Sök:

Sökresultat:

8832 Uppsatser om Äldre institutionell teori - Sida 45 av 589

ArbetstillfredsstÀllelse och personlighet : Har mÀnniskors personlighet nÄgon betydelse för vad som fÄr dem att trivas pÄ arbetet?

Syftet med denna studie var att undersöka om arbetstillfredsstÀllelse pÄverkas av hygien- respektive motivationsfaktorer samt att ta reda pÄ hur introvert-extrovert personlighet pÄverkar dessa samband. Studien utgÄr frÄn Herzbergs arbetsmotivations teori och Furnhams studier av personlighet och arbetstillfredsstÀllelse. En enkÀtstudie genomfördes pÄ en grupp (N=48) arbetstagare, huvudsakligen kollektivanstÀllda. Resultatet visade att bÄde en hög nÀrvaro av motivationsfaktorer och en hög nÀrvaro av hygienfaktorer gav upphov till hög arbetstillfredsstÀllelse. Detta resultat ger stöd Ät Herzbergs teori.

Interkulturell kommunikation. Hur lÀrarna upplever utvecklingssamtal med förÀldrar med utlÀndsk bakgrund

Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur lÀrarna i grundskolan 6-9 upplever utvecklingssamtal med förÀldrar med utlÀndsk bakgrund. Hur gÄr det att genomföra samtalet? Vilka hinder och möjligheter finns? Hur överbryggar man hindren? Teori: Empirismen Àr teori som ligger bakom denna studie. Det var en explorativ undersökning, med kvalitativ inriktningen.Metod: Sju lÀrare deltog i den kvalitativa studien. Undersökningsinstrumentet var semi-strukturerade intervjuer som spelades in pÄ band och transkriberades.

Belöningssystem och motivation - inre eller yttre?

För att ett företag ska kunna överleva pÄ lÄng sikt och drivas effektivt har de alltmer blivit beroende av medarbetare. Bland annat av deras kompetens, ansvar och motivation som driver dem till att uppnÄ verksamhetens mÄl. För att företag ska kunna motivera sina anstÀllda sÄ anvÀnds styrmedlet belöningssystem. Syftet med denna uppsats Àr att göra en fördjupad analys av vilken uppfattning butikssÀljare inom klÀdbranschen har kring motivation, samt beskriva företagsledningens syn pÄ belöningssystemets utformning och tillÀmpning.Inför datainsamlingen till uppsatsen anvÀnde författarna sig utav en kvalitativ och en kvantitativ ansats i form av intervjuer samt enkÀter. Som underlag för analysen ansÄg författarna dessa teorier vara relevanta för studiens syfte; Herzbergs teori, Kognitiva teorier (förvÀntningsteorin och attributionsteorin) samt Teori Z.Slutsatsen för denna studie lyder att varken den inre eller den yttre Àr en starkare motivationsfaktor Àn den andra..

En egen röst : En komparativ studie i karaktÀriseringen av Madeleine Usher i Edgar Allan Poes och Bethany Griffins skrÀcklitteratur

Denna uppsats innehÄller en komparativ studie kring karaktÀriseringen av den fiktiva figuren Madeleine Usher i Edgar Allan Poes 1800-tals novell "The Fall of the House of Usher" och Bethany Griffins re-telling av novellen i sin skrÀckroman The Fall, publicerad 2014. Syftet Àr att synliggöra hur Madeleine portrÀtteras och karaktÀriseras ur ett genuskritiskt perspektiv med hjÀlp av bland annat Yvonne Hirdmans teori om genussystem och genuskontrakt, samt Maria Nikolajevas narratologiska teori om konvenansen kring litterÀrt kön. UtifrÄn denna analys Àmnar jag tolka effekterna av Madeleine Ushers skilda subjektspositionering i verken, samt vilken kritik Griffins re-telling dÀrigenom framför..

Den samarbetande skolan : - En kartlÀggning över hur samarbete och kompetensutveckling pÄverkar utvecklingen av SO- undervisningen

Studien undersöker pÄ sex olika skolor hur en SO- lÀrare upplever de befintliga möjligheterna för samarbete och kompetensutveckling inom SO- Àmnena. Syftet med studien Àr att studera hur lÀrarna upplever att den nuvarande SO- undervisningen förbÀttras av samarbete och kompetensutveckling. SO- undervisningen Àr central i undersökningen eftersom det Àr den som planering av kompetensutveckling och samverkan bör utgÄ ifrÄn. För att studera detta intervjuades sju lÀrare, en frÄn vardera av en mindre kommuns mellanstadieskolor samt högstadieskola. Studiens analys gjorde med stöd frÄn teori pÄ omrÄdet; SO- didaktik, kompetensutveckling och samarbete.

