Sök:

Sökresultat:

8832 Uppsatser om Äldre institutionell teori - Sida 46 av 589

Lysande, Kalmar?! : En upplysande uppsats om ljusfestivalen

Uppsatsen Àr benÀmnd en upplysande uppsats. Det Àr precis vad den Àr. Uppsatsen bygger pÄ en undran om vad ljusfestivalen Lysande Kalmar Àr. För att fÄ svaret anvÀnder sig uppsatsen av grundad teori som metod och kvalitativa intervjuer med aktörer bakom evenemanget för att finna svar pÄ den undran den bygger pÄ. DÀrefter har aktörernas svar satts samman med relevant teori för att finna upplysning.

Bankernas syn pÄ hÄllbarhetsredovisning : en kartlÀggning av svenska bankers engagemang och det upplevda mervÀrdet

Bakgrund: I dagens samhÀlle ökar medvetenheten om vÄr omgivning mer och mer. Miljö, samhÀlls- och etiska frÄgor blir allt viktigare att ta hÀnsyn till, bÄde för privatpersoner och för företag. Banksektorn har lÀnge legat pÄ efterkÀlken nÀr det kommer till hÄllbarhetsredovisning. Dock blir bankernas intressenter mer och mer medvetna om hÄllbarhetsfrÄgor och för att vara konkurrenskraftiga har bankerna dÀrför börjat engagera sig i detta. Dock kostar engagemanget bÄde tid och pengar för bankerna sÄ dÀrför gÀller det att mervÀrdet av hÄllbarhetsarbetet Àr större Àn de resurser som lÀggs ner.Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka varför endast vissa banker vÀljer att hÄllbarhetsredovisa enligt GRI, samt varför de banker som redovisar enligt GRI vÀljer att stanna pÄ en B- eller C-nivÄ.

Hur löser elever med kombinerade lÀs-, skriv- och matematiksvÄrigheter matematiska problem?

Syftet med denna studie Àr att ge en insikt i hur elever med kombinerade lÀs- och skriv och matematiksvÄrigheter tÀnker och resonerar vid problemlösning.Tre elever i Är 8, som alla ingÄr i samma specialundervisningsgrupp i matematik, har arbetat med olika typer av matematisk problemlösning, sÄvÀl individuellt som i grupp. Med utgÄngspunkt i deras arbete skapas början till en grundad teori.I forskningssammanhang behandlas ofta denna kategori elever (med kombinerade problem) som en enhetlig kategori som jÀmförs med t ex elever med enbart matematiksvÄrigheter, normalpresterande elever osv. Denna undersökning visar dock att de svÄrigheter eleverna uppvisar Àr av mycket olika karaktÀr.Studien omfattar tre delar: en presentation av fÀltstudien och resultaten frÄn denna, en metoddel innefattande en pilotstudie som koncentreras pÄ datainsamlingsmetoden samt en omfattande litteraturstudie som behandlar problemlösning och inlÀrningssvÄrigheter..

Psykodynamisk behandling av dissocierande sjÀlvskadepatienter

SjÀlvskadande Àr ett vÀxande fenomen i vÄrt samhÀlle och dissociation erkÀnns allt mer. Aktuell forskning visar pÄ en stark koppling mellan fenomenen. I syfte att fÄ ökad kunskap om dissocierande sjÀlvskadepatienter samt behandling av denna patientgrupp utifrÄn psykodynamisk teori intervjuades sex erfarna och verksamma terapeuter. Data frÄn de sex intervjuerna strukturerades och bearbetades genom en kombinerad deduktiv och induktiv tematisk analys. Resultatet visar att huvudproblematiken ansÄgs vara dissociationen.

Viracocha Inkas mytiska profetia : ett religionsvetenskapligt perspektiv pÄ andinsk mytologi

Studiens frÄgestÀllning har inriktats mot en kontroversiell tanke, en apokalyptisk sÄdan. Med frÄgan; Berodde Tawantinsuyus (dvs. inkas eget namn pÄ sitt rike) snabba fall pÄ en utsaga att det inom den andinska kosmologin, med fokus pÄ Inka, fanns en konsensus rörande kosmologisk apokalyptisism?, söktes svaret ur tvÄ vitt skilda traditioner. Den ena var att studera den konventionella andinska vetenskapens rön, dvs.

S i Àrmen - Test av Richard D

Med vÄr studie ville vi undersöka om teorin hur företag ska hantera hyperkonkurrens var applicerbar och anvÀndbar pÄ den svenska virtuella spelmarknaden. Vi ville Àven se om modifieringar kunde göras för att öka dess anvÀndbarhet. Först utförde vi en förstudie som bestod av en marknadsanalys pÄ vÄr utvalda marknad för att undersöka ifall den karaktÀriseras av hyperkonkurrens. Denna lÄg till grund för vÄr huvudstudie som Àr utförd med en deduktiv ansats. Genom hypoteser testade vi om Richard D?Avenis teori, om hur man hanterar och skapar fördelar i hyperkonkurrens, var applicerbar och anvÀndbar pÄ företag verksamma pÄ den svenska virtuella spelmarknaden.

