Sök:

Nyttiga Fakta

en kvalitativ studie av McDonalds pressmeddelanden på webben


Det här er en uppsats vilken fokuserar på kvalitativ analys av pressmeddelande producerade och utsända av svenska McDonalds. Syftet är att undersöka hur meddelanden kan tänkas komma att mottas, liksom om de har en rimlig möjlighet att uppnå sitt syfte och leda till publicering av den förmedlade nyheten. Pressmeddelande är ett verktyg vilket bl.a. används för kommunikation mellan företag och deras intressenter. Ett av de främsta syftena med pressmeddelande, är att uppnå positiv publicitet i icke-köpta medier. Viktigt för att detta ska ske är förstås att den primära mottagaren, vanligtvis journalisten, tar emot meddelandet och förmedlar vidare nyheten genom publicering i det aktuella mediet. På så vis når informationen också en sekundär mottagare, i form av exempelvis läsare, tittare eller lyssnare. Som analysverktyg i studien används propagandaanalysen. Detta är en metod vilken fokuserar på att avslöja språkliga förenklingar, förstärkningar, förtätningar och förklädnader i texter. Utöver detta diskuteras också journalistens troliga respons på pressmeddelandena. Frågan är om journalisten intar rollen som grindvakt eller förmedlare av budskapet. Den tredje analysdelen diskuterar pressmeddelandet i sin helhet. Diskussionen rör sig kring språk, utformning liksom funktion på webben. Slutsatsen av undersökningen är att McDonald använder sig av kommunikation vilken gränsar nära till marknadsföring. Propagandaanalysen visar dessutom att man gärna formulerar texter med förenklingar, förstärkningar, förtätningar och förklädnader. En trolig effekt av detta är att mottagare i form av journalister ratar meddelandet. Nyheterna och formuleringarna är helt enkelt alltför kommersiellt formulerade för att erbjudas plats bland journalistiska nyheter.

Författare

Louise Lindell

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Medie- och Kommunikationsvetenskap (MKV)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..