"UrsÀkta mig, du har fel klÀder pÄ dig" : Om elever med Ushers syndrom och inkludering i klassrummet

Den hÀr uppsatsen handlar om elever med Ushers syndrom och inkludering i klassrummet. Ushers syndrom bestÄr av en kombinerad syn- och hörselnedsÀttning och synen försÀmras med tiden framförallt i synfÀltet. Med Ushers syndrom innebÀr det Àven svÄrigheter att se i mörkret. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur inkludering kan skapas i klassrummet utifrÄn elever pÄ aktörsnivÄ och skolan och lÀrare pÄ institutionell nivÄ. Anpassningarna Àr viktiga faktorer för att eleverna ska bli inkluderade och jag undersöker Àven vilka anpassningar som uppstÄr och hur gÄr de tillvÀga för att lösa problem i klassrummet.

Omgivningens stöd   : ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Whiplashskadade kvinnor berÀttar om sin vÀg tillbaka till sysselsÀttning

Syftet med denna studie var att undersöka vilken betydelse omgivningens stöd har för en fungerande ÄtergÄng till sysselsÀttning för whiplashskadade kvinnor. Fem kvinnor som alla har ÄtergÄtt till sysselsÀttning efter sin whiplashskada deltog i en kvalitativ intervju med öppna frÄgor kring betydelsen av omgivningens stöd och andra bidragande faktorer. Jag har haft Antonovskys teori om KASAM samt Putnams teori om socialt stöd som teoretisk grund. DÄ fokus har legat pÄ att fÄ fram deras upplevelse av omgivningens stöd genom min tolkning och förstÄelse har hermeneutiken anvÀnts som metod. Resultatet visade att omgivningens stöd i olika former var en viktig faktor för en lyckad ÄtergÄng.

Varför bÀr vi vita klÀder?

Syftet med examensarbetet var att undersöka gymnasielÀrares uppfattningar om hotell- och restaurangprogrammets och livsmedelsprogrammets hygienkurs LMK 1204, och utifrÄn det konstruera en kursplan för nÀmnd kurs. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om lÀrares arbete pÄ yrkesförberedande gymnasieprogram, och elevers pÄ samma program uppfattningar om sin utbildning. Vi har arbetat med kvalitativ metodteori och intervjuat lÀrare pÄ hotell- och restaurangprogrammet och livsmedelsprogrammet om deras uppfattningar om hygienkursen LMK 1204. Med utgÄngspunkt i de teman vi fick fram vi analys av intervjumaterialet, konstruerade vi en egen kursplan. Sammanfattningsvis tyckte lÀrarna att det Àr svÄrt att kombinera teori med praktik i undervisningen och att fÄ tid till att samarbeta med andra lÀrare.

Team och lÀrande : En intervjustudie om team i vÄrden

Team Àr en arbetsform som har funnits en tid tillbaka i historien men inte alltid under benÀmningen team. PÄ senare Är förekommer Àven team som arbetsform inom den offentliga sektorn och dess fördelar har uppmÀrksammats inom vÄrden. World Health Organization föresprÄkar ett teamarbete med olika yrkesprofessioner för att patienten ska ses utifrÄn olika perspektiv vilket enligt dem bidrar till vinster bÄde för patienten och verksamheten. Denna uppsats bidrar till att synliggöra detta dÄ en intervjustudie har genomförts i vÄrden med syftet att undersöka de anstÀlldas erfarenhet av att arbeta i team samt att ta reda pÄ teamets betydelse för lÀrandet. Sex stycken samtalsintervjuer genomfördes med teammedlemmar frÄn skilda yrkesprofessioner och olika verksamheter inom vÄrden.

Patientens advokat - Hur lÀkaren bemöter besparingar, effektivitet och prioriteringar.

SjukvÄrden har sedan slutet av Ättiotalet varit satt under en konstant press för att sÀnka sina utgifter. Reformer och besparingar har blivit en del av vÄrdarbetets vardag. I denna uppsats försöker vi skapa oss en bild av hur lÀkaren, som Àr vÄrdens viktigaste aktör, ser pÄ den ?nya? sjukvÄrden.Med stöd i teori har vi sökt svaret hos den enda tillförlitliga kÀllan som finns att tillgÄ, lÀkarna sjÀlva. Ett antal intervjuer gav oss en bild av hur lÀkaren ser pÄ sitt arbete och sin roll i sjukvÄrden.

