Sök:

Sökresultat:

5756 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 9 av 384

Surfplattan pÄ förskolan : ett nytt pedagogiskt verktyg

Studiens syfte Àr att undersöka hur pedagoger i förskolan anvÀnder surfplattan som ett pedagogiskt verktyg. Undersökningen kommer att behandla pedagogers syn pÄ detta verktyg och dess möjlighet att berika barns lekande samt deras lÀrande. Den vetenskapliga undersökningen har genomförts pÄ ett kvalitativt sÀtt i form av intervjuer. Intervjuerna har genomförts med sju pedagoger och en utbildare inom IKT och alla Àr verksamma i Kalmar kommun. Resultatet visar pÄ att lÀrarna upplever att barnen lÀr sig hantera surfplattan snabbt och att det sker mer samspel mellan barnen Àn vad det hade gjorts om surfplattan inte hade anvÀnts.

Datorn som verktyg i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen- : - Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Idag finns datorer och pekplattor som naturliga inventarier i klassrummen runt om i Sverige och anvÀnds alltmer som lÀrverktyg i undervisningen, sÄ Àven i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen. Detta medför ett  pedagogiska och didaktiska skifte  som innebÀr att allt fler lÀrare arbetar utifrÄn variationer av Arne Tragetons metod ?Att skriva sig till lÀsning?, dÀr den gemensamma faktorn Àr att eleverna lÀr sig lÀsa och skriva genom att skriva pÄ datorer eller pekplattor. Genom anvÀndandet av dator eller pekplatta sÄ möjliggörs att det som  kallas alternativa verktyg anvÀnds som generella verktyg i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen.Syftet med denna studie var att studera om och i sÄ fall hur datorn som verktyg i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen stödjer elever som Àr i eller riskerar att hamna i lÀs- och skrivsvÄrigheter.  Studiens teoretiska bakgrund vilar pÄ det sociokulturella perspektivet dÀr kommunikation och samspelet mellan ut- och inlÀrning som upphov till det individuella lÀrandet.Studien Àr en kvalitativ intervjustudie som bygger pÄ intervjuer av sju specialpedagoger/speciallÀrare kring deras erfarenheter och Äsikter angÄende datorn som verktyg i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen utifrÄn ett specialpedagogiskt perspektiv.Resultatet visar att det finns indikationer pÄ att datorn som verktyg i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen har en positiv inverkan pÄ elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter vilket Àven bekrÀftas av de studier som tas upp i litteraturgenomgÄngen En viktig faktor för att arbetssÀttet ska bli framgÄngsrikt Àr lÀrarens kompetens kring lÀs- och skrivutveckling samt förmÄga att strukturera och individualisera undervisningen utifrÄn var enskild elevs behov..

BildÀmnet idag ? bilden ett verktyg för elevers lÀrande?

I detta arbete tar vi upp bilden och bildÀmnets betydelse idag och hur det kan anvÀndas som ett verktyg för elevers lÀrande. VÄrt syfte med detta arbete var att fÄ fördjupad kunskap om bildens vikt och hur den kan vara ett hjÀlpmedel för övriga Àmnen i skolan. I vÄr problemformulering stÀller vi oss frÄgan hur pedagoger kan anvÀnda bilden som ett verktyg för att utveckla elevens lÀrande i skolan.VÄr metod Àr kvalitativ och vi har intervjuat sju pedagoger med bildintresse och bildutbildning. I litteraturen och undersökningen har vi bland annat funnit att bilden Àr ett sprÄk och att bilden Àr viktig för bÄde elevers utveckling och för att stÀrka deras identitet. Bilden Àr ocksÄ viktig för fantasin genom det kreativa skapandet.I detta arbete har vi kommit fram till att det behövs vidare forskning inom Àmnet och att Àmnets status behöver höjas för att mÄlen i lÀro- och kursplaner ska uppnÄs..

Nya vÀgar till kunskapens kÀlla ? En studie gÀllande hur lÄngt integreringen av mediala verktyg har kommit i klasslÀrares verksamhet.

BAKGRUND: DĂ„ media under de senaste Ă„rtiondena vuxit sig till att bli en kraft nog att rĂ€kna med i samhĂ€llet och Ă€ven i skolan tyckte vi att det var intressant omrĂ„de att grunda vĂ„r undersökning pĂ„. I bakgrunden tar vi upp tidigare forskning som pekar pĂ„ vikten av att dagens skola kopplas till den vardag samt det samhĂ€lle eleverna lever i. HĂ€r tas Ă€ven upp hur barns inlĂ€rningsprocesser beskrivs utifrĂ„n Konnektivismen samt det sociokulturella perspektivet.SYFTE: VĂ„rt syfte Ă€r att undersöka hur lĂ„ngt integreringen av mediala verktyg kommit iklasslĂ€rares verksamhet.METOD: Kvantitativa enkĂ€ter avsedda för klasslĂ€rare.RESULTAT: Övergripande kunde vi utifrĂ„n undersökningen avlĂ€sa att de allra flestalĂ€rare anser att integreringen av media i den traditionella undervisningen kan förbĂ€ttra kvaliteten pĂ„ och fördjupa kunskaperna hos eleverna samt skapa en god lĂ€randemiljö. Majoriteten av lĂ€rarna visade sig ha en positiv instĂ€llningar gentemot mediala verktyg bĂ„de i undervisningensamt i sitt eget arbete. Dock visade det sig att de förutsĂ€ttningar som krĂ€vs för attkunna integrera mediala verktyg i skolan pĂ„ ett tillfredsstĂ€llande sĂ€tt ofta saknas..

