Sök:

Vad är area?

En studie på lågstadiet om lärares och elevers uppfattningar om area


Begreppet area har visat sig vara svårt att förstå. I de högre åldrarna visar eleverna bristande kunskaper om begreppet i olika mätningar, nationella som internationella. Den här studiens syfte var att ta reda på hur begreppet area behandlas på lågstadiet. Studien är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer av både lärare och elever på en lågstadieskola i södra Sverige. Resultatet visar att undervisningen om area börjar redan i årskurs 1 och lärarnas mål är att eleverna ska få en känsla för vad area innebär. Undervisningen utgår från matematikboken vars vanligaste mätmetod är ett rutnät av kvadrater. Eleverna utgår i första hand från sin förmåga att uppskatta en figurs storlek men använder sig även av olika mätverktyg, då främst rutnät. Undervisningen skulle kunna utökas med mer laborativa material och undersökande arbetsmetoder för att ge eleverna bättre förutsättningar att bygga upp sin rumsuppfattningsförmåga. 

Författare

Frida Lindberg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..