Att lära av sina misstag
- misstag som verktyg till kunskap
SammanfattningMisstag är något som ingår i vårt handlande. Vårt förhållningssätt till misstag påverkar hur vilär oss av dem. Syftet med studien är att undersöka hur misstag gjorda av elever kan tastillvara som ett verktyg i kunskapsprocessen och förutsättningar för detta. I studien harkvalitativa intervjuer med tre lärare på ett textilt hantverksprogram på gymnasiet utförts.Resultatet visar att misstag kan vara ett redskap till kunskap. Lärarna menar att kunskap ärerfarenheter, förmågan att använda verktyg och instruktioner och medvetenhet om sinkunskap. Lärandet genom misstag befrämjas av en trygg miljö, att det finns tid för reflektionoch dialog mellan elev och lärare. Kunskapen i misstag medvetandegörs framförallt genomelevens reflektion och i dialogen med läraren. Misstaget kan leda till ökad reflektion,förståelse av sitt handlande, erfarenheter, uppmärksamhet på det nya, nya möjligheter, ökadsjälvständighet och synliggörande av gränser,