Sök:

Sökresultat:

173 Uppsatser om Användarcentrerad webbdesign - Sida 12 av 12

Interaktivitet i webbapplikationer

Som alla vet och som alla läst har användandet av Internet ökat explosionsartat de sista tio åren vilket har lett till att mängden information som nu finns tillgänglig på några sekunders avstånd in i framtiden är gigantiskt. Då fler och fler företag vill nå ut till den breda publik som Internet har, måste de skapa webbsajter på ett sådant sätt att de fångar besökarnas intresse snabbt och får dem att göra återbesök. Detta gör givetvis konkurrensen om kunderna stenhård. Hur kan man då fånga intresset hos besökare för att få en större chans att påverka dem positivt och det snabbt? Den här rapporten riktar sig framförallt till utvecklare av webbapplikationer som vill se vad som är avgörande för att försöka locka till sig fler besökare och för att behålla de som redan finns.

En webbplats till två varumärken : Att utveckla en webbplats är mer än att göra en snygg design och fungerande kod

Ett företags webbplats är en av de viktigaste kommunikationskanalerna i dagens digitala värld. Det ärett virtuellt skyltfönster mot konsumenter, partners och anställda där företaget kan visa upp sina produkter och tjänster, men också kommunicera sin vision och sitt varumärke. Vissa företag använder också webbplatsen som marknadsplats och erbjuder sina kunder att handla online. Till sist kan en webbplats liknas med ett forum för dialog som något som sociala medier exempelvis bjuder in till. Likväl som det är viktigt att ta hänsyn till exempelvis användarvänlighet, tillgänglighet, designprinciper och målgrupper är det av största vikt att utgå från ett företags varumärkesstrategi vid formgivning och utveckling av en webbplats.Men hur ser utvecklingsprocessen ut när uppdragsgivaren inte finns någon varumärkesstrategi?Detta problem ställs jag inför i mitt praktiska examensarbete där uppdraget är utveckla en gemensam webbsida till två varumärken som saknar varumärkesstrategi.

Webbaserat utbildningsmaterial för meänkieli

Denna rapport är en projektering av ett webbaserat utbildningsmaterial för meänkieli. Under projekttiden har det också producerats en långt utvecklad prototyp i form av en webbplats. Denna finns tillgänglig på http://www.meankieli.com Meänkieli är ett av Sveriges fem minoritetsspråk. Idag talas eller förstås språket av omkring 150 000 personer i Sverige men var tidigare mer utbrett. Det blev nästan utrotat på grund av Sveriges tidigare hårda språkpolitik.

Grafisk profil till ett företag som tillverkar handgjorda textilprodukter av naturmaterial : Hur kan en hemsida kommunicera ett varumärke?

Målet med detta examensarbete var att skapa en grafisk profil till företaget Lyst Form AB som bedriver större delen av sin affärsverksamhet via en hemsida. Företaget säljer handgjorda kläder och accessoarer i lintyg.En teoretisk del i arbetet tar upp hur varumärket kan kommuniceras genom hemsidan.Den grafiska profilen utformades utifrån företagets identitet. Det är viktigt att företaget speglas på ett korrekt sätt. Ett företags identitet kan beskrivas som organisationens själ och den visas utåt i form av bland annat den grafiska profilen. Denna ses därför som en viktig identitetsbärare och den kan kallas för den visuella identiteten.

