Sökresultat:
5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 29 av 385
Musik inom NVT : Ett pedagogiskt verktyg för lÀrande inom naturvetenskap och teknik
Syftet med denna studie var att kartlÀgga anvÀndningen av musik som ett verktygför lÀrande inom naturvetenskap och teknik (NVT). I syftet ingick Àven attkartlÀgga pÄ vilket sÀtt lÀrare anvÀnder detta verktyg i sin undervisning och ommusikintresset skiljer sig mellan könen. Metoden baseras pÄ en kvantitativ ansatsmed pappersenkÀter till elever i Ärskurs 4-6 och en webbenkÀt till NOlÀrareverksamma mellan Ärskurs 1-6. Den kvalitativa metoden anvÀndes för attnÀrmare fÄ veta hur lÀrare anvÀnder musik inom NVT. Resultaten visar att majoritetenav samplets lÀrare anser musikande förekomma till en viss grad i undervisningen.Majoriteten av samplets elever menar dock motsatsen.
Fr?n utbildning till praktik. Hur processledare ?vers?tter kunskap fr?n utbildning till sin egen praktik?
Syftet med denna studie ?r att unders?ka hur processledare i f?rskolan ?vers?tter kunskaper och metoder fr?n en utbildning till f?rskolans praktik, samt att unders?ka hur utbildningen bidrar till deras personliga utveckling och ledarskap. Studien avser ?ven att unders?ka vad som m?jligg?r och begr?nsar processledarnas uppdrag att leda och driva utvecklingsarbete p? f?rskolan.
Resultatet visar att processledarna ?vers?tter metoder och verktyg fr?n utbildningen genom kopiering och modifiering beroende p? f?rskolans kontext och kollegornas behov.
Musik som verktyg i förskolan - GlÀdje, rörelse, förstÄelse, ord och sprÄk. Music as a tool in pre-school
Syftet med mitt examensarbete Àr att undersöka musikens betydelse för förskolebarnens allmÀnna utveckling. Med intervjuer och observationer pÄ fyra förskolor i SkÄne lÀn har jag undersökt vilken betydelse pedagogerna anser att musiken har för förskolebarnens allmÀnna utveckling, hur de anvÀnder musiken i sitt arbete, samt i vilket syfte. Sammanfattningsvis tyder mina resultat pÄ att musik har stor betydelse för barnens utveckling sÄvÀl sprÄkligt som motoriskt. Under intervjuerna framkom att pedagogerna avsiktligt anvÀnder musiken bÄde som metod och som verktyg för att stimulera utvecklingen av framförallt sprÄk och motorik. En annan viktig anledning till att anvÀnda musik i förskolan, Àr att den skapar glÀdje och gemenskap i barngruppen.
Musik och sprÄk i förskolan : Musik som ett pedagogiskt verktyg
I den hÀr studien har jag undersökt hur förskollÀrare kan anvÀnda musik som ett pedagogiskt verktyg i barnens sprÄkutveckling samt vilka likheter och samband som finns mellan sprÄk och musik. Jag har undersökt fem förskollÀrares erfarenhet och tankar kring detta. I studien har jag intervjuat fem förskollÀrare som arbetar mycket med musik tillsammans med barn. Resultatet visar att musik och sprÄk har mycket gemensamt, bÄda innehÄller bland annat rytm, ton, klang dynamik och uttryck. FörskollÀrare anvÀnder musik, sÄng, rytm, rim och ramsor för att stimulera barnens sprÄkutveckling.
Inför individuella utvecklingsplaner : - en studie om undervisning och dokumentation
Individuell utvecklingsplan (IUP) Àr ett aktuellt begrepp inom grundskolan idag. Varje enskilt barn ska ha en egen IUP. Det ska vara ett positivt verktyg som skrivs i samarbete mellan elev, lÀrare och förÀlder. IUP ska följa eleven frÄn förskoleklass tills eleven gÄr ut grundskolan. Den ska innehÄlla konkreta och kortsiktiga mÄl som Àr individuella för eleven men som ocksÄ kan stÀllas mot de nationella mÄl som finns.VÄrt syfte Àr att problematisera lÀrarens uppdrag och arbete nÀr det gÀller elevanpassad undervisning samt dokumentation och uppföljning av elevernas prestation.
IKT-verktyg för distansstudier: Hur upplever studenter att de verktyg som LTU tillhandahÄller för distansstudier fungerar?
