Sökresultat:
5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 27 av 385
Building Information Modeling Som ett hjÀlpmedel i byggnadsprojekt
Just nu pĂ„gĂ„r stora förĂ€ndringar i byggbranschen. Kostnaderna för att bygga Ă€r idag för stora och branschen letar efter nya metoder för att effektivisera byggandet och minska kostnaderna. Genom att anvĂ€nda sig av den relativt nya Building Information Modeling-tekniken (BIM) öppnar sig flera nya dörrar för vad som Ă€r möjligt.BIM Ă€r kort sagt en digital modell dĂ€r all information för hur ett byggprojekts utformning, konstruktion, utrustning och förvaltning ska hanteras. En gemensam modell skapas som arkitekten, byggnadskonstruktörer, vvs-konstruktörer, el-konstruktörer och förvaltare har tillgĂ„ng till. Ăndringar som görs i modellen blir direkt synliga för de andra parterna.Den gemensamma modellen ligger lagrad pĂ„ en gemensam server för att underlĂ€tta kommunikationen.I produktionen har man mycket att vinna av BIM.
Storylinemetoden: som ett verktyg i engelskundervisningen för
att öka motivationen
Syftet med vÄrt utvecklingsarbete var att försöka se om anvÀndandet av Storylinemetoden som ett verktyg i engelskundervisningen ökar motivationen att lÀra sig engelska. Undersökningsgruppen var Äldersintegrerad Är 7?9 och bestod av totalt 74 elever. Vi valde att anvÀnda oss av enkÀter som undersökningsmetod eftersom vi ville fÄ ett brett underlag till vÄr analys av resultatet. Genom enkÀterna ville vi fÄ reda pÄ elevernas instÀllning och motivation till det engelska sprÄket.
Digitala Verktyg i Byggbranschen: Utforska Behov och Utnyttja M?jligheter
The aim of this research was to gain a comprehensive understanding of how daily activities impact the organizational culture within the Swedish Police enforcement agency, Polismyndigheten. The study specifically explored the influence of the purported culture of silence on organizational culture. Employing a case study approach, data were collected with a qualitative method from a total of 15 individuals, including students and officials affiliated with Polismyndigheten. The findings were categorized into five distinct groups, revealing a noticeable gap between employees and management. Additionally, the study identified generational disparities and a lack of a clear set of core values.
Digitala hjÀlpmedel i idrott och hÀlsa : Hur arbetar idrottslÀrare med digitala hjÀlpmedel i sin undervisning?
SyfteSyftet med min undersökning Àr att undersöka och diskutera hur idrottslÀrare arbetar med digitala hjÀlpmedel och om de anser att deras elevers lÀrande pÄverkas om lÀraren anvÀnder sig av digitala hjÀlpmedel i undervisningen.FrÄgestÀllningarHur arbetar idrottslÀrare med digitala hjÀlpmedel i sin undervisning?Hur anser idrottslÀrare att deras elevers lÀrande pÄverkas om man fÄr in digitala hjÀlpmedel i Àmnet idrott och hÀlsa?Hur kan digitala hjÀlpmedel vara ett verktyg i bedömningen?MetodDen metod som anvÀndes för studien att nÄ syftet och för att kunna fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna var kvalitativa intervjuer. Det Àr tre idrottslÀrare som intervjuas frÄn olika skolor.ResultatUndersökningen visar att de intervjuade lÀrarna anser digitala hjÀlpmedel Àr ett bra verktyg inom Àmnet idrott och hÀlsa. LÀrarna ser mÄnga vinningar med digitala hjÀlpmedel inom sin undervisning. Dels för att bedöma elevers kunskaper samt för att det Àr ett bra redskap för att det blir visuellt tydligare för eleverna.
Synligt sprÄklÀrande i en ny tid : En fallstudie frÄn Förskoleklass till Äk 2
 UtifrÄn tvÄ pedagogiska metoder Verkstadsarbetet och Datorn som pedagogiskt verktyg Àr syftet med studien att söka svar pÄ frÄgorna om hur elevers sprÄklÀrande synliggörs samt vilka förutsÀttningar som ges för elevers sprÄklÀrande. Studien Àr en fallstudie med etnografisk ansats. Vid datainsamlingen anvÀndes triangulering och de datainsamlingstekniker som anvÀndes var deltagande observationer, informella samtal med bÄde elever och lÀrare samt en fokusgruppintervju med lÀrare. Resultatet visar att elevernas sprÄklÀrande synliggörs genom olika typer av samtal, i analoga lÀspraktiker, i analoga skrivpraktiker, i digitala lÀspraktiker och i digitala skrivpraktiker. Studien visar vidare att ett stort antal förutsÀttningar, inom olika omrÄden, ges för elevers sprÄklÀrande.
Att lÀsa genom att skriva - fyra pedagogers erfarenheter av undervisning enligt Tragetons metod.
