Sökresultat:
342 Uppsatser om Övningar pć webben - Sida 7 av 23
Datortomografi av hjÀrtats kranskÀrl: à tgÀrder för en optimal undersökning avseende strÄldos och bildkvalitet
Idag a?r invasiv koronarangiografi (IKA) fo?rstahandsmetoden fo?r att hitta och a?tga?rda stenoser i hja?rtats kranska?rl. En alternativ underso?kning och en relativt ny metod a?r datortomografisk koronarangiografi (DTKA). Kranska?rl har tidigare varit sva?ra att avbilda med datortomografi (DT), men tack vare den snabba tekniska utvecklingen inom DT bo?rjar metoden bli allt mer vanlig, eftersom den a?r icke-invasiv och kan ge patienten mindre stra?ldos a?n IKA.
Ett pressmeddelande kommer lastat : En fallstudie av Telias pressmeddelanden och artiklar baserade pÄ dem
SammanfattningPressmeddelanden Àr en vital del av PR-arbetet och pressmeddelanden blir ofta publicerade som nyhetsartiklar i tidningar och pÄ webben. Denna fallstudie riktar in sig pÄ Telias pressmeddelanden och vad som hÀnder med dessa.Syftet med den hÀr fallstudien Àr att undersöka vad som karaktÀriserar pressmeddelanden frÄn Telia som fÄr medieutrymme. Vidare avses att teoretiskt pröva generella mönster hos pressmeddelanden frÄn Telia som blir publicerade i olika medier. Denna prövning utgÄr frÄn teorierna om information subsidies och nyhetsvÀrdering och diskuteras i en kontext baserad pÄ Castells teori om nÀtverkssamhÀllet. En jÀmförelse av digitala och analoga mediers tendens att publicera PR-genererat material frÄn Telia avses ocksÄ att göras i studien.Studiens teoretiskt förankrade forskningsfrÄgor Àr följande:Vilka Àmnen (i pressmeddelanden) blir till nyhetsartiklar?Vilka medier kopierar innehÄll direkt frÄn pressmeddelanden?PÄverkar kÀllans prominens pressmeddelandets chanser till publicering?Tenderar pressmeddelanden med lokal vinkling att generera fler artiklar Àn pressmeddelanden utan?Teoretiskt ramverk för denna studie Àr Castells teori om nÀtverkssamhÀllet, Gandys teori om information subsidies vidareutvecklad av Turk och Galtung och Ruges teori om nyhetsvÀrde.
AnvÀndbarhet för webben
Detta kandidatarbete Àmnar till att ta reda pÄ om eller hur det gÄr att
applicera teorier om anvÀndbarhet pÄ en webbplats. För att ta reda pÄ detta
togs ett koncept pÄ en dynamisk webbplats fram, i form av wireframes, under tre
iterationer med hjÀlp av en iterativ designprocess. Varje iteration avslutades
med en heuristisk utvÀrdering baserad pÄ ett antal riktlinjer som framstÀllts
genom en genomgÄng av litteratur om anvÀndbarhetsprinciper. I undersökningen
framkommer det att med ett bra urval av riktlinjer samt en förstÄelse för de
anvÀndbarhetsproblem som riktlinjerna visar pÄ, kan teorier om anvÀndbarhet
appliceras pÄ en webbplats för att göra den anvÀndbar..
SkÀrgÄrdsguiden : En rapport fo?r utvecklingen av en responsiv skÀrgÄrdsguide pa? webben
Denna rapport redovisar utvecklingen av en hemsida i formen av en skÀrgÄrdsguide för Stockholms SkÀrgÄrd. Syftet var att skapa en hemsida som ger möjligheter att finna intressanta och nyttiga platser i skÀrgÄrden för personer med olika syften, med fokus pÄ kulturellt intressanta platser. I rapporten beskrivs utvecklingen frÄn den inledande fasen till utvecklingen av individuella delar i projektet. Utvecklingen skedde frÀmst med hjÀlp av sprÄken PHP, HTML, CSS samt Javascript. Resultatet blev responsiv startsida för projektet med tillhörande funktionalitet i form av en karta samt möjligheten att manipulera denna karta..
