Sök:

Sökresultat:

173 Uppsatser om Användarcentrerad webbdesign - Sida 11 av 12

Insikter för anvÀndbar webbdesign ? ur mÄlgruppens perspektiv

Dagens samhÀlle har blivit mer beroende av internet, dÀr de flesta tjÀnsterna gÄr att utföra online. Nuförtiden Àr det möjligt att bestÀlla möbler, klÀder och annat med hjÀlp av internet. Detta har gjort att de flesta har lÀrt sig att anvÀnda internet oberoende pÄ deras Älder. DÀrför har de olika företagen ett stort ansvar att skapa sina webbsidor lÀttare att anvÀnda, för kunden skall kunna utföra sina tjÀnster smidigt. FrÄgan Àr; tÀnker företagen pÄ mÄlgruppen nÀr de designar en webbsida?VÄrt huvudsyfte i projektet Àr att identifiera nya insikter för att bygga en anvÀndbar webbsida baserat pÄ egen forskning och med hjÀlp av mÄlgruppen.

Vad har grundlÀggande datorkunskap och kÀrnÀmnen för inflytande pÄ varandra? : NÄgot om datorkunnandet i gymnasieskolan

Studien söker hur pedagoger upplever att datorn med dess mjukvara och kommunikativa möjliheter fĂ€rgar den pedagogiska situationen, vilken kan bestĂ„ i datorĂ€mnet sjĂ€lvt eller i samarbetande undervisning med andra Ă€mnen. ÄmnesomrĂ„det Ă€r en överblick pĂ„ hur IKT (informations och kommunikationsteknik) utvecklas inom gymnasieskolan. Vad har datorĂ€mnen (datorkunskap, programhantering, datorkommunikation, operativsystem, persondatorer, programmering a, Webbdesign.) och kĂ€rnĂ€mnen (Svenska, engelska, matematik, naturkunskap, religionskunskap, samhĂ€llskunskap, estetisk verksamhet och idrott och hĂ€lsa) för inflytande pĂ„ varandra, och vad kĂ€rnĂ€mnes- respektive datorĂ€mneslĂ€rare anser om IKT och skolutveckling. Undersökningen belyser Ă€ven utvecklingstrender utifrĂ„n gymnasieskolans styrdokument och utvecklingsdokument. Undersökningens omfattning Ă€r en kvalitativ studie bestĂ„ende av intervjusammanstĂ€llning och litteraturstudie.

Barn och stress : En studie om svenska skolbarns relation till stress i fritidshemsmiljön

Syftet med den hÀr uppsatsen var att undersöka hur elever definierar ?eget skapande?, vilket Àr en term som anvÀnds i lÀroplanen för de obligatoriska skolformerna och i kursplanen i bild. Jag har ocksÄ undersökt om elever pÄ högstadiet hÄller pÄ med nÄgot eget skapande pÄ fritiden och om de tycker att det finns tillrÀckligt med tid för eget skapande pÄ bilden i skolan.Studien bestÄr dels av en enkÀtundersökning dÀr 84 elever pÄ högstadiet har svarat och dels av intervjuer med fyra av eleverna. Resultatet visar att dessa elever har olika uppfattning om vad som Àr eget skapande. En stor del av eleverna har anvÀnt sig av ordet ?sjÀlv? i sina definitioner, antingen i bemÀrkelsen att man arbetar sjÀlv under bildskapandet eller i den mening att man sjÀlv kommer pÄ vad som ska skapas.

Analys och förbÀttring av webbplatsen GrangÀrde fiske

Detta examensarbete gÄr ut pÄ att ta fram en applikation, avsedd för mobiltelefoner, dÀr man pÄ ett enkelt sÀtt kan fÄ reda pÄ avgÄngarna för Dalarnas kollektivtrafik. Det stigande bensinpriset och bilÄkningens negativa miljöpÄverkan ligger som grund till att Etex AB och Balanz AB vill undersöka om det gÄr att fÄ mÀnniskor att vÀlja bussen framför personbilen. Om man genom denna applikation kan underlÀtta planeringen av mÀnniskors dagliga resor, hur pÄverkas dÄ valet av fortskaffningsmedel?Resultatet blev en applikation dÀr man, via sin mobiltelefon, bland annat kan ta reda pÄ avgÄngar för utvalda linjer av Dalatrafiks bussar, hantera linjekartor och synkronisera avgÄngar med telefonens kalender. Alla tidtabeller sparas i telefonen för att minska nÀtverkstrafiken och för att informationen enkelt ska kunna ÄteranvÀndas.Dalatrafik Àr det företag som ansvarar för kollektivtrafiken i Dalarna.

Standardisering av grafisk profil och utvecklingsprocess för webbapplikationer pÄ Scania InfoMate

Scania InfoMate develops web applications that support truck distributors and workshops with the necessary tools for an effective maintenance process. However, the end-users of these applications are faced with as many different graphical interfaces as there are applications. As a consequence, important effects of recognition are lost, developers spend unnecessary time designing new solutions for each application and Scania InfoMate does not present a homogeneous brand image towards its customers.Therefore the aim of this study is to give a suggestion of how a standardized graphical interface for web applications at Scania InfoMate should be designed. The given suggestion should come from thorough investigation of both end-user needs and recent research within the area of usability. In addition to a standardized interface this study also aims to deliver guidelines that support future web application development at Scania InfoMate.Through a combination of methods, mainly heuristic evaluation and user interviews, an elaborate description of usability and consistency problems in a defined web application portfolio is produced.