Datorn har idag en central roll i vÄrt samhÀlle och det Àr naturligt att skolan tar till sig ny teknik och anvÀnder datorn som ett verktyg för elevernas lÀrande. Syftet med min undersökning Àr att ta reda pÄ om datorn, i arbetet med Arne Tragetons metod ?Att skriva sig till lÀsning ? IKT i förskoleklass och skola?, har en naturlig roll i lÀs- och skrivinlÀrningen. I min undersökning har jag valt en kvalitativ intervjustudie som huvudmetod, vilken jag kompletterat med observationer i de intervjuade pedagogernas barngrupper. PÄ sÄ sÀtt har jag fÄtt en bra inblick i hur det praktiska arbetet med Tragetons metod gÄr till i klassrummet.
Metod för riskbedömning avseende hand- och armvibrationer - Vid Scania CV AB
Detta projekt, i kursen Examensarbete i teknisk design, produktionsdesign vid LuleÄ tekniska universitet, har utförts pÄ Scania CV AB i SödertÀlje mellan januari och juni 2014. Utöver denna rapport presenterades projektet bÄde vid LuleÄ tekniska universitet och vid Scania CV AB. Fokus i arbetet var att ta fram en metod för riskbedömning avseende hand- och armvibrationer hos handhÄllna verktyg som Àr anpassad för Scanias produktionsverksamhet i Sverige. MÄlet var att Scania pÄ ett enhetligt sÀtt ska ha kontroll över vibrationsexponeringen som arbetstagarna utsÀtts för, i enlighet med kraven frÄn Arbetsmiljöverkets föreskrift, AFS 2005:15 ? Vibrationer, dÀr insats- och grÀnsvÀrdet Àr 2,5 m/s2 respektive 5,0 m/s2.
En JÀmförelse mellan EnCase och BackTrack : Examensarbete pÄ programmet IT-forensik och informationssÀkerhet, 120 hp.
Denna rapporten Àr en jÀmförelse av forensiska verktyg, i detta fallet Àr verktygen EnCase och BackTrack. Vi kommer i den hÀr rapporten att jÀmföra vissa utvalda verktyg som representeras i bÄda programmen, och analysera resultatet av detta. Analysen och jÀmförelsen kommer dÀrefter ligga till grund för om man kan fÄ fram lika bra resultat med ett open-source program som med ett program man betalar för. Vi kommer att utföra analysen genom att anvÀnda en bevisfil och utföra tester pÄ den i bÄde BackTrack och EnCase. Resultatet kommer att diskuteras och presenteras i denna rapport.För att fÄ fram bÀsta möjliga resultat kommer vi Àven att intervjua vissa utvalda personer med erfarenhet utav att arbeta med dessa program, för att fÄ fram deras synpunkter.
KU - KonstnÀrligt utvecklingsarbete
Vi har valt att göra ett konstnÀrligt utvecklingsarbete för att se betydelsen av helheten i en skapande process.VÄrt mÄl Àr att undersöka hur processen sÀtter igÄng olika förmÄgor för att inhÀmta kunskaper.VÄr litteraturstudie baserar sig pÄ olika omrÄden inom vetenskap, konst och filosofi.Valet blev att inte fördjupa oss i en speciell problemstÀllning utan att fÄ med alla de delar som vi behöver för att utvecklas till hela mÀnniskor.VÄrt tillvÀgagÄngsÀtt för att nÄ mÄlet skedde i form av en installation (DenVandrande Pilgrimen), som Àr ett artisktiskt sÀtt att montera in olika föremÄl till en insiktsfull helhet.Vi har Àven sammankopplat vÄrt KU och vÄr utvecklingsprocess till ett pedagogiskt perspektiv.Resultatet som vi kom fram till var att insikter och kunskaper fÄr ett större vÀrde och att vi bÀttre minns relationerna till verkligheten genom att anvÀnda oss av estetiska verktyg..
Vart Àr jag pÄ vÀg och varför? Personligt ledarskap som ett verktyg för kvinnors karriÀrutveckling
Denna uppsats bygger pÄ intervjuer med sju kvinnor som deltagit i ett utvecklingsprogram utformat för kvinnor med ambition att göra karriÀr. Företag bör satsa pÄ anstÀlldas karriÀrutveckling dÄ det ökar individernas vÀlmÄende och ger konkurrensfördelar. Syftet var att se vilka faktorer som bidrar till eller hindrar personlig utveckling samt se pÄ vilket sÀtt utvecklingsprogrammet kan medverka till kvinnors personliga ledarskap och karriÀrutveckling. FrÄgestÀllningen löd: Upplever kvinnor att personligt ledarskap Àr ett bra verktyg för att utvecklas i sin karriÀr? Resultatet visade att kvinnorna genom utvecklingsprogrammet upplevde ökad kontroll över sina liv vilket hjÀlpt dem definiera och uppnÄ karriÀrmÄl.
