Sök:

Sökresultat:

5756 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 4 av 384

Digitala pedagogiska verktyg i förskolan : sett ur ett lÀrandeperspektiv

I va?rt dagliga arbete har vi sett hur barn la?r sig la?sa och skriva med hja?lp av surfplattan. Studiens syfte a?r att underso?ka hur fo?rskolebarns la?s- och skrivinla?rning sker med hja?lp av digitala pedagogiska verktyg, sett utifra?n behavioristiskt, konstruktivistiskt och sociokulturellt la?randeperspektiv. Som metod har vi anva?nt oss av observationer pa? fo?rskolebarn som filmades.

Fyra lÀrare Àr fler Àn tre youtube-videor...eller? : Om gitarrlÀrares syn pÄ anvÀndningen av digitala verktyg och sociala medier i undervisning

Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ gitarrlÀrares uppfattningar om konsekvenserna av hur olika digitala verktyg och sociala medier anvÀnds i gitarrundervisningen pÄ musikutbildningar pÄ olika nivÄer. För att uppnÄ detta syfte har jag intervjuat fyra verksamma gitarrlÀrare. Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv och i resultatet visas att lÀrare, med hjÀlp av digitala verktyg och sociala medier, fÄr fler kÀllor att inhÀmta lektionsmaterial ifrÄn och att informationen Àr mer lÀttillgÀnglig nu Àn förr. Det framkommer ocksÄ av resultatet att lÀttillgÀngligheten kan vara nÄgonting negativt och kan lÀmna en frustration hos eleverna. En av de viktigaste slutsatserna Àr att lÀrare anser att undervisningen blir bÀttre med hjÀlp av digitala verktyg och sociala medier, om de anvÀnds pÄ rÀtt sÀtt..

Digital tools in mathematics teaching

Syftet med min studie var att undersöka om problemlösning i matematik gick att förena med anvÀndandet av digitala hjÀlpmedel/program ur ett elev- och lÀrarperspektiv. Mina frÄgestÀllningar rörde hur digitala program som verktyg pÄverkade matematikundervisningen och hur elever och lÀrare sÄg pÄ att arbeta pÄ detta sÀtt. Det har visat sig i olika rapporter och bland forskare att skolan i Sverige generellt Àr dÄlig pÄ att anvÀnda digitala verktyg i matematikundervisningen. I skolans styrdokument stÄr det tydligt att moderna verktyg ska anvÀndas i undervisningen. Vidare visar rapporter pÄ att matematikundervisningen fortfarande tenderar att vara tyst rÀkning. Forskare menar att om man anvÀnder sig av digitala verktyg leder detta till samspel.

?Nu har vi var sin dator ? nu finns inga hinder!? : Om musiklÀrarens anvÀndning av digitala verktyg

De flesta av oss har sÀkert erfarenhet av hur digitala verktyg kan vara en hjÀlp pÄ mÄnga omrÄden i vardagen. Det gÄr att fastslÄ att fler och fler funktioner och tjÀnster i vÄrt samhÀlle digitaliseras pÄ olika sÀtt och i mÄnga yrkesgrupper verkar digitala hjÀlpmedel vara ett sjÀlvklart inslag. Syftet med detta arbete Àr att öka kunskapen om vilken syn musik- och instrumentallÀrare har pÄ anvÀndningen av digitala verktyg i undervisningen. För att uppnÄ detta syfte har jag stÀllt ett antal frÄgor till nÄgra musiklÀrare i olika lÀromiljöer.Resultat visar bland annat att anvÀndandet av digitala hjÀlpmedel styrs till viss del av musikalisk genre, det vill sÀga om en lÀrare arbetar med klassisk musik eller med rock- och popmusik. Tydligt i resultatet Àr ocksÄ att musiklÀrarna vill öka bÄde sin kunskap och sitt anvÀndande av digitala verktyg.En av mina viktigaste slutsatser Àr att de lÀrare som pÄ ett personligt plan anvÀnder digitala verktyg utanför skolan ocksÄ anvÀnder dem i sin undervisning..

