Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 10 av 385

Digitala verktyg : Surfplattans roll i barnens vardag pÄ förskolan

De senaste Ärtiondena har det hÀnt mycket inom digital teknik i vÄrt samhÀlle och mÀnniskan har mer eller mindre gjort sig beroende av dem. Det talas Àven om att smÄ barn mÄste lÀra sig hantera digitala verktyg och mÄnga förskolor runt om i vÄrt land har nu infört surfplattor till sina avdelningar, men det finns delade meningar angÄende hur och nÀr och om surfplattan anvÀnds i förskolan. Bakgrunden till undersökningen kom genom att jag upptÀckte dessa  splittrade meningar i anvÀndandet av digitala verktyg. Denna kvantitativa undersökning syftar till att fÄ en bild över hur anvÀndandet av surfplattan i förskolans verksamhet ser ut i dagslÀget.Undersökningen har gjorts med hjÀlp av enkÀter som skickats ut via mail till personal pÄ förskolor runt om i landet. Studien utgÄr ifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ barns utveckling och samhÀllets struktur. Resultatet visar att de som idag har tillgÄng till surfplattan har en positiv syn pÄ anvÀndandet och den anvÀnds till stor del pÄ ett pedagogiskt sÀtt men samtidigt ocksÄ som tidsfördriv..

"Om jag inte vet vart jag ska, vilket hÄll ska jag dÄ gÄ?" : En studie om rektorers tankar kring IT-strategier och integrering av digitala verktyg i skolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka rektorers förhÄllningssÀtt till digitala verktyg samt hur de vÀljer att integrera dem i undervisningen och i verksamheten. Enligt Sveriges skolinspektion finns det stora problem nÀr det gÀller integrering och anvÀndning av digitala verktyg ute i skolorna. Vi har valt att genomföra en kvalitativ studie och har dÀrför intervjuat rektorer i en medelstor kommun, för att kunna ta reda pÄ hur de digitaliserar sina skolor samt deras förhÄllningssÀtt till digitala verktyg i undervisningen. Vi vill skapa en djupare förstÄelse för hur de vÀljer att leda sin skola nÀr det gÀller arbetet med IKT. Vi har dÀrmed utgÄtt frÄn ett meso-perspektiv, dÄ studien utgÄr frÄn skolledningens perspektiv till tekniken i verksamheten.Resultatet visade pÄ att ekonomiska faktorer samt rektorernas intresse var det som pÄverkar hur framgÄngsrik integreringen av IKT blir i skolorna.

Internet i en Revolution : En undersökning av hur Internet anvÀndes som ett verktyg för att pÄverka statsmakten i Iran samt hur oppositionen anvÀnd sig av Internet dvs. före och under, efter valet 2009.

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka, beskriva, analysera hur internet anvÀndes som ett verktyg för att pÄverka statsmakten i Iran samt hur oppositionen anvÀnde sig av internet före, under och efter valet 2009. De teorierna som jag anvÀnt mig av i min undersökning Àr den som StrömbÀck bygger i sin bok ?makt, medier och samhÀllet? om förtroende för internet och medialisering, publicitetsmodell och mediekonsumtion i förÀndring . Den andra teorin som jag utgÄr frÄn Àr den som Sunsteins byggde fram i sin bok ? Infotopia: how many minds produce knowledge? angÄende nya bloggar.

Informellt lÀrande och att skicka bildmeddelanden

Syftet med uppsatsen var att undersöka om interaktionen med informationsteknologins nya verktyg kan beskrivas som en lÀrandeprocess och vidare försöka svara pÄ frÄgan om hur detta kan tÀnkas gÄ till. Uppsatsen har kunnat pÄvisa att det Àr statistiskt sÀkerstÀllt att det förekommer skillnader i hur lÀtta olika grÀnssnitt i verktyg för samma ÀndamÄl Àr att lÀra sig. InlÀrningen i fallet att lÀra sig handskas med mobiltelefonens grÀnssnitt skulle dÄ vara att anvÀndaren lÀr sig tolka, och tillÀgna sig de inbyggda antagandena om tekniken som utvecklaren har byggt in i tekniken. Det finns en mÀngd olika sÀtt att betrakta inlÀrning. Beroende av vilken idétradition man följer har man olika uppfattningar.

SvenskÀmnet och de digitala verktygen: Hur anvÀnder svensklÀrare för senare Är digital teknik i undervisningen?

Syftet med denna uppsats Àr att bidra med ökade kunskaper om och bÀttre förstÄ hur fyra lÀrare anvÀnder och förhÄller sig till digitala verktyg och digital teknik i undervisningen i svenska för senare Är. Studien har en hermeneutisk fenomenologisk ansats och baseras pÄ semistrukturerade kvalitativa intervjuer med informanter som har olika Àmneskombinationer. Informanterna i studien har en jÀmn könsfördelning, Àr av olika Äldrar och har varierande antal tjÀnsteÄr. Tematiseringsarbete som mynnade ut i fyra teman kan sÀgas karaktÀrisera lÀrarnas upplevelser av att anvÀnda digitala verktyg och digital teknik i undervisningen. Teman som vÀxte fram och Àven utgör rubriker i resultatavsnittet var den utÄtriktade tekniken, den betydelsefulla direktheten, den kontextförstÀrkande digitala tekniken och den svÄrkontrollerade anvÀndningen.

