Sökresultat:
5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 8 av 385
Konstruktion av handhÄllet lyftverktyg
Tyngdpunkten i arbetet ligger pÄ framtagningen av ett handhÄllet verktyg för hantering av papphylsor vid Stora Ensos pappersbruk i Grycksbo. Framtagningen av verktyget följer erhÄllen kunskap inom konstruktionsmetodik och syftar till att förÀndra dagens arbetssÀtt och dÀrmed minimera risken för arbetsskador vid den manuella hanteringen av hylsorna. Studier av alternativa lösningar, som skulle kunna skapa gynnsammare förutsÀttningar för att uppnÄ mÄlet, har ocksÄ genomförts. Resultatet, med rekommendationer och underlag för fortsatt arbete, som överlÀmnas till företaget innehÄller följande:- CAD-ritningar i form av en 3D-modell över framtaget verktyg.- Förslag pÄ modifiering av hylshÀck för en effektivare hantering.- Förslag pÄ grundlÀggande förÀndringar som idag enbart tillÀmpas i viss utstrÀckning..
Ett tryggare Gotland - En studie om trygghetsarbete i den offentliga miljön
Syftet med studien Àr att undersöka och belysa synsÀtt pÄ datoranvÀndandet som pedagogiskt verktyg i förskolan ur pedagog-, barn-, förÀldra- samt skolledarperspektiv, det vill sÀga ur olika aktörers perspektiv. Forskning om datoranvÀndande i förskolan Àr marginell, varför ambitionen med studien Àr att i nÄgon mÄn bidra till kunskap inom omrÄdet. Ljung-DjÀrfs avhandling Spelet runt datorn - datoranvÀndande som meningsskapande praktik i förskolan har anvÀnts som inspirationskÀlla dÄ delar av hennes resultat har legat till grund för vÄra frÄgestÀllningar: Vilken syn har aktörerna pÄ datorn som ett pedagogiskt verktyg i relation till andra förekommande aktiviteter? Hur ser aktörerna pÄ datorns tillgÀnglighet som val i förskolans verksamhet? Hur uppfattar aktörerna datorns relevans som pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet? Studien har en kvalitativ ansats i form av en fallstudie och har genomförts pÄ en förskola i Mellansverige med hjÀlp av intervjuer, enkÀter samt observationer. Resultatet pekar pÄ tre synsÀtt pÄ datoranvÀndandet som pedagogiskt verktyg i förskolan ? en kompletterande aktivitet, en konkurrerande valmöjlighet och ett verktyg i lÀrande.
Pedagogisk dokumentation : FörskollÀrare och pedagogisk dokumentation i förskolans vardag
Syftet med studien var att undersöka pÄ vilket sÀtt förskollÀrare anser att de anvÀnder pedagogisk dokumentation i förskolans vardagliga verksamhet. Studien Àr kvalitativ och tio förskollÀrare frÄn tvÄ förskolor intervjuades. Resultaten frÄn intervjuerna var att pedagogisk dokumentation anvÀnds för att synliggöra barnens lÀrande i förskolan. FörskollÀrarna beskrev att de kÀnde sig trygga och professionella av att anvÀnda pedagogisk dokumentation. Barnen beskrevs av förskollÀrarna bli avcheckade med hjÀlp av pedagogisk dokumentation.
UtvÀrdering av verktyg för underhÄll av en website i en blandad miljö
För att kunna underhÄlla en stor website mÄste mÄnga saker tas i Ätanke. SÀrskilt om man arbetar i en blandad miljö, som sker vid Högskolan i Skövde. Eftersom högskolan anvÀnder bÄde PC-, Macintosh- och UNIX-datorer för att designa och uppdatera sina hemsidor, mÄste ett verktyg hittas som integrerar dessa tre plattformar pÄ ett bra sÀtt.Denna rapport behandlar de problem som kan uppstÄ dÄ en website skall underhÄllas, med tyngdpunkten pÄ vad som gÀller vid Högskolan i Skövde. Olika verktyg som innehar den önskade funktionaliteten undersöks innan ett av dem slutligen vÀljs. Det valda verktyget Àr Microsoft FrontPage 98, för dess möjligheter att integreras med olika UNIX-webservrar och för dess möjligheter att anvÀndas pÄ bÄde PC och pÄ Macintosh..
Bilden - ett verktyg i elevers lÀrande
Tyngdpunkten i uppsatsen ligger i att lyfta fram bildsprÄket och vikten av denna i elevers kommunikation. I teoridelen framhÀvs bildens betydelse för elevers kommunikationsutveckling. Undersökningsgruppen bestod av 3 fritidspedagoger, en förskolelÀrare samt en grundskolelÀrare. En kvalitativ forskningsmetod har anvÀnts. Arbetets innehÄll Àr koncentrerat till skolÄr F-2.
