Sök:

Sökresultat:

8832 Uppsatser om Äldre institutionell teori - Sida 47 av 589

Processreliabilistiska rĂ€ttfĂ€rdigande som funktionalistiska förlopp: Är generalitetsproblemet ett frameproblem?

Först presenteras metafysisk funktionalism. En Ramseysats för smÀrta spelar en central roll som en implicit definition av ett mentalt tillstÄnd över sensorisk input och beteendemÀssig output. DÀrefter presenteras reliabilismen som en teori om kunskap. NÄgra allmÀnna kunskapsteoretiska problem, samt nÄgra av reliabilismens problem presenteras. De mest relevanta problem Àr följande: fallet med en elak demon, klÀrvoajans samt Mr.

Fusioner och förvÀrv ur ett kundperspektiv : Hur Strata har pÄverkats genom Pramens förvÀrv av Vexus

Det som motiverar en mÀnniska behöver inte motivera en annan, det finns mÄnga olika faktorer som pÄverkar en mÀnniskas motivation. I denna uppsats undersöktes vad som motiverade teknologer och naturvetare vid Uppsala universitet att engagera sig ideellt inom Uppsala teknolog- och naturvetarkÄr. Teorin som har anvÀnts Àr inre och yttre motivation, samt fyra behovsteorier; Maslows behovspyramid, Herzbergs tvÄfaktorsteori, McClellands behovsteori och Alderfers ERG-teori. UtifrÄn denna teori togs 13 stycken nyckelord fram till en analysmodell, vilken sedan lÄg till grund för pÄstÄendena i enkÀten. Metoden som anvÀndes i undersökningen var kvantitativ och resultatet visade att inre motivation hade mycket större pÄverkan Àn yttre motivation för ideellt engagemang.

Vem har makten, jag eller du? - En studie om anstÀlldas makt

Detta Àr en kvalitativ studie med ett hermeneutiskt perspektiv som berör begreppen makt, interaktion och kommunikation. Vi har valt att anvÀnda oss av en abduktiv ansats dÄ vi utgÄtt ifrÄn bÄde teori och empiri för att fÄ fram vÄrt resultat. VÄrt syfte med uppsatsen var att förstÄ hur anstÀllda i kundorienterade yrken pÄverkas av makt frÄn ledning och kunder samtidigt som interaktionen Àr en stor del i arbetet som de anstÀllda inte kan bortse ifrÄn. I studien har vi genomfört 10 semistrukturerade intervjuer med mÀnniskor frÄn olika kundorienterade yrken. För att analysera vÄr empiri har vi anvÀnt oss av Foucaults teori om makt, Karasek och Theorells kravmodell samt Goffmans teori om rollbyten och interaktion.

SkolgÄrden i staden : En fallstudie om ett exploateringsprojekt och en skolgÄrdsomvandling i kvarteret SÀdesÀrlan

Studien Àr en empirisk undersökning dÀr syftet har varit att skapa en förstÄelse över hur det Àr att vara chef i en uppsÀgningsprocess som beror pÄ arbetsbrist. FrÄgestÀllningen som har legat till grund för att uppnÄ syftet har varit: Hur upplever chefer uppsÀgningsprocessen vid arbetsbrist? Med hjÀlp av en kvalitativ metod i form av fyra stycken ostrukturerade intervjuer har empiriskt material blivit insamlat. Informanterna har bestÄtt av mellanchefer med upplevelser frÄn olika uppsÀgningsprocesser under finanskrisen Är 2008. Med hjÀlp av Mintzbergs (1973) teori om en chefs roller samt Molinsky och Margolis (2006) teori om copingtekniker i samband med ett uppsÀgningssamtal har resultatet analyserats.

ÖvervĂ€gande av nĂ€tverksplacering : en rĂ€ttssociologisk studie av socialsekreterares konstruktioner kring övervĂ€gande enligt SoL 6:5

DĂ„ ett barn ska beredas vĂ„rd utanför det egna hemmet har socialtjĂ€nsten en skyldighet att enligt SoL 6:5 övervĂ€ga om barnet kan placeras i det befintliga nĂ€tverket. Syftet med denna C-uppsats var att med utgĂ„ngspunkt i SoL 6:5 undersöka socialsekreterares konstruktion av begreppet ?övervĂ€ga? och hur de gĂ„r tillvĂ€ga vid sitt övervĂ€gande. Resultatet visar att inga uttalade rutiner fanns pĂ„ socialsekreterarnas arbetsplatser, vilket resulterade i individuellt utformade övervĂ€ganden. ÖvervĂ€gandet baserades ofta pĂ„ personliga vĂ€rderingar och ibland pĂ„ forskningskunskap och rĂ€ttskĂ€llor.

