

263 Uppsatser om Balanserat bestćnd - Sida 13 av 18

Balanced Scorecard i mindre banker - finns förutsÀttningarna?

VÄrt syfte med uppsatsen Àr att beskriva, analysera och diskutera förutsÀttningarna för utformning av Balanced Scorecard i mindre banker. Detta gör vi genom att genomföra en fallstudie pÄ FÀrs & Frosta Sparbank utifrÄn en teori- och en referensstudie.Uppsatsen kan beskrivas som en kombination av deduktiv och induktiv ansats eftersom den grundar sig pÄ bÄde teori och empiri. Uppsatsen innefattar en teoristudie, en referensstudie samt en fallstudie av FÀrs & Frosta Sparbank. Teoristudien bestÄr av sekundÀrdata som insamlats genom litteratur och artiklar. Datainsamlingen till referensstudien bestÄr av bÄde sekundÀr- och primÀrdata i form av litteratur och intervjuer.

Ett koncepts livscykel: en fallstudie om det balanserade styrkortet inom polismyndigheten

Inom den offentliga sektorn har det skett stora förÀndringar vilket innebÀr att det stÀlls högre krav pÄ att mynigeterna Àr effektiva. Detta har lett till ett krav pÄ reformering inom den offentliga sektorn. Denna reformering har i sin tur lett till ett ökat intresse för olika koncept och nya ideer. Syftet med denna uppsats Àr att kartlÀgga det balanserade styrkortets livscykel inom en offentlig organisation med fokus pÄ olika förklaringar till varför de avvecklar konceptet. För att kunna uppfylla syftet valdes polisen som fallobjekt.

Styrning i en kundinriktad organisation : en studie av en elitidrottsförening

Background: There has been a movement of power towards customers in most markets which puts higher demands upon the customer orientation of organizations to survive competition. In general the opinion is that satisfied customers also are profitable for the organization. Even though a consciousness exists about this connections importance for the organization there exists no prominent economical theory showing how a organization should work with customer adaptation and how management should be shaped for success in this area. In the field of competitive sports clubs a similar trend is discernible since the field is increasingly commercialized.Purpose: The purpose of this study is to adapt The Balanced Scorecard as a model to the demands on management that customer orientation causes and to use the knowledge created during the study to show how customer orientation in a competitive sports club could look.Realization: The study first takes the form of a literature study which emerges into a theoretic development. Above that a case study of Linköpings Hockey Club has been accomplished so that knowledge created from the literature study could be used on competitive sports clubs.

Styrning med balanserat styrkort i kommunal verksamhet

Traditionella styrmetoder har under en lÀngre tid kritiserats för dess kortsiktighet samtidigt som det har blivit allt viktigare att mÀta prestationer inom sÄvÀl privat som offentlig verksamhet. Det balanserade styrkortet Àr en metod som vuxit fram och som till skillnad frÄn den traditionella budgetens kortsiktighet ger en möjlighet till lÄngsiktig planering. Styrkortet utvecklades ursprungligen för nÀringslivet men har Àven börjat anvÀndas inom kommunal verksamhet. Att styrkortet har en positiv pÄverkan pÄ styrningen inom kommunal verksamhet rÄder det dock delade meningar om. Syftet med denna uppsats Àr dÀrför att, ur ett ledningsperspektiv, skapa en bÀttre förstÄelse för hur införandet av det balanserade styrkortet pÄverkat styrningen i kommunal verksamhet.

Jakten pÄ den lönsamma hyresgÀstmixen : En studie av externa köpcentrum

Föreliggande uppsats behandlar utformningen av hyresgÀstmixen i ett externt köpcentrum. En lönsam hyresgÀstmix för investeraren genererar pÄ kort sikt högsta möjliga totala hyresavkastning och ger pÄ lÄng sikt största möjliga vÀrdeökning pÄ handelsfastigheten. HyresgÀstmixen anses enligt mÄnga forskare vara den enskilt viktigaste pÄverkbara faktorn för ett köpcentrums framgÄng. Trots detta finns idag ingen övergripande teori om hur fastighetsÀgare skall gÄ tillvÀga för att utforma en lönsam hyresgÀstmix. Syftet med denna magisteruppsats Àr att ur ett investerarperspektiv undersöka hur en lönsam hyresgÀstmix kan skapas.

Upplevda möjligheter och problem med Balanserad styrning inom en svensk kommun: En kvalitativ studie av Balanserad styrning inom SkellefteÄ kommun

Nya styrmodeller inom den privata sektorn har lÀnge varit viktig för utvecklingen och har pÄ senare tid spridit sig till offentlig sektor. New Public Management (NPM) Àr samlingsnamnet för icke-vinstdrivande offentliga organisationers sÀtt att mer och mer efterlikna styrmodeller frÄn den privata sektorn. Detta gör offentliga organsisationer genom att agera för effektivisering av arbetet inom organisationen. En vanlig styrmodell som offentlig sektor har snappat upp Àr Balanced Scorecard (BSC), eller det svenska namnet Balanserad styrning. Inom SkellefteÄ kommun har BSC funnits under en lÀngre tid och Àr en etablerad styrmodell inom kommunen.