Skriva sig till lÀsning : hinder och möjligheter med datorn som verktyg

I denna studie undersöks hur pedagoger ser pÄ arbetet med datorn som verktyg vid den tidiga skriv- och lÀsinlÀrningen samt vilka hinder och möjligheter de kommit fram till. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod genom intervjuer med verksamma pedagoger i förskoleklass och tidiga skolÄr. Empirin jÀmförs sedan med utgÄngspunkt i teorier kring skriv- och lÀsinlÀrning. Resultatet visar att pedagogerna gÀrna vÀljer ut delar ur arbetet med datorn för att sedan föra ihop det med den undervisning de haft tidigare, men att ingen av dem anvÀnder metoden fullt ut. Slutsatsen blir att pedagogerna ser skriv- och lÀsinlÀrning med datorn som verktyg som ett komplement till övrig undervisning istÀllet för att anvÀnda metoden pÄ egen hand..

Facebook som ett politiskt verktyg

Sociala medier. Vi delar med oss av vad vi tycker och kÀnner. Vi delar bilder pÄ vÄr familj och det senaste bullbaket till vÄra 600 ?nÀrmaste vÀnner?. Vi kommenterar och gillar andras inlÀgg.

Betydelsen av alternativa verktyg i ett skolpedagogiskt sammamhang : Specialpedagogers, speciallÀrares och Skoldatatekets arbete med alternativa verktyg, samt upplevelser av samarbetet dem emellan

Undersökningen Àr inriktad mot arbetsmetoder och upplevelser av it och alternativa verktyg i klassrumspedagogiska sammanhang. Elever med dyslexi samt lÀs- och skrivsvÄrigheter ligger till grund. Denna studie utgÄr frÄn tvÄ övergripande syften. Dels handlar det om att undersöka hur specialpedagoger och speciallÀrare i skolan anvÀnder sig av it och alternativa verktyg. Dels handlar det om att undersöka hur samarbetet mellan dessa aktörer och Skoldatateket ser ut.

Skönlitteratur i historieundervisningen

Sammanfattning MÄlet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur och varför pedagoger anvÀnder sig av skönlitteratur som ett verktyg i deras historieundervisning. Vi vill ocksÄ undersöka vilka olika teorier som finns inom omrÄdet. Vi vill jÀmföra likheter och skillnader i teorin och i praktiken. TillvÀgagÄngssÀttet har varit genom kvalitativa intervjuer med fem pedagoger pÄ tvÄ olika skolor. Resultatet av vad pedagogerna tyckte om skönlitteratur var övervÀgande positivt.

Ipad i förskolan

Bakgrund:IKT-tekniken Àr införd sedan lÀnge i grundskolan och Àr nu pÄ vÀg att införas i förskolan. Det Àr dÀrför intressant att undersöka hur lÄngt införandeprocessen kommit, hur olika pedagoger uppfattar anvisningar frÄn centralt hÄll, likasÄ hur de betraktar sin egen roll och sitt arbete med det nya verktyget. Vad anser pedagogerna sig behöva för stöd för att vidareutveckla arbetet med detta verktyg? Hur formuleras anvÀndningen av Ipad i relation till strÀvansmÄlen?Syftet Àr att belysa pedagogernas arbete, kunskaper och förhÄllningssÀtt till Ipad i nÄgra utvalda förskolor, dÀr man har arbetat med detta verktyg i ca ett Är.Metod:Undersökningen baseras pÄ en kvalitativ intervjumetod. FrÄgestÀllningarna har fokus pÄ nÀr och hur Ipad anvÀnds, vad som hindrar och underlÀttar anvÀndandet och behovet av utbildning för att anvÀnda detta verktyg.

Skissen som verktyg

I denna kandidatuppsats undersöks skissandets roll i gestaltningsprocessen. Syftet Àr att sprida kunskap kring hur vi landskapsarkitekter kan dra nytta av detta verktyg i vÄrt arbete. Genom att bÀttre förstÄ hur skissen fungerar kan vi utveckla och optimera vÄrt anvÀndande av den. Inledningsvis görs en genomgÄng av hur skissprocessen fungerar. DÀrefter fastslÄs tre faktorer som stÀrker skissen som landskapsarkitektens verktyg; det diskuteras hur kreativiteten kan stimuleras av skissande, hur skissen kan anvÀndas för undersökande och platsförstÄelse samt hur skissen pÄverkar minnet och upplevelsen av en plats. Arbetet bygger i huvudsak pÄ en litteraturstudie. Ett mindre experiment kompletterar litteraturen i kapitlet om skiss och minne. Genom litteraturstudien konstateras att skissens organiserande funktion stÀrker vÄr förmÄga att se och lösa problem.