Webbaserat Tidrapporteringssystem
Systemet som förenklar hantering och information av tidrapportering, projekt, kunder, lager och anstÀllda. Syftet Àr att företaget skall fÄ en mera överblick över deras verksamhet, dÄ all information samlas pÄ samma stÀlle. De anstÀllda kan via webben snabbt och enkelt rapportera in deras arbetstider under den gÄngna veckan. Systemet innefattar: SMS-tjÀnst, automatiskt utskick, hanteringen för lager, projekt, kunder och semester, kontinuerlig statistik med grafiska diagram samt utskriftsfunktioner. Allt Àr utvecklat i PHP och MySQL..
FrÄn tidning till medieföretag. En studie av Norrköpings Tidningars flerkanalspublicering
Titel FrÄn tidning till medieföretag ? en studie av Norrköpings Tidningarsflerkanalspublicering.Författare Anders Petersson och Sara WillermarkKurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid JMG,Institutionen för journalistik och masskommunikation, vid Göteborgsuniversitet.Termin VÄrterminen 2009Syfte Att studera Norrköpings Tidningars flerkanalspubliceringMetod Kvantitativ och kvalitativ innehÄllsanalys.Material Tidning, webb och tv.HuvudresultatVÄrt resultat visar att de flesta nyheter som sÀnds via tv-kanalen 24NT Àven gÄrvidare till tidningen och webben. Det Àr endast cirka 10 % som resulterar ienbart tv-nyheter. Generellt Àr nyhetsinnehÄllet mycket likt genom tv, tidningoch webb, men med vissa undantag..
UtvÀrdering av HTML5 frÄn utvecklingsperspektiv
MÄlet med denna avhandling Àr att ge en översikt av HTML5:s möjligheter och utvÀrdera dessa frÄn ett utvecklingsperspektiv genom att stÀlla de mot tidigare lösningar. SÀllan kan nÄgot nytt introduceras utan att problem dyker upp, speciellt nÀr det gÀller webben. Problemen som ska lösas samt problemen som uppstÄr vid skiftet till det nya mÀrksprÄket granskas och detsamma gÀller lösningarna pÄ bÄda sidor. Tanken med HTML5 Àr att man ska kunna göra mer med mindre. Med andra ord ska anvÀndningen av insticksprogram för diverse uppgifter minskas, och huruvida troligt detta blir Àr en del av undersökningen.
LivesÀndningar pÄ webben : Interaktion mellan produktion och tittare
Viewer interaction is a common part of live broadcasts on the web and enables production and viewer to communicate with each other. The possibilities in viewer interaction make it easier for productions to create viewer engagement by involving them in the live broadcast through chats and social media. In creating a bond between production and viewer the interaction must be carefully managed to suit both the shows and the viewer?s needs. Â A qualitative study has been used to analyze the viewer interaction in two Swedish live broadcasts on the web.
Svenska museer och den sociala webben: Webb 2.0 som verktyg för dialog
Museerna har genom Ären lÄngsamt utvecklats mot öppnare institutioner, vilket under de senaste decennierna har visat sig bland annat som en strÀvan efter dialog med museets publik. Denna utveckling har likheter med hur internet under de senaste Ären blivit allt mer inriktat pÄ deltagande och sociala aspekter, ofta kallat webb 2.0.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om svenska lÀnsmuseer och centralmuseer anvÀnder webben för att inbjuda till dialog med sina virtuella besökare. Uppsatsen tar ocksÄ upp vad denna typ av webbarbete kan ha för konsekvenser, och hur museerna skulle kunna uppnÄ en högre grad av interaktion pÄ internet. De svenska lÀns- och centralmuseernas webbplatser har analyserats ur en genomsnittlig anvÀndares perspektiv. De aspekter som tas upp Àr huruvida texten eller funktionerna pÄ webbplatserna uppmuntrar till kontakt, interaktion eller dialog med museet.
En utvÀrdering av Audiolet för portandet avett röst-drivet program till webben
We where asked to write a webapplication, with similar functionalityas an existing desktop application. The application can todayrecord sounds from a person, mix it together at the optimal place withanother, similar sound and play back the result.The application used mathematical calculation that the developerswhere not familiar with, therefore it was decided to focus on the partsthat involved recording and playing sound, to pave the way for anyfuture implementation.The follwing prototypes where implemneted:1. Read a sound clip from a file.2. Splicing of two sound clips at different points in the clips.3. Generate the sound of a guitar.The result of this evaluation is that web browsers today are notready for this type of application, but that there is potetial as soonas W3C have standardised the use of a microphone as a source to theexisting DSP functions..
