Sök:

Ett pressmeddelande kommer lastat

En fallstudie av Telias pressmeddelanden och artiklar baserade på dem

SammanfattningPressmeddelanden är en vital del av PR-arbetet och pressmeddelanden blir ofta publicerade som nyhetsartiklar i tidningar och på webben. Denna fallstudie riktar in sig på Telias pressmeddelanden och vad som händer med dessa.Syftet med den här fallstudien är att undersöka vad som karaktäriserar pressmeddelanden från Telia som får medieutrymme. Vidare avses att teoretiskt pröva generella mönster hos pressmeddelanden från Telia som blir publicerade i olika medier. Denna prövning utgår från teorierna om information subsidies och nyhetsvärdering och diskuteras i en kontext baserad på Castells teori om nätverkssamhället. En jämförelse av digitala och analoga mediers tendens att publicera PR-genererat material från Telia avses också att göras i studien.Studiens teoretiskt förankrade forskningsfrågor är följande:Vilka ämnen (i pressmeddelanden) blir till nyhetsartiklar?Vilka medier kopierar innehåll direkt från pressmeddelanden?Påverkar källans prominens pressmeddelandets chanser till publicering?Tenderar pressmeddelanden med lokal vinkling att generera fler artiklar än pressmeddelanden utan?Teoretiskt ramverk för denna studie är Castells teori om nätverkssamhället, Gandys teori om information subsidies vidareutvecklad av Turk och Galtung och Ruges teori om nyhetsvärde. Denna studie använder kvantitativ innehållsanalys som metod.Av 52 pressmeddelanden renderade 36 stycken till en eller flera nya artiklar. 16 pressmeddelanden skrevs det inte om. Av de 36 pressmeddelandena blev det 111 artiklar. Pressmeddelanden som blir artiklar handlar oftast om konstruerade undersökningar, nylanseringar, nyetableringar och nöje. Artiklarna fanns i både papperstidningar och på webben. När en verksamhetschef uttalar sig i pressmeddelandet leder detta ofta publicerade artiklar.Slutsatsen för studien är att branschpressens webbplatser är av stor vikt för Telias pressmeddelanden. Det är främst i branschpressen webbplatser som pressmeddelandena blir artiklar och det är här som mest material kopieras rakt av och vidare in i artiklarna.Nyckelord: Pressmeddelande, information subsidies, nyhetsvärde, nätverkssamhället, branschpress.

Författare

Anders Sahlin Natanael Berntsson

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..