En samtalsanalytisk studie av interaktion under behandling i afasigrupp

Afasi medför en sprÄklig och kommunikativ begrÀnsning för personer med afasi vid samspel med andra individer. Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka interaktion mellan personer med afasi, samt mellan afasigruppsledare och deltagare i en afasigrupp under behandlingssituationer. Tre afasigrupper, med sammanlagt elva afasigruppsdeltagare och fyra afasigruppsledare deltog i föreliggande studie. Datainsamling skedde via videoupptagning samt ljudinspelning. Det insamlade materialet transkriberades och analyserades enligt samtalsanalytiska principer.

FrÄn diagnos till dialog - en studie om medarbetarnas delaktighet vid ett förÀndringsarbete inom offentlig sektor

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att belysa det förÀndringsarbete som Àr genomfört pÄ Sahlgrenska Kirurgen. Fokus i studien ligger pÄ informanternas upplevelse för möjligheten till delaktighet. Det Àr av intresse för studiens resultat att beskriva hur förÀndringen genomförts dÄ det finns kopplingar mellan genomförandet och möjligheterna till delaktighet enligt teori.Tidigare forskning/Teori: Valda teorier behandlar delar av teori kring organisatorisk förÀndring. Forskningen visar det komplexa samspel som en levande organisation innebÀr. Vidare belyser forskare tvÄ olika organisationsutvecklingsstrategier, diagnostiska och dialogiska.

Intensivundervisning ? ett multisensoriskt approach : En fallstudie av en SUM-elevs grundlÀggande taluppfattning under multisensorisk intensivundervisning

I denna studie undersöks vad som sker i intensivundervisning dÀr en SUM-elev, elev med sÀrskilda utbildningsbehov i matematik, erbjuds multisensorisk undervisning. Vilken utveckling som sker vad gÀller elevens taluppfattning, samt olika uttryck för lÀrande i undervisningsprocessen Àr ocksÄ nÄgot som studeras.Studien har en kvalitativ ansats och har genomförts som en fallstudie med en SUM-elev i Ärskurs ett. Fallstudien innehÄller en intervention med matematiktester vilka genomförts före och efter en intensivundervisning i grundlÀggande taluppfattning. Deltagande observationer av undervisningssekvensen har genomförts, vilka ocksÄ har filmats. Till analysen anvÀnds Bruners teori om representationer tillsammans med Vygotskijs teori om lÀrande ur ett sociokulturellt perspektiv.

En förÀnderlig ledare : En studie om gruppfaser och ledarskap

Syftet med denna uppsats a?r att med hja?lp av Susan A. Wheelans teori fo?rsta? och tolka de faser som arbetsgrupper och ledare ga?r igenom, samt komma med fo?rslag om hur man kan komplettera hennes teori. Wheelans teori handlar om att anpassa sitt ledarskap pa? arbetsgruppens utvecklingsniva?.

Gap mellan praktik och normativ teori? En studie av informationsanvÀndning under strategiutveckling och strategiimplementering i sju stora tillverkningsföretag

Titel: Gap mellan praktik och normativ teori? - En studie av informationsanvÀndningunder strategiutveckling och strategiimplementering i sju stora tillverkningsföretagBakgrund och problem: Johnson och Kaplan startade genom sin kritik mot atttraditionell ekonomistyrning tillhandahÄller och utgÄr frÄn framförallt finansiellinformation som Àr för aggregerad, för kortsiktig och för sent tillgÀnglig, det som komatt kallas för "relevance lost"-debatten. Normativ teori har dÀrefter vidareutvecklatkritiken och fört fram motiv till att anvÀndningen av finansiell informationbör kompletteras med mer icke-finansiell information. Finns det en överensstÀmmelsemellan företags agerande och normativ teori? Problemet formuleras dÀrmed sÄsom:AnvÀnder företag finansiell och icke-finansiell information vid strategiarbetet i denutstrÀckning och med de motiv som normativa teorier föresprÄkar?Syfte: Studiens första syfte Àr att jÀmföra företags anvÀndning av finansiell och ickefinansiellinformation vid strategiarbetet med de normativa teoriernasrekommendationer.