Min rapport har följt upp hur Bergenudds jobbar i dagslÀget med deras byggservice och hur de jobbar för att effektivisera deras produktion och öka förtjÀnsten.Jag har byggt min rapport pÄ samtal med snickare och hantverkare som jobbar med servicejobben pÄ Bergenudds. Jag har Àven fört diskussioner med arbetsledare och VDn: Dan LindbÀck om deras uppfattningar och idéer hur effektiviteten kan ökas.Byggbranschen har tyvÀrr fÄtt ett dÄligt ryckte att vara vÀldigt ineffektiva och ta för lÄng tid att utföra deras jobb. Problemet Àr att det kan vara mÄnga olika moment som krÀver en noggrann planering och samordning. Det Àr dÀr som jag har upplevt att det drar ut pÄ tiden nÀr hantverkaren mÄste vÀnta pÄ elektrikern eller rörmokaren. Det Àr mÄnga moment som ska samordnas pÄ ett sÄ smidigt sÀtt som möjligt.
Lek - en arbetsmetod?: Grundskolepedagogers syn pÄ lek som lÀrande metod
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vikten av leken som pedagogiskt verktyg i klassrummet och hur lek kan fungera som resurs i klassrummets inlÀrningsmiljö samt beskriva pedagogers syn pÄ lek som metod för lÀrande i det dagliga arbetet i grundskolan. För att uppfylla syftet har jag anvÀnt mig av frÄgestÀllningarna: I vilken funktion anvÀnds lek som pedagogisk verktyg i grundskolan? Vilken syn har pedagogen pÄ lekens funktion i lÀrandet? Hur kan lek anvÀndas i undervisningen för att utveckla lÀrande? Studien Àr utförd pÄ tvÄ skilda skolor i Norrbotten dÀr kvalitativa intervjuer genomförts med grundskolepedagoger i Ärskurs ett till tre. Intervjuerna fokuserade pÄ pedagogerna syn samt dess bedömning av lek som metod för lÀrande i det dagliga arbetet i grundskolan. Resultatet visar att betoningen pÄ barns lek i lÀrarutbildningen har varierat genom Ären, men frÄn 1980-talet och framÄt fÄtt en större plats i svensk pedagogik.
SjÀlvbedömning i sÄngundervisning med hjÀlp av digitala verktyg : En kvalitativ undersökning
Denna uppsats har syftat till att undersöka elevers uppfattningar av att arbeta med digitala verktyg i sÄngundervisning. Med hjÀlp av inspelningsverktyg i musikstudio fick elever analysera sina egna sÄngtagningar och pÄ sÄ vis arbeta med sjÀlvbedömning. Efter tre inspelningstillfÀllen gjordes intervjuer dÀr intentionen var att fÄnga de medverkande elevernas uppfattningar av att arbeta med datorstödd sjÀlvbedömning i sÄngundervisning. De medverkande eleverna gick i grundskolans senare Är. Intervjuerna visar att eleverna uppskattat denna typ av sÄngundervisning med hjÀlp av digitala verktyg.
Mental trÀning och utveckling
I denna uppsats kommer jag att fördjupa mig i tÀnkandet bakom Nationellbastaktik och ?Tankeprocessen? som beskrivs i den samt Anna KÄvers ?Att levaett liv inte vinna ett krig?. Jag har valt att anvÀnda mig av dessa tvÄ teorier dÄde berör Poliser och polisutbildningen. HÀftet har tagits fram för attkvalitetssÀkra vissa delar av Polisens arbete, Anna KÄvers bok, ?Att leva ett livinte vinna ett krig? dÀr hon beskriver ett annat effektivt sÀtt att hantera tankar,kÀnslor och situationer.
MikrovÄgssimulering med fotonmappning : En analys av fotonmappningens anvÀndbarhet för simulering av mikrovÄgsspridning
Arbetet Àr ett samarbete med företaget Gisip AB. Företaget sysslar med vÀrmesystem med fokus pÄ mikrovÄgsteknik. De vill ha ett verktyg för att kunna simulera sinverksamhet och tillverkning. Detta arbete syftar till att utvÀrdera anvÀndbarheten av ljussÀttningstekniken fotonmappning som grund för att simulera mikrovÄgor. För att skala ned systemet valdes spridningen av mikrovÄgor som fokus för arbetet.En applikation implementerades som genererar texturer för att visa spridningen av systemet.
Bedömning av muntlig sprÄkbehÀrskning pÄ SFI : processbarhetsteorin som komplement i bedömning
I denna studie undersöks hur bedömning av muntlig performans sker i en befintlig verksamhet av svenska för invandrare (sfi), och pÄ vilket sÀtt processbarhetsteorin kan ha relevans för bedömning av andrasprÄksinlÀrares muntliga performans. Studien baseras pÄ ett pedagogiskt samtal med fyra verksamma sfi-lÀrare och en jÀmförelse av muntlig performans mellan tvÄ godkÀnda och tvÄ ej godkÀnda andrasprÄksinlÀrare pÄ sfi:s kurs D utifrÄn processbarhetsteorin. Studien visar att lÀrarna inte anvÀnder nÄgot grammatiskt bedömningsverktyg utan istÀllet förlitar sig pÄ intuitiv bedömning av hur inlÀrarna förmedlar ett visst budskap. JÀmförelsen utifrÄn PT visar att de godkÀnda andrasprÄksinlÀrarna har nÄtt högre nivÄ av processbarhet, vilket visar pÄ större grammatisk kompetens av de godkÀnda inlÀrarna, i jÀmförelse med de ej godkÀnda inlÀrarna.I studien argumenteras för att processbarhetsteorin, i kombination med andra verktyg, Àr anvÀndbara bÄde som bedömnings- och didaktiskt verktyg vid muntlig performans..
