Sök:

Informationsfilmskoncept för Access Marketing

Denna rapport beskriver arbetet med framtagandet av ett informationsfilmskoncept, och utifrån det, produktionen av en film i en kort och en lång version. Konceptet skulle vara bra anpassat för att i framtiden ha möjligheten att utvecklas för andra medier såsom internet och multimediaprogramvara. Arbetet utfördes åt Access Marketing AB som är ett etablerat företag inom mediebranschen. Företaget arbetar bland annat med trycksaker, webbdesign och reklamfilm och filmens syfte skulle vara att presentera företagets kompetenser inom videoproduktion. Filmen var sedan tänkt till att användas för att attrahera potentiella kunder till företaget, vilka oftast representeras av högt anställda, exempelvis marknadsföringsansvariga, inom olika företag eller koncerner.Arbetet följde ett traditionellt arbetssätt för videoproduktion med start i en teoretisk fas bestående av analys, idéarbete och manusarbete för att sedan gå till en praktisk fas med genomförandet genom videoredigering, 3D-animering, effektredigering, komposition och ljudredigering. Filmens form och design behandlades med mycket noggrann baktanke under den teoretiska delen. Medan den sedan, utifrån konceptet, i den praktiska delen behandlades med mycket laborationsarbete.Resultatet av arbetet skiljde sig en aning från den ursprungliga planen och mynnade i två skilda informationsfilmer istället för en film i två olika längder. Detta på grund av att den kortare versionen av filmen valdes till att frångå konceptet och istället endast koncentrera på effektredigerade filmklipp. Detta gjorde att den fick en så pass annorlunda form, än den långa versionen, att de två versionerna till slut utgjorde olika syften.Nackdelen med resultatet är att att konceptet med en genomtänkt baktanke nu inte förmedlas genom den korta filmen. Fördelen anses dock väga upp och ligger i att filmernas skiljande form kan ge mer flexibilitet i Access presentationer genom möjligheten att välja typen av informationsfilm baserat på typen av den potentiella kunden.Framtida idéer för presentationskonceptetet är implementation i Access hemsida, där det skulle kunna passas in på ett bra och smidigt sätt, då dens nuvarande form och design gynnar konceptet.En annan idé skulle vara att utveckla en presentations-DVD med en interaktiv och dynamisk meny i konceptets form.Rapporten handlar till stor del om redigering i programmen 3D Studio Max 8, Adobe After Effects 6.5, Audacity 1.2.4 och redogör i detalj för utförandet och tankegången vid de olika momenten och ger även en del tips för hur man kan arbeta med de olika produktionsformerna på ett lämpligt och smidigt sätt. Eftersom projektet innebar ett väldigt grafiskt arbete så innehåller rapporten många bilder för att illustrera och göra det lättare för läsaren att sätta sig in i arbetet.

Författare

Olle Lindell

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..