Sök:

Sökresultat:

263 Uppsatser om Balanserat bestćnd - Sida 14 av 18

Korrosionsstudie av förtjockare och separatorkar i Kiruna anrikningsverk 3 vid LKAB

I dagslÀget finns det en mÀngd anvÀndbara metoder att ta hjÀlp av för att skapa representationer av stadsrum. Att beskriva stadsrum Àr dock inte helt enkelt och man kan utgÄ frÄn mÄnga olika aspekter. Befintliga stadsanalyser baseras ofta pÄ antingen kvalitativa eller kvantitativa mÄtt, men stadsbyggnad Àr en komplex uppgift och dÀrför krÀvs en sammanvÀgning av olika mÄtt för att fÄ ett mer balanserat resultat.Syftet med arbetet Àr att identifiera likheter och skillnader mellan de vi upplever och de mÀtbara i rummet genom att undersöka sambandet mellan representationer av stadsrum och upplevelsen av stadsrum. Mer specifikt studeras geometriska och topologiska representationer av stadsrum och hur stadsrum upplevs.Studien bygger pÄ anvÀndandet av tre olika metoder; en geometrisk och en topologisk studie av stadsrum samt en enkÀtstudie med fokus pÄ hur stadsrum upplevs. Arbetet pÄbörjades genom en litteraturstudie.

Risk Management i svenska kommunala bolag med balanserad styrning

Vi lever i ett samhÀlle som förÀndras i snabbare takt Àn tidigare. Vikten av att identifiera risker som kan drabba organisationer Àr högst relevanta. Den kommunala verksamheten bedriver sin verksamhet i en publik miljö dÀr avvikelser frÄn det tÀnkta kan fÄ negativa konsekvenser. De kommunala bolagens syfte Àr att tjÀna dess invÄnare och skapa ett attraktivt samhÀlle samt föra en prissÀttning i linje med ett nollresultat. Skulle det ovÀntade intrÀffa sÄ medför detta att kommunen exempelvis mÄste skjuta till mer pengar till bolagen vilket i sin tur kan resultera i mindre medel för andra verksamhetsgrenar.

Att vara eller inte vara med : en studie av kommuners virtuella deltagande

In today's society, the internet is an important part of everyday life. Over recent years the number of electronic services has increased markedly. Communities such as Facebook, consume more of people's time than 5-10 years ago. How can public authorities benefit from these communities or are the municipalities not ready for this? The municipalities determine how their resources should be allocated based on the municipality's needs.

Genererar en funktionsorganisation ökat samarbete?: en
fallstudie av HSB Norr

En organisations omgivning förÀndras hela tiden och hÄrdare krav stÀlls pÄ organisationer vad gÀller ökande konkurrens. FörÀndringar Àr nödvÀndiga för att hela tiden ligga steget före konkurrenten, men dÄ mÄste ocksÄ förÀndringarna lyckas. DÀrför Àr uppföljningar ett verktyg för organisationen för att se om mÄlen blivit uppfyllda. I den hÀr uppsatsen har vi utgÄtt ifrÄn att en implementering av en funktionsorganisation görs för att öka samarbetet inom organisationen. Vi har gjort en ansats till att undersöka om ökat samarbete kan uppnÄs genom en implementering av en funktionsorganisation.

Effektiviseringsmöjligheter pÄ Tunadals sÄgverk : med innesÀljarprocessen i fokus

The investigation was initiated because of the high workload of the sellers and, additionally, because the Tunadal sawmill has received low ratings in customer surveys. Thus,  two main approaches are adopted here,  the first being to investigate which of the three methods  of working, namely, market divided flow organization, function organizationand flow organization with collaboration, proves to be the most beneficial. The second is to investigate whether there is an available method to ease the daily work. A literature review has been made in order to determine more efficient ways for the sellers to work in the Tunadal sawmill. During the investigation, an in-depth investigation into the total quality management using a balanced scorecard as a management tool was conducted.

