Sök:

Trick vid stick

Stödjande åtgärder för barn vid medicinska nålrelaterade procedurer


Barn kommer i kontakt med hälso- och sjukvård för olika mer eller mindre smärtsamma procedurer. Minnet av tidigare obehagliga erfarenheter kan ofta skapa rädsla inför framtida besök och risk för bestående sjukvårdsrädsla. I många studier beskriver barn att nålstick i huden är en av de mest smärtsamma procedurerna inom sjukvården. Samhället har ett ansvar och det finns reglerat genom lagar hur barn skall bemötas inom sjukvården. Barn i skolåldern har ofta en livfull fantasi och magiskt tänkande och upplever smärta annorlunda än vuxna. Skolbarn behöver konkreta handlingar för att förstå information, vilket gör det viktigt med åldersanpassade förberedelser.Syftet med studien är att beskriva stödjande åtgärder som underlättar för skolbarn, 6-12 år, att hantera medicinska nålrelaterade procedurer. I denna litteraturstudie har tio vetenskapliga artiklar valts ut med både kvalitativ och kvantitativ design. Två huvudteman framkom i resultatet, där barns inre bemästringsstrategier står för den ena delen och yttre stödjande faktorer för den andra. Vad som framkom mycket tydligt var vikten av att personalen var känd för barnet. Vidare stödjer resultaten betydelsen av att personalen hade utbildning med barnperspektiv, så att de kunde förbereda och förmedla information och kunskap om olika bemästringsstrategier till både barn och närstående. Dessutom visade artiklarna på att barn har stort behov av kontroll, information och att få vara delaktiga vid proceduren, speciellt hos dem som tillbringar mycket tid på sjukhus. Det var betydelsefullt att barnen själva fick välja distraktionsmetod. I resultatet framkom även att distraktion var en bra metod att lindra rädsla och oro i samband med nålstick, men hade ingen större effekt på smärta.

Författare

Inger Lindström Merja Vantaa-Benjaminsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap (VHB)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..