Sök:

Skönlitteratur i historieundervisningen


Sammanfattning Målet med denna undersökning är att ta reda på hur och varför pedagoger använder sig av skönlitteratur som ett verktyg i deras historieundervisning. Vi vill också undersöka vilka olika teorier som finns inom området. Vi vill jämföra likheter och skillnader i teorin och i praktiken. Tillvägagångssättet har varit genom kvalitativa intervjuer med fem pedagoger på två olika skolor. Resultatet av vad pedagogerna tyckte om skönlitteratur var övervägande positivt. De ansåg att skönlitteraturen fångade eleverna som gör att eleverna förstår att det finns en dåtid. Men elevernas bemästring av att inte kunna läsa i dess helhet gjorde att man höll en restriktiv hållning till användandet av skönlitteratur i deras historieundervisning. Teorin belyste användandet av skönlitteratur som ett bra verktyg i undervisningen. Fiktiva berättelser levandegör historia med händelser som gör det möjligt för eleven att förstå dåtiden

Författare

Sandra Saldert Maria Olsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..