Teknikens pÄverkan pÄ taktikutvecklingen inom de marina stridskrafterna - ett försök till teori

Uppsatsens syfte Àr att undersöka teoribildningen kring teknik- och taktikutvecklingens inbördes pÄverkan och beroende i utvecklingen av moderna marina system. Undersökningen skall ge förslag pÄ hur den kausala samverkan frÄn teknik till taktik kan förklaras för de tvÄ utvalda typfallen, och dÀrigenom bidra till formuleringen av en teori för sambandet. Eftersom teoribildningen inom omrÄdet prÀglas av mestadels oproblematiska empiriska beskrivningar av sambandet har författaren nÀrmat sig problemet genom att formulera ett antal hypoteser som prövas mot tvÄ utvalda fall hÀmtade frÄn den svenska marinen.Studien visar att inte bara storleken pÄ den nya teknik som implementeras inverkar pÄ dess förmÄga att pÄverka taktiken, utan Àven organisatoriska förutsÀttningar för att bedriva en medveten taktikutveckling samt karaktÀristiken pÄ den taktik inom vilken den nya tekniken implementeras. För undersökningen har författaren skapat ett.

TempovÀxlingar i snabbvÀxande företag : Hur pÄverkas medarbetare av gasa-bromsa-fenomenet?

Syfte: Syftet Àr att skapa ökad förstÄelse för vilka konsekvenser som kan uppstÄ för medarbetarna till följd av att snabbvÀxande företag mÄste gasa och bromsa samt ge förslag pÄ hur personer i chefspositioner kan hantera dessa konsekvenser.Metod: Vi har utfört en kvalitativ studie med induktiv ansats. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer pÄ tre snabbvÀxande företag, med en chef och tvÄ medarbetare i respektive företag.Empiri: I empirikapitlet har vi redovisat insamlat material och sammanstÀllt det utefter tre teman: tempovÀxling, pÄverkan och ledarskap. Samtliga teman har delats upp utifrÄn bÄde chef- och medarbetarperspektiv. InnehÄllet i kapitlet Àr rÄdata av vad vÄra respondenter svarade under intervjuerna.Teori/Tolkning: I detta kapitel har vi vÀvt samman teori och tolkning. Teorierna har innefattat: reaktioner vid förÀndringar, kommunikation i organisationer, kommunikation i förÀndringsprocesser, förÀndringsledarskap, ledarskapets kommunikation samt ledarstil..

Reflektion över individanpassning : En intervjustudie om behandlarens bemötande av ungdomar med cannabismissbruk

Syftet med denna studie var att undersöker hur behandlare reflekterar över sitt bemötande av individer som missbrukar cannabis som primÀr drog. Vidare undersöks hur behandlaren individanpassar behandlingen för ungdomarna samt vilka egenskaper som Àr bra för en behandlare att besitta. Studien utgÄr frÄn den hermeneutiska forskningstraditionen och har en kvalitativ ansats. Undersökningen gjordes av semistrukturerade intervjuer med hjÀlp av fyra behandlare inom missbruksvÄrden som arbetar medungdomar som frÀmst brukar cannabis. Studien utgickifrÄn Moira von Wrights relationella teori om det relationella perspektivet som Àr ihop vÀvt med Donald Schöns teori om den reflekterande praktikern.

Akademiker i Sverige- En studie om tillströmning till utbildning och etablering pÄ arbetsmarknaden

This essay deals with the relationship between the influx to higher education and the situation on the labor market in Sweden. It also examines whether overeducation as a phenomenon is present among Swedish academics and if there is any obvious discrimination between the sexes. The Swedish government has an outspoken goal that at least 50% of every age group shall undergo an academic education. Therefore, they have expanded the possibilities ofobtaining one. We have used three economic theories to investigate the subject of this thesis and applied these on the statistics of 4 different educations.

HÄllbar utveckling i undervisningen : Hur arbetar lÀrare med hÄllbar utveckling och de tre dimensionerna, ekologisk, ekonomisk och social hÄllbarhet?

VÄrt syfte med detta arbete Àr att undersöka hur olika lÀrare tÀnker kring att arbeta med hÄllbar utveckling i sin undervisning utifrÄn dess tre dimensioner, social-, ekonomisk-och ekologisk hÄllbarhet. Vi ville se hur lÀrare arbetar med dessa tre dimensioner i sin undervisning. Vi har anvÀnt oss av en intervjustudie med fyra lÀrare pÄ tvÄ olika skolor. LÀrarna undervisade i olika Àmnen, sÄsom svenska, samhÀllsoriterande Àmnen och naturorienterande Àmnen.Vi har anvÀnt oss av Deweys teori om praktisk utbildning och begreppet ?learning by doing?.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->