
Sökresultat:
345 Uppsatser om Övningar pć webben - Sida 6 av 23
VarumÀrkesbyggnad ? med fokus pÄ sociala medier
Internet och den interaktiva webben Àr en naturlig del i dagens kommunikation. VarumÀrken mÄste vara dÀr konsumenterna Àr och allt mer Àr det online. Företag bör dra nytta av den interaktiva webben och dÀrigenom sociala medier vid uppbyggnaden av varumÀrket. Forskning har visat att det finns ett samband mellan sociala medier och varumÀrkesbyggnad. DÄ relationen mellan företag och konsument har studerats i olika kontexter och sammanhang har det visats att det finns möjligheter med sociala medier vid varumÀrkesbyggnad.
Radio som ger eko pÄ webben : En analys av Sveriges Radios nyhetsproduktion i flera kanaler
Studien undersöker Sveriges Radios nyhetspublicering pÄ nÀtet och jÀmför med Ekots nyhetssÀndningar i etern. Syftet Àr att undersöka eventuella skillnader i nyhetsurvalet, samt hur webbinnehÄllet pÄverkas av flerkanalspubliceringen och webbens möjligheter till stÀndig publicering och uppdatering, möjlighet att anvÀnda sig av bildobjekt och grafik samt hypertext och interaktivitet. Undersökningen ramas in av de teoretiska begreppen konvergens och divergens, samt teorier om hur kanalernas produktionsförhÄllanden pÄverkar nyhetsinnehÄllet. En kombination av kvantitativ och kvalitativ innehÄllsanalys har anvÀnts, dÀr de bÄda kanalerna undersöktes under tvÄ dagar, 23 och 24 april 2012. Det visade sig att webbens nyhetsrapportering till viss del bestod av nyheter som inte fanns med i EkosÀndningarna.
Att översÀtta tysk marknadsföringstext pÄ webben. En översÀttningsvetenskaplig studie om placering av satsdelar i svenska fundament respektive tyska Vorfeld
Denna undersökning analyserar Vorfeld och fundament i tyska marknadsföringstexter i översÀttningar av dem till svenska, för att ta reda pÄ hur dessa skiljer sig mellan sprÄken. Slutsatsen av undersökningen Àr att tyskan och svenskan i normala fall placerar subjekt eller adverbial i initial position. Andra satsdelar innebÀr oftast betoning..
WWW och informationsÄtervinning : en uppsats om hur elektroniska dokument görs sökbara pÄ webben med hjÀlp av metadata och indexering
Att betrÀda Ann JÀderlunds poetiska landskap i samlingen Som en gÄng varit Àng Àr en omtumlande upplevelse. Den vÀrld man möter i dikterna Àr rik pÄ symboler/metaforer och bilder insvepta i bedrÀgligt prunkande grönska med starkt erotiska undertoner. Dikternas utgÄngspunkt Àr ofta traditionella bilder av kvinnligt/manligt som sedan bearbetas och dekonstrueras. Denna dekonstruktion av konventionella och vedertagna begrepp analyseras i min uppsats, ur ett feministiskt/eklektiskt perspektiv, genom fördjupade nÀrlÀsningar av den poetiska texten..
Utveckling av kodeditor för kreativt skapande pÄ webben
Att skapa genom att koda Àr ett nytt och spÀnnande sÀtt att gestalta konst, lÀra sig att koda eller bara ha roligt. Denna rapports syfte Àr att utforska hur en sÄdan upplevelse kan göras mer interaktiv och intuitiv för anvÀndaren samt hur sÄdan funktionalitet kan implementeras. Som bas för detta ligger en explorativ fallstudie av det arbete som projektgruppen har utfört för att förbÀttra hemsidan för CodeArt.Det visar sig att ökad anvÀndarupplevelse kan uppnÄs med hjÀlp av implementation av olika verktyg och funktioner, i detta fall livekodning, versionshantering, hjÀlptexter och ett loggningsverktyg..