IKT I UNDERVISNINGEN : ANVÄNDNINGEN AV DIGITALA VERKTYG SOM ETT REDSKAP FÖR LÄRANDET

Abstrakt: Vi lever i ett samhÀlle dÀr informations- och kommunikationsteknik (IKT) förkommer bÄde i skolan och i vardagslivet. SamhÀllet krÀver av barn och ungdomar att de Àr förberedda inför hanteringen av IKT nÀr de kommer ut i yrkeslivet. Detta innebÀr att lÀrarna i dagens skola behöver tillgÄng till IKT för att anvÀnda den som ett pedagogiskt verktyg i sin undervisning. Men frÄgan Àr hur stor erfarenhet och möjligheter lÀraren har kring IKT i sin undervisning. Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur lÀrare resonerar kring IKT i skolan för att strukturera undervisningen.

Hur uppfattar studenter tankebokensimplementering i Web 2.0-verktyg? : En kvalitativ studie om hur studenter uppfattar tankeböckers implementering i Web 2.0-verktyg

Studien i denna uppsats Àr explorativ och förstÄelseinriktad. Syftet med undersökningen Àr att undersöka om respondenterna uppfattar att man med hjÀlp av Web 2.0-verktyg kan stödja lÀrande utifrÄn tankebokens koncept.Undersökningen har genomförts pÄ en grupp studenter pÄ Digitala Medieprogrammet vid Högskolan VÀst. Studenterna lÀste vid tillfÀllet en kurs som heter Digitala Distributionsformer, en kurs kring hur man anvÀnder olika former av digitala distributionsformer bÄde via internet och mobil. Undersökningen bestÄr av en fokusgrupp av dessa studenter, samt observationer kring studenternas anvÀndning av de digitala verktygen.Resultatet visar att bloggar ger fördelar och uppmuntrar studenter till ett reflekterat lÀrande genom t.ex. tankebok som form.

UtvÀrdering av site survey-mjukvara : En jÀmförelse av tvÄ verktyg

Denna rapport jÀmför ett kommersiellt site survey-verktyg med ett open sourcealternativ.En site survey Àr processen att planera och implementera ett trÄdlöstnÀtverk. Det Àr viktigt för att undvika problem med tÀckning, störningar samtplacering och konfigurering av accesspunkter.För att göra jÀmförelsen har en metod utvecklats för att jÀmföra site survey-verktyg. Metoden tar upp och jÀmför olika kriterier i form av verktygens förmÄga att hantera signalstyrka, störningar, quality of service, manuella site surveys, virtuella site surveys, dokumentering av resultat samt verktygens förmÄga att underlÀtta vid placering och konfigurering av accesspunkter. Förutom detta tas Àven mjukvarornas grÀnssnitt och anvÀndarvÀnlighet upp. Metoden skulle dock kunna utökas ytterligare för att innefatta t ex sÀkerhet, inlÀrningstid och support, för att pÄ sÄ sÀtt bidra till en bÀttre jÀmförelse.De verktyg som har jÀmförts Àr open source-mjukvaran Kismet och den kommersiella mjukvaran InterpretAir.InterpretAir har visat sig ha en bÀttre funktionalitet pÄ alla punkter och anses dÀrför vara den mest lÀmpliga mjukvaran vid en site survey.

FrÄn modellering till dimensionering : Att modifiera produktionsmodeller till analysmodeller

Allt fler aktörer inom byggbranschen övergÄr frÄn att anvÀnda gamla och traditionella verktyg i sin projektering till mer avancerade och moderna BIM-verktyg. DÀremot sker denna utveckling lÄngsamt pÄ grund av skeptisk och konservativt instÀllning i byggbranschen. Idag finns analysprogram som har förmÄgan att berÀkna och analysera komplexa strukturer, men trots detta Àr det vÀldigt vanligt med handberÀkningar. I branschen börjar modellering av produktionsmodeller i moderna 3D BIM-verktyg fÄ fotfÀste. Det Àr praktiskt möjligt att modifiera en produktionsmodell till en analysmodell för att sedan berÀknas i ett analysverktyg och det Àr detta som kommer bland annat undersökas.

Familjeklass - ett specialpedagogiskt verktyg?