LÀrares lÀrande i arbetslivet : En kvalitativ studie om hur grundskollÀrare ser pÄ sitt eget lÀrande i skolan

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och analysera hur grundskollÀrare ser pÄ sitt eget lÀrande i och genom arbetet. Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och bygger pÄ intervjuer av sex grundskollÀrare. Materialet analyseras utifrÄn Ellströms teori om lÀrande i arbetslivet, Schöns teori om reflektion och Erauts teori om lÀrandets möjligheter och hinder i arbetslivet. Resultatet visar att lÀrare lÀr sig genom interaktion med elever, förÀldrar och kollegor. Interaktionen med elever och förÀldrar bidrar till att de förvÀrvar kunskaper gÀllande bemötande och hur de ska formulera sig för att skapa positiva samtal.

LitteraturlÀsning och recensionsskrivande - En studie om variationen av elevers uppfattningar samt uppgiftens lÀrandepotential

Den hÀr uppsatsen handlar om elever i skolÄr 8 och 9, samt elever pÄ gymnasiet. Fokus Àr pÄ deras lÀrande, deras tankar och sprÄk i uppgiften litteraturlÀsning och recensionsskrivande. I skolan arbetar elever ofta med att lÀsa litteratur samt skriva recensioner, dÀrför Àr det intressant att utröna vilken lÀrandepotentialen kan vara i denna uppgift. Till vÄr hjÀlp har vi tagit en kvalitativ textanalys i ljuset av den fenomenografiska ansatsen för att kunna se den variation av uppfattningar som finns. I studien har vi analyserat 38 bokrecensioner av elever i skolÄr 8 och 9 samt gymnasiet.

Gnosjöandan och Aliiansmissionen : Analys av tre intervjuer med medlemmar i Alliansmissionen om förhÄllandet mellan företagsliv och frikyrklighet i Gnosjöregionen

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om det finns nÄgon relation mellan den starka företagarkulturen och de mÄnga frikyrkoförsamlingarna i Gnosjöregionen. Uppsatsen bygger frÀmst pÄ intervjuer med tre medlemmar ur Alliansmissionen.Informationen som kommer fram i intervjuerna har till stora delar analyserats mot Webers bok Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. I grunden bygger idén till uppsatsen pÄ Webers teori om hur kalvinismen gynnade kapitalistisk framgÄng.Att det finns en relation mellan frikyrkorna och nÀringslivet i regionen framkom tydligt i intervjuerna. Bygdens historia har ocksÄ haft stor betydelse för hur bÄde religion och företag har utvecklats. Likheter med Webers teori finns men dÀremot har det under detta arbetes gÄng inte gÄtt att se nÄgot direkt inflytande frÄn kalvinismen i omrÄdet.

Ett pressmeddelande kommer lastat : En fallstudie av Telias pressmeddelanden och artiklar baserade pÄ dem

SammanfattningPressmeddelanden Àr en vital del av PR-arbetet och pressmeddelanden blir ofta publicerade som nyhetsartiklar i tidningar och pÄ webben. Denna fallstudie riktar in sig pÄ Telias pressmeddelanden och vad som hÀnder med dessa.Syftet med den hÀr fallstudien Àr att undersöka vad som karaktÀriserar pressmeddelanden frÄn Telia som fÄr medieutrymme. Vidare avses att teoretiskt pröva generella mönster hos pressmeddelanden frÄn Telia som blir publicerade i olika medier. Denna prövning utgÄr frÄn teorierna om information subsidies och nyhetsvÀrdering och diskuteras i en kontext baserad pÄ Castells teori om nÀtverkssamhÀllet. En jÀmförelse av digitala och analoga mediers tendens att publicera PR-genererat material frÄn Telia avses ocksÄ att göras i studien.Studiens teoretiskt förankrade forskningsfrÄgor Àr följande:Vilka Àmnen (i pressmeddelanden) blir till nyhetsartiklar?Vilka medier kopierar innehÄll direkt frÄn pressmeddelanden?PÄverkar kÀllans prominens pressmeddelandets chanser till publicering?Tenderar pressmeddelanden med lokal vinkling att generera fler artiklar Àn pressmeddelanden utan?Teoretiskt ramverk för denna studie Àr Castells teori om nÀtverkssamhÀllet, Gandys teori om information subsidies vidareutvecklad av Turk och Galtung och Ruges teori om nyhetsvÀrde.

Kommunikationens betydelse vid förankring av en förÀndring: en enkÀtundersökning utförd hos LuleÄ Kommun

Denna uppsats avhandlar en kombination mellan förÀnderlighet och kommunikation. Grundidén med en förÀndring Àr att det som förÀndras skall bli bÀttre, men förÀnderligheter följs ofta Ät av olika typer av motstÄnd. För att överkomma motstÄnd till förÀndring blir dÀrför kommunikationsarbetet viktigt. Denna uppsats Àr uppdelad i tre delar. Första delen Àmnar beskriva kommunikationsmedel som kan anvÀndas vid förankring av en förÀndring.

