Sök:

Högläsning som ett pedagogiskt verktyg


Detta examensarbete handlar om högläsning och högläsning som ett pedagogiskt verktygi skolan. Syftet med arbetet är att se om och hur högläsning används i skolan och hureleverna påverkas av högläsning. Jag har använt mig utav kvalitativa intervjuer när jagundersökt hur fyra pedagoger ser på högläsningen. Intervjuerna har genomförts på enskola i en mellanstor stad i Sverige. Jag har analyserat och studerat relevant litteratur ochforskning om ämnet och resultatet visar hur pedagogernas uppfattning förhåller sig tilllitteraturen och tidigare forskning. De ser högläsning som en del i undervisningen och attdet ger positiva effekter på barns och elevers språkutveckling. Slutsatsen av mitt arbeteär att högläsning används som ett pedagogiskt verktyg av verksamma pedagoger idagoch att deras uppfattning går hand i hand med vad litteratur och forskning säger.Högläsning är en språngbräda in i litteraturens och skriftspråkets värld, barnen ocheleverna får smaka på ord och lär sig använda ord i rätt situation. De lär sig om socialtsamspel, om mänskliga relationer och utvecklar sin fantasi. Högläsning är ett verktyg föratt få barnen att själva finna läslust och stimulera sin språkutveckling. Barnen fårgemensamma ämnen att diskutera och lär sig därmed språket.

Författare

Lisa Djupström

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..