PÄ vÀg mot en ny sex- och samlevnadsundervisning ? med utgÄngspunkt i en queerpedagogisk teoriutveckling

Syftet med denna uppsats Àr att utveckla sex- och samlevnadsundervisningen med hjÀlp av queerpedagogiska teoretiska synteser. Resultaten frÄn teoriutvecklingen Àr följande: - Queerteoretikern Butlers begrepp subversivitet kopplas till Piagets begreppspar ackommodation/assimilation. - Det queerteoretiska begreppet performativitet kopplas till Vygotskijs teori om sprÄket som redskap för förÀndring, samt till hans teori om det kollektiva minnet. - De av Kumashiro sedan tidigare skapade fyra strategierna för förÀndring, inspirerade av Freires frigörande pedagogik samt poststrukturella teorier. NÄgra slutsatser dras om hur en ny sex- och samlevnadsundervisning bör se ut.

Social slutenhet i öppna landskap : En studie om fysiska och sociala grÀnsdragningar i det urbana

I en tid dÀr allt fler mÀnniskor bosÀtter sig i stÀder har syftet med denna studie varit att undersöka mÀnniskors grÀnsdragningar i det urbana och framför allt vilka grÀnsteknologier som omgÀrdar det egna bostadsomrÄdet. För att besvara studiens frÄgestÀllningar har Charles Tillys (2004) teori om bestÀndig ojÀmlikhet och Richard Sennetts (2008) teori om sökandet efter gemenskap i den moderna staden varit givande utgÄngspunkter. Det fall som studerats Àr TÀby kommun norr om Stockholm och i ett vidare syfte har grÀnsdragningar i kommunen med hjÀlp av Blakely & Snyders (1997) teori om Gated Communities jÀmförts med inhÀgnade bostadsomrÄdens fysiska murar. Genomförandet har utgjorts av kvalitativa samtalsintervjuer i kombination med en observation pÄ plats vilket lett fram till resultatet att det finns bÄde enande och Ätskiljande faktorer som omgÀrdar TÀby. Fysiska grÀnser har visat sig vara det geografiska avstÄndet och upplÄtelseformer och socialt har viljan av att bo nÀra familjen visat sig vara en stark faktor till att sociala flyttmönster bÄde skapas och upprÀtthÄlls.

En frisk sjÀl : en studie om lÀkepedagogikens syn pÄ normalitet och avvikelse

Syftet med denna studie var att undersöka om arbetstillfredsstÀllelse pÄverkas av hygien- respektive motivationsfaktorer samt att ta reda pÄ hur introvert-extrovert personlighet pÄverkar dessa samband. Studien utgÄr frÄn Herzbergs arbetsmotivations teori och Furnhams studier av personlighet och arbetstillfredsstÀllelse. En enkÀtstudie genomfördes pÄ en grupp (N=48) arbetstagare, huvudsakligen kollektivanstÀllda. Resultatet visade att bÄde en hög nÀrvaro av motivationsfaktorer och en hög nÀrvaro av hygienfaktorer gav upphov till hög arbetstillfredsstÀllelse. Detta resultat ger stöd Ät Herzbergs teori.

PMC:s i humanitÀra interventioner - En ouppfylld potential?

Denna uppsats syfte Àr att studera utvalda delar av den moderna forskningen kring krig och konflikter. Fokus kommer att lÀggar pÄ forskning kring interventioner samt fredsförhandlingar efter ett inbördeskrig. Syftet tycker jag Àr att undersöka PMC:s roll i interventioner. Vi undersöker PMC:s potentiella roller ur tvÄ perspektiv.De forskare vi valt att fokusera pÄ Àr Mary Kardor och hennes bok ?Nya krig?, samt Peter Wallensteen och hans bok ?Understanding Conflict Resolution: War, Peace and the Global System?.

Datorn - inte bara ett pedagogiskt redskap : En studie om lÀrarrollen i relation till IT och vÀrdegrund

Syftet med studien Àr att undersöka om och hur lÀraruppdraget pÄverkas av IT i relation till vÀrdegrunden. Studien söker svar pÄ tvÄ frÄgestÀllningar: vilken eventuell integrering uttrycker lÀrare mellan anvÀndande av IT och gestaltandet av skolans vÀrdegrund? Hur pÄverkar lÀrarens syn pÄ IT anvÀndandet av tekniken i undervisningen, frÀmst i relation till lÀroplanens vÀrdegrund? Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sex gymnasielÀrare: fyra kvinnor och tvÄ mÀn. Uljens skoldidaktiska teori och modell Àr den teoretiska utgÄngspunkt som undersökningen Àr förankrad i och som resultatet analyseras genom. Studien visar frÀmst att IT och vÀrdegrund inte ses som ett fristÄende fenomen för den yrkesverksamma lÀraren, utan att IT integreras med det övriga vÀrdegrundsarbetet.

<- FöregÄende sida 45 NÀsta sida ->