Att handla professionellt. AnvÀnds musik medvetet som pedagogiskt verktyg i förskolan? : Observation och intervju av fyra pedagoger
AbstraktSyftet med mitt arbete var att undersöka hur medvetna pedagoger i förskolans verksamhet arbetar. Vet de alltid varför de gör det de gör, och speciellt hur medvetna Àr dem nÀr de anvÀnder sig av musik som pedagogiskt verktyg.För att komma fram till resultatet bestÀmde jag mig för att följa fyra pedagoger en hel arbetsdag och gjorde videoobservationer. Dessutom genomförde jag kvalitativa djupintervjuer för att knyta ihop pedagogernas handlande och intervjusvar. Vid intervjuarna fick pedagogerna se filmsekvenser och fick dÀrefter frÄgan, varför de gjorde som de gjorde.I mitt arbete jÀmförde jag mina resultat frÄn undersökningen med vad det sÀgs i litteraturen.Det framkom i det slutgiltiga resultatet att pedagogerna Àr medvetna om sitt handlande och bemöter barnen pÄ ett professionellt sÀtt..
Ett parallelliserat verktyg för simulering av artificiella neurala nÀtverk
Den forskningsgrupp som vid Högskolan i Skövde bedriver forskning om neurala nÀtverk, har nyligen köpt in en ny berÀkningsmaskin, dedikerad för simuleringar av dessa neurala nÀtverk. Maskinen Àr en Sun Enterprise 4000, en MIMD-maskin med 6 st UltraSparc CPUer.Det finns behov av nya verktyg, som underlÀttar utveckling av ANN modeller till denna maskin, och som dessutom utnyttjar maskinens parallellitet. Detta verktyg ska uppvisa sÄ god prestanda som möjligt. I denna rapport studeras förutsÀttningarna för ett sÄdant verktyg.Av de tÀnkbara metoder som kan anvÀndas för att parallellisera en nÀtverksimulator, Àr troligtvis epokbaserad parallellisering den som ger högst prestandaökning pÄ en MIMD-maskin. Detta beror pÄ att den inte krÀver lika tÀta synkroniseringar som exempelvis en neuronbaserad parallellisering.En implementation av den epokbaserade metoden har skett, bÄde med och utan parallelliserad summering av viktförÀndringar.
EkosystemtjÀnster som planeringsverktyg : 2 studier av hur ekosystemtjÀnster kan inkluderas i samhÀlls- och landskapsplanering
Detta examensarbete handlar om hur ekosystemtjÀnster kan anvÀndas i planeringen och utvecklingen av urbana landskap. EkosystemtjÀnster Àr de fördelar som vi mÀnniskor fÄr direkt och indirekt av naturen. I arbetet identifieras och utvÀrderas urbana ekosystemtjÀnster pÄ ett kommunalt utvecklingsprojekt som ska exploateras för handel och bostÀder, frÄn öppen jordbruksmark. MÀnniskan Àr beroende av jordens ekosystem och de tjÀnster de genererar, men mÀnniskan har i allt snabbare takt och i högre grad pÄverkat ekosystemen och cirka en tredjedel av jordens ekosystemtjÀnster Àr idag hotade eller överutnyttjade (MA 2003). En bidragande orsak till detta Àr den intensiva urbaniseringen och dÀrför Àr det viktigt att ta hÀnsyn till ekosystemtjÀnster vid samhÀlls- och landskapsplanering.
Problemskapande beteenden : Förebyggande och motverkande arbete enligt grundsÀrskolans personal
Bland elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd finns en grupp elever som benÀmns elever med problemskapande beteenden. Fokus ligger ibland under lÄnga tidsperioder pÄ att hantera beteendeproblematiken, under det att kunskapsutveckling och delaktighet ofta fÄr stiga Ät sidan. Detta stÀller krav pÄ att personal i skolan har kunskap om verktyg för att hantera problemskapande beteenden.Syftet med denna studie Àr att fÄ förstÄelse för hur personalen i grundsÀrskolan menar att problemskapande beteenden kring elever med autism och intellektuella funktionsnedsÀttningar uppstÄr. Denna studie syftar Àven till att fÄ förstÄelse för personalens meningar om förebyggande och motverkande verktyg nÀr det gÀller problemskapande beteenden.Intervjuer med sju personer som arbetar i grundsÀrskolan ligger till grund för resultatet i denna studie. Vid analysen av intervjuerna anvÀndes George H.
GrÀnserna för den aktiebolagsrÀttsliga lojalitetsplikten med avseende pÄ förbudet att utnyttja bolagets affÀrsmöjligheter : en komparativ studie av svensk och engelsk rÀtt
Bland elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd finns en grupp elever som benÀmns elever med problemskapande beteenden. Fokus ligger ibland under lÄnga tidsperioder pÄ att hantera beteendeproblematiken, under det att kunskapsutveckling och delaktighet ofta fÄr stiga Ät sidan. Detta stÀller krav pÄ att personal i skolan har kunskap om verktyg för att hantera problemskapande beteenden.Syftet med denna studie Àr att fÄ förstÄelse för hur personalen i grundsÀrskolan menar att problemskapande beteenden kring elever med autism och intellektuella funktionsnedsÀttningar uppstÄr. Denna studie syftar Àven till att fÄ förstÄelse för personalens meningar om förebyggande och motverkande verktyg nÀr det gÀller problemskapande beteenden.Intervjuer med sju personer som arbetar i grundsÀrskolan ligger till grund för resultatet i denna studie. Vid analysen av intervjuerna anvÀndes George H.