Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 28 av 385

SkoltrÀdgÄrden som ett pedagogiskt verktyg i grundskolans tidigare Är

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka ett specifikt arbetssÀtt som pedagoger kan anvÀnda sig av för att skapa en stimulerande undervisningsmiljö med hjÀlp av uterummet, dvs hur man som pedagog kan anvÀnda skoltrÀdgÄrden som ett pedagogiskt verktyg. Arbetet utgÄr ifrÄn frÄgestÀllningarna: Hur arbetar pedagogerna med en skoltrÀdgÄrd som ett pedagogiskt redskap? Vilka motiv och teorier ligger bakom pedagogernas val att anvÀnda sig av skoltrÀdgÄrden som ett pedagogiskt verktyg? Hur upplever eleverna arbetet i skoltrÀdgÄrden? De metoder som anvÀnds för att besvara frÄgestÀllningarna Àr dels kvalitativa intervjuer med pedagoger som i nÄgon form arbetar med en skoltrÀdgÄrd i sin undervisning och dels en kvantitativ enkÀt stÀlld till eleverna som pedagogerna arbetar med. Undersökningsgruppen bestÄr av fem pedagoger som arbetar pÄ tre olika kommunala skolor i södra Sverige samt ett urval av deras elever mellan Äldrarna 6 ? 12 Är.

Provtryckningsutrustning till hÀrdlinje 3 och 4 pÄ Gestamp
Hardtech

Gestamp Hardtech utvecklar, tillverkar och marknadsför sÀkerhetskomponenter till bilindustrin. Verksamheten bygger pÄ tekniken att hÀrda borstÄl i samband med formpressning. PÄ avdelningen verktygsunderhÄll pÄ Gestamp Hardtech i LuleÄ jobbar man med underhÄll och reparationer av verktyg. NÀr ett verktyg Àr genomgÄnget och klart provtrycker man det för att upptÀcka eventuella lÀckage. Om man tar ett verktyg i drift utan att provtrycka och det lÀcker innebÀr det lÄnga och onödiga omstÀllningstider vilket leder till förlorad drifttid.

Provtryckningsutrustning till hÀrdlinje 3 och 4 pÄ Gestamp Hardtech

Gestamp Hardtech utvecklar, tillverkar och marknadsför sÀkerhetskomponenter till bilindustrin. Verksamheten bygger pÄ tekniken att hÀrda borstÄl i samband med formpressning. PÄ avdelningen verktygsunderhÄll pÄ Gestamp Hardtech i LuleÄ jobbar man med underhÄll och reparationer av verktyg. NÀr ett verktyg Àr genomgÄnget och klart provtrycker man det för att upptÀcka eventuella lÀckage. Om man tar ett verktyg i drift utan att provtrycka och det lÀcker innebÀr det lÄnga och onödiga omstÀllningstider vilket leder till förlorad drifttid.

Grafisk Alternativ Kompletterande Kommunikation som ett verktyg för lÀrande

I den hÀr uppsatsen har vi undersökt betydelsen av Grafisk AKK som verktyg för lÀrande. Syftet med vÄra kvalitativa intervjuer var att undersöka pedagogers olika arbetssÀtt, deras kunskap och anvÀndning av AKK. Vi ville ocksÄ undersöka om barnen kunde ÄterberÀtta en saga. Barn i en förskola och en förskoleklass fick lyssna pÄ en saga. En grupp fick lyssna pÄ sagan med stöd av bilder och den andra gruppen fick endast lyssna pÄ sagan. Resultatet i vÄr undersökning visar att pedagogerna som vi intervjuat har olika erfarenheter frÄn sitt arbete med barn och ett medvetet förhÄllningssÀtt i att arbeta med sprÄk.

Kunskapens makt- makten över kunskapen

Sammanfattning Titel: Kunskapens makt - Makten över kunskapen Författare: Sofia Eriksson, HĂ„kan Lindgren och Noomi Nilsson Handledare: Henrick Gyllberg och Björn Ljunggren Institution: Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi 15 hp Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att skapa förstĂ„else för hur kunskapsföretag arbetar med omvandlingen av humankapital till strukturkapital för att behĂ„lla de anstĂ€lldas kunskap i företaget och dĂ€rmed undvika beroende av enskilda individer. Metod: Vi genomförde vĂ„r studie pĂ„ tre kunskapsföretag dĂ€r vi gjorde sex kvalitativa intervjuer med sju personer. Tre av personerna sitter i ledningen och de andra fyra Ă€r anstĂ€llda och har varit ett komplement till ledningen. Slutsats: VĂ„r studie visar att omvandling av humankapital till strukturkapital sker antingen genom överföring mellan de anstĂ€llda eller genom att de anstĂ€llda överför kunskap till företagets infrastruktur. Överföring mellan de anstĂ€llda sker med verktyg som mentorskap och temas som bygger pĂ„ den mĂ€nskliga kommunikationen.