Surfplattan, ett verktyg för barn i alla Äldrar? : En jÀmförelsestudie om arbetet med surfplattan i förskolan med de yngsta och de Àldsta barnen.
Det hÀr Àr en jÀmförelsestudie om anvÀndandet av surfplattan i förskolan. Syftet medundersökningen Àr att ta reda pÄ hur pedagogerna anvÀnder surfplattan i förskolan. Vilkaskillnader eller likheter visar sig i anvÀndandet av surfplattan beroende pÄ barns Älder. För attfÄ svar pÄ undersökningens frÄgestÀllning intervjuades pedagoger frÄn tvÄ olika förskolor,pedagoger som arbetar med de yngre barnen och pedagoger som arbetar med de Àldre barnen.Resultatet visar att pedagogerna med de yngre barnen vill att barnen ska fÄ utforska verktygetoch fÄ upplevelser genom surfplattan. De vill ocksÄ anvÀnda surfplattan som ett verktyg i sittarbete.
Hur anvÀnds verktyget IT i förskolan? : En etnografisk undersökning om IT som ett verktyg i lÀrandesituationer i förskolans verksamhet
Den hÀr rapporten bygger pÄ en vetenskaplig undersökning som genomfördes under hösten 2013. Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur IT kan anvÀnds i förskolans verksamhet idag. Observationer, inspirerade av den etnografiska forskningsansatsen, genomfördes pÄ tvÄ förskolor i Mellansverige och materialet analyserades sedan utifrÄn tre aspekter, nÀmligen vilket lÀrande som synliggjordes, hur IT anvÀndes i verksamheten av barnen och pedagogerna samt om dessa anvÀndningsomrÄden kunde kopplas till lÀroplanens riktlinjer för hur IT ska integreras i verksamheten.Resultatet visade en bredd i hur IT lyfts fram i tvÄ olika förskoleverksamheter, med olika specialiseringar. Den ena förskola har en uttalad IT-profil. LÀroplanens beskrivningar och strÀvansmÄl följdes, men pÄ olika sÀtt.
Förskolans kvalitetsredovisning - Ett verktyg i det pedagogiska arbetet
Studiens syfte Àr att undersöka hur pedagoger och rektorer anser att kvalitetsredovisningen leder till högre kvalitet i förskolan. Intresse finns ocksÄ för att ta reda pÄ hur förskolans kvalitetsredovisning anvÀnds som ett verktyg i verksamheten och hur inblandade aktörer ser pÄ dess vÀrde. FrÄgestÀllningarna Àr: PÄ vilka sÀtt Àr kvalitetsredovisningen ett vÀrdefullt dokument för att uppnÄ en god kvalitet? Hur menar pedagoger att verksamheten kan utvÀrderas? Hur blir kvalitetsredovisningen ett aktivt dokument som finns med i planeringen av verksamheten?Insamling av empiriskt material har skett med hjÀlp av enkÀtundersökning nÀr det gÀller pedagoger i förskolan och öppen intervju nÀr det gÀller rektorer. Undersökningen ses som kvalitativ, dÄ avsikten Àr att fÄ fördjupad kunskap om pedagogers och rektorers uppfattning om fenomenet kvalitetsredovisning, samt att tolka och beskriva dessa uppfattningar i rapportform.
Medvetandegörande perspektiv - incitament och metoder för genusmedveten vÀgledning
Detta examensarbete ÄskÄdliggör praktiska metoder för att arbeta med genusmedveten vÀgledning. För att genomföra detta har vi tagit hjÀlp av en person med en filosofie kandidat inom genusvetenskap, som delat med sig av sina tankar kring jÀmstÀlldhet, neutralitet och metoder. Vi har ocksÄ tagit hjÀlp av en studieinformatör och en studie- och yrkesvÀgledare för tips pÄ arbetssÀtt för genusmedveten vÀgledning. Utöver detta har vi anvÀnt genuslitteratur och metodböcker för genuspedagogik, texter som gÀllt ex-empelvis jÀmstÀlld vÀgledning och förÀndringsmöjligheter pÄ arbetsplatser, samt tidigare examensarbeten och avhandlingar som varit relevanta. Vi har försökt att i detta arbete sammanstÀlla vÄra nyfunna kunskaper kring genus och vÀgledning.