Den kontinuerliga publiceringen pÄ nÀtet : En undersökning av nyhetsflödet pÄ Expressen.se och Aftonbladet.se
Denna c-uppsats behandlar webbpubliceringen pÄ Expressen.se samt Aftonbladet.se. Uppsatsen Àr en uppföljningsstudie av en tidigare uppsats som behandlade webb-publiceringen pÄ SvD.se, med fokus pÄ hur artiklarna uppdaterades. Denna uppsats studerar de fyra högst placerade nyheterna och deras rörelse pÄ Aftonbladet.se samt Expressen.se. Vi har utgÄtt frÄn en metod utvecklad av medieforskaren Michael Karlsson för att studera denna rörelse. Vi vill samtidigt utvÀrdera tidigare nÀmnd metod.
Definiera, strukturera och kommunicera offentliga e-tjÀnster : Exempel frÄn tvÄ svenska kommuner
Utveckling och lansering av nya offentliga e-tjÀnster pÄ webben har expanderat, eftersom e-tjÀnster ska förverkliga kommunikationen mellan medborgare och offentlig sektor. Webben Àr en kommunikationskanal som underlÀttar kontakten mellan anvÀndare och tjÀnsteleverantör. E-tjÀnsterna Àr till för att underlÀtta för anvÀndare att ta del av information och tjÀnster som myndigheter tillhandahÄller. Med hjÀlp av e-tjÀnster kan medborgare fÄ information om olika regler och bestÀmmelser samt andra samhÀllsfrÄgor frÄn kommunerna. I dagslÀget finns det mycket information presenterat pÄ webbsidorna och det tillkommer mer information dagligen.
Nu slipper jag frÄga nÄgon : En studie om hur man förklarar termer i en text utan att lÀsbarheten pÄverkas.
Ishockey Àr en av Sveriges populÀraste sporter och engagerar mÄnga, bÄde i och utanför rinken. Hockeyligan.se Àr Elitseriens officiella webbplats och erbjuder besökarna möjligheten att följa matcherna direkt frÄn en dator via ett text flöde. I liveflödet förekommer mÄnga förkortningar som Àr svÄra att förstÄ. MÄlet med denna studie Àr att hitta en lösning pÄ hur man ska förklara dem utan att pÄverka lÀsbarheten negativt. Fokus ligger pÄ den textuella biten och inte den grafiska och hur informationen presenteras. Genom att göra textanalyser och en omvÀrldsanalys hoppas jag fÄ tillrÀckligt med kunskap för att tillsist kunna göra en gestaltning som uppnÄr mitt mÄl med arbetet.
förtroende.se : Hur förtroende för ett företag pÄverkas av den sprÄkliga utformningen av företagets webbpresentation
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur förtroende för ett företag pÄverkas av den sprÄkliga utformningen av företagets webbtexter. Jag har undersökt hur sprÄklig korrekthet och subjektivitet pÄverkar bedömningen av förtroendet samt om det finns skillnader beroende pÄ lÀsarens kön och Älder. Undersökningen har utförts i form av en enkÀt med 13 Osgoodskalor, varav skalan trovÀrdigt/opÄlitligt har varit sammanfattande för de övriga. Urvalet har bestÄtt av 130 studenter utan tidigare kÀnnedom om det undersökta företaget. Materialet har utgjorts av en företagspresentation pÄ webben.
"Madame non" : Rapporteringen om Angela Merkel i svenska och spanska tidningar pÄ webben 2011-2012
Den hĂ€r uppsatsen belyser hur Tysklands förbundskansler, Angela Merkel, representerades i svenska och spanska nyhets- och opinionsartiklar pĂ„ webben mellan datumen 3 januari 2011 och 29 december 2012. Merkel blev en allt viktigare politiker inom EU i och med eurokrisen som tog fart Ă„r 2008, dĂ„ Tyskland var ett av de lĂ€nder som gav mest pengar till de stödlĂ„n som EU utfĂ€rdade till bland annat Spanien. Idag anses Angela Merkel vara en av Europas viktigaste politiker, frĂ€mst dĂ„ Tyskland som ekonomisk stormakt inom EU har ett stort inflytande vad gĂ€ller beslutsfattanden i EU-frĂ„gor.Vi analyserade fyra tidningar med olika politisk bakgrund: Aftonbladet, Svenska Dagbladet, El PaĂs och ABC. Studien baserades pĂ„ en kvantitativ innehĂ„llsanalys kombinerat med en kvalitativ textanalys. Den kvantitativa undersökningen fungerar som en översikt och belyser hur stor plats rapporteringen om Angela Merkel tar upp i svenska och spanska webbtidningar, under vilka kategorier artiklarna faller in samt vilken narrativ roll Merkel tillskrivs.