Att skrivalÀsa med datorn: elevens lÀrande ur ett
lÀrarperspektiv

Denna studie har vi gjort för att beskriva och ge en förstÄelse för elevens lÀrande i skriv- och lÀsprocessen med datorn som verktyg. Bakgrunden bygger till stor del pÄ tidigare forskning om olika aspekter kring lÀs- och skrivinlÀrning. Vi belyser Àven datorns betydelse i klassrummet och olika lÀs- och skrivinlÀrningsmetoder dÀr metoden ?Att skriva sig till lÀsning? har en central del. Undersökningen genomfördes pÄ fyra skolor i PiteÄ kommun som ingÄr i CMiT:s projekt ?Att skriva sig till lÀsning?.

SPE-bolag: en överstatlig bolagsform för smÄ och medelstora företag i Sverige? : sÀrskilt om aktiekapitalets funktion som borgenÀrsskydd i svenska privata aktiebolag

Bland elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd finns en grupp elever som benÀmns elever med problemskapande beteenden. Fokus ligger ibland under lÄnga tidsperioder pÄ att hantera beteendeproblematiken, under det att kunskapsutveckling och delaktighet ofta fÄr stiga Ät sidan. Detta stÀller krav pÄ att personal i skolan har kunskap om verktyg för att hantera problemskapande beteenden.Syftet med denna studie Àr att fÄ förstÄelse för hur personalen i grundsÀrskolan menar att problemskapande beteenden kring elever med autism och intellektuella funktionsnedsÀttningar uppstÄr. Denna studie syftar Àven till att fÄ förstÄelse för personalens meningar om förebyggande och motverkande verktyg nÀr det gÀller problemskapande beteenden.Intervjuer med sju personer som arbetar i grundsÀrskolan ligger till grund för resultatet i denna studie. Vid analysen av intervjuerna anvÀndes George H.

Fenomenet MedlyssningEn kvalitativ ansats i utvÀrderingen av medlyssning som verktyg ur ett lÀrande perspektiv

Lagen om finansiell rÄdgivning har i bank- och försÀkringsbranschen stÀllt krav pÄ dokumentation och sÀkerstÀlld teoretisk kompetens.Medlyssning Àr ett verktyg för att internt följa upp att kundmötet uppfyller kraven, samtidigt som det förvÀntas bidra till en utveckling av bÄde rÄdgivaren och kundmötet.Syftet med den hÀr studien Àr att utvÀrdera fenomenet medlyssning samt identifiera faktorer som kan bidra till att utveckla verktyget.En kvalitativ metod valdes och datainsamlingen genomfördes genom en fokusgruppintervju. Materialet bearbetades och resulterade i fyra kategorier: LÀrandeprocessen, Bedömningen, Medlyssnaren och Framtiden.Studiens viktigaste slutsats Àr att resultatet av medlyssningen Àr avhÀngt vem som genomför den. Det Àr viktigt med ÄtgÀrder avseende nÀrmsta chefs medlyssning, dÀr mÄlkonflikten behöver undanröjas och attityden behöver förÀndras. RÄdgivaren lyfter fram att intresset för att utveckla kundmötet Àr den viktigaste faktorn för att det ska upplevas som meningsfullt.

Designbank: funktions- och designprinciper för en ny typ av webbaserat system

Syftet med uppsatsen var att undersöka och identifiera funktions- och designprinciper för en ny typ av webbaserat system, Designbank. Systemet kom att bestÄ av en webbplats och ett verktyg vars uppgift var att generera den nödvÀndiga programmeringen vid skapandet av en dynamisk webbplats. För att utmÀrka sig frÄn konkurrenter sÄ beslutades Designbank drivas som en webbyrÄ för frilansdesigners. En layout för webbplatsen designbank.se byggdes med hjÀlp av en teoretisk ?verktygslÄda? som kom att bestÄ av i litteraturen funna teorier för anvÀndarvÀnlighet och genredesign.

UtvÀrdering av verktyget Lokalekonomisk analys, LEA : nÀsta steg, att finna och nyttja lokalt kapital?

För att utveckla landsbygden behövs fungerande verktyg att arbeta utifrÄn. Lokalekonomisk analys, LEA, Àr ett sÄdant verktyg som funnits i snart femton Ärs tid. En Lokalekonomisk analys ger statistik över exempelvis in- och utflyttning, befolkning och disponibel inkomst. Verktyget bestÀlls och köps av Statistiska centralbyrÄn. Som med de flesta verksamheter behöver LEA uppdateras för att kunna bemöta de behov som finns och anpassas till den teknik som Àr tillgÀnglig i dagslÀget.