Beslut om adoption av ekonomistyrningsinnovationer -Hur utvÀrderas det balanserade styrkortets egenskaper?

Bakgrund och problemdiskussion: I samband med att nya administrativa innovationer introducerats har intressetför hur innovationerna sprids och vad det Àr som motiverar organisationer till att adoptera innovationerna ökat. Fokus har dock endast varit att besvara vad det Àr som pÄverkar organisationers adoptionsbenÀgenhet, men inte hur och med vilka beslutsunderlag organisationer avgör vilka egenskaper hos innovationen som Àr avgörande för beslut om adoption. Med ovanstÄende redogörelse som bakgrund Àmnar denna uppsats att svara pÄ följande problemformulering;- HurutvÀrderas ekonomistyrningsinnovationers egenskaper vid beslut om adoption?Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att öka kunskapen om vad som driver förÀndring i organisationers ekonomistyrning. Med fokus pÄ ekonomistyrningsmodellers egenskaper Àmnar författarna att öka förstÄelsen för förÀndringars drivkrafter i fallet med ekonomistyrningsmodeller.

Icke-finansiella prestationsmÄtt : hur mjuka mÄtt anvÀnds i tjÀnsteföretags ekonomistyrning

Bakgrund Den traditionella ekonomistyrningen har under senare Är genomgÄtt vissa förÀndringar med anledning av de finansiella mÄttens begrÀnsningar. Att styra med hjÀlp av enbart dessa mÄtt anses i den alltmer globala företagsvÀrlden ofta inte tillrÀckligt. Icke-finansiella mÄtt med möjlighet till fÀrsk omvÀrldsinformation har gjort entré för att underlÀtta implementering av företags strategier. Humankapitalets framskjutna betydelse för framgÄng i tjÀnsteföretag torde enligt vÄr mening bidra till att stor betydelse lÀggs vid icke-finansiella mÀtningar i denna företagstyp. ForskningsfrÄga Hur anvÀnds icke-finansiella prestationsmÄtt i tjÀnsteföretag? Syfte Att undersöka hur valda icke-finansiella mÄtt anvÀnds inom tjÀnsteföretags ekonomistyrning ? vilka konkreta och kortfristiga förÀndringar har genomförts? VÄr mening Àr ocksÄ att undersöka hur icke-finansiella mÀtresultat sprids samt hur de anstÀllda deltar i mÀtprocesserna.

Under vilka förutsÀttningar kan BSC vara ett hjÀlpmedel för styrning i nÀtverk?

Problem: NÀtverkande företag Àr i stort behov av en effektiv verksamhetsstyrning. Eftersom nÀtverkande organisationer bestÄr av flera företag som agerar som en har de svÄrt att rÀcka till, skapa nöjda medlemmar samt utveckla nÄgot som ger positiv respons hos finansiÀrerna. Problemet inom nÀtverkande företag Àr att kunna fÄ alla medlemsföretag aktiva och engagerade. Detta innebÀr att samarbetet behöver utvecklas och ett verktyg som fÄr in de olika aspekterna Àr av nytta.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka under vilka förutsÀttningar ett balanserat styrkort kan implementeras i nÀtverkande organisationer. Tanken Àr att se till vilka perspektiv som kan vara i fokus nÀr det gÀller nÀtverkande organisationers styrbarhet samt eventuella motsÀttningar.AvgrÀnsningar: VÄra avgrÀnsningar Àr frÀmst att uppmÀrksamma nÀtverksorganisationers styrbarhet samt att endast utgÄ ifrÄn BSC som styrmedel.

