Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 11 av 385

Identifiering och bedömning av smÀrta hos personer med demens: En litteraturstudie

Med Äldern ökar risken att insjukna i demenssjukdom. En ökad utmaning för vÄrden Àr att identifiera smÀrta hos personer med demens. SmÀrta kan vara svÄrt att identifiera hos personer med demens eftersom dessa personer har svÄrare att uttrycka sig. Syftet i denna studie var att sammanstÀlla befintlig kunskap om identifiering och bedömning av smÀrta hos personer med demens. Litteraturstudien var en integrerad kunskapsöversikt och genom en systematisk sökning valdes bÄde kvantitativa och kvalitativa ut för att ingÄ i analysen.

Synliggör din dolda kompetens! : NÄgra kommuners syn pÄ flyktingars kompetens bedömning

Kommunerna i Stockholms lÀns nordöstra del har börjat med ett projekt för att fler flyktingar snabbare skall nÄ en högre sjÀlvförsörjningsgrad och delaktighet i samhÀllet. Syftet var att undersöka hur nordostkommunerna analyserar och bedömer nyanlÀnda flyktingars kompetens samt söka finna ut hur de kan förbÀttra sina verktyg för analys och bedömning. Kvalitativ metod har anvÀnts och sju intervjuer har genomförts. Av resultatet framkom att nordostkommunerna arbetar med kompetenskartlÀggning informellt och med yrkesbedömning genom tre mÄnader praktik pÄ arbetsplats. Men de saknar instrument och verktyg som kan vara ett stöd att nÄ projektets ÀndamÄl.

IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen : en fallstudie av en gymnasieskola

Syfte: Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur lÀrare upplever IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen.Metod: För att svara mot frÄgestÀllningarna i denna undersökning har en fallstudie gjorts pÄ Fröberg gymnasiet. Den kvalitativa undersökningen har skett via besöksintervjuer med Ätta strategiskt utvalda respondenter.Resultat: Enligt respondenterna, i denna undersökning, finns det mÄnga fördelar med att anvÀnd IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen, men dÄ mÄste det anvÀndas pÄ rÀtt sÀtt för att vara till nytta i undervisningen. Att arbeta pÄ ett traditionellt sÀtt har sina fördelar. DÀrför bör i undervisningen varvas med IT som hjÀlpmedel och med papper och penna som det Àr i den traditionella undervisningen. LÀrarna ansÄg Àven att IT Àr bra utifrÄn demokrati perspektivet.Slutsatser: Generellt har lÀrarna pÄ FG en positiv instÀllning till IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen, i alla fall nÀr det fungerar.

Kommunikativa handlingsmönster i enskild sÄngundervisning : observationsstudie av tre sÄngpedagoger pÄ gymnasiets estetiska program

Studiens syfte a?r att underso?ka pa? vilka sa?tt sa?ngpedagogerna kommunicerar med eleven: vilka kommunikativa verktyg anva?nder sa?ngpedagogen och hur kombineras dessa i olika handlingsmo?nster. Studien begra?nsas till att analysera den del av sa?nglektionen som specifikt handlar om o?vningar. Studien analyserar inte kommunikationens effektivitet, utan fokus ligger pa? att kartla?gga kommunikationen i tidigare na?mnda del av lektionen.

Företags möjligheter och behov av att anvÀnda verktyg som automatiserar regressionstester

Alla som utvecklar mjukvarusystem har ett gemensamt mÄl, att spara tid och pengar samtidigt som man vill utveckla system som har hög kvalitet. Kvalitet hos mjukvara hÀnger starkt ihop med validering och verifiering av mjukvaran. Vanligtvis validerar och verifierar man mjukva-ran genom att testa den. Testning upptar dÀrför en stor del av systemutvecklingsresurserna. En arbetsam uppgift i sammanhanget Àr regressionstester eftersom de ofta krÀver stora insatser i form av arbete och tid och dessutom kan innebÀra risker i systemutvecklingen.

KunskapsnivÄ vid informationssystemsutveckling : med hjÀlp av RAD-verktyg

Det har genom Ären förts en diskussion om RAD och andra snabba utvecklingsmetoder. Det hÀr arbetet handlar det om att utveckla IS med hjÀlp av RAD-verktyg. Utveckling kommer att göras av olika personer med varierande IT-erfarenheter. Genom att lÄta personerna vara med i observationen finns det en möjlighet att se vilka som klarar av att utveckla ett IS liknande scenariot som anvÀnds i studien.Ett scenario har utvecklats och verifierats med hjÀlp av en IT-forskare pÄ Högskolan i Skövde, att det Àr ett rimligt scenario. Vidare har det i sin tur anvÀnds som underlag till intervjuer för att verifiera ifall det Àr ett troligt och rimligt scenario som har en verklighetsanknytning.