Projektering av tvÀttanlÀggning för laddfordon i Kirunavaara, nivÄ 740: en praktisk tillÀmpning av PQM som verktyg
Examensarbetet handlar om tillÀmpning av PQM-metoden i ett verkligt projekt. PQM betyder ?Project Quality Management? och Àr ett sÀtt att kvalitetssÀkra en projektprocess. Syftet med projektet Àr att praktiskt tillÀmpa PQM-metoden vid projektering av en tvÀttanlÀggning, för laddfordon i Kirunavaaragruvan. MÄlet Àr att ta fram ett förfrÄgningsunderlag med hjÀlp av PQM.
Planeringsideal som format och formar staden : KungsÀngens stadsomvandling som exempel pÄ dagens planeringsideal
Syftet med studien Àr att undersöka och belysa synsÀtt pÄ datoranvÀndandet som pedagogiskt verktyg i förskolan ur pedagog-, barn-, förÀldra- samt skolledarperspektiv, det vill sÀga ur olika aktörers perspektiv. Forskning om datoranvÀndande i förskolan Àr marginell, varför ambitionen med studien Àr att i nÄgon mÄn bidra till kunskap inom omrÄdet. Ljung-DjÀrfs avhandling Spelet runt datorn - datoranvÀndande som meningsskapande praktik i förskolan har anvÀnts som inspirationskÀlla dÄ delar av hennes resultat har legat till grund för vÄra frÄgestÀllningar: Vilken syn har aktörerna pÄ datorn som ett pedagogiskt verktyg i relation till andra förekommande aktiviteter? Hur ser aktörerna pÄ datorns tillgÀnglighet som val i förskolans verksamhet? Hur uppfattar aktörerna datorns relevans som pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet? Studien har en kvalitativ ansats i form av en fallstudie och har genomförts pÄ en förskola i Mellansverige med hjÀlp av intervjuer, enkÀter samt observationer. Resultatet pekar pÄ tre synsÀtt pÄ datoranvÀndandet som pedagogiskt verktyg i förskolan ? en kompletterande aktivitet, en konkurrerande valmöjlighet och ett verktyg i lÀrande.
RĂ€kna med dans! : Om dansmatte som verktyg i matematikundervisning
Det övergripande syftet med denna undersökning var att studera dans som verktyg för lÀrande. Studien fokuserar pÄ dansens betydelse för lÀrandet i matematik samt lÀrares och elevers uppfattningar om dansmatte. I studien har vi genomfört kvalitativa intervjuer med elever, dans- och matematiklÀrare som arbetar med dansmatte samt lÀst relevant litteratur som rör matematik och lÀrande, estetiska lÀrprocesser och dans som verktyg för lÀrandet. NÄgra av intervjuerna utfördes pÄ en skola som arbetar med dansmatte och nÄgra via telefon och e-mail. Det centrala som framkom i studien var att alla, utom en medverkande elev, Àr eniga om att dansmatte Àr ett bra medel för lÀrande i matematik och eleverna pÄstod att de lÀr sig lÀttare genom att anvÀnda kroppen.
Sagan som ett pedagogiskt verktyg för barns sprÄkutveckling
Att lÀra sig att lÀsa Àr att stegvis öppna dörrar mot nya vÀrldar, nya upptÀckter och nya kunskaper. Sagans underbara vÀrld Àr enligt mig en av portarna som kan öppnas för en magisk fÀrd mot förmÄgan att kunna lÀsa och uttrycka sig i skrift. I fantasins och sagans vÀrld kan vad som helst hÀnda vill jag hÀvda. Jag har i detta arbete valt att fokusera pÄ pedagogens syn pÄ sagan som pedagogiskt verktyg för barns sprÄkutveckling. AnvÀnder man sig av sagan och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt? Tidigare forskning har visat att sagan ofta i samband med leken stÀrker barnens sprÄkutveckling.
Interaktiva tutorials - Betydelsefulla faktorer vid utformandet av en interaktiv tutorial som ett hjÀlpverktyg för ett avancerat IT-verktyg
MÀngden information som finns pÄ webbplatser och intranÀt idag blir stÀndigt större och mer komplex. CMS Àr en form av avancerade IT-verktyg som kan underlÀtta informationsuppdatering för företag och organisationer. CMS-verktyg krÀver trÀning för att anvÀndaren ska kunna anvÀnda dem pÄ ett effektivt och ÀndamÄlsenligt sÀtt. E-learning Àr idag ett bra alternativ för utbildning som hjÀlper mÄnga företag att spara resurser. En form av e-learning Àr webbaserade interaktiva tutorials som lÀmpar sig sÀrskilt bra för avancerade ITverktyg.Den hÀr kvalitativa studien syftar till att identifiera faktorer som Àr betydelsefulla vid utformningen av en interaktiv tutorial och som pÄverkar anvÀndaren vid anvÀndning av ett avancerat IT-verktyg.