Skillnader mellan mobiltelefon- och datoranvÀndning av samma webbplats

Idag anvÀnder vi mobiltelefoner mer och mer för att surfa pÄ webbplatser. Det vi för 15 Är sedan gjorde med dator gör vi idag med lÀtthet med en mobiltelefon, till exempel bankÀrenden och bokar tÄgbiljetter. I denna studie görs en undersökning pÄ skillnader i hur samma webbplats anvÀnds pÄ dator respektive mobiltelefon. I uppsatsen betraktas beteenden som lÀngd pÄ besök, vilka knappar som klickas pÄ, hur ofta besök avslutas respektive avbryts. Undersökningen tar hÀnsyn till hur webbplatsen Àr utformad med hÀnsyn till de riktlinjer som idag finns för anvÀndarvÀnlighet pÄ en webbplats.

Utvecklingen av Panoramica.se : Ett utforskande av en normkreativ designpraktik i ett webbutvecklingsprojekt

Denna rapport redogör för det examensarbete som genomförts pÄ uppdrag av designbyrÄn Spektra Design. Arbetet gick ut pÄ att skapa en hemsida till den latinamerikanska filmfestivalen Panoramica, som anordnas för första gÄngen i Stockholm i september 2015. Jag har skapat designen till hemsidan samt utvecklat sidan frÄn grunden i Wordpress.Panoramica har en vision om att bilda ett underlag för ett distributions- och marknadsföringsnÀtverk som sprider latinamerikansk film i Sverige. De vill att festivalen ska bli ett ansikte utÄt för latinamerikansk film i Sverige och arbetar för att ?stimulera utbyte och dialog mellan olika etniska grupper i Sverige genom att uppdatera utbudet av berÀttelser frÄn Latinamerika.?En stor del av en webbsida Àr dess design.

Webb-tv för MjÀllby AIF

Vi valde som kandidatarbete att göra en webbapplikation för att hantera webb-tv-lösningar för att vi ville samla kompetenserna inom programmet medieteknik dÀr videoproduktion, flashproduktion, grafik, webbutveckling samt serverhantering skulle ingÄ. VÄr webbapplikation skulle skilja sig frÄn redan befintliga lösningar genom att den enkelt skulle kunna anpassas för olika kunder snabbt och effektivt. Detta skulle vi uppnÄ genom att bygga webbapplikationen kring moduler som alla hade olika funktioner pÄ plattformen, och kunde bytas ut med en knapptryckning. I projektet jobbade vi kring konceptet "frÄn produktion till distribution" med vilket vi menar att bÄde kan producera den bÀsta webb-tv:n samt ha den smidigaste lösningen för distribution som de flesta kunderna skulle ha rÄd med. PÄ dagens marknad sÄ Àr antingen lösningarna för enkla och avskalade eller för anpassade och dyra för att passa den normala kunden, med en normal kund sÄ avser vi ett företag med cirka 10-100 anstÀllda.

Kulturella skillnader mellan hemsidor och deras inverkan pÄ internationell marknadsföring

Kubera Production som har sitt kontor i SkellefteÄ Àr en strategisk kommunikationsbyrÄ som interesserar sig för hur kulturella skillnader mellan hemsidor kan analyseras och dokumenteras. Inledningsvis presenteras de tvÄ frÄgorna som ligger bakom den hÀr rapporten. De Àr:Hur pÄverkar kulturella skillnader utvecklingen av nya hemsidor runt om i vÀrlden?Hur kan man eventuellt se och dokumentera de kulturella skillnaderna?MÄlet Àr att skapa en broschyr med klara riktlinjer som företaget kan ha anvÀnding av vid etablering utomlands. Vad som inte ingÄr i det hÀr arbetet Àr grundliga undersökningar av ett land och dess kultur.I teoridelen kan lÀsaren ta del i hur hemsidor framstÀlls, vilka program som kan anvÀndas men ocksÄ om internationell marknadsföring och vad som Àr viktigt vid utlandsetablering av ett företag.

Haute Couture Ät folket! En fallstudie i att finna en balans mellan anvÀndarvÀnlighet och unikum pÄ webben

Med utgÄngspunkt i att e-handeln ökat markant de senaste Ären, samt att vi tror att enwebbutiks framgÄng ligger i webbsidans anvÀndarvÀnlighet och unikum, avser vi studerahur en nischad modebutik kan nyttja dagens teknik för att bli mer framgÄngsrik. Studienfinner grund i ett antal semistrukturerade intervjuer samt en fallstudie av befintligawebbutiker. Med vÄr teoretiska referensram har vi noga analyserat det insamladematerial vilket vi erhÄllit under intervjuerna och fallstudien. Den teoretiska referensramenbaseras pÄ teorier vilka behandlar webbdesign och anvÀndarvÀnlighet. Studien byggerpÄ teorierna Universal Design, Social Actor, designprinciper/designmönster samt detmÀnskliga systemet.