BerÀkningsmodeller för riktad sprÀngverkan vid ammunitionsröjning

I arbetet görs en ansats att utveckla verktyg för dimensionering av skyddsÄtgÀrder vid röjning av RSV-ammunition. Till skillnad mot övriga verkansformer sÄ saknar ammunitionsröjaren idag berÀkningsmodeller eller annat adekvat stöd för faststÀllande av maximalt riskomrÄde respektive för dimensionering av skadebegrÀnsande ÄtgÀrder vid röjning av ammunition innehÄllande riktad sprÀngverkan.Arbetets fokus utgÄr frÄn den militÀra nyttan med ett sÄdant verktyg, dÄ en anpassning till röjningsverksamhetens informationstillgÄng, tidsförhÄllanden, arbetsmetodik och tekniknivÄ Àr direkt avgörande för om ett verktyg kan anses ÀndamÄlsenligt eller ej.Resultatet utgörs av förslag pÄ tvÄ kompletta verksamhetsanpassade verktyg. Det första i form av en berÀkningsmodell för dimensionering av skadebegrÀnsande ÄtgÀrder, vilken kombinerar RSV-strÄlens penetrationsförmÄga med detonationsavstÄndets inverkan. Det andra verktyget Àr en enkel modell för bedömning av det maximala riskomrÄde som en RSV-strÄle kan ge upphov till, vilken baseras pÄ det dimensionerande strÄlsegmentets ballistiska bana..

SimAnalyzer: Implementation av ett verktyg för analys av registrerad data frÄn flygsimulator

Detta arbete har som utgÄngspunkt att specificera, implementera och utvÀrdera ett verktyg som har som syfte att ta fram resultat frÄn frÄgestÀllningar mot registrerade data frÄn flygplanssimulator. Detta görs genom framtagning av kravspecifikation och en iterativ programutvecklingsmetod. Ett utvÀrderingstest i simulator utfördes för att samla data som sedan analyserades med verktyget. Detta för att undersöka om det gÄr att hitta tillfÀllen dÀr hög kognitiv belastning upplevdes..

LÀrarnas och elevernas syn pÄ anvÀndningen av moderna smarta verktyg som redskap i teknikorienterade kurser

Syftet med studien Àr att undersöka dels elevers och lÀrares Äsikter om hur smarta moderna verktyg som mobiltelefon, lÀsplatta, bÀrbar dator och applikationer kan bidra i pedagogiskt arbete, dels hur dessa kan anvÀndas som pedagogiska redskap i teknikundervisningen. I arbetet tittar vi pÄ dessa redskap ur systemperspektiv för att kunna se fördelarna och för att kunna upptÀcka eventuella hinder som associeras med dess tillÀmpning i skolan. Systemperspektivet knyter ihop lÀraren med elev, elevgrupper, smarta enheter, applikationer och lÀrandemiljön via kommunikation. I teoridelen tar vi upp socioekonomiska aspekterna kopplade till systemperspektivet. Meningen med att kombinera de socioekonomiska faktorerna med systemperspektivet Àr att fÄ en övergripande bild av hur smarta moderna verktyg pÄverkar pedagogiskt arbete. I resultatdelen efterstrÀvar vi att visa hur dessa smarta verktyg kan vara ett effektiv pedagogiskt redskap som kan underlÀtta lÀrarens arbete och stimulera elevernas intresse för lÀrandet.

Intelligent videoanalys (IVA) som verktyg för genomförandet av rörelseanalyser hos fotgÀngare pÄ offentliga platser

Detta Àr en studie kring Àmnet intelligent videoanalys som verktyg för framtagandet av rörelseanalyser. Rörelseanalyser Àr ett brett begrepp dÄ rörelse kan ske pÄ mÄnga olika sÀtt. Det kan vara rörelse av fotgÀngare, cyklister, bilister m.fl. Dagens analyser av rörelsemönster baseras bland annat pÄ intervjuer, observationer, egna erfarenheter, spÄr i marken, som en del av andra analyser (Bland annat genom Kevin Lynch och Jan Gehl) eller koppling till befintliga strukturer. För att fÄ verklighetsbaserad data under en lÀngre tidsperiod och för att kunna utföra mer djupgÄende analyser av rörelsemönster hos fotgÀngare pÄ offentliga platser krÀvs nya verktyg.