VÄld, brott, ritual och stratifiering : Om skillnader i polisens konstruktion och hantering av vÄldsbrottslighet

Denna uppsats behandlar skillnader i polisens konstruktion och behandling av vÄldsbrottslighet beroende pÄ om denna sker pÄ allmÀn plats eller i hemmet. Skillnaderna förklaras med Randall Collins teori om bestraffning av brottslighet som ritualer som upprÀtthÄller stratifierade samhÀllen, dÀr det svenska samhÀllet betraktas som ett samhÀlle bland annat stratifierat enligt kön.Undersökningen har ett konstruktivistiskt perspektiv och det analytiska kunskapsobjektet Àr strukturer, sÄsom de definierats av William Sewell som bestÄende av scheman och resurser. En jÀmförande metod i kombination med vÀxelvis parantessÀttning av det substantiella respektive konstruerande tillÀmpas pÄ en hierarkisk kedja av styrdokument samt ett antal intervjuer genomförda med poliser i olika befattningar inom ett nÀrpolisomrÄde. Skillnader i sÄvÀl konstruktion som hanterande av vÄld pÄ allmÀn plats respektive i hemmet blottlÀggs. Skillnaderna Àr av en sÄdan art att mÄl och ÄtgÀrder relaterade till vÄld i hemmet Àr mindre specifika och konkreta, vilket innebÀr att sÄdan brottslighet bestraffas i mindre utstrÀckning.

Med en stöttande hand genom studierna

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur studievÀgledningen pÄ institutioner och fakulteter pÄ en högskola och ett universitet kan bidra till studentgenomströmning, med fokus pÄ studenter frÄn studieovana hem eller annan etnisk bakgrund. UtifrÄn mina frÄgestÀllningar har jag undersökt utmaningar och problematiker som studievÀgledare möter i studievÀgledande samtal, hur vÀgledarna arbetar med dessa utmaningar och problematiker samt hur deras arbete kan bidra till studentgenomströmning. För att undersöka mitt syfte och mina frÄgestÀllningar har jag tillÀmpat ett induktivt arbetssÀtt. Detta har inneburit en vÀxelverkan mellan teori och empiri dÀr teorival och teorianvÀndning pÄverkats av informanternas berÀttelser. De teorier och begrepp som jag anvÀnt mig av Àr Bourdieus begrepp habitus, kapital och fÀlt, Peavys teori om konstruktivistisk vÀgledning samt Antonovskys teori KASAM med begreppen begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet.

Skadeincidens bland elitpojkfotbollsspelare i en allsvensk fotbollsförening

Syftet med studien var att undersöka hur vuxna individers erfarenhet av att ha en förÀlder med diabetes typ-2 pÄverkat deras sÀtt att tÀnka och se pÄ sin hÀlsa och livsstil. För att besvara studiens syfte genomfördes en kvalitativ undersökning baserad pÄ intervjuer med fem respondenter. De teorier som anvÀndes vid analys av resultatet var Pierre Bourdiues teori om habitus och kapital, Berger & Luckmanns teori om primÀr och sekundÀr socialisation samt The Health Belief Model. I resultatet framkom bland annat att bÄde hÀlsosamma och ohÀlsosamma vanor frÄn uppvÀxten kunde ha en viss inverkan pÄ respondenterna beteenden Àven som vuxna. Erfarenheten av att ha en förÀlder med diabetes typ-2 kunde Àven det ha viss inverkan pÄ hur de uppfattade risken att sjÀlv bli sjuk i framtiden.

Historia för lÀrare : -En studie av hur Àmnesdidaktiken inom kurserna Historia för lÀrare vid Högskolan i Halmstad upplevs av lÀrarstudenter.

Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka hur studenter pĂ„ ?nya lĂ€rarutbildningen? med inriktning pĂ„ historia upplever sin Ă€mnesutbildning i allmĂ€nhet och sin Ă€mnesdidaktiska kompetens i synnerhet, samt hur de förhĂ„ller sig gentemot hur de har utbildats för att hantera Ă€mnesdidaktiska frĂ„gor. För att svara pĂ„ detta genomfördes tvĂ„ gruppintervjuer med tio lĂ€rarstudenter som har lĂ€st minst 40 poĂ€ng av kursen Historia för lĂ€rare, pĂ„ högskolan i Halmstad. Gruppintervjuerna analyserades sedan med hjĂ€lp av den hermeneutiska metoden. Som teori anvĂ€nds Hermansson Adlers didaktiska teoribildning samt SchĂŒllerqvists teori om Ă€mnesdidaktik i den ?nya lĂ€rarutbildningen?.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->