Fem lÀrares förhÄllningssÀtt till digitala verktyg i undervisning

Syftet med denna studie Àr att fÄ en insyn i vilket förhÄllningssÀtt fem verksamma grundsko-lelÀrare har kring anvÀndning av digitala verktyg i deras undervisning och hur det pÄverkar deras integrering. I LÀroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 fram-gÄr det tydligt att handhavandet av digitala verktyg Àr en viktig del dÄ skolan ansvarar för att varje enskild elev efter genomgÄngen grundskola kan anvÀnda modern teknik som verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lÀrande (Skolverket 2011a). För att nÄ syftet i denna studie har vi samlat empiri genom telefonintervjuer som sedan har tolkats och analyse-rats utifrÄn fyra valda teoretiska begrepp, IT, IKT, digital litteracitet och MIK. Studien visade att samtliga lÀrare förhÄller sig positivt till arbete med digitala verktyg i undervisningen dÀr det anvÀnds som stöd för elevers lÀrande. Vidare framkom det att lÀrarna arbetade med olika kunskaper och förmÄgor utifrÄn de teoretiska begreppen.

Enterprise 2.0 som kunskapshanteringssystem

Enterprise 2.0 Àr ett aktuellt Àmne inom omrÄdet informatik och syftet med uppsatsen Àr att se om funktioner, som tillskrivs Web 2.0, kan anvÀndas i intranÀt för att stödja organisationers kunskapsaktiviteter . Arbetet strukturerades runt litteraturstudier i Àmnet samt en kompletterande undersökning dÀr trianguleringsmetoden, med enkÀtundersökning och intervjuer, anvÀndes för att studera verkligheten. Resultatet av undersökningen visar att det Àr skillnad pÄ ett fullt implementerat system, dÀr alla verktyg implementerats, och ett system dÀr bara vissa verktyg finns tillgÀngliga. Den viktigaste slutsatsen Àr att just implementerade verktyg Àr avgörande för hur bra Enterprise 2.0 systemet kommer att fungera som hanterare av kunskapsaktiviteter..

Musik som sprÄkutvecklande verktyg: Pedagoger beskriver anvÀndningen av musik som sprÄkutvecklade

I detta arbete kommer ni fÄ ta del av hur fyra verksamma pedagoger beskriver musik och musik som ett sprÄkutvecklade verktyg. Syftet med arbetet Àr att studera hur pedagoger beskriver musik som sprÄkutvecklande verktyg i det pedagogiska arbetet pÄ förskolan. Detta syfte Àr sedan utformat till tvÄ frÄgestÀllningar. Varför musik som sprÄkutvecklande verktyg Àr viktigt Àmne, Àr av den anledningen att den Àr avgörande för barnets hela sprÄkutveckling enligt Jederlund (2011). Studien uppkom nÀr vi lÀste om det Uddén (2004) skriver angÄende musiken inom lÀrarutbildningen.

Utveckling av Verktyg för generering av Stubb- och Mockobjekt för C

Testdriven utveckling samt anvÀndning av enhetstestning Àr ett vÀxande omrÄde. Vid anvÀndning av dessa tekniker Àr det önskvÀrt att kunna anvÀnda stubb- och mockobjekt för att ersÀtta en DOC(Dependent on Component).I dagslÀget finns det ett verktyg hos Enea som genererar stubbar för C++-kÀllkod. Examensarbetet bestÄr av att vidareutveckla detta verktyg i flera avseenden. Stöd för C-kod adderas till verktyget. För C-kod adderas Àven möjligheten att generera stubb- och mockobjekt.

Utveckling av Verktyg för generering av Stubb- och Mockobjekt för C

Testdriven utveckling samt anvÀndning av enhetstestning Àr ett vÀxande omrÄde. Vid anvÀndning av dessa tekniker Àr det önskvÀrt att kunna anvÀnda stubb- och mockobjekt för att ersÀtta en DOC(Dependent on Component).I dagslÀget finns det ett verktyg hos Enea som genererar stubbar för C++-kÀllkod. Examensarbetet bestÄr av att vidareutveckla detta verktyg i flera avseenden. Stöd för C-kod adderas till verktyget. För C-kod adderas Àven möjligheten att generera stubb- och mockobjekt.

Rörelseaktivitet som verktyg vid matematikinlÀrning - en studie om pedagogers syn pÄ att stimulera matematikinlÀrninggenom rörelse

Barn har olika förutsÀttningar och behov vid matematikinlÀrning och lÀroplanerna föresprÄkar att barns nyfikenhet och begynnande förstÄelse av matematik ska stimuleras. Skolverket (2003) poÀngterar att matematiken Àr ett Àmne som Àr viktigt, det anvÀnds som tankeinstrument och verktyg i mÄnga situationer. Syftet med studien Àr att undersöka om rörelseaktiviteter anvÀnds vid matematikinlÀrning, pÄ vilket sÀtt och i vilka situationer samt fÄ vetskap om olika effekter. Studien visar pedagogernas syn pÄ hur rörelseaktiviteter kan vara ett verktyg vid matematikinlÀrning samt vad litteraturen belyser i detta Àmne. Med hjÀlp av enkÀter och semistrukturerade intervjuer har det undersökts hur och i vilken utstrÀckning pedagoger i förskolan och i skolan anvÀnder sig av rörelseaktiviteter som ett verktyg vid matematikinlÀrning.