Hur sökfraser Àr utformade
Millions of people are using search engines every day when they are trying to find information on the Internet. The purpose of this report is to find out how people formulate search queries. The result in this report is based on an empirical study which is based on a search log from the Swedish search engine Seek.se.One of the results in this thesis is that nearly all search queries are based on keywords..
LÀs mig : Att omarbeta lÀngre texter ur dagstidningen för webben
Most swedish newspapers have a homepage where their news are presented. Existing guidelines describing how to write for the web often recommends you to keep it short and stay objective. But how about longer pieces of content presented in the print version? What will become of reports, interviews and essays as we?ve come to know them as the printed newspaper goes digital?Interviews with representatives of five swedish newspapers shows that the extent to wich content is being published on the web is connected to the overall purpose of the web presence. The fact that many newspapers does not publish longer pieces of text on the web rather seems to be an economic issue, than a matter of good readability.Past studies shows that longer pieces of text may well work on the web, if the reader?s interest is big enough.
LÀnkhantering i ett innehÄllshanteringssystem för World Wide Web
Denna rapport presenterar design och implementation av ett system för hantering av lÀnkar i ett innehÄllshanteringssystem för webben ? Roxen CMS. LÀnkhantering innebÀr att lÀnkar inom en webbplats lagras i en central databas för att senare kunna uppdateras och behandlas dÄ resurser ?yttas, sÄ att lÀnkar alltid hÄlls aktuella och konsistenta.Det hela utmynnar i en lösning dÀr lÀnkar i dokument ersÀtts med lÀnkreferenser, som slÄs upp mot databasen nÀr dokumentet visas. Design och implementation tar hÀnsyn till dagens funktionalitet i Roxen CMS..
WebbplatsöversÀttning med fokus pÄ anvÀndbarhet
I denna uppsats studeras den problematik som uppstÄr vid webbplatsöversÀttningför att uppnÄ anvÀndbarhet pÄ nÀtet. Analysen bygger pÄ teori föranvÀndbarhet pÄ webben och teoriavsnittet kan man tÀnkas anvÀnda som malli fortsatta webbanalyser. I uppsatsen analyseras Black & Deckers engelskarespektive svenska webbplats för att komma underfund med vilka aspekter avöversÀttning som Àr viktiga att ta fasta pÄ nÀr det gÀller text som skall publiceraspÄ internet eftersom denna typ av lÀsning skiljer sig frÄn lÀsning pÄpapper. Resultatet visar att sprÄkliga skillnader i skrivregler, ett sprÄks utrymmeskravoch termernas abstraktion tycks spela stor roll för webböversÀttningoch den slutliga anvÀndbarheten..
Nyttiga Fakta: en kvalitativ studie av McDonalds pressmeddelanden pÄ webben
Det hÀr er en uppsats vilken fokuserar pÄ kvalitativ analys av pressmeddelande producerade och utsÀnda av svenska McDonalds. Syftet Àr att undersöka hur meddelanden kan tÀnkas komma att mottas, liksom om de har en rimlig möjlighet att uppnÄ sitt syfte och leda till publicering av den förmedlade nyheten. Pressmeddelande Àr ett verktyg vilket bl.a. anvÀnds för kommunikation mellan företag och deras intressenter. Ett av de frÀmsta syftena med pressmeddelande, Àr att uppnÄ positiv publicitet i icke-köpta medier.