Lastcells applikation : Verktyg för montering av trÄdtöjningsgivare i lastcell

Ett verktyg för applicering av trÄdtöjningsgivare har tagits fram pÄ uppdrag av AED AB i VÀxjö. Verktyget skall anvÀndas för fÀrdigstÀllning/slutmontering av lastceller som i sin tur skall anvÀndas till att mÀta vilka krafter som pÄverkar en skogsmaskin nÀr denna lastas med sin givna maxlast. Verktyget skall föras in i ett 25 mm brett hÄl dÀr det skall hÄlla fast och lÀgga tryck pÄ fyra trÄdtöjningsgivare, en i vardera riktning, vilka bestrykts med lim. Verktyget skall hÄlla ett tryck pÄ tre till fyra kiloPond medan lastcellen vÀrms till 150° C dÄ limmet hÀrdar. Verktyget bestÄr av fyra ben, ett i vardera riktning.

Lastcells applikation : Verktyg för montering av trÄdtöjningsgivare i lastcell

Ett verktyg för applicering av trÄdtöjningsgivare har tagits fram pÄ uppdrag av AED AB i VÀxjö. Verktyget skall anvÀndas för fÀrdigstÀllning/slutmontering av lastceller som i sin tur skall anvÀndas till att mÀta vilka krafter som pÄverkar en skogsmaskin nÀr denna lastas med sin givna maxlast. Verktyget skall föras in i ett 25 mm brett hÄl dÀr det skall hÄlla fast och lÀgga tryck pÄ fyra trÄdtöjningsgivare, en i vardera riktning, vilka bestrykts med lim. Verktyget skall hÄlla ett tryck pÄ tre till fyra kiloPond medan lastcellen vÀrms till 150° C dÄ limmet hÀrdar. Verktyget bestÄr av fyra ben, ett i vardera riktning.

Den prekÀra identiteten : En diskurspsykologisk studie om hur en prekÀr identitet och livssituation konstrueras

Med hjÀlp av diskurspsykologiska verktyg undersöker den hÀr studien hur samhÀllskritikoch trovÀrdiga beskrivningar av prekariatets livssituation och identitet konstrueras. Detdiskursiva sammanhanget handlar om prekariatet. Guy Standings teori har somutgÄngspunkt att prekariatet Àr en klass i vardande och i och med med att Guy Standingsantologi, innehÄllande livsskildringar associerade till prekariatet, fungerar denna antologisom empiri i min studie. Vidare hÀvdar jag att det diskuspsykologiska angreppssÀttet kanbidra till nya insikter och djupare förstÄelse nÀr det gÀller identitetskonstruktioner ochsamhÀllskritik i allmÀnhet, prekariatet och dess medlemmar i synnerlighet. Analysensresultat vilar pÄ de tre diskurspsykologiska verktyg jag anvÀnt mig av nÀmligen metaforer,vaccinationer och kategorier.

Ekonomistyrning av projekt med fokus pÄ kostnadsanalys: en studie av Gestamp HardTech

Syftet med detta arbete Àr att identifiera och analysera de kostnader som fÄngas upp för projektstyrningen vid Gestamp Hardtech. Ett delsyfte Àr att ge förslag pÄ vad som kan förbÀttras vid projektstyrningen. Ekonomistyrning i projekt handlar om att med ekonomiska medel planera, styra och följa upp projekts ekonomiska aktiviteter. En viktig del av ekonomistyrning Àr analys och uppföljning. Fallstudien belyser kostnadsanalys och kalkylering i projekt.

Att leva som man lÀr : problem och möjligheter med upper-CASE i systemutvecklingen

Den hÀr rapporten handlar om upper-CASE samt dess effekter, möjligheter och de hinder som finns för dess införande. Fem personer i fem organisationer har frÄgats ut med enkÀt eller intervju om deras erfarenheter och synpunkter. I tre av organisationerna anvÀndes upper-CASE-verktyg i systemutvecklingen och i tvÄ anvÀndes det ej.· De förra ansÄg alla att underlÀttad dokumentation, förbÀttrad kommunikation mellan projektmedlemmar, förbÀttrad kvalitet hos det fÀrdiga systemet samt en viss tidsvinst i systemutveckling var effekter som uppnÄtts av anvÀndandet av upper-CASE. Det utvecklade systemet blir ocksÄ lÀttare att förvalta ibland. Av negativa effekter tyckte man sig se ett visst beroende av CASE-leverantörens support.

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->