Företagssköterskans upplevelse av samtal som verktyg i sitt arbete. : En kvalitativ intervjustudie

Företagssköterskans arbete utgÄr ifrÄn hÀlsofrÀmjande insatser dÀr det centrala ligger i att förebygga risker och sjukdom med inriktning pÄ mÀnniskan och arbetslivet. Samtalet blir dÀrmed ett viktigt verktyg i arbetet. Företagssköterskan samtalar av olika anledningar och dÀrav har samtalat olika uppgifter, funktion och betydels vid olika situationer.Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att belysa företagssköterskors upplevelse av samtal som ett verktyg i sitt arbete. Inklusionskriterierna för studien var företagssköterskor oberoende av vidareutbildning, anstÀllda och verksamma inom en företagshÀlsovÄrd. Ur analysen framkom fem huvudkategorier och sjutton underkategorier som svarade mot studiens syfte.I resultatet framkom det att samtalet Àr företagssköterskans viktigaste verktyg samt ett Äterkommande inslag i företagssköterskans dagliga arbete dock anvÀndes samtalet pÄ olika sÀtt beroende pÄ situation.Företagssköterskorna beskrev Àven vad de kallade de vanligaste förkommande samtalen samt hur dessa anvÀndes, dess betydelse samt de vinster dessa samtal förde med sig.

Att testa medarbetarnas idéer - en fallstudie av IKEA Malmö

Syftet Àr att undersöka och förstÄ hur man handskas med och förhÄller sig till medarbetarnas idéer pÄ IKEA Malmö. Slutsatsen av vÄr undersökning Àr att mellancheferna inte har nÄgra faktiska verktyg för att plocka upp idéer frÄn sina anstÀllda, men bristen pÄ verktyg Àr enligt vÄr studie ett test för att skilja goda idéer frÄn dÄliga..

Luftföroreningseffekter pÄ graviditetsutfall

Vi började vÄrt projekt med grunderna till verktyg för att utveckla spel i 2d. Dessa Àmnade vi fÀrdigstÀlla under projektet och med dem utveckla en speldemo. Eftersom vi hade gemensamma visioner om spelutveckling sÄ bestÀmde vi oss för att samarbeta, och fokusera pÄ vÄra respektive omrÄden. Med att utveckla egna verktyg ville vi fÄ en större förstÄelse för de grundlÀggande mekanismerna av en spelmotor och möjligheten att pÄverka dessa efter vÄra specifika behov. Det var ocksÄ för att hÄlla koden fri frÄn licensierade komponenter för att i framtiden kunna underlÀtta distribution..

Digitala verktyg : Surfplattans roll i barnens vardag pÄ förskolan

De senaste Ärtiondena har det hÀnt mycket inom digital teknik i vÄrt samhÀlle och mÀnniskan har mer eller mindre gjort sig beroende av dem. Det talas Àven om att smÄ barn mÄste lÀra sig hantera digitala verktyg och mÄnga förskolor runt om i vÄrt land har nu infört surfplattor till sina avdelningar, men det finns delade meningar angÄende hur och nÀr och om surfplattan anvÀnds i förskolan. Bakgrunden till undersökningen kom genom att jag upptÀckte dessa  splittrade meningar i anvÀndandet av digitala verktyg. Denna kvantitativa undersökning syftar till att fÄ en bild över hur anvÀndandet av surfplattan i förskolans verksamhet ser ut i dagslÀget.Undersökningen har gjorts med hjÀlp av enkÀter som skickats ut via mail till personal pÄ förskolor runt om i landet. Studien utgÄr ifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ barns utveckling och samhÀllets struktur. Resultatet visar att de som idag har tillgÄng till surfplattan har en positiv syn pÄ anvÀndandet och den anvÀnds till stor del pÄ ett pedagogiskt sÀtt men samtidigt ocksÄ som tidsfördriv..

"Om jag inte vet vart jag ska, vilket hÄll ska jag dÄ gÄ?" : En studie om rektorers tankar kring IT-strategier och integrering av digitala verktyg i skolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka rektorers förhÄllningssÀtt till digitala verktyg samt hur de vÀljer att integrera dem i undervisningen och i verksamheten. Enligt Sveriges skolinspektion finns det stora problem nÀr det gÀller integrering och anvÀndning av digitala verktyg ute i skolorna. Vi har valt att genomföra en kvalitativ studie och har dÀrför intervjuat rektorer i en medelstor kommun, för att kunna ta reda pÄ hur de digitaliserar sina skolor samt deras förhÄllningssÀtt till digitala verktyg i undervisningen. Vi vill skapa en djupare förstÄelse för hur de vÀljer att leda sin skola nÀr det gÀller arbetet med IKT. Vi har dÀrmed utgÄtt frÄn ett meso-perspektiv, dÄ studien utgÄr frÄn skolledningens perspektiv till tekniken i verksamheten.Resultatet visade pÄ att ekonomiska faktorer samt rektorernas intresse var det som pÄverkar hur framgÄngsrik integreringen av IKT blir i skolorna.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->