Musik som sprÄkutvecklande verktyg i förskolan : - om pedagogers erfarenhet av musik och hur den pÄverkar deras syn pÄ musik som sprÄkutvecklande verktyg

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur pedagogers personliga erfarenheter av musik pÄverkar deras syn pÄ musik som sprÄkutvecklande verktyg i förskolan. Detta undersöks genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma pedagoger. Intervjuerna behandlar tvÄ huvudteman: pedagogernas erfarenheter av musik samt pedagogernas syn pÄ musik som sprÄkutvecklande verktyg. Dessa huvudteman delas sedan in i mindre delteman. Analysen och tolkningen av resultatet utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande samt tidigare forskning och litteratur inom Àmnet.

MusiklÀrare och digitala verktyg : En studie om hur musiklÀrare beroende pÄ generation, erfarenhet och intresse hanterar digitala verktyg.

Denna studie har haft för avsikt att fÄ djupare kunskap om nÄgra musiklÀrares hantering av digitala verktyg men ocksÄ för att se om generation, erfarenhet eller intresse har nÄgon inverkan pÄ detta. Genom kvalitativa intervjuer av fem lÀrare som tillsammans representerar tre Ärtionden har studien visat att det inte Àr nÄgon större skillnad mellan Äldersgrupperna. Hermeneutisk teori, musikdidaktik och ramfaktorteori Àr de teorier som anvÀnts i uppsatsen för att tolka och förstÄ den insamlade empirin. Intresse Àr det som varit av störst betydelse för att anvÀndandet utvecklas och förbÀttras, detta genom fortbildning som informanterna ofta sjÀlva stÄr för. Skapandemoment och sÄngletande via Spotify och YouTube Àr i huvudsak det som digitala verktyg anvÀnds till i klassrumssituationer.

HöglÀsning som ett pedagogiskt verktyg

Detta examensarbete handlar om höglÀsning och höglÀsning som ett pedagogiskt verktygi skolan. Syftet med arbetet Àr att se om och hur höglÀsning anvÀnds i skolan och hureleverna pÄverkas av höglÀsning. Jag har anvÀnt mig utav kvalitativa intervjuer nÀr jagundersökt hur fyra pedagoger ser pÄ höglÀsningen. Intervjuerna har genomförts pÄ enskola i en mellanstor stad i Sverige. Jag har analyserat och studerat relevant litteratur ochforskning om Àmnet och resultatet visar hur pedagogernas uppfattning förhÄller sig tilllitteraturen och tidigare forskning.

Paddor och datorer i klassrummet? : LÀrare och elevers förhÄllningssÀtt till digitala verktyg som stöd i den tidiga lÀs- och skrivundervisningen

I takt med att samhÀllet utvecklats har Àven tekniken gÄtt framÄt, och digitala verktyg, sÄsom datorer och lÀsplattor, blir allt vanligare i klassrummen. En metod som gÄr hand i hand med digitaliseringen Àr Att skriva sig till lÀsning-metoden som gÄr ut pÄ att elever i Ärskurs 1 skriver sig in i lÀsningen med hjÀlp av dator, eller lÀsplatta. Först i Ärskurs tvÄ börjar de skriva med penna. Syftet med denna studie Àr att genom en kvalitativ undersökning studera ett urval lÀrare och deras elevers förhÄllningssÀtt till digitala verktyg som stöd i den tidiga lÀs- och skrivundervisningen. För att uppnÄ mitt syfte har jag intervjuat tvÄ lÀrare och deras elever, samt observerat klassrumssituationer dÀr de anvÀnde sig av digitala verktyg.

Tekniska verktygs roll i matematikundervisningen

Tekniska verktygs roll i matematikundervisningen pÄ en gymnasieskola av Andreas Hedberg (2011). Examensarbete vid LuleÄ Tekniska Universitet. Denna studies syfte var att undersöka vilken roll tekniska verktyg har i matematikundervisningen pÄ en gymnasieskola. Undersökningen bestod av en litteraturstudie och en fallstudie med fyra lÀrare som studieobjekt. Fallstudien genomfördes med en observation och en efterföljande intervju.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->