Tillsammans Àr vi starka : en studie om det indirekta exportsamarbetet i en piggybackingprocess

Vi har i den hÀr studien valt att undersöka problematiken mindre och medelstora företag upplever med en indirekt marknadskontakt. Med hjÀlp av en kvalitativ forskningsmetod och en flerfallstudie har vi intervjuat fyra företag och pÄ sÄ sÀtt granskat hur relationerna mellan företagen ser ut med syfte att undersöka företagens möjlighet att sÀkerstÀlla sin identitet i en piggybackingprocess. Vidare har vi granskat möjligheten till att uppnÄ ett balanserat beroendeförhÄllande, förutsÀttningarna att skapa egna kundrelationer och stÀrka företagets varumÀrke, detta för att vidare kunna ge rekommendationer för framtida samarbetens utformande.I den teoretiska referensramen har vi huvudsakligen inriktat oss pÄ etableringsstrategin indirekt export med inriktning pÄ piggybacking. Vidare belyser vi internationaliseringsteorier, kundrelationer samt varumÀrken. DÀrefter har vi integrerat samtliga teorier i en teoretisk syntes som legat till grund för vÄr analys.

Balanserat styrkort inom hÀlso- och sjukvÄrden : Bidrar det till ett gemensamt sprÄk och en helhetsbild?

I samband med en omorganisation av hÀlso- och sjukvÄrden i Region GÀvleborg dÀr bland annat fyra divisioner bildades infördes det balanserade styrkortet som styrverktyg i verksamheten. Styrkortet var ett intressant verktyg för hÀlso- och sjukvÄrden dÄ det inkluderar sÄvÀl finansiella som icke-finansiella aspekter. Syftet med studien Àr att öka förstÄelsen för hur det balanserade styrkortet anpassas inom offentliga hÀlso- och sjukvÄrdsorganisationer med avseende pÄ om det bidrar till ett gemensamt sprÄk och en helhetsbild av verksamheten. Denna undersökning gjordes utifrÄn en kvalitativ fallstudiedesign inom Region GÀvleborgs hÀlso- och sjukvÄrdsorganisationer. Undersökningen utfördes med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer dÀr fokus legat pÄ chefer och ansvariga personer inom den berörda verksamheten. Den teoretiska referensramen inleddes med allmÀn forskning kring styrkortet för att sedan smalas av till en mer anpassad bild av styrkortet inom studiens valda bransch. Resultatet visade att styrkortet medförde ett gemensamt sprÄk samt att kommunikationen mellan de tre organisatoriska nivÄerna spelade en central roll för en fungerande verksamhet.

Landstinget i VÀrmlands balanserade styrkort : FrÄn beslut till praktisk tillÀmpning

Det balanserade styrkortet Àr ett styrverktyg som utvecklats för företag i syfte att underlÀtta att dess kortsiktiga aktiviteter understöder organisationens lÄngsiktiga mÄl. Ledningen för Landstinget i VÀrmland beslutade Är 2004 att det balanserade styrkortet skulle införas som ett verktyg för strategisk styrning i hela organisationen. Lanstingsledningen slog vidare fast att styrverktyget skulle utvecklas samt implementeras stegvis in i organisationen, med en början pÄ landstingsnivÄ och sedan vidare ner till lÀnsverksamhets- samt slutligen till enhetsnivÄ. VÄrdcentralen Rud Àr en av Landstinget i VÀrmlands verksamheter pÄ enhetsnivÄ och tillhör lÀnsverksamheten allmÀnmedicin. Hösten Är 2005 blev det aktuellt för vÄrdcentralen att utveckla och implementera sitt eget balanserade styrkort.Studiens syfte Àr att beskriva samt granska hur det balanserade styrkortet utvecklas, utformas och tillÀmpas i organisationen Landstinget i VÀrmland samt en av dess enheter, VÄrdcentralen Rud.

Landstinget i VÀrmlands balanserade styrkort : FrÄn beslut till praktisk tillÀmpning