Biblioteket i fickan: en fallstudie om mobil bibliotekskatalogtjänst

Denna rapport handlar om införandet av en mobil katalogtjänst för ett svenskthögskolebibliotek, nämligen Bibliotek och lärande resurser (BLR) vid Högskolan i Borås.Syftet med denna rapport är att utreda hur införande av mobila katalogtjänster på etthögskolebibliotek kan ske, genom att studera vilka tjänster som är mest lämpliga att?mobilisera? för att ge en förbättring av bibliotekstjänster gentemot användarna. Dettaoperationaliseras genom tre forskningsfrågor:· Vilka tjänster levererar BLR:s nuvarande OPAC, särskilt avseendeinformationssökning?· Vilka av tjänster i BLR:s nuvarande OPAC är lämpliga att anpassa tillmobiltelefoner?· Hur kan de nuvarande tjänsterna anpassas till mobiltelefoner?Rapporten består i stort sett av tre delar som motsvarar forskningsfrågorna, den förstasom är en inventering av tjänsterna som BLR:s nuvarande OPAC levererar, den andrasom handlar om dagens mobiltelefoner särskilt avseende Internetanvändning och mobilawebbutveckling för att se vilka aktiviteter en mobiltelefon är lämplig att utföra, och densista delen som presenterar ett förslag för mobilanpassning, en prototyp av BLR:smobilkatalogtjänst.Resultatet av inventeringen visar att OPAC:en erbjuder olika sökmöjligheter, både förenkel sökning med korrekta bibliografiska uppgifter och för kognitivinformationssökning där användaren måste identifiera sitt informationsbehov och hittarätt sökord som beskriver informationsbehovet, och andra verktyg för att underlättasökning, särskilt den senaste sorten och hanteringen av användarens bibliotekskonto medmöjligheter att aktivt arbeta med dem.Mobiltelefonens egenskaper sammanfattas kort som liten skärm, omständlig inmatning,jämförelsevis långsam och kostsam datatrafik, mobilitet och push. Pga.

Internetavtal ? Hur kan de förändras så att användare läser dem?

I dagens samhälle där allt fler lever ett liv via elektronik och Internet på olika virtuellacommunities finns det en risk för att ett samhällsproblem ska uppstå. Internetavtalenpå de flesta communities blir inte lästa, användarna på de olika sajterna agerar därförutan att veta vilka regler och riktlinjer som ska följas. Utan vetskap om vad som står iavtalen kan användare omedvetet bryta mot reglerna eller bli utsatta för risker somkunde ha undvikts genom den enkla åtgärden som att läsa avtalen som annars baragodkänns vid registrering av ett användarkonto. Genom en informationsinsamling avteori kring avtal, virtuella communities, risk management, webbdesign, softwarequality assurance och människa-dator-interaktion skapades en bakgrund för att medhjälp av den kunskapen kunna ge ett förslag till morgondagens Internetavtal som kanskydda både användare och ägare. Med kunskapen från teori som grund granskadessedan dagens avtal på Facebook, YouTube och MySpace.

Informationsfilmskoncept för Access Marketing

Denna rapport beskriver arbetet med framtagandet av ett informationsfilmskoncept, och utifrån det, produktionen av en film i en kort och en lång version. Konceptet skulle vara bra anpassat för att i framtiden ha möjligheten att utvecklas för andra medier såsom internet och multimediaprogramvara. Arbetet utfördes åt Access Marketing AB som är ett etablerat företag inom mediebranschen. Företaget arbetar bland annat med trycksaker, webbdesign och reklamfilm och filmens syfte skulle vara att presentera företagets kompetenser inom videoproduktion. Filmen var sedan tänkt till att användas för att attrahera potentiella kunder till företaget, vilka oftast representeras av högt anställda, exempelvis marknadsföringsansvariga, inom olika företag eller koncerner.Arbetet följde ett traditionellt arbetssätt för videoproduktion med start i en teoretisk fas bestående av analys, idéarbete och manusarbete för att sedan gå till en praktisk fas med genomförandet genom videoredigering, 3D-animering, effektredigering, komposition och ljudredigering.

Kulturkrock : Vad ett svenskt företag bör ta hänsyn till vid etablering i Kina

Idag lockas företag från andra länder att etablera sig på den kinesiska marknaden, eftersom Kina genom sin ökade ekonomi nu är en av de ledande länderna i världen. I samband med detta ökar utbudet av marknadsföring för företagen i Kina. Som svenskt företag möter man viss svårighet med att etablera sig på den nya marknaden, eftersom den visuella kommunikationen och marknadsföringen skiljer sig åt från svenskt marknaden. På grund av den bristfälliga kunskap och misstag vid marknadskommunikation i Kina. Kan vi konstatera att svenska företag utformar sin marknadsföring för den kinesiska marknaden med för liten kännedom om den kinesiska kulturen.

<- Föregående sida