Etik och moral med dockan som verktyg
Jag har i denna studie valt att undersöka om dockan kan fungera som ett verktyg nÀr man arbetar med frÄgor kring etik och moral. Mitt syfte med undersökningen blir att se om man med hjÀlp av dockan kan förmedla insikten om etik och moral till barn i de lÀgre skolÄldrarna. FrÄgan som jag stÀller mig, Àr hur dockan kan fungera som ett verktyg i arbetet kring etik och moral bland de lÀgre skolÄldrarna och vad som Àr viktigt att tÀnka pÄ dÄ jag anvÀnder dockan som verktyg i mötet med barnen. Slutligen vill jag Àven fÄ svar pÄ vilka för och nackdelar det finns det med valet av handdocka.
Inledningsvis kommer jag att diskustera kring hur etik och moral presenteras i skolans styrdokument. Vidare kommer jag att diskutera kring valet av handdocka och hur detta kan pÄverka kommunikationen med barnen.
I den andra delen av min uppsats presenterar jag en sammanfattning av de observationer jag gjort i en förskoleklass, dÀr jag har anvÀnt mig av en handdocka som verktyg.
Ăr Ă€ldre delaktiga i sin omsorg? : En kvalitativ studie om genomförandeplaner som verktyg för att öka Ă€ldres delaktighet pĂ„ Ă€ldreboenden
A?ldres delaktighet och inflytande i a?ldreomsorgen beskriver Socialdepartementet sombristfa?llig. Fo?r att o?ka a?ldres delaktighet tillsattes ett verktyg, genomfo?randeplaner. I den ha?r uppsatsen sta?ller vi oss fra?gorna: Hur upplever personal a?ldres delaktighet pa? a?ldreboenden samt vad fyller genomfo?randeplaner fo?r funktion fo?r a?ldres delaktighet? Utifra?n sex intervjuer med personal pa? a?ldreboenden visar resultatet att personalen upplever a?ldres delaktighet som frama?tskridande och betydelsefull inom a?ldreomsorgen.
Boksamtal i förskolan : Förskolepedagogers förestÀllningar om boksamtal som verktyg för att utveckla lÀsförstÄelse
Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ vilka förestÀllningar förskolepedagoger har om boksamtal som ett pedagogiskt verktyg för lÀsförstÄelse. Vi har gjort en kvalitativ undersökning och intervjuat fyra förskolepedagoger. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Hur mycket utrymme ges för boksamtal i förskolan? Vilka metoder anvÀnds vid boksamtalen? Vilka förestÀllningar har pedagoger omboksamtal och betydelsen av dessa för barnets framtida förstÄelse av texter? Resultatet av undersökningen visar att boksamtal anvÀnds i mindre utstrÀckning som pedagogiskt verktyg i förskolan. Vi kan utlÀsa av svaren att pedagoger, som fortbildats i Àmnet, har större förstÄelse för boksamtalets betydelse.
à tgÀrdsprogram pÄ gymnasiet hyllvÀrmare eller verktyg
Syftet med arbetet var att undersöka hur man pÄ nÄgra gymnasieskolor arbetar med
ÄtgÀrdsprogram för elever i behov av sÀrskilt stöd. Jag ville försöka ta reda pÄ om ÄtgÀrds-programmen Àr ett verktyg i gymnasieskolan. Eller om det upprÀttas enbart för att det Àr lagstadgat. Den kunskap jag inhÀmtar vill jag anvÀnda i utvecklingsarbetet kring ÄtgÀrds-program pÄ min egen arbetsplats.
För att nÄ syftet skulle jag göra undersökningar pÄ olika gymnasieskolor. Detta för att fÄ en bild av hur man arbetar med ÄtgÀrdsprogram i verksamheterna.
Att lÀra med dator
Syftet med denna studie var att undersöka vad eleverna upplever pÄverkar deras lÀrande vid anvÀndning av dator som pedagogiskt verktyg. Studien utgick frÄn tre frÄgestÀllningar: Hur ser eleverna pÄ den egna förmÄgan att anvÀnda datorn som ett pedagogiskt verktyg? Vad ser eleverna som nödvÀndiga kunskaper för att kunna lÀra med datorer? Vad anser eleverna Àr effekterna av att anvÀnda datorn som ett pedagogiskt verktyg. Empirin har samlats in med hjÀlp av kvalitativa intervjuer som genomfördes i grupp. Resultatet visar att eleverna anser att informationssökning, kÀllkritik och Officepaketet Àr nödvÀndiga att hantera för att kunna lÀra med datorer.