Erfarenheter av balanserat styrkort som styrmodell : - En flerfallsstudie inom kommun och landsting

Bakgrund: Det finns ett flertal olika styrverktyg för att styra sin verksamhet, en vÀlkÀnd styrmodell Àr BSC. Modellen har spridit sig till bÄde privata och offentliga verksamheter. Inom kommuner och landsting har det pÄvisats pÄ senare tid att BSC utvecklingen börjat avtrappas. Dessutom Àr det cirka 20 Är sedan modellen introducerades av Kaplan & Norton. Av denna anledning Àr det intressant att studera vilka erfarenheter kommuner och landsting har med BSC samt varför en del vÀljer att sluta med styrmodellen. Syfte: Syftet med studien Àr att utveckla förstÄelsen för BSC som styrmodell genom att fokusera pÄ vilka erfarenheter kommuner och landsting har gÀllande BSC och varför en del vÀljer att sluta med styrmodellen. Metod: Studien har genomförts i form av en flerfallsstudie baserat pÄ tvÄ kommuner och tvÄ landsting.

BÀttre processer och mÀtsystem inom den grafiska industrin : ProduktivitetsförbÀttringar med stöd av informations- och produktionslogistik

NÀringslivet internationaliseras och globaliseras alltmer samtidigt som ny teknik utvecklas. Kunder stÀller allt högre krav pÄ kvalitet och produkternas livscykler blir allt kortare. Detta stÀller höga krav pÄ flexibel produktion och korta stÀll- och ledtider.Syftet med denna uppsats Àr att ta fram en handlingsplan för att förbÀttra processerna, ar-betsmetoderna och mÀtsystemet pÄ en reproavdelning inom den grafiska industrin för att öka dess produktivitet.UtifrÄn teori frÄn omrÄdena informations- och produktionslogistik har vi byggt upp en referensram och en kunskapsplattform. Detta har legat till grund för processkartlÀggningen och nulÀgesanalysen av den reproavdelning som studerades i fallstudien. UtifrÄn detta arbe-te togs ett förslag pÄ lÀmpligt mÀtsystem inklusive mÀtspecifikationer fram, dÀr hÀnsyn ocksÄ togs till de krav som finns pÄ verksamheten, bÄde internt och externt.

Intressegemenskap : En tolkning av uttrycken vÀsentligt inflytande och under i huvudsak gemensam ledning i rÀnteavdragsbegrÀnsningsreglerna

Abstrakt/SammanfattningTitel: Det balanserade styrkort ?den omedvetna anvÀndningen i smÄ och medelstora företag.NivÄ: KandidatuppsatsFörfattare: Elin Karlsson & Evelina LarssonHandledare: Stig Sörling & Tomas KÀllquistDatum: 2014 augustiProblem: Det har forskats en del kring det balanserade styrkortet och dess anvÀndning i smÄ och medelstora företag. Det kan Àven finnas en omedveten anvÀndning dÄ mÄnga chefer i dessa mindre företag inte Àr medvetna ombegreppet-Det balanserade styrkortet.Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att belysa den omedvetna anvÀndningen av de processersom finnsi det balanserade styrkortet i smÄ och medelstora företag.Metod: Vi valde att först göra en förstudie för att fÄ en första kontakt med företagen. I detta skedevalde vien kvantitativ metod i form av enkÀter. Vi skickade enkÀterna till alla registrerade smÄ och medelstora företag som fanns i Vimmerby kommun, vilket utgjorde54 stycken.

Skapar balanserad styrning en högre grad av förankring av verksamhetsmÄl? En jÀmförande enkÀtstudie bland lÀrare och pedagoger i kommunala skolor i Norrbotten

Under 80-talet började den offentliga sektorn ta till sig modeller för ekonomistyrning som anvÀndes i den privata sektorn. En av de modeller som adopterades frÄn den privata sektorn var mÄlstyrning. En modifikation av mÄlstyrning Àr den balanserade styrningen som bygger pÄ det balanserade styrkortet (BSC), vilket utvecklades av Kaplan och Norton 1992. Det balanserade styrkortet Àr en mix av finansiella och icke finansiella mÄtt sett ur fyra olika perspektiv: finansiellt-, kund-, interna affÀrsprocess- samt lÀrande och tillvÀxtperspektiv. Syftet med studien Àr att kartlÀgga om förankringen av verksamhetsmÄl bland lÀrare och pedagoger i kommunala skolor skiljer sig Ät beroende pÄ kommunens styrmodell.