Syftet med följande arbete Àr att beskriva vad familjeklass Àr samt att studera om familjeklass Àr ett specialpedagogiskt verktyg. För att kunna undersöka detta har jag valt att genom intervjuer se vilka behov som finns hos de elever som vÀljer att medverka i familjeklass, och vilka resurser och vinster som familjeklassen ger elever, förÀldrar och pedagoger. Jag kommer Àven att studera vilka farhÄgor som finns kring att medverka i familjeklassen. Slutligen kommer jag att undersöka vilket resultat som eleven fÄr av att delta. I min litteraturstudie har jag valt att undersöka vad som finns skrivit om familjen och skolan, samt det samspel som sker mellan elev, förÀlder och pedagog.

I den bÀsta av bÀsta vÀrldar: Hur kan jag anvÀnda storytelling som ett verktyg i marknadsföringen av ett varumÀrke?

Under mitt examensarbete har jag undersökt hur man kan anvĂ€nda sig av storytelling inom marknadsföring. Att hitta kĂ€rnhistorien i varumĂ€rket, och dĂ€refter hur man pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt kan kommunicera det budskapet. För att testa teorin i praktiken samarbetade jag med företaget Älvsbyhus. I mitt arbete fĂ„r ni följa hur jag hittar verktyg inom storytelling som kan lyfta fram kĂ€rnan i budskapet.

Att lÀra av sina misstag : - misstag som verktyg till kunskap

SammanfattningMisstag Àr nÄgot som ingÄr i vÄrt handlande. VÄrt förhÄllningssÀtt till misstag pÄverkar hur vilÀr oss av dem. Syftet med studien Àr att undersöka hur misstag gjorda av elever kan tastillvara som ett verktyg i kunskapsprocessen och förutsÀttningar för detta. I studien harkvalitativa intervjuer med tre lÀrare pÄ ett textilt hantverksprogram pÄ gymnasiet utförts.Resultatet visar att misstag kan vara ett redskap till kunskap. LÀrarna menar att kunskap Àrerfarenheter, förmÄgan att anvÀnda verktyg och instruktioner och medvetenhet om sinkunskap.

Alternativa verktygs betydelse för en frÀmjande lÀs- och skrivinlÀrning: En kvalitativ studie i grundskolan Är 4-6

Syftet med studien var att belysa hur alternativa verktyg anvÀnds i undervisningen för att frÀmja lÀrandet för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. För att svara pÄ detta har frÄgestÀllningar formulerats som Àr anpassade efter lÀrar- och elev perspektiv. FrÄgestÀllningarna belyser hur klasslÀrare och specialpedagoger arbetar med elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter, hur elever och lÀrare upplever att de alternativa verktygen pÄverkar undervisningen nÀr det kommer till ökad mÄluppfyllelse, pÄ vilket sÀtt elever anvÀnder de alternativa verktygen som finns tillgÀngliga i undervisningen och slutligen hur de alternativa verktygen implementeras i undervisningen. För att samla in datamaterial har kvalitativa metoder i form av observationer och intervjuer anvÀnts. Resultaten i denna studie visar pÄ att alternativa verktyg underlÀttar och skapar tillgÀnglighet i undervisningen samt motiverar elever till ett fortsatt lÀrande..

Framtagning av flexibla monteringsverktyg : En arbetsprocess för att skapa verktyg med lÀngre livslÀngd

PÄ Scanias motormontering i SödertÀlje sker montering av raka- och V8-motorer för lastbil och buss samt av motorer för industriellt och marint bruk. Gruppen DEPG Àr en av de grupper som arbetar med att framstÀlla verktyg till motormonteringen. Gruppen ansvarar frÀmst för de tillfÀllen dÄ nya monteringsverktyg ska anskaffas pÄ grund av introduktion av nya eller modifierade motorkomponenter. DEPG önskar att minska behovet av att omarbeta verktyg och utöka verktygens livslÀngd, för att uppnÄ detta planerar DEPG att i framtiden skapa verktyg med högre flexibilitet Àn tidigare. Examensarbetets mÄl Àr att skapa en förbÀttrad verktygsframtagningsprocess, som stödjer och frÀmjar framtagning av monteringsverktyg med en rÀtt flexibilitetsgrad.

Rekommenderade arbetssÀtt och verktyg för Tekniska
förvaltningens offensiva kvalitetsutvecklingsarbete

Inom tjÀnsteproducerande privata företag förekommer, till följd av brist pÄ kvalitet, kostnader upp till 40 procent av den totala omsÀttningen. Liknande tal kan Àven befaras finnas inom de tjÀnsteproducerande offentliga organisationerna. För att identifiera och reducera kvalitetsbrister i organisationer kan en sjÀlvutvÀrdering anvÀndas som arbetssÀtt. Tekniska förvaltningen i LuleÄ Kommun Àr en organisation som har genomfört en sjÀlvutvÀrdering som ett steg i sitt förbÀttringsarbete. SjÀlvutvÀrderingen pÄvisade att det finns ett flertal möjliga förbÀttringar att genomföra för att öka kundtillfredsstÀllelsen samt utveckla delaktigheten bland medarbetarna.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->