Interaktivitet i webbapplikationer
DatavetenskapComputer science - generalInteraktivitetAnvändbarhetBelåtenhetFörtroendeInteraktiva elementWebbdesign
Som alla vet och som alla läst har användandet av Internet ökat explosionsartat
de sista tio åren vilket har lett till att mängden information som nu finns
tillgänglig på några sekunders avstånd in i framtiden är gigantiskt. Då fler
och fler företag vill nå ut till den breda publik som Internet har, måste de
skapa webbsajter på ett sådant sätt att de fångar besökarnas intresse snabbt
och får dem att göra återbesök. Detta gör givetvis konkurrensen om kunderna
stenhård. Hur kan man då fånga intresset hos besökare för att få en större
chans att påverka dem positivt och det snabbt? Den här rapporten riktar sig
framförallt till utvecklare av webbapplikationer som vill se vad som är
avgörande för att försöka locka till sig fler besökare och för att behålla de
som redan finns. Undersökningen inriktar sig på hur olika grad av interaktiva
element påverkar besökares belåtenhet och förtroende. De olika graderna av
interaktivitet var kontroll av fart och sekvens, kontroll av variabler,
kontroll av transaktioner och kontroll av objekt. För att kunna undersöka de
olika graderna av interaktivitet tog vi fram tre olika versioner av en
webbsajt. Dessa hade samma färger, dimensioner och andra delar var exakt samma
i de tre olika versionerna. Endast graden av interaktion var olika. Resultaten
vi fick fram visade att med ökad grad av interaktivitet i form av spel, gästbok
och sökfunktion på företagets webbsajt kan skapa högre belåtenhet för
besökarna. Användarnas förtroende för webbsajten visade sig dock vara mycket
lika. Ett av svaren är något högre än de andra, men skillnaden är så marginell
att vi inte kan dra någon slutsats av det. Sammanfattningsvis är vår
uppfattning att desto fler element som en besökare kan påverka, desto bättre
och positivare uppfattas sajten om det gäller en webbsajt som har en yngre
generation som huvudbesökare.