Att mÀta och redovisa mÄluppfyllelse : En studie av tre ideella föreningar

Den 1 januari 2000 trĂ€dde en ny bokföringslag i kraft, detta resulterade i utökad redovisning för ideella föreningar. Vinstdrivande och ideella föreningar lyder som en följd av detta under samma lagar och förordningar, trots den stora skillnaden mellan vad organisationerna vill uppnĂ„. Denna studie Ă€r baserad pĂ„ syftet att beskriva och jĂ€mföra hur ideella föreningar presenterar graden av mĂ„luppfyllelse samt att ge förslag pĂ„ hur redovisningen av mĂ„luppfyllelsen skulle kunna utformas. Detta utförs med hjĂ€lp av problemformuleringarna: Hur redovisas mĂ„luppfyllelsen i ideella föreningar i dag samt hur kan graden av mĂ„luppfyllelse mĂ€tas och redovisas i ideella föreningar sĂ„ att föreningens intressenter fĂ„r en tydlig bild av mĂ„luppfyllelsen? För att genomföra denna studie har tre föreningar, Örebro universitets Idrottsförening (ÖUIF), Karlslund IF Herrfotbollssklubb (KIF HFK) och Örebro kanotförening (ÖKF) kontaktats och intervjuats.

Förtroenderelationer i nya media : om tillit till e-handel

Trots stora satsningar pÄ en bred lansering av elektronisk handel blev inte genomslaget sÄ omedelbart som mÄnga förutspÄtt. I efterhand kan de optimistiska berÀkningarna förklaras som en följd av uppblÄsta förvÀntningar som prÀglade IT-branschen men det kan ha funnits ytterligare faktorer som bidrog till den uteblivna succén. Sett ur ett anvÀndarperspektiv innebÀr en övergÄng frÄn traditionell till elektronisk handel stora förÀndringar pÄ flera omrÄden, en omstÀllning som kanske inte riktigt togs pÄ allvar. Tillit och förtroende diskuteras ofta i sammanhang dÀr tvÄ parter etablerar en relation grundad pÄ löften och förvÀntningar. Tillitsbegreppet Àr komplext och blir Ànnu mer sammansatt nÀr det appliceras pÄ interaktion mellan mÀnniska och dator.

En blick av vÀrlden : Erfarenheter av att delta i internationaliseringsprojekt i gymnasieskolan

Vi har i den hÀr studien valt att undersöka problematiken mindre och medelstora företag upplever med en indirekt marknadskontakt. Med hjÀlp av en kvalitativ forskningsmetod och en flerfallstudie har vi intervjuat fyra företag och pÄ sÄ sÀtt granskat hur relationerna mellan företagen ser ut med syfte att undersöka företagens möjlighet att sÀkerstÀlla sin identitet i en piggybackingprocess. Vidare har vi granskat möjligheten till att uppnÄ ett balanserat beroendeförhÄllande, förutsÀttningarna att skapa egna kundrelationer och stÀrka företagets varumÀrke, detta för att vidare kunna ge rekommendationer för framtida samarbetens utformande.I den teoretiska referensramen har vi huvudsakligen inriktat oss pÄ etableringsstrategin indirekt export med inriktning pÄ piggybacking. Vidare belyser vi internationaliseringsteorier, kundrelationer samt varumÀrken. DÀrefter har vi integrerat samtliga teorier i en teoretisk syntes som legat till grund för vÄr analys.

Projektstyrning ur ett flerdimensionellt perspektiv

Vi avser beskriva och analysera nuvarande projektstyrningsmetod i ett fallföretag samt vidare diskutera möjligheterna att arbeta med en flerdimensionell nyckeltalsmodell pÄ projektnivÄ. Studien bygger pÄ en kvalitativ undersökning bestÄende av ett antal personliga intervjuer med medarbetare inom de studerade referensföretagen och fallföretaget samt Àven en telefonintervju. Teorin bygger pÄ en kortfattad sammanstÀllning av allmÀnt accepterad projektstyrningsteori samt en genomgÄng av teorin kring Balanced Scorecard. Teoretisk fokus har lagts vid moment som kan anses specifikt tillÀmpbara för vÄrt aktuella problem och för vÄr vidare empiriska studie. De observationer vi gjort har sammanstÀllts till tre separata delar, dÀr vi beskriver fallföretaget connectBlue, de undersökta referensföretagen samt ett konsultföretag.

Implementering av Balanced Scorecard ioffentlig miljö : en fallstudie i Tidaholms kommun

 Title: Implementation of Balance Scorecard in public sector - a case study in the community of Tidaholm. Course: Thesis in business administration, 15 p Authors: Marie Ohlsson and Ola Pettersson Advisor: Henrik Linderoth Purpose: The purpose of this thesis is to investigate how the balanced scorecard can be formed according to the backgrounds in the community of Tidaholm. Methodology: We have chosen a qualitative case study. We work on the supposition of an established theory. And switch between deductive and inductive method, with an abductive method as a result. Theory: We work on the supposition of the latest theories from the authors of the balanced scorecard, Robert S. Kaplan and David P. Norton.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->