Dedikerade kontra Responsiva webblösningar : En studie av mobila webblösningar inom tidningsbranschen

Uppsatsen behandlar Àmnet anvÀndbarhet i mobila webblösningar med inriktning mot tidningsbranschen. En jÀmförelse mellan de tvÄ aktuella designfilosofier, dedikerad design och responsiv design, för den mobila webben har utförts genom att fokusera pÄ anvÀndbarhet, dÀr centrala begrepp studerats. Begreppen Àr som följer: Usefulness, Efficiency, Effectivness, Learnability, Satisfaction. Mixade metoder i form av enkÀtstudier, heuristiska tester, anvÀndartester, intervjuer och prestandatester har utförts för att samla in empiriskt material för analys och för att sedan ge en slutsats angÄende vilken av de tvÄ designfilosofierna som tenderar att ge hög anvÀndbarhet i system som exempelvis tidningssajter i mobilen.De mest intressanta resultaten var att, sett ur anvÀndbarhetssynpunkt, var bÄda designfilosofier likvÀrdiga, majoriteten svarade att de testade sajterna fungerade pÄ liknande sÀtt. Alla uppgifter kunde utföras utan större problem pÄ bÄda sajterna vilket uppfyller kravet för effectivness.

Webb-tv för MjÀllby AIF

Vi valde som kandidatarbete att göra en webbapplikation för att hantera webb-tv-lösningar för att vi ville samla kompetenserna inom programmet medieteknik dÀr videoproduktion, flashproduktion, grafik, webbutveckling samt serverhantering skulle ingÄ. VÄr webbapplikation skulle skilja sig frÄn redan befintliga lösningar genom att den enkelt skulle kunna anpassas för olika kunder snabbt och effektivt. Detta skulle vi uppnÄ genom att bygga webbapplikationen kring moduler som alla hade olika funktioner pÄ plattformen, och kunde bytas ut med en knapptryckning. I projektet jobbade vi kring konceptet "frÄn produktion till distribution" med vilket vi menar att bÄde kan producera den bÀsta webb-tv:n samt ha den smidigaste lösningen för distribution som de flesta kunderna skulle ha rÄd med. PÄ dagens marknad sÄ Àr antingen lösningarna för enkla och avskalade eller för anpassade och dyra för att passa den normala kunden, med en normal kund sÄ avser vi ett företag med cirka 10-100 anstÀllda.

FörÀnderlig navigationsstruktur ? En empirisk studie i e-handelsmiljö.

Idag anvÀnds internet till de flesta vardagsaktiviteter och har i olika grad blivit en rutin för mÄnga. Internetet anvÀnds i utbildningssyfte, sökande efter information och sociala medier. Besök pÄ internetbutiker har blivit allt vanligare och internetbutikrena konkurrerar numera med de fysiska butikerna. AnvÀndbarheten pÄ webbplatser Àr av stor betydelse för att webbplatserna ska nyttjas pÄ ett effektivt och tillfredstÀllande vis för anvÀndarna. AnvÀndare har genom sina erfarenheter skapat sig en uppfattning för hur webbplatser bör vara uppbyggda och strukturerade.

Interaktivitet i webbapplikationer

Som alla vet och som alla lÀst har anvÀndandet av Internet ökat explosionsartat de sista tio Ären vilket har lett till att mÀngden information som nu finns tillgÀnglig pÄ nÄgra sekunders avstÄnd in i framtiden Àr gigantiskt. DÄ fler och fler företag vill nÄ ut till den breda publik som Internet har, mÄste de skapa webbsajter pÄ ett sÄdant sÀtt att de fÄngar besökarnas intresse snabbt och fÄr dem att göra Äterbesök. Detta gör givetvis konkurrensen om kunderna stenhÄrd. Hur kan man dÄ fÄnga intresset hos besökare för att fÄ en större chans att pÄverka dem positivt och det snabbt? Den hÀr rapporten riktar sig framförallt till utvecklare av webbapplikationer som vill se vad som Àr avgörande för att försöka locka till sig fler besökare och för att behÄlla de som redan finns.

Designa webbplatser med hjÀlp av haloeffekten : en studie som behandlar visuella intryck av webbplatser samt tar fram kriterier för att mÀta dessa intryck

Kan man kombinera tvÄ sÄ vitt skilda synsÀtt som anvÀndbarhet och grafisk form pÄ samma webbplats? Jag undersöker möjligheten att göra detta genom att ge anvÀndaren ett positivt visuellt första intryck för att sedan lÄta resten av webbplatsen prÀglas av anvÀndbarhet. Att det första intrycket fÀrgar övriga intryck Àr ett fenomen som kallas haloeffekten (Hinton, 1993). Hur skapar man dÄ ett positivt första intryck? Jag har utgÄtt frÄn en definition av estetik dÀr begreppet Àr uppdelat i tvÄ dimensioner, klassisk och uttryckande (Lavie och Tractinsky, 2003).

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->