Det balanserade styrkortet Àr ett styrverktyg som utvecklats för företag i syfte att underlÀtta att dess kortsiktiga aktiviteter understöder organisationens lÄngsiktiga mÄl. Ledningen för Landstinget i VÀrmland beslutade Är 2004 att det balanserade styrkortet skulle införas som ett verktyg för strategisk styrning i hela organisationen. Lanstingsledningen slog vidare fast att styrverktyget skulle utvecklas samt implementeras stegvis in i organisationen, med en början pÄ landstingsnivÄ och sedan vidare ner till lÀnsverksamhets- samt slutligen till enhetsnivÄ. VÄrdcentralen Rud Àr en av Landstinget i VÀrmlands verksamheter pÄ enhetsnivÄ och tillhör lÀnsverksamheten allmÀnmedicin. Hösten Är 2005 blev det aktuellt för vÄrdcentralen att utveckla och implementera sitt eget balanserade styrkort.Studiens syfte Àr att beskriva samt granska hur det balanserade styrkortet utvecklas, utformas och tillÀmpas i organisationen Landstinget i VÀrmland samt en av dess enheter, VÄrdcentralen Rud.

Balanserat styrkort i offentlig verksamhet - balansering av svÄrförenliga mÄl

Title:Balanced scorecard in the public sector - the balancing of conflicting objectives.Level:Final assignment for Bachelor of Science in Business Administration.Authors:Erika Sundström and Lisette Lundstedt.Tutor:Stig Sörling and Tomas KÀllquist.Date:2014-05-20.Purpose:The purpose of our study, from a management perspective, is to increase understanding of how the public sector can develop and use the balanced scorecard to balance conflicting objectives.Method:Hermeneutic approach, Literature review, Qualitative case study.Result and conclusion:Under certain conditions, the balanced scorecard can help to deal with conflicting objectives in a public organization. Stakeholders and objectives are important factors for a balanced control. This is due to the fact that many different stakeholders often leads to the creation of conflicting objectives. Numerous and unclear objectives lead to both conflict and uncertainty. The organization?s structure and culture are other factors that also influence.

Kommunikation och mÄl : En undersökning inom Uddeholm Tooling AB

Det balanserade styrkortet Àr ett verktyg som utvecklades i slutet av 80-talet. Styrkortet anvÀnds sÄvÀl inom det privata som offentliga omrÄdet som en metod för styrning. Organisationer kan ta hjÀlp av verktyget för att beskriva och kommunicera sina ambitioner och vad den vill uppnÄ pÄ ett enkelt sÀtt. Man kan ocksÄ anvÀnda verktyget som hjÀlp för att öka medarbetarnas engagemang och delaktighet, detta genom att visa att deras arbetsinsats Àr viktig. NÀr medarbetarna kÀnner sig delaktiga ökar deras motivation.PÄ senare Är har anvÀndandet av styrkortet ökat och företag har mer och mer börjat anvÀnda det som ett ledningsverktyg.

Hur synliggör en kunskapsorganisation dess viktigaste resurs ? kompetent personal? : En studie av LÀkemedelsverkets medarbetarperspektiv

Bakgrund Vi har studerat kompetensförsörjningsperspektivet i LÀkemedelsverkets (LVs) nyligen införda styrkort.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att öka kunskapen för hur en kunskapsorganisation utarbetar ett balanserat styrkort samt vilka faktorer som pÄverkar vid val av mÀtmetoder sÄ att den viktigaste resursen kompetens fÄngas av lÀmpliga framgÄngsfaktorer och styrmÄtt.Genomförande: Vi har gjort en litteratursammanstÀllning av de framgÄngsfaktorer och styrmÄtt som Àr lÀmpliga att anvÀnda sig av i styrkortets medarbetarperspektiv samt gjort tre besöksintervjuer pÄ LV.Resultat: För att tillförsÀkra att kompetensen upprÀtthÄlls har ett behov av icke finansiella styrmÄtt uppmÀrksammats. Det balanserade styrkortet har kommit som ett svar för detta behov. VÄr litteratursammanstÀllning talar dock för att det fortfarande finns luckor i form av brist pÄ nyckeltal för att mÀta medarbetarnas kompetens i tidigare litteratur. Vilken typ av styrmÄtt som Àr lÀmpliga för att mÀta kompetens i ett styrkort beror till stor del av vad motivet till mÀtningen Àr. LV betonar vikten av ett behov av daglig mÀtning för att kunna lÀsa av dagliga förÀndringar.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->