MUSIK SOM ETT VERKTYG I UNDERVISNINGEN : En kvalitativ studie om pedagogers anvÀndning av musik som ett verktyg i sin undervisning.

Syftet med studien Àr att kartlÀgga anvÀndningen av musik som ett verktyg för att stimulera kunskapsbildning inom skolÀmnen i Ärskurs 1-3 i VÀsterÄs Stad. Studien Àr kvalitativ med kvantitativa inslag och Àr baserad pÄ en webbenkÀtundersökning med frÄgor som syftar till att undersöka hur pedagoger som undervisar i Ärskurserna 1-3 i VÀsterÄs stad tillÀmpar musik i undervisningen för att stimulera kunskapsbildning inom nÄgot skolÀmne. Resultatet visar att mÄnga pedagoger anvÀnder musik i sin undervisning genom att sjunga, lyssna, spela och dansa. MÄnga pedagoger anvÀnder musik i sin undervisning för att skapa glÀdje, avslappning och stimulera lÀrandet. Resultatet visade ocksÄ att ju Àldre man Àr som pedagog, desto mer anvÀnder man sig av musik i sin undervisning.

KartlÀggning av planering och uppföljning i utförandeentreprenadupphandlade vÀgprojekt: En intervjustudie baserad pÄ fem större anlÀggningsaktörer

Med Äldern ökar risken att insjukna i demenssjukdom. En ökad utmaning för vÄrden Àr att identifiera smÀrta hos personer med demens. SmÀrta kan vara svÄrt att identifiera hos personer med demens eftersom dessa personer har svÄrare att uttrycka sig. Syftet i denna studie var att sammanstÀlla befintlig kunskap om identifiering och bedömning av smÀrta hos personer med demens. Litteraturstudien var en integrerad kunskapsöversikt och genom en systematisk sökning valdes bÄde kvantitativa och kvalitativa ut för att ingÄ i analysen.

Kodgenereringsmöjligheter i VISIO 2000 Enterprise

Alltid har mjukvaruföretagen varit intresserade av att bedriva applikationsutvecklingen sÄ effektiv och lönsam som möjligt. För detta avseende anvÀnder mÄnga utav dem olika CASE-verktyg. Ett sÄdant CASE-verktyg Àr VISIO 2000 Enterprise. CASE-verktyg kan t ex anvÀndas för att genomföra transformeringar mellan modeller och koder. Denna möjlighet underlÀttar applikationsutvecklingen, men tyvÀr kan sÄdana transformeringar medföra eventuella förluster av data och leda till att eventuella semantiska förluster uppstÄr.

IKT- och datoranvÀndning i förskolan. : Surfplatta/iPad som pedagogiskt hjÀlpmedel.

I denna studie har syftet varit att öka kunskapen om vilka anvÀndningsomrÄden iPad har som pedagogiskt verktyg i förskolan. För att kunna besvara detta syfte har intervjuer genomförts med pedagoger pÄ en förskola dÀr iPad anvÀnds i verksamheten. Intervjuerna genomfördes vid tvÄ olika tillfÀllen och den insamlade datan har sedan transkriberats och kategoriserats under olika teman. I förskolan möter vi olika verktyg som förvÀntas hjÀlpa barnen i deras utveckling och lÀrande. Att ny teknik introduceras i förskolan innebÀr att barnen erbjuds enmöjlighet att följa utvecklingen pÄ lika villkor.

Analys av verktyg för att visualisera programfunktionalitet för kund

SammanfattningDetta examensarbete har som mÄl att analysera ett antal verktyg som kan anvÀndas för att underlÀtta en kunds förstÄelse för ett Javaprograms funktionalitet genom tydliga beteende-specifikationer och visuell bekrÀftelse av beteendet.Detta görs för att underlÀtta företagets process att dels ta fram önskat beteende tillsammans med kunden och dels för att kunna visa upp att beteendekraven följs.Verktygen analyseras utifrÄn olika krav som jag tagit fram tillsammans med företaget, sÄsom lÀttförstÄelighet, prestanda, tydlighet i dess grafiska presentation och hur lÀtt det Àr att underhÄlla..

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->