Att mötas pÄ webben : Hur sociala medier pÄverkar B2B relationen
The purpose of this study is to investigate how social media can affect and influence the B2B-relationship. Social media is now a widespread and accepted tool for communication in many B2C-companies; therefore we find it interesting to examine how social media can find its place in the communication mix of B2B-companies. We are also aiming to distinguish standards in how social media is practiced and discussed in the context of the B2B-market. We have applied a qualitative method for this study and we have interviewed seven respondents, which are experts in social media or working with market communication at B2B-companies in Sweden. During our study we have identified several comparable attributes within the B2B market and their opinions about how social media should be approach and adopt in the communication mix of the company..
Standardisering av en webbapplikation : FörutsÀttningar och begrÀnsningar med Domino Designer som webbutvecklingsverktyg
Sandvik har idag inget standardiserat utseende för applikationer pÄ webben. Mycket av utseendet Àr idag hÄrdkodat och detta skapar problem nÀr nya kunder vill ha applikationen. Detta examensarbete gÄr ut pÄ att göra en applikation mer dynamiskt sÄ att det gÄr att styra sÄ mycket som möjligt frÄn ett stylesheet. Plattformen Àr IBM Lotus Domino och utvecklingen sker i Domino Designer. Uppsatsen behandlar vad utvecklarna ser som förutsÀttningar och begrÀnsningar med Domino Designer som webbutvecklingsverktyg och vilka delar av applikationen som ska standardiseras enligt kunderna.
UtvÀrdering av HTML5 frÄn utvecklingsperspektiv
MÄlet med denna avhandling Àr att ge en översikt av HTML5:s möjligheter och
utvÀrdera dessa frÄn ett utvecklingsperspektiv genom att stÀlla de mot tidigare
lösningar. SÀllan kan nÄgot nytt introduceras utan att problem dyker upp,
speciellt nÀr det gÀller webben. Problemen som ska lösas samt problemen som
uppstÄr vid skiftet till det nya mÀrksprÄket granskas och detsamma gÀller
lösningarna pÄ bÄda sidor. Tanken med HTML5 Àr att man ska kunna göra mer med
mindre. Med andra ord ska anvÀndningen av insticksprogram för diverse uppgifter
minskas, och huruvida troligt detta blir Àr en del av undersökningen.
Dokumentet behandlar Àven rollen HTML5 har i uppgÄngen av webbapplikationer och
hur den gynnar denna utveckling pÄ bÄde skrivbordet samt i de handhÄllna
enheterna.
XML : Internets framtida format?
HTML (Hyper Text Markup Language) introducerades som ett enkelt och plattformsoberoende sprÄk med syftet att göra information tillgÀnglig över hela vÀrlden och Àr idag det mest kÀnda och anvÀnda sprÄket pÄ webben. NÀr HTML skapades var det huvudsakliga anvÀndningsomrÄdet publicering. Efter hand ökade mognaden hos anvÀndarna och behovet av mer avancerade tillÀmpningar ökade. Fler och fler började dÄ inse begrÀnsningarna med HTML och dess enkla struktur. MetasprÄket XML (eXtensible Markup Language) Àr ett universellt format för att strukturera dokument och data pÄ Internet.
Inspiration genom interaktion : En observationsstudie med fokus pa? balansen mellan praktiska och teoretiska moment i geho?rs- musikteoriun- dervisning.
Syftet med denna studie a?r att, med inspiration av etnografiska tillva?gaga?ngssa?tt, ut- forska hur na?gra la?rare utformar sin undervisning i a?mnet musikteori (och geho?r) pa? gymnasial niva?, med fokus pa? framfo?rallt balans mellan teoretiska och praktiska mo- ment. Den litteratur som tas upp i uppsatsens bakgrund beskriver hur elever eller la?rare kan utfo?ra olika la?robo?ckers o?vningar, dels med hja?lp av praktiska verktyg, dels utifra?n teoretiska resonemang. Den tidigare forskning som tas upp handlar om elever och la?ra- res syn pa? a?mnet geho?rs- och musikteori.